Jeg spiser en del surdeigsbrød for tiden, tross for at jeg har et lavkarbokosthold. Det er godt, metter lenge og jeg har begynt å fylle det med nye ingredienser. Favoritten for tiden er valnøtter, chia, en neve rosiner, himalayasalt og evt en liten neve linfrø. Det er bare å prøve seg frem.
Dette derimot er alltid en sikker vinner:

Surdeigsbrød

Jeg blandet først ut starteren med vann og grovt speltmel, og deretter hadde jeg i minst 1 dl med chiafrø, en teskje med himalayasalt og en god håndfull nøtter. Deretter fikk det stå og syrne i minimum 10 timer.

Når jeg steker surdeigsbrød sørger jeg først og fremst for skikkelig varm ovn. Jeg setter inn brødene, har i en stor kopp med vann i bunn og setter ned varmen til ca 180 grader. Så får de stå i minst 1,5 time, men ofte oppimot to timer da jeg opplever med min ovn at det blir bedre resultat.
Det er forøvrig viktig å ta brødene ut av formen etter endt steking og la de hvile gjerne over natten med kun et klede over seg så de får satt seg skikkelig. Ellers bare smuldrer det seg opp.

surdeigsbrød

Surdeigsbrødbaking kan du lese mer om her.
Og hvis du ikke har surdeigsstarter kan du jo bake et annet lavkarbo brød? Bare se her så har du flere oppskrifter på brød.

Om dere lurer på om surdeigsbrød er lavkarbo så kan jeg si at jeg har erfart selv når jeg spiser dette brødet så pøser jeg på med godt pålegg som avokado, gode oster, majones og kokosolje som holder meg mett i timesvis. Jeg får ikke blodsukkerfall. Da blir de rundt meg glade, for jeg blir et monster når jeg er sulten!
En venninne av meg måler blodsukkeret før og etter frokost og det har hendt at blodsukkeret hennes har gått ned etter hun har spist surdeigsbrød. Sånt liker vi!