Topp 11 av de verste matmytene – Del 2


Her kommer resten av matmytene. Del 1 finner du her. Dette er en oversatt artikkel som du finner her. Og du vil også kunne klikke på kildene inne på originalartikkelen.
Bær med meg med oversettelsen!

6. Du bør spise mange små måltider i løpet av dagen
Ideen om at du bør spise mange små måltider i løpet av dagen for å “holde stoffskiftet høyt” er en vedvarende myte som ikke gjør noe fornuftig.
Det er sant at det å spise øker stoffskiftet litt mens du bearbeider måltidet, men det er den totale mengden mat som avgjør den energien som brukes, ikke antall måltider.
Kontrollerte studier der en gruppe spiser mange små måltider og andre den samme mengden mat i færre måltider viser at det er bokstavelig talt ingen forskjell mellom de to (27, 28). Faktisk viste en studie i overvektige menn som spiste seks måltider per dag førte til mindre følelser av metthet sammenlignet med 3 måltider (29).
Ikke bare er å spise så ofte nærmest ubrukelig for de fleste mennesker der ute, kan det også være skadelig. Det er ikke naturlig for kroppen å være konstant i matinntak.
Når vi ikke spiser på en stund, renses avfallsstoffer ut av våre celler (30). Faste er bra for deg en tid til annen.
Flere observasjonsstudier viser en drastisk økt risiko for tykktarmskreft (4. vanligste årsaken til kreftdødsfall), tall går så høyt som en 90% økning for dem som spiser 4 måltider pr dag sammenlignet med 2 (31, 32, 33).

Med andre ord: Det er ingen bevis for at å spise mange små måltider i løpet av dagen er bedre enn færre, store måltider.

7. Karbohydrater bør være din største kilde til energi
Vi blir anbefalt å spise et lavt inntak av fett, et karbohydratinnhold på 50-60% av det totalte kaloriinntaket. Denne type kosthold inneholder mye korn og sukker, med svært små mengder fet mat som kjøtt og egg.
Dette kan fungere godt for noen mennesker, spesielt de som er naturlig tynne.
Men for de som er overvektige, syndrom X (metabolsk syndrom) eller diabetes, vil denne mengden karbohydrater være rett og slett farlig.
Dette har faktisk blitt studert. En lchf (low carb high fat) har blitt sammenlignet med en lavkarbo, høyfett diett i flere randomiserte kontrollerte studier.
Resultatene er gjennomgående i favør av lavkarbo, fettrike dietter (34, 35, 36).

Med andre ord: Lavfett, høykarbo dietten svikter og har vist seg gjentatte ganger å være vesentlig dårligere enn lchf kosthold.

8. Høye omega-6 og vegetabilske oljer er bra for deg
Flerumettet fett er ansett sunt fordi enkelte studier viser at de redusere risikoen for hjertesykdom. Men det er mange typer av flerumettet fett og de er ikke alle det samme.
Viktigst, har vi både omega-3 fettsyrer og omega-6 fettsyrer.
Omega-3 fettsyrer er anti-inflammatorisk og reduserer risikoen for mange sykdommer relatert til betennelse (37). Mennesker trenger å få i seg Omega-6 og omega-3 fettsyrer i et visst forhold. Hvis forholdet er for høyt i favør av Omega-6, kan det forårsake problemer (38).
De største kildene til omega-6 i moderne kosthold er behandlet frø og vegetabilske oljer som soya, mais og solsikke oljer.
Gjennom evolusjonen hadde mennesker aldri tilgang til en slik overflod av Omega-6 fettsyrer. Det er unaturlig for menneskekroppen.
Forskning som spesifikt ser på Omega-6 fettsyrer i stedet for flerumettet fett generelt viser at de faktisk øker risikoen for hjertesykdom (39, 40).
Spis omega-3 fettsyrer og vurder å supplere med en god fiskeolje, men unngå den industrielle frøoljen og andre vegetabilske oljer.

Med andre ord: Mennesker trenger å få Omega-6 og Omega-3 fettsyrer i et visst forhold. Å spise overflødig Omega-6 fra oljer øker risikoen for sykdom.

9. Lavkarbodietter er farlige
Lavfett kosthold fungerer rett og slett ikke.
Derimot har lchf kosthold (demonisert av ernæringseksperter og media) gjentatte ganger vist seg å føre til mye bedre resultater.
Hver randomisert kontrollert studie på lavkarbo dietter viser at de:

– Reduserer kroppsfettet mer enn kalorifattig lavfettdiett, selv om lavkarbofolk har lov til å spise så mye de vil (41, 42).
– Senker blodtrykket (43, 44).
– Senker blodsukkeret og forbedrer symptomer på diabetes mye mer enn lavfett diett (45, 46, 47, 48).
– Øker HDL (det gode) kolesterol mye mer (49, 50).
– Får lavere triglyserider mye mer enn på lavfettdiett (51, 52, 53).
– Endrer mønster av LDL (dårlig) kolesterol fra små, tette (svært dårlig) til LDL, som er godartet (54, 55).
Lavkarbodietter er også lettere å holde seg til, sannsynligvis fordi de ikke krever at du begrenser kalorier og føler deg sulten hele tiden. Mange av helsepersonellet som er ment å ha vår beste interesse i tankene har hevdet at slike dietter er farlig.

Med andre ord: Lavkarbokosthold er den sunneste, enkleste og mest effektive måten å gå ned i vekt og reversere metabolsk sykdom. Det er et vitenskapelig faktum.

10. Sukker er usunt fordi det inneholder “tomme” kalorier
Alle vet at sukker er dårlig for kroppen, og at det inneholder tomme kalorier. Sukker har ingen essensielle næringsstoffer. Det påvirker metabolismen som øker til fedme og metabolsk sykdom.
Fruktose blir omgjort til fett i leveren og skilles ut i blodet. Dette fører til forhøyede triglyserider, diabetes og kolesterol (58, 59, 60, 61).
Sukker fører en nådeløs biokjemisk stasjon for mennesker å spise mer og få fett. Det er trolig den verste ingrediensen i standard vestlig kosthold.

Med andre ord: De skadelige effektene av sukker går langt utover tomme kalorier. Sukker tærer på vår metabolisme og setter oss opp for vektøkning og mange alvorlige sykdommer.

11. Fettrik mat vil gjøre deg feit
Å spise fett ville gjøre at du legger på deg fett… er ikke det logisk?
Til tross for at fett har flere kalorier per gram enn karbohydrater eller protein, gjør ikke fettrike dietter folk fete.
En diett som har høyt fettinnhold og høyt karbohydratinnhold vil gjøre deg feit, men det er ikke på grunn av fettet.
Faktisk vil dietter som inneholder mye fett (og lite karbohydrater) føre til mye større fetttap enn dietter som er har lavt fettinnhold (62, 63, 64).

5 Comments

  1. at at
    February 14, 2013    

    bra innlegg!

  2. Martin K Martin K
    February 14, 2013    

    Takk Melissa 🙂 Her har du gjort et skikkelig dagsverk! 😀 Supert å ha den på norsk å henvise til. Genialt at alt er funn i RCT-studier.
    Nå er det slutt på å komme med latterlige kostholdsmyter

    • February 15, 2013    

      Takk takk Martin 🙂

  3. February 15, 2013    

    Bra innsats i å avlive alle disse mytene!;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen