Dette er overhodet ikke noe nytt, og jeg har skrevet om bløtlegging av havregryn tidligere på bloggen.
Men om man er glad i denne type frokost er dette absolutt ikke feil! Forskjellen mellom dette og havregrynsgrøt er at denne typen spises kald. Du lager den kvelden i forveien, og så er den klar til neste morgen.
Overnight oats ble veldig populært for noen år siden og siden den gang har mange delt oppskrifter som går i det uendelige. Her gjelder det å bruke kreativiteten.

overnight

Som regel går det i kun havregryn, men jeg foretrekker å bruke en del chiafrø for å øke fettinnholdet. Det er viktig for meg at blodsukkeret holder seg stabilt, noe mitt overhodet ikke gjør når jeg spiser ren havregrynsgrøt.

Slik gjør du:
Hell ca 1 dl havregryn i et glass. Tilsett gjerne det samme av chiafrø.
Ha over den type melken du foretrekker, jeg liker å bruke mandelmelk. Fyll på rikelig og rør rundt.
Etter ca 5 minutter rør igjen. Chiafrøene trekker til seg mye væske så det er viktig å ha i nok melk. Etter ca 15 min ser du om du må fylle på mer.
Dytt i hva du vil av nøtter, frukt, søtning o.l.
Jeg hadde oppi ½ banan, litt kakanonibs, hampfrø, gojibær og en neve valnøtter.

La det stå i kjøleskapet til dagen etter.


Vil du lese om hva jeg har skrevet tidligere om lignende emner kan du klikke på:
Chiafrø
Bløtlegging av havregryn
Energibarer
Havregrøtkake

Håper det smaker!