Paleoutfordringen er over – min opplevelse

Jeg klarte det! Jeg fullførte 30 dager på strikt paleokosthold!

Hovedgrunnen til at jeg har tatt en slik utfordring er for å gi kroppen min en pause fra meieriprodukter, alkohol, sjokolade, søtning og “kosematen”. Jeg ville se hvilke forbedringer jeg ville føle på kroppen og om noen av de “skavankene” jeg har ville bedre seg.
Starten skulle gå 30 august, men jo mer jeg satte meg inn i et paleo kosthold, jo mer ivrig ble jeg og det endte med at jeg “øvde” meg en god uke først før jeg tyvstartet og begynte utfordringen en uke før planlagt. Jeg klarte ikke vente rett og slett, og ble i overkant ivrig kan man si.

it starts with food

paleo

Overgangen var heldigvis ikke så stor for meg. Jeg opplevde ikke de plagene som mange må igjennom når sukkeret blir fjernet og erstattet med annen type mat. Dette er fordi jeg i utgangspunktet spiser et høyfettkosthold, og bruker fett som brensel. Er man vant til å hente energi fra karbohydrater vil man som oftest oppleve en form for plager under en slik utfordring.
Sukkerdjevelen blir det ofte kalt, og mange opplever en form for fyllesyke etter noen dager som kan vare i ca 2-3 dager. Det er da mange vil bare gi opp og kaste håndkleet til sukkerdjevelen. Men det gjelder å holde ut når man treffer på dette! Venn av kroppen sukkerhungeren!

hvitt sukker

Dag 1 – 7:
Den første uken gikk alt over all forventning. Jeg hadde masse energi, lagde de herligste måltidene som bestod av masse grønnsaker, egg og rikelig med saus/oljer osv. Jeg savnet ikke det jeg trodde jeg ville savne, som for eks det glasset med vin, sjokoladebit etter middag eller fløte i kaffen. Ren og naturlig mat ble handlet inn og flere retter ble laget og lagt i fryseren.

paleomiddag

Allerede etter 3-4 dager ble søvnen min merkbart bedre. Jeg sovnet før jeg rakk ned til hodeputen og sov gjennom hele natten uten å våkne (heldigvis har minsten sluttet å komme opp i sengen, så det var perfekt timing), og jeg sov i 8 timer med en følelse av å være uthvilt neste morgen (selv om jeg kunne sovet mer!).
Dette var det første jeg var spent på om ville endre seg, og det første jeg merket til også.

Dag 7 – 14:
Derimot andre uken begynte jeg å merke på kroppen at jeg ikke var så pigg og energisk likevel. Energien begynte å gå ned. Jeg merket det på treningen også. I og med at vi var midt i skolestart med eldstemann, “skulket” jeg morgentrening med vilje fordi hverdagen var viktigere. Men egentlig var det fordi jeg ikke hadde energi eller lyst til å trene (og da er det viktig å lytte til kroppen!).
Sukkerhungeren var egentlig ikke tilstede, og det merket jeg da jeg var i en barnebursdag. Masse lekre kaker og muffins stod fremme, men jeg klarte meg fint med kaffe (dessuten hadde jeg spist på forhånd for å unngå fristelsene).
Jeg sov mye de neste dagene, og var trøtt da jeg våknet om morgenen. 8 timer føltes ikke nok. Så jeg godtok det og la meg tidlig slik at kroppen fikk det den trengte. Det var endringer på gang, det var sikkert!
Faktisk var det litt deilig å sove, for det var ekte og naturlig søvn. Dette har jeg savnet! Når man får barn blir ofte søvnen helt ødelagt og jeg kan ikke si at jeg har opplevd å sove så godt noen gang siden jeg fikk barn for nesten 6 år siden.

Dag 14 – 21:
Uke 3 kom og jeg var trøtt og sløv. Kroppen skrek etter mer søvn! Jeg trente på morgenen, men det gikk tregt og jeg var tung i bena. Fra å tidligere sprette opp før klokken viste 7, og klar for en løpetur, subbet jeg ut av huset etter kl 8 og trengte 2 km på asfalten før jeg kjente at kroppen var igang. Og da kom den klassiske “hva er det jeg driver med egentlig?” og tanker om å jukse litt slo meg flere ganger. Jeg tenkte at jeg kunne jo bare spise litt smeltet ost på omeletten når ingen så meg, eller en sjokoladebit på kvelden etter at barna var i seng. Men etter samtale med et par andre som også var på utfordring, og litt lesing om tema skjønte jeg at dette er en del av utfordringen. Kroppen hadde fått litt “sjokk” og trengte å finne ut hva som pågikk. Dette tok selvsagt en del energi av meg, men jeg sørget for å spise nok, og riktig hver dag så jeg ikke skulle gå tom.
10km melissaMot slutten av uke 3 stilte jeg i et 10km løp hvor jeg løp bra, og jeg kjente at energien var på plass igjen! Hurra! Det var ikke så ille alikevel. Joggeskoene ble knytt på igjen flere ganger denne uken. Herlig følelse!


Dag 21 – 28:
Uke 4 kom og jeg trengte litt mindre søvn enn tidligere. Men jeg var ikke så veldig fornøyd.
Jeg var blitt litt matlei og mistet inspirasjon til å være kreativ i matveien. Det gikk stort sett i det samme; grønnsaker, avokado, egg og en form for kjøtt/kylling/fisk. Jeg var lei. Syns maten smakte tamt. Gledet meg til å spise pannekaker, ha chevre på salaten, spise en surdeigsskive med godt pålegg på osv. Også kom det kviser! Snakk om å føle seg fjortiss igjen.
Jeg kjente at jeg ikke trivdes med å ha regler om hva jeg skulle spise og ikke spise. Ble nesten litt sur fordi jeg holdt på som jeg gjorde. Men nok et par samtaler med andre som også var på utfordring gjorde at jeg ble påminnet om at dette er kun snakk om 30 dager, og det er godt at kroppen får seg en pause. Og jeg skulle fullføre denne utfordringen! Hallo! Det er 30 dager!
Matlysten kom tilbake og så var det gøy å spise strikt paleo igjen. Det er faktisk veldig mye lekkert å spise selv om man er på strikt paleo. Og jeg tror aldri jeg har spist så mye grønnsaker som under en slik utfordring. Grillede, stekte, dampede og rå. Og masse ghee. Jeg har dessuten utvidet horisonten litt i grønnsaksdisken og prøvd meg på nye grønnsaker.

De siste dagene:
Fristelsen av å gi opp var stor, jeg skal innrømme det. Jeg tenkte at nå var jeg jo like gjerne ferdig. Bare et par dager igjen. Så nå kunne jeg vel spise litt sjokolade? Nei. Hold ut! Det er snakk om TO DAGER IGJEN! Skjerpings!
Jeg tenkte på de som faktisk må leve på strikt paleo fordi de har sykdom og alvorlige allergier. Og her klager jeg over mangel på ost på maten. Er det mulig. Så flaut.
Det satte ting i perspektiv altså.

Ettertanker om et strikt paleokosthold
Når jeg tar et steg tilbake og tenker over hvordan opplevelsen har vært så har den egentlig vært mer positiv enn negativ.
Jeg har fått fokus på hvor viktig det er å spise ren og naturlig mat, samtidig som jeg har opplevd hvor vanskelig det er å finne rene matvarer. Man må dra til flere forskjellige steder for å få tak i enkelte mavarer. Det er litt trist og jeg skjønner hvorfor mange faller i fellen om å velge det enkleste og kjappeste. Men med litt planlegging så får man det til!
Det hele dreier seg om å endre vanene sine. Derfor er det fint å ta en utfordring for å nullstille systemet sitt og begynne på ny. Du blir nødt til å sette deg litt inn i hva som skal spises og ikke spises, og man må tenke i nye baner på hvordan maten skal tilberedes. Litt planlegging av hva som skal handles inn blir også en del av hverdagen.
Men, når alt dette er på plass og man er igang med utfordringen som varer i 30 dager, så er det egentlig veldig gøy!

Ulemper ved en paloutfordring
Det hendte at jeg syns det var slitsomt å måtte planlegge fremover, og noen ganger måtte jeg handle litt oftere enn jeg gjør til vanlig, men de gangene jeg planla uken gikk alt mye lettere.
Om det kostet mer? Tja, jeg brukte klart mer penger på økologisk kjøtt og økologiske grønnsaker, men så brukte jeg heller ikke penger på noe form for meieriprodukter eller andre matvarer som ikke var paleo, og her i Spania koster det mer enn grønnsaker.
Når man også spiser kvalitetskjøtt, spiser man faktisk mindre.

En real test for lystene får når man skal spise ute!
Men det går helt fint:

paleomiddag

Der kjente jeg at jeg måtte unngå å tenke for mye på hva maten var stekt i, og om det var noe form for tilsetning i maten. Hvis jeg skulle tenke slik kunne jeg ikke spise andre steder enn hjemme, og det ble for mye for meg. For min del var dette en måte på å tenke over hva jeg puttet i munnen, hvor rent jeg kunne klare å spise, nullstille kroppen min, og selvfølgelig få inn bedre vaner.
Derfor har jeg nok fått i meg noe her og der som ikke har vært planlagt.
For eks smakte jeg på en saus som ganske sikkert hadde fløte i seg, og jeg måtte ty til noen salte nøtter en dag for jeg hadde ikke noe annet og jeg måtte ha noe mat der og da. Jeg glemte meg og stekte maten min i smør en dag, og jeg fikk i meg noen biter med potet da jeg spiste en omelett ute på restaurant en dag. Så jeg kan ikke si at jeg har levd 100% strikt, men så godt det lot seg gjøre i allefall!

Når en slik utfordring er over, gjelder det å introdusere enkelte matvarer sakte men sikkert for å se hvordan kroppen tåler det. Her vil nok mange oppleve at enkelte ting liker ikke kroppen. Dette kan resultere i løs mage, hard mage, luft i magen, hodepine, magesmerter, eksem osv. Så følg med, og ikke introduser et herremåltid på dag 31 hvor alt er å finne; melk, sjokolade, vin og korn.

Jeg trodde jeg skulle ende opp med skikkelig ostefest når jeg var ferdig, men så stod jeg på kjøkkenet og fikk lyst på noe helt annet og endte opp med å lage gresskarsuppe med søtpotet, med kokosmelk og kraft i. Med andre ord, det lå allerede i vanene!
gresskarsuppe
Utover dagen dristet jeg meg til fløte i kaffen og utrolig nok tok det ikke lang tid før jeg kjente at det slimet seg godt nedi halsen. Ikke et godt tegn. Så meieriprodukter må jeg være litt forsiktig med.

Noen har spurt meg hva jeg personlig har opplevd under en slik utfordring, og det var mest småtteri egentlig som jeg lurte på hvordan ville bli. Ingenting er blitt verre kan jeg i allefall si!
Jeg var litt bekymret over å gå ned i vekt på en paleoutfordring, siden jeg får i meg en god del kalorier fra meieriprodukter. Så jeg ble nødt til å kjøpe meg en badevekt og veide meg innimellom. Heldigvis gikk jeg ikke ned noe, men jeg gikk heller ikke opp noe (skyldes at jeg løper en del og ikke har hatt tid til å trene mye styrke i denne perioden). Jeg sørget for nok mat til hvert måltid, og flere ganger spiste jeg også mellommåltider for å ikke gå tom.
Det blir fint å få de ekstra kaloriene fra fete meieriprodukter nå som jeg er ferdig, for jeg kjenner at jeg trenger det. Jeg ble anbefalt å øke karbodelen litt, noe jeg gjorde men opplevde blodsukkersvingninger av det og kroppen ble litt sur på meg. Dette er ikke jeg vant med og det ble litt “disco” i kroppen (humørsvingninger, sultfølelse, slapphet etter måltidet og uren hud).

Søvnen har jeg nevnt, huden ble bedre (etter den uken med kviser) og neglene vokste seg sterke! Håret føltes sunt ut også.
Og for ikke å nevne at jeg blitt aller mest bevisst i matveien. Fyttikatta så viktig det er med ren og naturlig mat! Dette har jeg spredd til alle rundt meg og jeg merker at det er flere som er blitt opptatt av dette.

Vi har vært mange på paleoutfordringen, håper flere av dere vil dele erfaringer i kommentarfeltet.

10 Comments

  1. October 1, 2013    

    Veldig spennende lesing Melissa! Takk for at du deler dine erfaringer rundt dette 🙂 Selv har jeg ikke prøvd paleoutfordring, men i det siste har jeg spist mer strikt lavkarbo og kuttet ut ALT av korn. Før spiste jeg bokhvetegrøt som hadde vært bløtlagt, men dette har jeg ikke gjort den siste måneden. Jeg merker stor forskjell på magen, huden og humøret, deilig! Det er så deilig å komme inn i gode rutinger med maten. Sier ikke at jeg ikke kommer til å kose meg med bokhvete og litt quinoa i ny og ne, men så lenge det bare er av og til går det bra for kroppen 😉

    • October 1, 2013    

      Så bra å høre at du har kornfri periode. Det gjør underverker det også!
      Jeg kommer til å spise det jeg har lyst på fremover, men hva som er så fint er at jeg ikke har lyst på mye av det jeg ville ha før. Lystene ligger ikke der på samme måte. Og helt klart nye vaner er programert seg inn i hjernen 🙂

  2. October 2, 2013    

    Takk for at du deler 🙂

    • October 2, 2013    

      Bare hyggelig. Sharing is caring 🙂

  3. October 2, 2013    

    Jeg var ikke med på denne utfordringen, men dette var spennende lesning! 🙂

    • October 2, 2013    

      Selv om det var litt tøft innimellom så er jeg utrolig glad for å ha gjort dette. Og det utrolige er at så fort jeg begynte å spise mat man ikke skal spise på en utfordring så kom kroppen tilbake til hvordan den var før. Det sier jo litt om hva maten vi putter i munnen er egentlig laget av!

  4. Mikkimy Mikkimy
    October 2, 2013    

    Hei du! Jeg deler mange av dine erfaringer. Har hatt litt mer slack pga ammer (spist et ekstra måltid på kveld, gjerne en blåbærkokos smoothie eller omelett rester) og har fulgt Wolf sitt konsept som jeg tror er litt “mildere” en Whole9. Uansett så har det vært veldig godt å få en liten selvransakelse og innsikt i uvaner. Kjenner at jeg har et avhengighetforhold til brød/hvetebakst, så skal prøve å holde meg helt unna det. Synes det er enkelt å holde seg unna potet, pasta og ris. Har blitt mye egg og avokado til frokost og lunsj, men har vært flink med middager. Synes det har vært en super måte å fokusere på helse og mat samt få nye vaner. Klapp på skuldra til deg og meg og alle som har vært med!

    • October 2, 2013    

      Gøy å høre!
      Virker som mange som tar en slik utfordring får en liten aha-opplevelse og skjerper seg litt med ferdigmaten og som du sier, baksten! Det er jo bra 🙂

  5. October 4, 2013    

    OI så spennede. Jeg har vurdert selv å ta utfordringen, men merker jeg må lese mer først.

    • October 4, 2013    

      Gjør det! Gjør det 🙂 Det er veldig bra!
      Skaff deg de to bøkene jeg leste så kommer du veldig langt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen