Jeg kom over denne artikkelen i går kveld på Aftenposten, hvor vi kan lese om svømmeren Lavrans Solli som trenger å spise 5,5 kg mat om dagen for å holde vekten oppe.
For all del, en vakker kropp, det vil jeg si! Jeg syns atleter er flotte å se på, spesielt svømmere med sine sterke overkropper (eyecandy, altså!). Lavrans er intet unntak!

Men Herr Solli sliter visst med å gå opp i vekt, og må måle opp maten sin hver dag for å få i seg nok. Han har prøvd styrketrening uten særlig resultat, og nå skulle Olympiatoppen vurdere kostholdsrådene.

Vi kan jo se på hva han inntar i løpet av en dag (sakset fra artikkelen):

FAKTA
Lavrans Sollis dagsplan for mat og trening
Frokost 1: 1 glass juice, to skiver brød med salami og majones, 0,5 liter sportsdrikk.
Trening i bassenget
1 sportsbar
Frokost 2: 2 vafler med syltetøy, 1 skive brød med sjokoladepålegg, 1 skive med to egg og kaviar, 1 glass sjokomelk, 1 glass eplejuice.
Styrketrening
0,5 liter sportsdrikk
1 sportsbar
1 restitusjonsdrikk
Lunsj: Omelett av 4 egg, to brødskiver med pålegg, appelsinjuice
Sover
Mellommåltid: 2–4 brødskiver med skinke og ost, 0,5 liter sportsdrikk, 1 sportsbar
2. treningsøkt i bassenget
Middag: 1 stor porsjon pasta eller kjøtt, 2–3 flasker alkoholfri øl
Kvelds: 4 skiver toast/ostesmørbrød, appelsinjuice

Jeg skal ikke uttale meg for mye, men hadde JEG levd på et kosthold som dette ville jeg hatt sykt svingende blodsukker, konstant sug etter noe søtt, behov for å sove siesta og ganske sikkert oppblåst mage med tilhørende dårlig fordøyelse pga alt sukkeret, gluten og syren fra juicen/sportsdrikk.

Som jeg har nevnt mange ganger før er vi alle forskjellige og vi brenner på forskjellig drivstoff. Mulig Lavrans brenner best på dette, men jeg er ganske sikker på at om han hadde innført mer middag (altså middag til frokost om dere skjønner hva jeg mener) i kosten sin, og tilført gode fettkilder som kokosolje, avokado, kraft og smør ville han nok fått i seg mer næring og sikkert lagt på seg litt for å nå en matchvekt.

Hva tenker DU?