spanias bestedough
For et par uker siden hadde jeg en artikkel i magasinet Spanias Beste, og overskriften var “Slutte med brød”. Jeg tok opp temaet at nordmenn spiser for mye brød. Det er mange matpakker som blir smurt hver morgen og puttet nedi skolesekken, eller tatt med på jobben. Vi er blitt lært opp til å tro at dette er bra for oss, gir energi, det har godt med fiber (som vi hører så mye om), det inneholder vitaminer og mineraler og babyer blir ofte anbefalt å begynne med en skalk når tennene er på vei ut.

Dere har sikkert hørt dette mange ganger før, og senest i dag postet jeg et bilde på Instagram hvor beskjeden var “Si nei til deig”.
Mange er nok lei av det evige maset om å kutte ut brød og annen stivelsesrik mat. Men jeg syns skremmende få tar dette på alvor.
Selv om brødet er byttet ut med grovt brød, pastaen er byttet ut med fullkornspasta, det er havregrøt til frokost og Pizza Grandiosa har fått speltbunn (og blitt nøkkelmerket) betyr ikke dette at det er sunt.

Litt fakta:
Kostholdet til våre forfedre var dominert av kjøtt i ca 2 millioner år. Naturligvis dreide det seg om kjøtt fra ville dyr og ikke industriprodusert kjøtt fullt av antibiotika, hormoner, nitritt og andre tilsetningsstoffer.
Det eksisterer fremdeles tradisjonelle folkegrupper som lever i ”steinalderen” f.eks. kung san-folket i Kalahariørkenen og inuitter på Grønland. De har meget god helse både fysisk og psykisk, og sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdom, diabetes og fedme glimrer med sitt fravær.
Jordbruksrevolusjonen gjorde det naturligvis lettere å fø befolkningen, men det dukker opp noen essensielle spørsmål:
Kan en mattype som korn, som mangler så mange essensielle næringsstoffer, være gunstig for vår helse?
Hvorfor mangler vi evnen til å bryte ned de skadelige antibeitestoffene som finnes i korn?
Hvis det var meningen at vi skulle spise korn, hvorfor er vi ikke utstyrt med nebb?


Korn inneholder relativt lite protein, ikke noe vitamin A, C, D, K, B12 og har et ugunstig forhold mellom omega-3- og omega-6-fettsyrer. Dessuten inneholder korn proteinet gluten, som er årsak til cøliaki – en kronisk tarmsykdom. En frokost bestående av brødskive med geitost, et glass med appelsinjuice og en banan, kan raskt føre til høyt blodsukker og følgelig høy insulinproduksjon.



Det er nemlig slik at karbohydrater oppfattes av kroppen som sukker enten de kommer fra frukt, juice eller brødskiver, og kroppens reaksjon på det er å skille ut insulin ut i blodet. Et kronisk høyt insulinnivå er direkte helseskadelig, og ved siden av type 2-diabetes (aldersdiabetes) fører det bl.a. til følgende:
• Økt risiko for hjerte- og karsykdom fordi det gir økt koagulering, økt triglyserider i blodet, økt blodtrykk og åresammentrekninger
• Høye konsentrasjoner av urinsyre som avleirer seg i ledd, i blæresteiner og nyresteiner.
• Fedme, siden en annen av insulinets funksjoner er å lagre overflødig glukose til fett
• Økt risiko for kreft i bryster, prostata, tykktarm, lever og bukspyttkjertel.
• Ubalanse i produksjonen av magesyre, noe som leder til plager som halsbrann, sure oppstøt, dårlig ånde, treg fordøyelse og uførdøyd mat i avføringen.
• Økt risiko for demens
• Økt utskillelse av magnesium, hvilket bidrar til høyt blodtrykk, kramper i musklene og blodårene, økt infarktrisiko og beinskjørhet

Kan det ligge noe i dette? Kan brødet være med på å gjøre oss syke over tid? De som nekter å gi opp skiven sin får vente og se. Imellomtiden kan eks-brødspiserene bake sitt eget, næringsrike brød og ha det kjekt med et stabilt blodsukker. Eller kutte det ut og fylle tallerkenen (eller matboksen) sin med massevis av annet godt. For det er nemlig mulig å slutte med brød.
Kilde: Bedre uten Brød