Snuse på Paleochallenge

paleo challenge

Så er turen kommet til meg…. og jeg har latt meg rive med i disse paleotider.
Det siste halvåret har jeg lest om andre som følger en helt paleo livsstil, og jeg er innom bloggen til Sara støtt og stadig. Jeg har fått meg flere kontakter innen paleo verden og jeg ser at det stadig dukker opp fristende paleomatbilder på instagram.
Dette pirrer i allefall min nysgjerrighet!

Altså, paleo betyr mer eller mindre steinalderkosthold, og det har jo eksistert i veldig, veldig, veldig mange år. Hovedfokuset er at det går ut på ren og naturlig, slik som de spiste i steinalderen.

Jeg snakker ofte med en gjeng “paleo freaks” hvor jeg finner både motivasjon og inspirasjon til spisevaner.
Nå har jeg jo egentlig spist ganske så paleo i flere år, men jeg har tillatt melkeprodukter i perioder og jeg bruker alternativer til sukker som stevia, sukrin osv, spesielt til barna når jeg har laget pannekaker og vafler osv.
Men sånn i bunn og grunn har jeg det rimelig enkelt til meg selv, med kjøtt/fisk og grønnsaker som hovedkilde, og så er det nøtter og frø, gode fettkilder og innimellom kos som er hjemmelaget sjokolade osv.
Dette liker kroppen min best.

paleomat

Hvorfor paleochallenge?
Vel, sånn helt i begynnelsen tenkte jeg at jeg ikke hadde behov for det. Jeg har det jo greit, sliter ikke med noe, har godt med energi, ingen vondter, magen er fin og jeg har det sånn generelt tipp topp.
Men, når jeg tenker meg om, så tror jeg likevel kroppen hadde hatt godt av å ha 30 dager med bare ren og naturlig mat.
Jeg hører jo flere ganger under kostholdsveiledning at mange i ettertid ikke visste at de hadde plager med noe før de la om kostholdet. Kanskje jeg rett og slett er i samme situasjon?

Inntaket av meierprodukter har vært ganske høyt den siste tiden. Dette fordi jeg har følt meg så vel tross daglig inntak av fløte i kaffen, en stor skvett creme fraiche i maten, brie til kvelds og ost på surdeigsskiven.
Men nå er det nok på tide å skrenke inn litt her. Grunnen til at jeg tåler det greit er fordi det er så sjeldent jeg spiser det. Og jeg går i lengre perioder uten å røre kumelk, og det gjør at jeg kan tåle det når i perioder. Men nå kjenner jeg at maven kan trenge en melkepause rett og slett!

Hvor vil jeg egentlig?
Jo, nå skal dere høre.
Jeg har fått med meg noen kostholdsveilederkollegaer på en challenge. Og da jeg informerte de andre på jobben min om utfordringen, ville flere av de også være med.
Så fra og meg 30. august setter vi igang med en paleochallenge.
Det blir 30 dager uten tull.
Dette betyr at vi skal leve 100% paleo i 30 hele dager.

Er dere med?
Vi har litt tid på å forberede oss. Om man ser på 2 uker som litt tid vel og merke.
Jeg leser “It starts with food” om dagen, så de neste dagene skal jeg ramse opp en helt ting vi kan holde oss til og en hel ting vi ikke skal holde oss til.

paleochallenge

Jeg håper dere som er på Instagram vil følge med og hashtagge bildene med #paleoutfordringen slik at vi andre kan følge med og la oss inspirere og motivere. Det trenger ikke kun være matbilder, men noe som gjør at vi andre holder koken.
For jeg tror dette kan bli tøft for flere!

Jeg vil nok savne aller mest brie og hvitvin. Og mørk sjokolade. Og salte nøtter. Og pannekaker. Og sikkert mange flere ting om jeg tenker meg godt om!
Men hva gjør man ikke for god helse?
Mange sier at det er viktig å kose seg. Men for mange er det å kose seg å føle at kroppen fungerer optimalt slik at vi koser oss hver eneste dag!
Eller hva tenker dere?

15 Comments

  1. August 5, 2013    

    Paleofreaks. Hihi:)

    Du skriver ikke så mye om paleosnop? Er dette noe som dere skal tillate, eller blir det whole30-stil? Salte nøtter bør forresten være innafor!

    Likte forresten veldig godt taggen din, og skal begynne å bruke den på bildene mine fremover!

    • August 5, 2013    

      Vet du hva din paleofreak? *fnis*
      De siste to ukene har jeg spist paleo medio, om jeg kan kalle det og jeg har ikke hatt noe lyst på paleosnop.
      Men ja, jeg vil nok tillate det i tilfelle jeg får lyst på et eller annet.

      Jeg tror vi må finne en greie som passer for enhver kropp. Jeg tror ikke det er fasit, men at man må finne hvilken grense paleo som føles riktig ut.

  2. August 5, 2013    

    Har allerede hatt planer om det omtrent fra samme tidspunkt, så det passet jammen bra. Har bestilt et par bøker, for litt inspirasjon. Blant annet den du nevner. Blir tøft uten mørk sjokolade, men gleder meg på kroppens vegne. Vi sees kanskje på trening i morgen? Blir siste gang før hjemreise onsdag.

    • August 5, 2013    

      Ah, rekker nok ikke være med i morgen. Men det var koselig å treffe deg!
      Vi får kjøre challenge på samme tid da!

      klemklem!

  3. August 6, 2013    

    Paleo høres veldig interessant ut, tror jeg må sette meg litt mer inn i det selv om jeg ikke føler meg helt klar til å teste det ut ennå. Tror jeg må la kroppen venne seg til lavkarbo ennå en stund, selv om det ser ut som om den trives så langt 🙂

    • August 6, 2013    

      Jeg skal i løpet av noen få dager komme med en liste over hva vi skal holde oss til og hva vi ikke skal spise. Jeg spiser jo høyfett selv, så det er ikke noe problem å holde seg til det. Du vil nok klare deg helt fint skal du se. Du kan jo lage din egen grense for hvor mange % paleo du vil kjøre da?

  4. August 7, 2013    

    Spennende at du setter i gang med en paleo challenge! Spent på hvordan du vil reagere på tretti dager uten melkeprodukter. Selv ville jeg ikke inkludert paleosnop, rett og slett for å bygge nye vaner. Det kan man heller kose seg med når de tretti dagene er over 🙂

    • August 7, 2013    

      Sant. Jeg tror ikke jeg vil inkludere snop, har ikke behov for søtt når jeg spiser mye fett.
      Gleder meg også til å teste ut 30 hele dager helt melkefritt. Lurer på hva som vil fremmes hos meg 🙂

  5. Bagwha Bagwha
    August 7, 2013    

    Å en challenge – jeg har akkurat starta såvidt med paleo, men har ennå ost på menyen, kunne vært gøy å vært med å finne paleo formen

  6. Minna Minna
    August 7, 2013    

    Åh så kul! Jag vill bli med! 😀 Spec med tanke på mina magproblemer. Men, hur funkar Paleo om man inte ær så glad i køtt? Røtt køtt vill jag inte røra, och lax vill jag inte spise pga. gifter som kan læcka ut i ammningen. Ær inte gravid men planerar ju att bli. (Detta med fisk ær vældigt diskuterat men jag har forskat å forskat..å forskat..och bestæmt mig før å æta fisk som feks lax, tonfisk etc max 2ggr/mnd) Hvordan skall jag æta Paleo då? Æter ju vanligtvis quinoa, fullkornsspaghetti, med grønsaker, kyckling, mejeri grejer som cottage cheese, rømme osv. Bara æta kyckling hela dagarna kænns ju lite..sådær.. Hade verkligen uppskattat tips, då jag mår egentligen ganska dåligt om dagen. Kram Minna

    • August 7, 2013    

      Ja, du kan jo holde deg til fjærkre, egg og viltfisk?
      Sjekk bloggen i morgen tidlig så får du bedre forklaring.

      Jeg ville i allefall spist grønnsaker til hvert måltid og en proteinkilde som egg, viltfisk eller kylling for eks.

      Spør meg mer i morgen tidlig i neste blogginnlegg så finner vi ut hvilken vei du kan gå!

  7. Elizabeth Elizabeth
    August 9, 2013    

    Vi er på dag 5 i challengen vår ;P
    Hittil har det funka fint, litt trøtt og hodepine. Men det er vel omstillingsplagene som slår inn? 🙂

    • August 9, 2013    

      Oi, dag 5 allerede! Spennende!
      Jo, hodepine og slapphet kan være noen av symptomene man får når man legger om kosten sin. Pass på å drikk nok vann og vær tålmodig.

  8. Trine Trine
    April 9, 2014    

    Hei
    Lurte på om det skal være en challene i 2014 også 🙂

    • April 9, 2014    

      Ja, mulig vi setter igang i juni igjen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen