Lag smoothie!

bringebærsmoothie

Ønsker du å:
– gå ned i vekt
– spise noe som holder blodsukkeret stabilt
– få mer energi
– spise mindre karbohydrater
– øke næringsopptaket


… så kan smoothie være noe for deg!

Mange sverger til flytende føde for en god start på dagen. En stor, forfriskende smoothie kan proppes full av næring, og det er kun fantasien som setter grenser.
Et komplett måltid skal bestå av fett, proteiner og karbohydrater i riktige proposisjoner. Siden fett metter lengst og holder blodsukkeret stabilt, foretrekker jeg å øke fettinnholdet og senke karbohydratinnholdet i min smoothie.

Her kommer en enkel oppskrift på en smoothiebase:
1-2 kopper kald væske (Bruk en melketype du tåler om du er melkeintolerant. Eller bruk vann. Nøttemelk, havremel, rismelk og kokosmelk er gode alternativer)
1 kopp frosne bær
½ banan til søtning (eller bruk stevia/honning/lønnesirup om du vil)

lavkarbo smoothie

Bærene gir deg vitaminer og mineraler og for ikke å snakke om antioksidanter. Pass på å ikke ha for mye frukt i (det holder med en halv banan, eller kutt den ut om du spiser lavkarbo) da for mye frukt gir høy blodsukkerstigning.
Ha gjerne oppi en rå eggeplomme. Det smaker ingenting blandet med det andre, og det gir riktig fett og proteiner til måltidet, noe som er kjempeviktig. Proteiner øker fettforbrenningen, det metter og tilfører kroppen viktige byggeklosser.

Bruk en god olje, for eks kokosolje. Fett øker metthetsfølelsen og du føler deg mindre sulten. Spiser du fett forbrenner du fett. Dessuten får vi bedre hud, hjerte og ledd av oljer! Bruker du en god omega 3 olje er du dekket for det meste. Jeg anbefaler oljene fra Aman Prana. Disse smaker godt og du kan trygt ha de i smoothie.
(Tips! Bruker du kokosolje kan det være greit å tilsette denne helt på slutten i en tynn stråle så den ikke klumper seg om smoothien er for kald)

Nå kan du tilsette for eks avokado, en neve mandler (kalsium), spirulina (energi), chlorella (rensende), hampprotein (for økt protein og omega 3) og annen supermat.
Ellers kan du bruke for eks vanilje, nøtter, svisker, mango, avokado, ananas, agurk osv for å fylle smoothien med enda mer godt!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen