Ta deg en kald dusj hver morgen



Å stige inn i iskaldt vann hver morgen kan virke meget lite fristende, spesielt om du ikke bor på tropiske øyer, og spesielt ikke nå som høsten er over oss.
Dere som bor i Norge har det “litt” kjøligere enn oss i Spania for tiden, så jeg har full forståelse om dere får gåsehud bare ved tanken på en kald dusj en tidlig morgen. Men følg med biohackers, kaldt vann er nemlig gunstig for helsen.

Jeg vil tippe at de fleste har hørt om Wim Hof, en hollender som kom seg opp på Mount Everest ikledd kun shorts og sko? Han som løper maraton i snøen barbent?
Bare tanken av å gå uten ull i minusgrader gjør at jeg får gåsehud. Men denne mannen har gjort det.



Hvordan er dette mulig, uten å dø av hypotermi?

Når kaldt vann renner over kroppen din vil du automatisk ta dype pust (etter de første sekundene vel og merke). Denne måten å puste på vil øke oksygenopptaket og sette igang hjertepumpa slik at mer varmt blod når ut i kroppen.
Blodkarene trekker seg sammen og utvides, noe som gjør at sirkulasjonen økes og giftstoffer elimineres. Transporten av næringsstoffer og oksygen forbedres, og hver eneste celle i kroppen våkner til og forbereder seg til dagens gjøremål.
Ved å utsette kroppen for denne form for stress vil gjøre at du blir mer herdet over tid, og du blir en mer styrket utgave av deg selv. Du vil kanskje oppleve at du får økt toleranse for stress og sykdom, det vil bedrer søvnen din, forbedre testosteronet og lette humøret.
Skulle du være plaget med urinsyre i blodet vil du med stor sannsynlighet oppleve at det vil bli mindre opphopning av syre i kroppen.

Isbading er noe profesjonelle idrettsutøver har drevet lenge med, særlig etter harde økter. Hardt trente muskler trenger å hente seg inn igjen til neste treningsøkt. Ved å ta et isbad i maks 10 minutter vil du kunne forskynde restitusjonsprosessen gjennom å redusere hevelser og fjerne melkesyre i blodet.

Jeg går inn i min fjerde uke med kald dusjing nå, og kan rapportere at de første dagene var skikkelig pyton. Jeg hater kaldt vann, er så langt fra isbading som jeg kan være, jeg liker ikke kulde og liker heller ikke følelsen av å bli kald om kroppen. Og bare det er god nok grunn til å prøve noe nytt tenkte jeg da.

Det tok bare et par-tre dager før jeg begynte å venne meg til det kalde vannet. I starten begynte jeg med lunkent vann og skrudde på kaldt etter noen få sekunder. Men nå kan jeg stige inn i kaldt vann uten å annonsere høyt i huset at jeg dusjer i kaldt vann.
Jeg opplever at jeg blir mer tolerant for kaldt vann og har til og med begynt å ta morgenbad i bassenget før solen går opp (det er ikke like kaldt som i Norge men kaldt nok!). Det vekker meg, og gir en god start på dagen.




Å utsette seg for ubehageligheter handler litt om å tørre å ha det ukomfortabelt. Du lærer disiplin og det styrker deg som menneske.
Prøv davel! Og tagg meg gjerne på sosiale medier så jeg kan se med hashtaggen #30dagermedkalddusj

Kilder her og her

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen