Spise mer eller spise annerledes?



Jeg kom over denne artikkelen i går kveld på Aftenposten, hvor vi kan lese om svømmeren Lavrans Solli som trenger å spise 5,5 kg mat om dagen for å holde vekten oppe.
For all del, en vakker kropp, det vil jeg si! Jeg syns atleter er flotte å se på, spesielt svømmere med sine sterke overkropper (eyecandy, altså!). Lavrans er intet unntak!

Men Herr Solli sliter visst med å gå opp i vekt, og må måle opp maten sin hver dag for å få i seg nok. Han har prøvd styrketrening uten særlig resultat, og nå skulle Olympiatoppen vurdere kostholdsrådene.

Vi kan jo se på hva han inntar i løpet av en dag (sakset fra artikkelen):

FAKTA
Lavrans Sollis dagsplan for mat og trening
Frokost 1: 1 glass juice, to skiver brød med salami og majones, 0,5 liter sportsdrikk.
Trening i bassenget
1 sportsbar
Frokost 2: 2 vafler med syltetøy, 1 skive brød med sjokoladepålegg, 1 skive med to egg og kaviar, 1 glass sjokomelk, 1 glass eplejuice.
Styrketrening
0,5 liter sportsdrikk
1 sportsbar
1 restitusjonsdrikk
Lunsj: Omelett av 4 egg, to brødskiver med pålegg, appelsinjuice
Sover
Mellommåltid: 2–4 brødskiver med skinke og ost, 0,5 liter sportsdrikk, 1 sportsbar
2. treningsøkt i bassenget
Middag: 1 stor porsjon pasta eller kjøtt, 2–3 flasker alkoholfri øl
Kvelds: 4 skiver toast/ostesmørbrød, appelsinjuice

Jeg skal ikke uttale meg for mye, men hadde JEG levd på et kosthold som dette ville jeg hatt sykt svingende blodsukker, konstant sug etter noe søtt, behov for å sove siesta og ganske sikkert oppblåst mage med tilhørende dårlig fordøyelse pga alt sukkeret, gluten og syren fra juicen/sportsdrikk.

Som jeg har nevnt mange ganger før er vi alle forskjellige og vi brenner på forskjellig drivstoff. Mulig Lavrans brenner best på dette, men jeg er ganske sikker på at om han hadde innført mer middag (altså middag til frokost om dere skjønner hva jeg mener) i kosten sin, og tilført gode fettkilder som kokosolje, avokado, kraft og smør ville han nok fått i seg mer næring og sikkert lagt på seg litt for å nå en matchvekt.

Hva tenker DU?

12 Comments

  1. December 2, 2014    

    Så ikke ut som noen sunn matplan i mine øyne…

  2. Birgir Birgir
    December 2, 2014    

    Jeg kom helt ut av telling på antall brødskiver etterhvert som jeg leste meg nedover. Når jeg hører om et slikt kosthold, så kan jeg “kjenne” hvordan kroppen min hadde reagert hvis den hadde fått det samme. Blodsukkersvingninger, lyst på sukker og trøtt. Mange år med prøv og feil og gradvis overgang til lavkarbomat, har overbevist meg om at jeg ikke skal tilbake til et kosthold likt det ovenfor 🙂

  3. Kristin Kristin
    December 2, 2014    

    Karbohydrater er viktig for idrettsutøvere. Men ser jo også at han velger litt dårlige kilder til karbohydrater, og jeg er enig i at sportsdrikken ikke akkurat er et godt valg. Man bruker ikke bare en type energiomsetning, men fire forskjellige, og mulig han får i seg litt for lite fett. Mat er viktig for ham, men han er en ganske ung gutt som ikke har så mye peiling, og i artikkelen står det at han allerede bruker 2500 kr på mat i uka og dette går ut av egen lomme. Tror Olympiatoppen bør sette opp et bedre kostholdsprogram til ham, eventuelt fått noen kyndige ernæringsfysiologer med spesialitet i idrett til å sette det opp. Han ville at god nytte av målrettet styrketrening, så han burde fått ordentlig hjelp til det, siden det han er god i, er idretten sin. Og det betyr ikke at han er god på styrketrening.

    • December 2, 2014    

      Godt svart Kristin! Er enig med deg.
      Kanskje Olympiatoppen kan ta seg et kostholdskurs 😉

      • Kristin Kristin
        December 3, 2014    

        Hehe, ja 🙂 Man skulle tro at de hadde peiling på idrett og kosthold, men sannheten er at samfunnet har veldig lite peiling på ernæring og på balansert/sunn mat. Folk flest, og det inkluderer mange idrettsutøvere som f.eks. Johaug og Bjørgen, vet ikke hva som er bra å spise, derfor har de alltid et team i bakgrunnen, ernæringsfysiologer og fysioterapeuter (sikkert en hel haug jeg ikke kommer på akkurat nå). Poenget er at unge idrettsutøvere må ha hjelp, de er ikke spesialistene. De skal jo være gode i idretten sin, og skal de bli best, må da fagkyndige folk i ryggen.

  4. December 2, 2014    

    Oiiii :O Det var mye brød og dårlig pålegg og lite bra mat. Jeg får vondt i mage og hodet og null ernergi bare av å lese det 😛

  5. December 3, 2014    

    Jeg også ble litt overrasket over så mange brødskiver, og ikke minst at olympiatoppen må se litt mer på det før du kan sette opp en bedre plan til han. Regner med at for de fleste av oss som følger denne bloggen var det ganske åpenbart hvor feilen ligger, uten å se litt ekstra på det….

  6. Kristin Kristin
    December 3, 2014    

    Hehe, ja 🙂 Man skulle tro at de hadde peiling på idrett og kosthold, men sannheten er at samfunnet har veldig lite peiling på ernæring og på balansert/sunn mat. Folk flest, og det inkluderer mange idrettsutøvere som f.eks. Johaug og Bjørgen, vet ikke hva som er bra å spise, derfor har de alltid et team i bakgrunnen, ernæringsfysiologer og fysioterapeuter (sikkert en hel haug jeg ikke kommer på akkurat nå). Poenget er at unge idrettsutøvere må ha hjelp, de er ikke spesialistene. De skal jo være gode i idretten sin, og skal de bli best, må da fagkyndige folk i ryggen.

  7. Amanda Amanda
    December 3, 2014    

    Med mye intensiv trening, er det faktisk veldig viktig med mye karbohydrater. Men det er ikke så mye av det i lavsesong, og da kan det være fordel å prioritere næringsrike matvarer som OGSÅ er veldig viktig for idrettsuttøvere. Det er selvfølgelig viktig for andre også, men enda viktigere for disse. Hva med minst tre porsjoner grønnsaker, hvor er det i dette kostholdet? For å ikke snakke om variasjon generelt.
    Dersom det er utfordrende å spise nok kalorier, er det en fordel å bruke mer energitett mat. Og da snakker vi ikke om boller, brus og den slags, men om nøtter, kakao, kokos og andre sunne fettkilder. Sportsbarer og sånn har jeg personlig ingen sans for. Da kan man likegodt unne seg melkesjokolade eller smågodt nesten.

  8. Anja Johansen Anja Johansen
    December 3, 2014    

    Kult innlegg 🙂
    Dette er kun en av MANGE “menyer” Lavrans spiser. Det alle savner, spørr etter av andre matvarer spiser han 3-4 ganger i uken. Han hiver i seg masse kjøtt, fisk (torsk , laks, steinbitt etc). Grønt har han/vi alltid ved siden av. Han får i seg det han skal og må, og det vet jeg siden det er jeg som lager all maten mellom alle treninger og besøk hos Olympiatoppen 🙂

    • December 3, 2014    

      Hei Anja!

      Så gøy at du stikker innom og leser, takk for tilbakemeldingen! Det er godt å vite at han spiser mer enn hva som blir påpekt i artikkelen. Avisen har nok også satt dette på spissen for at vi skal få reagere slik vi gjør. De fleste (som meg for eksempel) har jo som regel noe å kommentere og poengtere i slike saker 😉

      m

  9. December 3, 2014    

    En ting til som var litt trist å se var på det nye “ISKRIGERNE” programmet – det har jo ingenting med kostholdsprogrammet eller han på bildet her… men idrettstjerner er jo forbilder for så mange små og eneste grunnen til at jeg så litt på programmet var for sønnen min synes det er kult…. Aldri opplevd maken til ufyselig stemning og ekstremt mye banning og det hele… skikkelig tragisk… Når kostholdet også ikke er av den bra varianten til idrettstjernene blir det ikke mye å se opp til…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen