paranøttlakris

Disse mektige og smakfulle lakrisbitene lages på under 10 minutter.
Du trenger:
1 ss kokosolje
3 ss nøttesmør (jeg har brukt 2 ss paranøttsmør og 1 ss cashewnøttsmør denne gangen)
1 ss gelatinpulver
10-20 dråper stevia med vaniljesmak (obs! begynn med 10 dråper først og se om det er søtt nok for deg!)
1 ss lakrispulver

I dag hadde jeg dessuten i 1 ss kokosblomstsukker i og ca 1 ss lecithinpulver. Det er ikke nødvendig, men jeg var i et “blande-i-det-jeg-har-stående-på-benken-humør” i dag.

Slik gjør du:
Smelt kokosoljen i vannbad, og ha i nøttesmøret. Ha deretter i søtningen og bland godt. Smak til og gjør de justeringene som må til. Mer søtt? Kanskje litt salt?

Hell i former og sett i fryseren noen minutter til det har satt seg.

paranøtter/brasilnøtter

Jeg syns det er godt å bruke paranøtter noen ganger pga smaken. Den er litt utenom de andre nøttene, på en måte. De er gode å spise helt rå, men også veldig godt å ha i musliblandinger, i brød, i yoghurt og i nøttebunner!

Paranøtter kalles også for brasilnøtter. De er rike på kostfiber, vitamin E, B-vitaminet tiamin og magnesium, og er en fin kilde til kalsium og jern.








Noe av næringsinnholdet i 100 g paranøtter er:
Protein g 14.2
Fett g 68.2
Karbohydrat g 3.1
Vitamin B12 µg 0
Vitamin C mg 0
Kalsium mg 170
Jern mg 2.5
Natrium mg 3
Kalium mg 660
Magnesium mg 410
Sink mg 4.2