periodisk faste

Periodisk faste er ikke en diett, men et kosthold. Det er ikke slankediett, men heller et spisemønster som kroppen venner seg til og som gjør hverdagen enklere.
Det dreier seg om å ha en begrenset periode i løpet av døgnet hvor man inntar mat. Et ”spisevindu” som vi kaller det. Menn bør ha et spisevindu på 8 timer mens kvinner kan ha et spisevindu på 10 timer.
Husk at vi alle er forskjellige, og det er viktig å finne ut spisemønsteret som passer akkurat DEG og DIN kropp. Det er ingen fasit her, følg magefølelsen og behov.
Periodisk faste gjelder ikke for barn eller gravide.

Vanligvis hopper man over frokost og faster frem mot formiddagen, gjerne etter en treningsøkt. Deretter har man 8 timer på seg før man lukker igjen spisevinduet og faster til neste dag igjen. Det vil si at du kan spise i løpet av 8 timer og faste de resterende 16 timer. Du velger selv når du vil faste, men av erfaring og mange tilbakemeldinger så er det praktisk å ha et spisevindu fra kl 11 til 19. Følg din egen timeplan og livstil.
Antall måltider i løpet av de 8 timene er ikke så viktig, men om du spiser et lavkarbo-høyrett (lchf) kosthold, så vil du oppleve at du ikke trenger særlig mer enn 2 store måltider i løpet av dagen. Eventuelt litt påfyll om du er veldig aktiv og trener tungt. Hvis du småspiser hele tiden vil du forvirre sultfølelsen og ha vanskeligheter med å innrette deg etter fasteperioden. Da er det bedre at du spiser deg god og mett når du først spiser. Sørger du for nok fett i maten så vil du fint kunne gå 6-7 timer uten å føle sult.


Jeg personlig spiser mitt første måltid ca kl. 11.00, og da gjerne etter en treningsøkt hvis jeg har tid. Jeg løper flere ganger i uken, alltid på tom mage. På morgenen lager jeg meg en kopp bulletproof kaffe. Dette holder meg gående i flere timer, og jeg føler overhodet ikke noe sult før jeg er ferdig med treningsøkten min.

Periodisk faste fungerer godt for deg som ikke ønsker å spise så hyppig og i tillegg ønsker optimal helse og stabilt energinivå.

Mange er vil i starten oppleve litt sult i fasteperioden, men det er forbigående ettersom kroppen tilpasse seg etter kort tid. Måltidet bør bestå av sunne fettkilder, protein og grønnsaker. Dette gjør at blodsukkeret holder seg stabilt og metthetsfølelsen varer lenge. Småspisingen forsvinner og du vil oppleve at du får et mer avslappet forhold til mat.

Lykke til!