Tenkte jeg skulle dele erfaringene mine, for dere løpeinteresserte som følger meg og løpegleden min i Spania.

løp
Her er Aleksander og jeg snart halvveis i løpet. Siden han fulgte mitt tempo hele løpet hadde han mer krefter underveis. Så, masse rom for å tulle!

Jeg gjorde noen få justeringer denne gangen som gjorde opplevelsen min bedre enn mitt første halvmaraton i fjor november.
Siden jeg fikk hold sist gang, valgte jeg å ikke drikke noe mer vann enn vanlig, og uten drikkesekk, tross stekende sol og varme. Ved drikkestasjonene valgte jeg å skylle munnen først og fremst, og kun svelge bittelitt vann. Dette gikk over all forventning, og holden uteble. Ofte leser jeg at man ikke skal bli dehydrert, men det det finnes en mellomting. Man må tørre noen ganger å prøve seg på lengre distanser uten væske med seg.

Etter løpet tøyde vi ut med det samme, og så var det bare å få av seg skoene og forte seg ut i sanden for å jorde litt. Det var deilig for tærne å strekke på seg. Og så bar det rett ut i sjøen for å lindre bena som hadde løpt i 2 timer. Mange løpere sverger til isbad etter løp, kanskje verdt å prøve om man får kramper o.l. etterpå. Ikke vet jeg, men viktig å prøve seg frem. Jeg var redd for å stivne til slik jeg gjorde i fjor, men tror sjøvannet hjalp litt. Etterpå brukte jeg magnesiumkremen jeg hadde med meg og smurte bena godt inn.
På ettermiddagen fikk jeg en god justering av Aleksander. Bekkenet holdt 100% denne gangen. Fantastisk!

melissa halvmaraton

Jeg kjente at jeg hadde løpt langt, men ellers var bena og kroppen overraskende bra denne gangen. Vi var ute og gikk på kvelden og jeg følte meg faktisk ganske vel. Da vi fant en lekepark for barna, hoppet jeg på trampolinen en stund for å sette igang litt blodsirkulasjon. Det føltes veldig bra ut, så det skal jeg gjøre neste gang også! Anbefales! Og morsomt også!

Det som faktisk verket mest var gnagesåret jeg hadde fått under armen. Singletten jeg løp i hadde en litt ru kant og det merket jeg først da jeg løp i mål, at det var litt sårt. Med andre ord, lurt å teste alt utstyret på en lengre tur før den store dagen.

Alt i alt var dette halvmaratonet en dobbel så god opplevelse enn mitt første. Jeg trodde jeg aldri kom til å stille i et så langt løp igjen da jeg følte at sist gang bare brøt det meg ned fremfor noe annet. I tillegg til at jeg løp 6 minutter raskere enn sist gang gjorde at jeg fikk blod på tann og gleder meg til neste halvmaraton allerede.
Men da skal jeg passe på å sette av nok tid til å trene i forkant. Kjente jeg skulle hatt flere og oftere økter enn jeg har hatt tid og mulighet til. I siste Runners Norge (som forøvrig er et UTROLIG bra blad) var det lagt opp løpetrening mot lengre distanser. Minst en langtur i uken, en intervalløkt og en tempoøkt. Det har ikke jeg hatt anledning til pga gammel skade i bekken osv, men neste løp skal trenes opp til, det er sikkert.

Og dere som lurte på det med inntak av kun kokosolje før et løp, jeg skal skrive et eget innlegg om det senere!

GOD SØNDAG!