Tilskudd å ta under paleoutfordringen

paleo tilskudd

Selv om vi kjører en challenge – 30 dager på rent paleo kosthold, er det likevel noen tilskudd som kan være fint å ta.
Ja, vi skal prøve å spise som steinalderfolket, så godt som mulig. Men, ikke glem at tidene har forandret seg radikalt siden den gang og vi har mat som er mindre næringsrik enn hva de hadde.
Derfor må vi noen ganger ta tilskudd i tillegg til et sunt kosthold.

Her kommer noen tips fra meg på en fredagskveld:

Fiskeolje – få gjerne i deg opptil 4-5 gram fiskeolje i løpet av en dag. Det kan virke mye for noen, men dette er en dose mange bruker. Jeg tar selv fiskeolje (den som er avbildet) og gir jentene mine (3 og 5 år) sin daglig dose på 2 teskjeer. Noen ganger mer om de vil ha.
Dette har jeg gjort siden begge var babyer så det har vært en del av morgenrutinen.
Til å begynne med brukte jeg Omega Cure. En frisk og fin olje med mild smak. Anbefales!
En annen god olje er San Omega som jeg syns er rimelig lik i smak og konsistens.

Magnesium – 400-800 (noen tar til og med enda mer) mg er ofte en fin dose å ta. Trener du mye, har kramper i bena, eller opplever smerter i muskulaturen kan magnesium virke positivt. Jeg bruker magnesium som en slags “smertestillende” når jeg får den månedlige vonde magen, har hodepine, kjenner meg støl eller har løpt mye. Sørg for at det er magnesium citrat.

Vitamin D (spesielt for dere i Norge) – Jeg vil ikke si for mye om dette, da det er veldig mye forskjellige råd ute å går. Men én ting jeg vil si, og det er at doseringen er høyere her i Spania enn i Norge. Så får dere google dere opp på dosen dere bør forholde dere til.
Husk at solen gir d-vitamin, så kom dere gjerne ut midt på dagen når solen står øverst og slikk litt sol.

Vitamin C – dere kan lese en tidligere artikkel jeg har skrevet om c-vitamin her. Så tar dere en avgjørelse selv hvor mye dere vil innta i løpet av et døgn. Jeg syns det er greit å tilføre c-vitamin flere ganger om dagen i perioder jeg kjenner meg sliten/stresset/brygger på noe osv. Da tar jeg så mye så jeg kjenner det romler i magen før jeg tar en pause på 2 timer og så inntar jeg en høy dose igjen.

Multivitamin – Hvis det er vanskelig å få tak i økologisk mat der du bor kan det være en idé å ta en multivitamin.
Jeg liker godt Solgar sin Earth Source. som har ganske fine og høye doser av hvert enkelte vitamin og mineral. Dessverre kan ikke dere i Norge kjøpe denne, da dosene er for høye, men det er mulig å kjøpe og ta med selv til eget bruk når dere er i utlandet.

Jeg vet det er et hav av flere gode tilskudd, og mange av dere har sikkert meninger om det ene og det andre. Dette er bare et lite knippe tilskudd som jeg vil anbefale. Føler du at det er en stor jungel, kan dette være en grei start.
Men om noen vil tipse om gode tilskudd, så er kommentarfeltet åpent for alle 🙂

4 Comments

  1. August 17, 2013    

    Jeg er som sagt med på denne utfordringen, men kommer til å fortsette med synergyproduktene, dom jeg sverger til og andre tilskudd! Bra tiltak Melissa!

    • August 17, 2013    

      Supert at du er med. Vi får støtte opp under hverandre! Men hva skal vi spise på kvelden når vi møtes? Bah, når vinen og brien må elimineres? Nøtter og kombucha? Det funker jo fint!
      Ang tilskudd så syns jeg det er viktig at man følger innstinkter. Så i ditt tilfelle ville jeg fortsatt med tilskuddene du tar.

  2. Baghwa Baghwa
    August 18, 2013    

    Ok da har jeg bestilt magnesium citrate og solgar sin omnium, og kjøpt en ladning med eskimo tran. Hvorfor er det så viktig med magnesium citrate? Eller bruker jeg å ha noen dråper i vannet av denne [URL=”http://www.iherb.com/Trace-Minerals-Research-Liquimins-ConcenTrace-Trace-Mineral-Drops-4-fl-oz-118-ml/22266″]Traceminerals[/URL] som jeg har noen dråper i vannet jeg drikker på kvelden

    • August 18, 2013    

      Heia!

      Jeg skal skrive om magnesium snart! Følg med!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen