Rå iskrem på et blunk

bananis

Nja, det tar faktisk litt mer tid enn et blunk altså, men det går kjempefort å lage rå iskrem!

Til 2 personer, trenger du kun:
2 middels bananer (jo mer modne jo mer smak og mer søt blir isen)
2-3 ss råkakao

Jeg har nevnt dette før, men gjør det igjen:
Når det er tilbud på økologiske bananer, kjøp en hel haug av de. Pass på at de er skikkelig gode og modne, for da er det mer smak.
Skjær bananene i skiver og frys ned i tupperware, gjerne i porsjonsvis. Dette kan brukes til å lage iskrem, smoothies eller andre fruktdesserter. Kjempekjekt!

Litt info om bananen:
– Ifølge Fedon Lindberg så har banan er GI på 52. Banan gir da et raskt energiløft. Derfor kan det være lurt å spise fett samtidig som man spiser banan for å unngå rask blodsukkerstigning. For eksempel litt nøtter, eller kokosolje (som Aleksander pleier å gjøre når han gir barna frukt på morgenen, se her http://www.melissaspania.no/kokosglaserte-bananer/ )
– Bananer inneholder en del fiber, og er dessuten ganske beroligende for magen.
– Bananer bør ikke oppbevares i kjøleskapet, for da mister den smaken sin og kan bli grå. Det beste er å ha den i romtemperatur.
– Banan er et ypperlig måltid å gi babyer når de skal begynne med fast føde. Jeg pleide å blande 50/50 banan og avokado da mine barn fikk smake frukt for første gang.
– Sørg for at bananene du kjøper er ØKOLOGISKE. Finnes det ikke økologiske bananer, så velg de som har kortest reisevei. Vi bør derfor gå for de som kommer fra Kanariøyene.

Jo, tilbake til den rå iskremen!
Ta opp banan fra fryseren og finn frem stavmikseren.
Begynn å blende til det blir mykt.
Tilsett så råkakao. Begynn med 2 ss, og smak til. Noen liker bitter sjokolade, mens andre liker mild. Smaken er som smaksløken 😉
Trenger du mer søtning, så tilsett for eksempel til yaconsirup eller agavesirup.

Voila! Iskremen er klar!
Ha i fine porsjonsglass og strø over pynt. Jeg liker å bruke revet kokos, kakaonibs og hampfrø.
Serveres med det samme. Nytes med de du er glad i.

Ha en fin torsdag!
Jeg har begynt å tvitre nå om noen har lyst til å følge meg. Du finner ikonene til høyre.

2 Comments

  1. Imse Imse
    September 22, 2012    

    Nammi, dette spiser sikkert ungene. Jeg kan ikke spise frukt, men spiser bær i moderate mengder.
    Så min is er slik: 50g frosne bringebær, 50g fet kokosmelk, 1 egg og søtning etter smak. Hender jeg m justere det ene eller andre. Men på få sekunder har jeg deilig melkefri is:D

    • September 23, 2012    

      Gode tips Imse! Takk som deler!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen