Velkommen

Historien om hamp


Historien om hamp går lengre tilbake enn vi muligens tror (arkeologiske bevis spores tilbake til 8000 f. Kr.), og antas å være den aller første planten som ble dyrket av mennesker. Hamp spilte en viktig rolle i den tidligere utviklingen av Nord-Amerika, men ble til slutt overskygget av bomull.

Det ble laget bl.a. tekstiler, seil, brannslanger, ”hampbetong” og tau av hamp. Flere dyr dro også nytte av å spise hamp på den tiden. Hampen er høy på protein og fettsyrer, og dette ga dyrene bedre fordøyelse. Det ble også sagt at kyr som hadde spist hamp ga bedre smak på kjøttet.

I forrige århundre spilte hamp en viktig rolle for både mennesker og dyr. La oss gå tilbake i tid, så langt som til 1545.

I 1545 introduserte spanske kolonister hamp til Nord- og Sør-Amerika (Mexico og Chile i dag).  

I 1606 plantet en fransk botaniker, Louis Hebert den første hampavlingen i Nord-Amerika.

Frem mot 1630-tallet var hamp godt etablert, og George Washington begynte å gro hamp selv i 1765. Han fant ut at tobakk ikke var så lønnsomt og satset på hamp i stedet. Han var slettes ikke alene, og de amerikanske grunnleggerne Thomas Jefferson, James Madison, og Benjamin Franklin ble også hampbønder. De betalte til og med skatter i hamp.

Thomas Jefferson er sitert å si, “hamp er av første nødvendighet til rikdom og beskyttelse av landet.” Og det var slettes ikke unormalt at presidentene i USA brukte cannabis som medisin.

På slutten av 1700-tallet importerte Spania hamp for å lage tau, og for å støtte sine omfattende forsendelser. De fant ut at et skip kunne bære så mye som hundre tonn hamp om bord. 

I USA ble bønder krevd å dyrke hamp i 1770, og ikke lenge etter ble USAs uavhengighetserklæring utarbeidet på hamppapir.

På tidlig 1800-tallet ga den øverste av Canadas løytnantguvernær, på vegne av King of England gratis hampfrø til kanadiske bønder. Og kort tid etter brukte Abraham Lincoln hampolje til å brenne i sine husholdningslamper.

Det sies også at Dronning Victoria brukte cannabis for å redusere menstruasjonssmerter, og under fødsel.


Medisinsk cannabis kommer på banen i 1839 etter at en irsk lege ved navn William Brooke O’Shaughnessy reiste til India hvor han lærte å bruke cannabis som medisin for sine pasienter. Han publiserte sine funn i Journal of the Asiatic Society of Bengal og kalte det for ”The Golden Age”. Hamp var nå mer enn bare tau og tekstiler.

I likhet med dagens medisinske marihuana og terapeutiske hampprodukter ble cannabisekstrakter brukt til alt fra epilepsi til “humørsykdommer”.

.

1903

1906 – FDA etableres (Pure Food and Drug Act), en forbrukerbeskyttelseslov som skulle hindre tilsetning av skadelige tilsetningsstoffer til mat og medisin. Loven krevde etiketter med ingredienser, og sammen med alkohol, morfin og opium ble cannabis satt på listen over farlige stoffer.

I 1920 kom nylon på banen, og kort tid etter ble hamp forbudt. Det ble rett og slett en for stor trussel for nylonindustrien at hampplantasjene ble demonisert.

I 1937 hevdet lederen av Federal Bureau of Narcotics at det var en økning i mennesker som røyker marhuana, og det ble satt i gang en lov for å dempe cannabisbruk. Det ble innført skatt på salg av cannabis. I tillegg til produkter som var ment å bli brukt som medisin, gjaldt også skatten for landbrukshamp.

Det dyrkes likevel flere hampvarianter på Pentagon som fortsetter til 1940-tallet. Det ble oppdaget at hamp produserte fire ganger mer papir per hektar enn trær, og spesielt i Canada oppfordres det at bøndene dyrker hamp fremfor noe annet. Hampplanten vokste godt tross næringsfattig jord, de trengte mindre vann og det var ikke behov for plantevernmidler.

1940 var også året et team av forskere ved University of Illinois de første til å fremstille isolerte cannabidioler (CBD) fra cannabisanlegget.

I 1942 blir bønder oppfordret til å dyrke hamp for å støtte de i andre verdenskrig. Frem mot 1945 blir det dyrket 400.000 hekter hamp i USA for deres krigsinnsats. På et tidspunkt var det ulovlig for bønder i England å ikke dyrke hamp, men mange bønder trosset likevel reglene.

Etter at krigen av avsluttet økte etterspørslen etter hamp, det samme med hampproduksjon, og i 1957 ble det plantet kommersielle hampplantasjer i Wisconsin, USA.

I 1958 ble syntetiske fibre tilgjengelig, og etterspørselen etter hamp reduserte. Den siste store kommersielle hampavlingen i USA ble høstet.

I 1970 kom det en omfattende lov om forebygging og kontroll av narkotikamiskbruk, og det ble bestemt at all cannabis var ulovlig, og det ble satt nulltoleranse for THC. Drug Enforcement Agency (DEA) ble etablert, og alle former for cannabis ble forbudt.

I 1988 I Washington, konkluderer DEA Dommer Francis Young på slutten av en lang juridisk prosess at “Marijuana i sin naturlig form er et av de sikreste terapeutisk aktive stoffene kjent for mennesket”. Han anbefaler at medisinsk bruk av marihuana bør tillates, for visse livssykdommer. DEA-administratoren avviser avgjørelsen.

I 1992 satser flere selskaper på håndlagde hampprodukter.

1996: Hampforsøksresultater indikerer at hamp kan dyrkes med uoppdagelige mengder (mindre enn 0,003%) av THC.

1998: Matvarer basert på hamp begynner å eksportere til USA, og etterhvert til Europa. Cannabis er fortsatt ansett som et legemiddel, men enkelte stater i USA har tilgang til cannabis for de som kunne dra fordel av virkningen.

2001: Den amerikanske narkotikaforvaltningsadministrasjonen (DEA) starter en kampanje for å gjøre salg av alle hampemadlene ulovlig i USA. Hampselskaper tar opp kampen for å legalisering.

2006: Nye innovasjoner innen hampprosessering og nye hampeprodukter kommer på markedet.

2012: Industriell hamp blir legalisert i Canada og det er rekord i antall hektar hvor hamp blir dyrket.

2013: Årlig amerikansk detaljhandel med hampprodukter overstiger 581 millioner dollar.

2014: USAs president Barack Obama signerer Federal Farm Bill med hampendring, slik at enkelte stater gjør plass for å dyrke hamp til forskningsformål.

2016: Produktinnovasjoner fortsetter, og hamp blir ansett som en ingrediens ingrediens i hverdagen til mennesker, og dyrefor.

2019: Vi lærer stadig mer om hamp og dens fordeler, og cbd-olje er mer populært enn noensinne. CBD som er avledet fra industriell hamp har egenskaper som er identiske med de cannabionoidene som er avledet fra cannabis. Dette gjør at vi kan benytte oss av produkter som er rike på cannabionoidene vi trenger, men som igjen er lav på THC som gjør oss ruset. Dette gjør cbd-olje (klikk for å lese hva cbd-olje er) lovlig i en hel rekke land og stater i USA.

Hvor er cbd-olje lovlig? Per dags dato er disse landene i Europa åpne for salg og bruk av cbd: Tyskland, Sveits, Belgia, Bulgaria, Kypros, Kroatia, Danmark, Spania, Estonia, Finland, Frankrike, Hellas, Ungarn, Irland, Latvia, Italia, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Sverige, og Storbritannia. Grensen på THC etter at produktet er ferdigstilt må ikke være på mer enn 0,2%.

Vi håper Norge snart får øynene opp for cbd-olje og følger etter resten av Europa.

Og helt til slutt, ta deg noen minutter for å se hvordan de grodde, høstet og brukte hamp før i tiden:

For flere bloggposter jeg tidligere har skrevet om hamp og cbd, klikk her.

Kilde her, her, her, her og her. For en enda mer utfyllende tidslinje klikk her.

Bruker du hampprodukter, eller får i deg hamp via mat og drikke?

Hvordan forstå seg på endocannabinoider

Alle som har virvler har et endokannabinoid-system (ECS). Dette systemet består av en gruppe endogene cannabinoidreseptorer som ligger i hele kroppen, men sterkt konsentrert i visse områder. De fungerer som små molekyler som binder seg til reseptorene.

Endokannabinoidene finnes i hjernen og gjennom sentralnervesystemet. Disse reseptorene er involvert i en rekke fysiologiske prosesser, inkludert appetitt, smertefølelse, humør, minne og formidling av de psykoaktive effektene ved cannabis. Reseptorene er også involvert i frivillig trening, belønning eller følelsen av for eksempel ”runners high”.

Endo (som betyr inne i kroppen) og cannabinoid (den aktive ingrediensen av cannabis som reseptorene reagerer på). Cannabis inneholder over 80 cannabinoider som har evne til å binde seg til reseptorer i menneskekroppen.

ECS spiller en viktig rolle i vårt interne biologiske system. Det har innflytelse på appetitt, metabolise, immunitetsforandringer, kommunikasjon mellom cellene og mye mer.

Et sunt endokannabionoid-system er helt avgjørende for balansen mellom alle prosesser i kroppen din. Innenfor medisinsk forskning har dette systemet skapt stor interesse blant leger og forskere på grunn av deres store, terapeutiske potensial.

Hvordan fungerer endokannabionoidene?

Disse reseptorene er plassert på overflaten av cellene. Om vi tenker på disse reseptorene som et nøkkelhull, vil de kun fungere når du setter inn riktig nøkkel.

Det finnes mange typer reseptorer, men bare to av dem er blitt grundig studert og forsket på. De er CB1 og CB2.

CB1-reseptorene er rikelig tilstede i hjernen og i ryggmargen. De er forbundet med å påvirke oppførselen, og er å finne i hypothalamus og amygdale. De er ansvarlige for å regulere appetitt, håndtere stress og angst, begrense kvalme, smertelindrende, samt behandle minner og følelsesmessige responser.

CB2-reseptorene er vanligvis funnet i cellene i immunsystemet i det perifere nervesystemet. Ved aktivering utløser de en immunrespons mot betennelse.

Det har vist seg at aktive stoffer i cannabis har terapeutiske effekter på endokannabinoid-systemet som de reagerer på. Derfor blir det ofte brukt medisinsk cannabis til behandling av sykdommer som kroniske smerte, anfall, kvalme ved behandling, sklerose og til palliativ pleie.

Kilder her, og her

Hypopressiv trening

Med minstemann i magen, 2 år etter at førstemann kom til verden.

Kvinnekroppen er fantastisk, spør du meg.

At den kan bære frem et nytt liv og livnære barnet den første tiden er noe vi muligens tar for gitt.

Det mange glemmer, er at denne kroppen skal også fungere normalt igjen etter at barnet er ute. Og får du ikke riktig veiledning, kan det gi plager som enkelte tar med seg gjennom livet.

Selv om begge mine svangerskap foregikk fint og fødslene likeså, vet jeg at jeg er svak i kjernemuskulaturen. Til tider gir det meg plager i form av vondt i korsryggen siden jeg ikke alltid klarer å holde meg selv oppe i en god holdning.

Hypopressiv trening – “Low Pressure Fitness” er en treningsform som styrker kjernen og bekkenbunnen. Det kan være med på å rette ubalanser i trykk i brystet, buken og bekkenet, og er spesielt effektiv for å behandle plager etter fødsler. Det trenger ikke være store skader, men rett og slett styrke magemusklene som har vært delt (diastase) i lang tid.


Sadie står bak Hypopressive trening i Norge.

Her kommer Sadie inn i bildet. Hun er den eneste sertifiserte i Norge som driver med Hyporessiv trening.

Sadie kunne se umiddelbart hva jeg trengte å trene på, og etter en liten prat var det bare å legge seg på gulvet og lære å puste riktig.

Vi brukte Skype, siden Sadie sitter i Norge og jeg er i Spania. Men det gikk veldig fint og hun kunne se om jeg gjorde teknikken riktig. Det innebærer en kontrahering av mellomgulvet mens du holder pusten slik at du genererer et press innover, og aktiverer bukveggen og bekkenbunn. Trykket utøves mot mageregionen og de indre organene. Det var ikke så vanskelig syns jeg, men en helt ny opplevelse.

Idrettsutøvere og andre som trener styrke kan også forebygge og behandle skader i kjernemuskulaturen. Det kan være at du er overtrent, for svak, for stiv eller mangel på skikkelig kontakt. Dette merkes ved belastning som hopping, løping, trening, stress osv.

Nå er det riktig nok over 11 år siden jeg fikk mitt først barn, men jeg skulle gjerne visst om dette den gangen. I tillegg til en gammel rideulykke innabords har ikke ryggen min vært blant de beste. Jeg trenger rett og slett å trene bukveggen riktig.

Nå er det riktig pusteteknikk som gjelder, også krysser vi fingrene for at jeg klarer å følge opp så jeg blir enda rakere til sommeren! Resultatene kommer ikke over natten, men etter en måneds tid skal jeg kunne merke en forskjell. Jeg kan allerede si at dagen etter vår første trening, var så jeg så støl i magen som jeg aldri har vært før.

Og skulle du være interessert i enten å ta en privattime med Sadie eller bli med på en workshop, sjekk ut nettsiden hennes her.

Jeg brukte pausen min på jobben, la meg på gulvet og hadde Sadie på Skype.


Hvordan gå over til et ketogent kosthold


Grunnen til at et ketogent kosthold (keto) gir så mange helsegevinster er fordi det reparerer metabolismen på et cellulært nivå. Metabolisme handler ikke om hvordan vi forbrenner maten, men selve prosessen som skjer i cellene for å lage energi til alle kroppens formål. Det foregår i mitokondriene, også kalt cellenes kraftverk. Målet med å spise ketogent er å oppnå en tilstand hvor mitokondriene bruker fett som brensel fremfor glukose. Fettet blir omgjort til ketoner som gir oss energi både for kropp og hjerne.

Vi henter energi fra to forskjellige hovergrupper;

karbohydrater og fett.

Karbohydrater (brød, ris, pasta, sukker, frukt osv) brytes ned til sukkermolekyler (glukose) som stimulerer til produksjonen av hormonet insulin for å regulere og gi cellene energi til det økte blodsukkeret. Insulin er i tillegg et fettlagringshormon, dvs. at hvis vi inntar mer karbohydrater enn vi kan bruke opp, og det er ”fullt” i leveren, lagres overskuddet som fett. Overflødig fettvev rundt i kroppen kan bidra til overvekt, betennelse, leddslitasje og sykdom.

Høyglykemiske matvarer

Velg fett av riktig kvalitet
Ved å redusere karbohydratene og heller øke på med riktig type fett, vil kroppen etter hvert lære å hente energien fra fettet framfor karbohydrater. Kroppen foretrekker faktisk fett som drivstoff da det genererer flere energimolekyler (ATP) per enhet og etterlater færre skadelige avfallsstoffer. Nøkkelen til suksess er å velge fett av høy kvalitet, ikke herdet vegetabilske oljer som vi finner i ferdigmat. Velg heller økologiske kaldpressede oljer og animalsk fett med høyt næringsinnhold. I motsetning til myten er ikke fett (i sin naturlig form) farlig, men en grunnleggende bestanddel i biologien og fysiologien vår. Dessverre er opplysningen om dette faktum tidvis bortglemt, og mange tror fremdeles fett øker risiko for hjerte- og karsykdom. Debatten om dette pågår hele tiden, og vi kommer snart med en oversiktsartikkel over blodprøver og markører som er viktig i forhold til hjertesykdom.

Sunne fettkilder


Hvilke fordeler har vi av et ketogent kosthold?
Fordelene av å følge et ketogent kosthold er mange. Det er flere sykdommer som blir bedre med keto. Men for alle dem som ikke er syke, vil keto kunne gi betraktlig mer energi, bedre blodverdier og ikke minst en strammere kropp. Det er veldig viktig å forstå og akseptere at keto ikke er en “kur” eller “quick-fix”; det er ditt kosthold, din kostholdsfilosofi som du skal holde fremover. Det er en livsstil som får det til å føle deg vel.

Vektnedgang
Ketose er trolig den mest effektive måtene å gå ned i vekt på.
Når hormonene, slik som insulin, leptin og ghrelin (suthormon) kommer i balanse holder blodsukkeret seg stabilt og appetitten modereres.

Betennelsesdempende
Bearbeidet mat med transfett, raffinerte karbohydrater, sukker og pasteuriserte meieriprodukter øker inflammasjon i kroppen. Når vi kutter disse og holder oss til mat som hverken er sprøytet eller fóret på kraftfor (soya), vil kroppen få muligheten til å reparere seg selv, og betennelsestilstandene går ned av seg selv.

Økt muskelmasse
Når du er i ketose vil bruk av ketoner spare muskelmassen, som er bra både for atleter og eldre. I følge en studie utført ved Norges Idrettshøyskole vil fettmengden reduseres og muskelmassen holde seg stabil.

Økt klarhet og fokus
Hjernen fungerer bedre på ketoner fra fett. Økt klarhet og konsentrasjon er en av bieffektene du vil oppleve etter å ha lagt om kostholdet og ”tåkehjernen” uteblir.

Sukkertrollet forsvinner
Det kan ta litt tid før kroppen venner seg til å bruke fett som drivstoff og
blodsukkeret har stabilisert seg. Når det oppnås, forsvinner sukkersuget også.

Hvordan begynner jeg?
For å oppnå ketose må vi kutte karbohydratene såpass at kroppen ikke har mulighet å hente energien sin derfra og blir tvunget over til fettforbrenning. Begynn med å innta mindre enn 50 gram karbohydrater på en dag. Grønnsaker som vokser over jorda (bl.a. salater, kål og løkvekster) er en utmerket kilde. Forskning basert på terapeutiske anbefalinger viser at når vi forholder oss til 0-5% karbohydrater, 10-15% protein og 80-85% fett vil du gå raskt inn i ketose.

Hva kan jeg spise?

KETO: olivenolje, grønnsaker, smør, kjøtt er helt flott keto-mat.
Eksempler på hva du bør spise

• Fete kjøttstykker, f.eks koteletter med fettrand, entrecôte, viltkjøtt med en god porsjon saus.
• Innmat, bl.a. lever, hjerte (supermat!)
• Feit fisk, bl.a. sild, makrell, sardiner.
• Egg, i alle former.
• Fete, syrnete melkeprodukter, i den grad det tåles, slik som ghee, rømme og langtidslagrete oster.
• Grønnsaker som vokser over jorden og som inneholder lite karbohydrater (sjekk matvaretabellen.no)
• Avokado, oliven og kokosnøtt.
• Dyrefett, slik som talg, spekk, ande- og gåsefett, fet kraft.
• Kaldpressete, uraffinerte planteoljer, slik som kokosfett, MCT-olje og olivenolje.
• Hjemmelagete, feite dressinger og sauser, f.eks bearnéssaus, majones, aíoli, rømme- og oljedressinger.

Spis litt av følgende:
• Nøtter/frø/kjerner
• Rotfrukter, f.eks søtpotet
• Sopp
• Villris
• Bær
• Alger, tang og tare

Å omstille kroppen er en utfordring og mange gir opp før de gode effektene oppleves. Hodepine, trøtthet og lav energi de første 7-10 dagene er ikke unormalt. Dette vil passere. For noen kan det ta lengre tid. Gi kroppen tid og vær tålmodig. Sørg for å drikke nok vann og få i deg rikelig med mineralsalt. Magnesiumtilskudd (kjøpt på helsekost) kan hjelpe også.

Start med å fylle kjøleskapet med skikkelig råvarer og kvitt deg med alt i hjemmet som ikke gagner god helse. Legg vekt på ferske, uraffinerte matvarer med fullverdig protein, fettsyrer og ”langsomme” karbohydrater.

I boken LAVKARBO FOR NYBEGYNNERE får du en god introduksjon til “strikt lavkarbo” (keto). Klikk her for å komme direkte inn i webshopen hvor du kan finne mange gode bøker om samme tema.

Jeg personlig anbefaler den nye boken Keto for nybegynnere, klikk her for å lese mer.

Denne artikkelen ble først publisert på Lille Måne Forlag.

Kilder her og her

Cannabisolje og dens fordeler

Cannabis i seg selv er blitt brukt siden tidlig 1800-tallet, (kilde). Den franske legen ved navn Jacques-Joseph Moreau oppdaget at marihuana lettet hodepine, økte apetitten til de syke og hjalp pasientene hans å sove. Fra tidlig 1900-tallet var ren Cannabisolje brukt i de fleste tilfeller nettopp fordi det fungerte så bra. Inntil flere land begynte å sette ned foten for denne naturlige planten.
Cannabis hadde flere navn, bare se på denne gamle etiketten på ren cannabisolje:

Før vi går videre…. Er det forskjell på cannabisolje og CBD-olje?
Ja.
Kort fortalt vil en ren cannabisolje inneholde mange cannabionoider, inkludert THC som gjør deg høy. I flere land er dette fullt lovlig, både å dyrke cannabis for eget bruk og salg. Dog ikke alle ønsker å innta THC, men vil likevel dra fordelene av cannabis. Da kommer en fullspektret CBD-olje på banen. Denne oljen fremstilles ved at den blir varmet opp slik at THC fordamper. Du sitter igjen med en ren CBD-olje som ikke gjør deg ruset. Les mer om dette i en tidligere bloggpost om CBD-olje her.

Når du skal gå til innkjøp av en god CBD-olje må du sjekke etikettene og spørre etter papirer fra laboratoriet for å være sikker på at du får det du er ute etter.
Oljen bør være:
– Fullspektret CBD (altså inneholde de viktigste cannabinoidene CBD, CBDA og CBG/CBGA)
– Høstet av økologisk hamp, dyrket utendørs
– Ekstrahert på riktig vis (CO2)
– Tilsatt en økologisk baseolje for bedre opptak

Og som nevnt tidligere:
Styr unna hampolje om du egentlig er på utkikk etter en CBD-olje da denne er presset av frøene til planten, ikke hele planten. Dette er to forskjellige oljer som ikke må forveksles. Igjen, sjekk etikettene. Les gjerne en tidligere bloggpost hvor jeg forklarer forskjellen mellom hampolje og cbd-olje her.

Forskning på CBD har så langt vist:
– Reduserte kroniske betennelse hos noen mus og rotter (kilde), noe som innebærer at den kan brukes til å støtte symptomer på fibromyalgi, migrene og andre betennelsestilstander. En nylig studie viste at på en liten gruppe deltakere med fibromyalgi, kunne halvparten av gruppen kutte ned og ut medisineringen til fordel for medisinsk marihuana (kilde).

– At oljen kan brukes til å behandle abstinenser av nikotin og opioder (kilder her og her).

– Behandling av spesifikke former for epilepsi og ble godkjent av FDA i USA for disse områdene (kilde).

– Redusere akne, siden CBD reduserer produksjonen av talg. Forskerne mener det kan være fordi CBD har anti-inflammatoriske virkninger (kilde).

– Reduksjon av betennelse i bukspyttkjertelen som kan føre til utvikling av type 1 diabetes, muligens å beskytte mot eller forsinke den (kilde).

– Kan bidra til å redusere utviklingen av Alzheimer. Pasienter kunne gjenkjenne kjente ansikter lenger (kilde).

– Et dusin av studier innen tarmsykdommer som Chrons og Ulverøs kolitt har CBD-olje bidratt til å redusere smerte (kilde).

Om du syns dette tema er spennende, bli gjerne med meg på ferden videre. Jeg har opprettet en snapchatkonto som heter cbdinfo som vil bli tatt i bruk fremover.

Som dere vet har jeg begynt å selge oljen selv, og skal i juni besøke fabrikken hvor den lages. Jeg er opptatt av kvalitet og vil forsikre meg over at jeg har valgt den rette oljen. Dere får være med på denne ferden om dere vil.

Del gjerne erfaringer i kommentarfeltet, det er ofte mange som lurer på det samme.

Loading...

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen