søtpotet

Jeg tror de fleste syns fries (også kalt pommes frites på fransk og chips på engelsk) er godt. Men dessverre er dette forferdelig usunt. Det er hvit potet stekt i en dårlig olje. Fritert, er det rette ordet her! Og selv om det smaker godt så er det noe kroppen bør få slippe å forøyde, spør du meg.
Derimot lager du de selv, snakker vi en helt annen kvalitet. Og bruker du søtpotet blir det hakket sunnere også!

Søtpotet inneholder rikelig med betakaroten, derav fargen. Betakaroten er en antioksidant som kan omdannes til vitamin A som bl.a. er viktig for synet vårt.
Søtpoteten er faktisk ikke i slekt med den hvite poteten som ofte er å finne på en nordmann sin tallerken. Den er søtere i smaken og minner litt om gulrot.
Den har riktignok litt karbohydrater (nesten 17gram karbo), så dere som følger en veldig lavkarbo vei må være litt forsiktig med stort inntak av denne gode grønnsaken. Jeg bruker den ganske ofte, den smaker nydelig til kjøttdeig, bacon, avokado og er super i supper, til egg og ellers god blandet med andre grønnsaker. NAM!

Back to the chips (er jo halvt engelsk, så hos oss heter det chips)…..

Du trenger:
Søtpotet, gjerne 3-4 stykker
Smør eller kokosolje
Grovt salt
Pepper

Slik gjør du:
Sett ovnen på 170 grader.
Skrell søtpotetene om du vil (ikke et must, skallet inneholder næring, så om søtpotetene er økologisk, la det være på!) og skjær i strimler. Dette tar litt tid, så sett på noe kul musikk i bakgrunnen og la de store barna hjelpe til mens dere vrikker litt på rumpene.
Ha dem i en form eller på en stekeplate, og ha litt kokosolje over dem.
Sett de inn i ovnen.

sweetpotato

Sjekk litt på dem etter 10 minutters tid, og vend dem litt. Har du for mye kokosolje over kan de fort bli bløte, så bruk heller litt tid på å vende de og sørge for at de ikke blir svidde.

Etter en halvtimes tid er de ferdig. Nytes med hjemmelaget ketchup, majones eller bare som de er!