Velkommen

Omvendt julekalender



Kjøpepresset er større enn noensinne, og sløseriet er til å ta og føle på. Black Friday ble forlenget med Black Week slik at folk kunne gå bananas i flere dager før og etter jobb.
Julekalenderstresset ble allerede satt igang for lenge siden. Ting. Stæsj. Saker. Det handles inn, selv om mesteparten av det egentlig ikke trengs engang. Det brukes gavepapir og bånd som krølles og kastes med det samme gaven er åpnet, og den lille tingen som lå inni der blir kanskje gjenglemt etter en dag for da skal en ny pakke åpnes. Og slik holdes det gående i 24 dager til den store dagen er her, og enda flere pakker skal åpnes. Puh, jeg blir helt svett!



Jeg vil nødig drepe julegleden her, det er ikke meningen selv om det kanskje kan virke sånn. Tro meg, jeg syns julen er koselig og det som hører juleglede til. Men jeg syns det går over stokk og stein med forbruket. Blir vi mer lykkelige av å ha flere ting? Er det det som er gleden i julen, å ha fokus på pakker? Tenker vi på hvor miljøsvin vi blir i julen? Trenger vi egentlig en pakkekalender?

Julekalenderen trenger ikke være et stort kjøpsprosjekt. Det kan være en fin mulighet til å gjøre en god gjerning og finne tid til å være sammen som venner og familie.
I år skal vi kjøre på med “omvendt julekalender” som betyr at hver dag skal vi fylle en kurv med praktiske ting som kan brukes, og når julaften kommer skal kurven leveres til nærmeste barnehjem.
Barna her i huset er ikke så veldig fornøyd med avgjørelsen. De syns det er urettferdig at de ikke får hver sin kalender slik som mange andre får, men de forstår også at det er andre barn der ute som ikke har noe, og det er en fin gjerning å hjelpe de i nød.

Veronika som står bak Bare Bra Barnemat har kommet med flere gode tips til alternativ til julekalender om du likevel vil lage julekalender. Se her. Jeg liker godt “Elf on the shelf” som er en stor hit i USA. Det er gøy for hele familien samt at Mr. Elf kan pakkes ned og brukes år etter år. Gøy, tradisjon og miljøvennlig!



Julen skal være en fin høytid med de man er glad i. Ikke en måned full av kjøpspress. Det tapper lommeboken også, og som jeg har skrevet om tidligere så syns jeg det er bedre å gi julegaver med mening som varer, enn noe som blir trykket ned i en eske blant en haug av annet skrot. Her er mine tidligere julegavetips som gjelder for i år også.

Så for å ikke virke som en muggen og gjerrig sutrekjerring ønsker jeg desember velkommen med åpne armer.

Oil Pulling



For de fleste er det utenkelig å gå en dag uten å ha pusset tennene skikkelig. Lite slår følelsen av rene og glatte tenner med en frisk pust. Dog, det var ikke før på 1930-tallet at tannbørsten ble allemannseie. Våre tippforeldre måtte klare seg uten, og overraskende nok hadde de sterke og friske tenner.
Hovedgrunnen til dette er fordi det var mindre tilgang til sukker og fabrikert mat som inneholdt syre som ødelegger emaljen. I tillegg brukte de “gnagegrener” som de gned mot tennene sine, noe som kan spores helt tilbake til 3000 år før kristus.

Oil pulling, som betyr å skylle/rense munnen med olje, er en av de beste metodene for å fjerne bakterier i munnhulen på, og derav opprettholde sterke tenner og et sunt tannkjøtt. Det påstås at oil pulling er like viktig som å bruke tanntråd, og at det kan fjerne misfarging av tennene på en naturlig og sånsom måte.

Ayurvedisk medisin er spesielt kjent for sin oil pulling hvor de mener at denne form for munnrens virker avgiftende. Og det er så enkelt som å ta 1 spiseskje med olje og skylle og velte rundt i munnen i 10-20 minutter. Når oljen kommer i kontakt med munnen og på tennene, vil oljen trekke til seg skitt og bakterier som du spytter ut når du er ferdig.

Oil pulling har flere formål:
• Reduserer karies
• Fjerner dårlig ånde
• Motvirker ising i tennene
• Leger sårt tannkjøtt
• Reduserer betennelse
• Fukter tørre lepper
• Booster immunforsvaret
• Styrker kjeven
• Lindrer sår hals

Studier har vist at kokosoljen kommer best ut av alle oljene da kokosolje i seg selv er bakterie og soppdrepende.

Den beste tiden å gjøre oil pulling på er om morgenen rett etter du har stått opp. Ha gjerne en krukke kokosolje stående på badet og skyll med 1-2 ss før du spytter ut i søpla og pusser tennene som normalt. For best resultat anbefales det å gjøre dette tre-fire ganger i uken. Syns du det er for lenge å rense i 20 minutter kan du legge det inn som en rutine å skylle mens du står i dusjen eller når du tar oppvasken.

For enda bedre resultat kan du tilsett eteriske oljer i kokosoljen. Villappelsin, sitron og peppermynte er nydelige oljer som gir en deilig frisk pust etterpå. Ved munnsår kan anis, tetre eller kanel fungere bra. Disse selger jeg i butikken.

For flere bruksområder av kokosolje, har jeg 40 gode tips her.

Kilde

Bedre med bønner?



Da jeg var i Norge for noen uker siden deltok jeg på Lille Måne sin Høstkoferanse. Det er Kostreform med Jan i spissen som står for denne årlige konferansen, og er du ikke medlem enda, er det på tide at du blir det, for Kostreform står virkelig på for å gjøre Norge sunnere!


Det er alltid en fryd å møte kolleger fra Tunsberg Medisinske Skole, bare se denne blidfisgjengen. Praten gikk i ett sett og ingenting er bedre enn å henge med likesinnede en hel helg. Dere kjenner nok igjen alle sammen, Helsesnappen og Kostholdsdamene i sitt ess!



Kostreform imponerte med gode foredragsholdere og fine stands som ble hyppig besøkt i pausene. San Helse var på plass med sine nye smaker på fiskeoljen sin. Ellinor var tilgjengelig for en vaskedemo til enhver tid på hennes Enjostand med Marianne, Soma fristet med nystekt kanelkake uten sukker og Truls, rektor fra Tunsberg Medisinske Skole filmet hele konferansen, for de som ikke hadde anledning kunne se opptaket i ettertid.

Hovedforeleseren denne helgen var Patrik Olsson, en ung mann som utviklet diabetes i en alder av 4 år og ble etter hvert blind pga sykdommen. Patrik ble introdusert for et kosthold rikt på bønner noe han var skeptisk til, men tok utfordringen. Og kort tid etter stabiliserte blodsukkeret seg, kiloene raste av og formen ble bedre. Jeg fikk en liten prat med Patrik i pausen, supertrivelig fyr!





















Jeg som fronter et lavkarbokosthold har som regel holdt bønner og linser utenfor kostholdet mitt. Det kan ofte gi mageknipe og selv med høyt proteininnhold er det også en del karbohydrater. Dog, behandler man bønner og linser riktig er vi på en helt annen klode. Og jeg var så heldig å få en bok i gave av Patrik så nå skal jeg introdusere litt mer bønner og linser fordi jeg ble både inspirert og nysgjerrig! Og da skal Wonderbagen få gjøre jobben sin. Lukter jeg oppkrifter med bønner og linser på bloggen fremover eller?

Boken inneholder oppskrifter, inspirasjon og det du trenger å vite om behandling av bønner og hvordan det gir oss god tarmhelse. Den kan kjøpes her.

DIY badebomber

Det er enkelt å lage badebomber selv, du trenger bare tre ingredienser.



Her kommer en enkel oppskrift på dusj- og badebomber du kan lage og ha lett tilgjengelig på badet om du enten skal kvikne til om morgenen eller finne søvnen på kveldstid.

Du trenger:
1 kopp natron
½ kopp vann
Eteriske oljer, for eksempel lavendel eller peppermynte

Slik gjør du:
Hell natron i en bolle og tilsett vannet litt og litt. Bruk en gaffel og rør til det blir en litt våt masse. Ser den tørr ut spe på med litt mer vann. Men den skal være bløt nok til å bre over med en slikkepott.
Hell massen i silikonformer og sett i ovnen på ca 120 grader i 15-20 minutter. Vipp de forsiktig ut av formen og ha på en tett boks eller fint glass.
Når du ønsker å tilsette bomben enten i dusjen eller i badevannet, tilsetter du ca 5 dråper med en eterisk olje du liker. Du må gjerne gjøre det på forhånd, men av erfaring fordamper en del av lukten innen du rekker å bruke opp alle, så jeg foretrekker å dryppe på rett før bruk.



Bruker du den i dusjen vil dampen smelte bomben og duften sive opp gjennom nesen. Har du den i badevannet går den i oppløsning. Natron vil rense huden, mykne og revitalisere den, så ikke vær redd for å tilsette natron i skjønnhetsrutinen din.

Jeg anbefaler peppermynte i morgendusjen da den vekker deg litt og åpner luftveiene. Det samme gjør eukalyptus. Skal du ta et rolig bad på kveldstid er lavendel en sikker vinner.
For hodepine, prøv 3 dråper av peppermynte og 3 dråper av frankincense.

Tips til før og under reise















Det er ikke til å stikke under stol at ved reise blir kroppen utsatt for stress. Lys, lyder, stråling, usunn mat og elektronikk er med på å stresse nervesystemet og igjen sette kroppen ut av spill.
Spesielt ved langturer over Atlanteren for eksempel vil kroppen gå inn i en stressreaksjon da hormonene leptin (sulthormon) og melatonin (søvnhormon) virkelig blir utsatt. Derfor vil du ofte føle deg både sliten og sulten etter lengre flyreiser.

Ved korte turer fra Spania til Norge pleier jeg ikke være så nøye med å følge alle punktene, men jeg gjør det til en rutine å følge flere av de. Dere som fulgte meg på Helsesnappen i dag så at jeg ble utsatt for lettere kaos da vi rett før ombordstigning fikk beskjed at det lakk fra bensintanken. Ingen ny informasjon ble gitt og jeg kjente at jeg ble urolig siden jeg hadde med meg en katt som stod i lasterommet på fly. Jeg kunne lett å sluppet opp og latt stresset ta helt over, men takket være stabilt blodsukker, digge eteriske oljer som duftet opp i sansene mine og ekstra påfyll med c-vitamin samme morgen gikk alt så mye bedre. Og etter noen timer med frem og tilbake, hente katt og sjekke ut og sjekke inn fikk jeg plass på et nytt fly som skulle ta meg til Norge noen timer senere. Reisedager er typiske stressedager for mange. Og da kan vi ta noen forhåndsregler.
Her kommer mine:

1. Spis en skikkelig god middag kvelden i forveien, helst bestående av fet fisk og rikelig med sunt fett. Om reisen ikke er for lang kan du prøve å faste til du kommer frem. Blir det lengre reiser bør du planlegge måltidene. Sørg for nok snacks og lignende underveis på turen så du ikke sprekker og tyr til usunne alternativer som vil sette blodsukkeret ditt i sving. Ha alltid med kokosolje/mct og evt nøttesmør som du kan ta av om du merker blodsukkeret daler.
2. Ta tilskudd av melatonin om du skal snu på døgnet.
3. Ta med ørepropper og øyemaske så du kan stenge lys og lyd ute.
4. Ta av sko når du er på flyet, beveg føttene, bruk støttestrømper og ta pauser fra flysetet ditt. Evt ta tilskuddet niacin for blodgjennomstrøm
5. Unngå alkohol opp til tre dager før reise, under reise og rett etter.
6. Drikk nok vann! Ta med egen flaske som du fyller på der du har muligheten.
7. Bruk eteriske oljer for å roe ned, lette på symptomer og ikke minst for velværefølelse.
8. Ta litt ekstra tilskudd av c-vitamin og magnesium i dagene før du reiser og samme morgen.
9. Ta med teposer og termos så du kan fylle på med varmt vann og nyte favoritteen din.


Har du noen gode råd, del gjerne!

Loading...

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen