Små justeringer ved langdistanse

Tenkte jeg skulle dele erfaringene mine, for dere løpeinteresserte som følger meg og løpegleden min i Spania.

løp
Her er Aleksander og jeg snart halvveis i løpet. Siden han fulgte mitt tempo hele løpet hadde han mer krefter underveis. Så, masse rom for å tulle!

Jeg gjorde noen få justeringer denne gangen som gjorde opplevelsen min bedre enn mitt første halvmaraton i fjor november.
Siden jeg fikk hold sist gang, valgte jeg å ikke drikke noe mer vann enn vanlig, og uten drikkesekk, tross stekende sol og varme. Ved drikkestasjonene valgte jeg å skylle munnen først og fremst, og kun svelge bittelitt vann. Dette gikk over all forventning, og holden uteble. Ofte leser jeg at man ikke skal bli dehydrert, men det det finnes en mellomting. Man må tørre noen ganger å prøve seg på lengre distanser uten væske med seg.

Etter løpet tøyde vi ut med det samme, og så var det bare å få av seg skoene og forte seg ut i sanden for å jorde litt. Det var deilig for tærne å strekke på seg. Og så bar det rett ut i sjøen for å lindre bena som hadde løpt i 2 timer. Mange løpere sverger til isbad etter løp, kanskje verdt å prøve om man får kramper o.l. etterpå. Ikke vet jeg, men viktig å prøve seg frem. Jeg var redd for å stivne til slik jeg gjorde i fjor, men tror sjøvannet hjalp litt. Etterpå brukte jeg magnesiumkremen jeg hadde med meg og smurte bena godt inn.
På ettermiddagen fikk jeg en god justering av Aleksander. Bekkenet holdt 100% denne gangen. Fantastisk!

melissa halvmaraton

Jeg kjente at jeg hadde løpt langt, men ellers var bena og kroppen overraskende bra denne gangen. Vi var ute og gikk på kvelden og jeg følte meg faktisk ganske vel. Da vi fant en lekepark for barna, hoppet jeg på trampolinen en stund for å sette igang litt blodsirkulasjon. Det føltes veldig bra ut, så det skal jeg gjøre neste gang også! Anbefales! Og morsomt også!

Det som faktisk verket mest var gnagesåret jeg hadde fått under armen. Singletten jeg løp i hadde en litt ru kant og det merket jeg først da jeg løp i mål, at det var litt sårt. Med andre ord, lurt å teste alt utstyret på en lengre tur før den store dagen.

Alt i alt var dette halvmaratonet en dobbel så god opplevelse enn mitt første. Jeg trodde jeg aldri kom til å stille i et så langt løp igjen da jeg følte at sist gang bare brøt det meg ned fremfor noe annet. I tillegg til at jeg løp 6 minutter raskere enn sist gang gjorde at jeg fikk blod på tann og gleder meg til neste halvmaraton allerede.
Men da skal jeg passe på å sette av nok tid til å trene i forkant. Kjente jeg skulle hatt flere og oftere økter enn jeg har hatt tid og mulighet til. I siste Runners Norge (som forøvrig er et UTROLIG bra blad) var det lagt opp løpetrening mot lengre distanser. Minst en langtur i uken, en intervalløkt og en tempoøkt. Det har ikke jeg hatt anledning til pga gammel skade i bekken osv, men neste løp skal trenes opp til, det er sikkert.

Og dere som lurte på det med inntak av kun kokosolje før et løp, jeg skal skrive et eget innlegg om det senere!

GOD SØNDAG!

9 Comments

  1. May 4, 2014    

    Superspreka!!

  2. May 4, 2014    

    Fantastisk bilde av deg og Alexander!
    Veldig kult at du skriver om erfaringen din med halvmaraton på lavkarbo. Da jeg løp mitt første (og hittil eneste) før jeg endret kosthold (åtte år siden!), fulgte jeg rådene om å karbe opp og drikke massse underveis (drakk bare vann, energidrikker smaker jo høgg).
    Neeeesten så jeg tester et halvmaraton igjen for å se 🙂 (Men bare nesten).

    • May 4, 2014    

      Klart du må teste igjen Sara!
      Etter i fjor var jeg så sliten at jeg trodde jeg ikke kom til å stille i noe nytt halvt, men det gikk jo over all forventning denne gangen! Hadde en fin opplevelse og kjente at jeg gleder meg til neste løp allerede!
      Heia heia, du får begynne med 10k først 🙂

  3. øyvind øyvind
    May 4, 2014    

    Gratulere med fint løp. Nå skal jeg i ilden 17 mai, da er det Gøteborg varvet jeg delta i. 60000 tusen har melt seg på, fest. Det er en del år siden jeg løpt halmaraton, men jeg regner med og slå persen på 1.24 ha-ha

    • May 4, 2014    

      Dette klarer du helt supert skal du se Øyvind! Du er så sprek så! Kjenner ingen andre som er like spreke som deg tross noen år på baken 😉
      Gleder meg til å høre resultatet! Husk å kose deg litt også da!

  4. AC AC
    May 5, 2014    

    Så bra! 🙂 Et lite tips til å unngå gnagsår av singlet neste gang er å smøre vaselin på armene. 🙂 Smører for øvrig vaselin også på føttene og over øyenbrynene også når jeg skal på langtur. 🙂

    • May 5, 2014    

      Dette er første gang jeg har opplevd å få gnagesår under armen. Skal ikke bruke den singletten på langtur mer i allefall! Takk for tips!
      Men du? Føttene og over øyebrynene? Hvorfor? Nysgjerrig ble jeg nå!

  5. May 5, 2014    

    Så kjekt å lese at det gikk bedre for deg denne gangen : ) Skulle ønske jeg også kunne løpe, jeg kan ikke en gang jogge, da blir jeg så svimmel at jeg må gi meg, det samme skjer om jeg går fort og lenge. Men kanskje en dag.

    Så flotte bilder du har, så ikke godt ut med gnagsår, håper det går bra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen