Det er mye feilinformasjon ute og svever, og her kommer verstingene.
Jeg har oversatt denne artikkelen og du finner den på engelsk her med kilder.
Første del kommer nå:

1. Egg er usunt

eggsDet er en ting som ”ernæringseksperter” har hatt bemerkelsesverdig suksess med … og det er demonisering av utrolig sunn mat.
Det verste eksempelet på dette er egg, som tilfeldigvis inneholder en stor mengde av kolesterol og ble derfor ansett for å øke risikoen for hjertesykdom.
Men nylig har det blitt bevist at kolesterol i kosten ikke øker kolesterolet i blodet. Faktisk øker det det “gode” kolesterolet og er ikke assosiert med økt risiko for hjertesykdom (1, 2). Hva vi sitter igjen med er en av de mest næringsrike matvarene på planeten, nemlig egg. Egg inneholder alle næringsstoffene sammen med unike antioksidanter som beskytter øynene våre (3). Til tross for å være ”høyfettmat”, kan man fint spise egg til frokost og i tillegg gå ned i vekt (4, 5).

Med andre ord: Egg fører ikke til hjertesykdom og er blant de mest næringsrike matvarene på planeten. Egg er supermat!

2. Mettet fett er ikke bra for deg

fett

For noen tiår siden ble det bestemt at epidemien av hjertesykdom ble forårsaket av å spise for mye fett, særlig mettet fett.
Dette var basert på svært mangelfulle studier og politiske beslutninger som nå har vist seg å være helt feil.
En massiv gjennomgang av en artikkel publisert i 2010 så man på 21 prospektive epidemiologiske studier med totalt 347.747 personer. Deres resultater: absolutt ingen sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom (6).
Ideen om at mettet fett hevet risikoen for hjertesykdom var en ubevist teori som liksom ble konvensjonell visdom (7).
Å spise mettet fett øker mengden av HDL (det “gode”) kolesterol i blodet og endrer LDL fra små, tette LDL (svært dårlig) til Stor LDL, som er godartet (8, 9).
Kjøtt, kokosolje, ost, smør… det er absolutt ingen grunn til å frykte disse matvarene.

Med andre ord: Nyere studier har vist at mettet fett ikke forårsaker hjertesykdom. Naturlige matvarer som inneholder mye mettet fett er bra for deg!

3. Alle bør spise korn

kornprodukter

Korn inneholder lite næringsstoffer i forhold til andre ekte matvarer som grønnsaker. De er også rike på et stoff som heter fytinsyre som binder viktige mineraler i tarmen og hindrer dem fra å bli absorbert (10).
Den vanligste korntypen i det vestlige kostholdet er hvete, og hvete kan forårsake en rekke helseproblemer, både mindre og alvorlige.
Moderne hvete inneholder en stor mengde av et protein som kalles gluten, og det er bevist at en betydelig del av befolkningen kan være følsom for det (11, 12, 13).
Å spise gluten kan ødelegge tarmtottene, forårsake smerter, oppblåsthet, treg avføring og tretthet (14, 15). Glutenforbruket har også blitt assosiert med schizofreni og lillehjernen ataksi, både alvorlige sykdommer i hjernen (16, 17).

Med andre ord: Korn er relativt lavt i næringsstoffer i forhold til andre ekte matvarer som grønnsaker. Gluten kan føre til en rekke helseproblemer.

4. Spise mye protein er dårlig for skjelettet

En høy protein diett har blitt hevdet å forårsake både osteoporose og nyresykdom.
Det er sant at å spise protein øker kalsium i urinen fra skjelettet på kort sikt, men på lang sikt viser studier faktisk det motsatte.
Protein har en sterk sammenheng med forbedret benhelse og en lavere risiko for brudd (18, 19).
I tillegg viser undersøkelser ingen sammenheng med høy protein med nyresykdom hos ellers friske mennesker (20, 21).
Faktisk, to av de viktigste risikofaktorer for nyresvikt er diabetes og høyt blodtrykk. (22, 23).
Hvis noe, bør en høy-protein diett være beskyttende mot osteoporose og nyresvikt!

Med andre ord: Å spise en høy-protein diett er assosiert med økt benhelse og en lavere risiko for brudd. Høyt proteininntak senker også blodtrykk og forbedrer diabetessymptomer, som skal dempe risikoen for nyresvikt.

5. Lettprodukter er bra for deg

Vet du hva vanlig mat smaker når alt fettet er tatt ut av det?
Vel, det smaker som papp. Ingen ønsker å spise den.
Matprodusenter vet dette og legger derfor til andre ting for å kompensere for mangelen på fett.
Faktisk, mange observasjonsstudier viser et konsistent, sterkt og signifikant sammenheng mellom forskjellige sykdommer som fedme, metabolsk syndrom, diabetes, hjertesykdom, for tidlig fødsel og depresjon grunnet lettproduktene(24, 25, 26).
I disse lettproduktene, er det sunne og naturlige fett blitt erstattet med stoffer som er svært skadelige for oss.

Med andre ord: Matvarer er vanligvis foredlede produkter lastet med sukker, maissirup eller kunstige søtningsmidler. De er svært usunne!