Sukker dreper oss *video*

hvitt sukker

Sukker er en uting og vi bør begrense det så godt vi kan. Og det samme gjelder for kunstig søtning, som mange tror er et godt alternativ men kan ofte bare gjøre mer skade.

Vanlig sukker har ingen næringsstoffer, og blir omtalt som tomme kalorier. For at kroppen skal sikre seg et godt inntak av livsnødvendige næringsstoffer, må vi minske inntaket. Da minsker vi dessuten risikoen for tannråte, overvekt, diabetes og andre plager.

Hva gjør sukker med oss?
– Sukker øker risikoen for karies (hull i tennene).
– Hyppig bruk av drikke med sukker i seg øker risikoen for tannerosjon (enda verre enn hull i tennene).
– Sukker øker risikoen for overvekt, fedme og vektøkning.
– Sukker er tomme kalorier. Noen kaller det energi, men det gir oss intet annet. Blodsukkeret stiger til vers og daler dypere like etter. Dessuten raner det kroppen for næring. Altså, to meget dårlig fluer i en smekk. Med en haug av negative effekter oppå dette igjen.

I Matvaretabellen kan du finne mange matvarer du sikkert spiser ofte, og du vil bli overrasket over hvor mye sukker det er i de enkelte. For eks Nugatti som mange barn får å spise inneholder 62g karbohydrater. Altså, 62 gram av 100 gram er sukker. Mange tenker “men det er jo bare én skive og det skjer ikke så ofte”. Neida, mulig det kanskje bare er i ny og ne. Men så kommer alle de andre matvarene som inneholder sukker og øker sukkerinntaket…. da blir det MYE på slutten av dagen.

Hva er sukker?
Sukker finner vi naturlig i en rekke matvarer. For eksempel inneholder frukt fruktsukker (fruktose) og druesukker (glukose) og melk melkesukker (laktose).

Raffinert sukker og en rekke andre typer sukker tilsettes mat- og drikkevarer. Vi kaller dem derfor for tilsatt sukker til forskjell fra sukker som er en naturlig del av matvarene. Vanlig raffinert sukker framstilles som regel gjennom raffinering av sukker fra sukkerrør eller sukkerroer.

Sukkerkilder
Måten man bruker sukker på er forandret over lang tid. Forbruket av rent sukker som farin, sirup o.l. er nesten halvert, samtidig som det har vært en betydelig økning i forbruket av godterier og brus. Brus, saft og godteri bidrar nå med mesteparten av det tilsatte sukkeret. Brus og saft er den klart største kilden for sukker blant barn og ungdom, og særlig i de gruppene som har meget høyt sukkerinntak.

Som flere utpekte da kommentarfeltet stod i fyr for litt siden syns de er jeg streng som prøver å kutte dette ut. “Litt er lov” sier mange. Hva de ikke tenker på er at det er ofte sukker (bare kamuflert under et andre navn) i matvarer.

Jeg legger ved en artig liten videosnutt om sukker som Soma postet på Facebook på fredag:



Jeg har en utfordring til dere lesere i dag, og det er at dere skal fortelle minst 1, men gjerne 3 personer om sukker og hvor skadelig det er for kroppen. Noen som blir med? Post gjerne en kommentar under her og fortell hvor mange ganger du har snakket med andre om hvor lite kroppen trenger av dette giftstoffet!

Kilde: Matportalen

9 Comments

  1. November 6, 2012    

    Jeg er kanskje litt rar, men jeg fikk frysninger va å se den videoen (som var veldig bra og lett forklart). Jeg synes det er så TRIST at ikke flere ser de virkelig store faren ved sukker- det er jo livsfarlig! Jeg forteller om det så ofte situasjonen er det, men tar det ikke opp bare for å ta det opp.
    Håper flere etterhvert oppdager at det er et liv etter sukker også. I dag har vi jo så mange bra og ikke kunstige anternativ til sukker som er såå mye bedre!

    • November 6, 2012    

      Jeg liker videoen godt, den forklarer så enkelt og greit 🙂

  2. November 6, 2012    

    Diskuterte det ved middagsbordet i går 🙂 og jeg bruker alle anledninger til å si det, men det er fortsatt sukker her hjemme, kan ikke ta det helt vekk men det er kraftig redusert …

    Ha en fin dag 🙂

    • November 6, 2012    

      Hva med å bytte ut sikkeret med kokosblomstsukker og sukrin da? Så vil ingen merke noe forskjell! 🙂

  3. November 6, 2012    

    Jeg er definitivt enig med deg! Viktig å si det mange nok ganger så alle får det med seg 😉

  4. Anette H. Anette H.
    November 8, 2012    

    Bra innlegg Melissa! Viktig tema! 🙂 Kommer innom deg i desember 🙂

  5. May 5, 2014    

    Sprer dette blogginnlegget til våre lesere. Absolutt viktig å spre dette budskapet!

  6. Ellen Grahnstedt Ellen Grahnstedt
    May 5, 2014    

    >Do not like sugar, do not eat sweets or cake except, yes like vino blanco 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen