Tips til før og under reise















Det er ikke til å stikke under stol at ved reise blir kroppen utsatt for stress. Lys, lyder, stråling, usunn mat og elektronikk er med på å stresse nervesystemet og igjen sette kroppen ut av spill.
Spesielt ved langturer over Atlanteren for eksempel vil kroppen gå inn i en stressreaksjon da hormonene leptin (sulthormon) og melatonin (søvnhormon) virkelig blir utsatt. Derfor vil du ofte føle deg både sliten og sulten etter lengre flyreiser.

Ved korte turer fra Spania til Norge pleier jeg ikke være så nøye med å følge alle punktene, men jeg gjør det til en rutine å følge flere av de. Dere som fulgte meg på Helsesnappen i dag så at jeg ble utsatt for lettere kaos da vi rett før ombordstigning fikk beskjed at det lakk fra bensintanken. Ingen ny informasjon ble gitt og jeg kjente at jeg ble urolig siden jeg hadde med meg en katt som stod i lasterommet på fly. Jeg kunne lett å sluppet opp og latt stresset ta helt over, men takket være stabilt blodsukker, digge eteriske oljer som duftet opp i sansene mine og ekstra påfyll med c-vitamin samme morgen gikk alt så mye bedre. Og etter noen timer med frem og tilbake, hente katt og sjekke ut og sjekke inn fikk jeg plass på et nytt fly som skulle ta meg til Norge noen timer senere. Reisedager er typiske stressedager for mange. Og da kan vi ta noen forhåndsregler.
Her kommer mine:

1. Spis en skikkelig god middag kvelden i forveien, helst bestående av fet fisk og rikelig med sunt fett. Om reisen ikke er for lang kan du prøve å faste til du kommer frem. Blir det lengre reiser bør du planlegge måltidene. Sørg for nok snacks og lignende underveis på turen så du ikke sprekker og tyr til usunne alternativer som vil sette blodsukkeret ditt i sving. Ha alltid med kokosolje/mct og evt nøttesmør som du kan ta av om du merker blodsukkeret daler.
2. Ta tilskudd av melatonin om du skal snu på døgnet.
3. Ta med ørepropper og øyemaske så du kan stenge lys og lyd ute.
4. Ta av sko når du er på flyet, beveg føttene, bruk støttestrømper og ta pauser fra flysetet ditt. Evt ta tilskuddet niacin for blodgjennomstrøm
5. Unngå alkohol opp til tre dager før reise, under reise og rett etter.
6. Drikk nok vann! Ta med egen flaske som du fyller på der du har muligheten.
7. Bruk eteriske oljer for å roe ned, lette på symptomer og ikke minst for velværefølelse.
8. Ta litt ekstra tilskudd av c-vitamin og magnesium i dagene før du reiser og samme morgen.
9. Ta med teposer og termos så du kan fylle på med varmt vann og nyte favoritteen din.


Har du noen gode råd, del gjerne!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen