Jeg holdt foredrag i går på Akinon Resort i La Nucia for kursdeltakerene til Helsemagasinet. Dag Polesynzki hadde allerede snakket om kosttilskudd, blodsukker, kolesterol og steinalderkost og da valgte jeg å legge fokus på gode vaner og å leve praktisk når det gjelder et lchf kosthold.

Jeg snakket litt om hvordan det blir når man kommer hjem fra et kurs. Det er ofte veldig motiverende å lære nye ting, men så fort man kommer hjem til gamle vaner er det lett å miste motivasjonen og uvanene blir slettes ikke vendt om slik som planlagt.

Det første jeg anbefaler å gjøre er å rydde i kjøleskapet og kjøkkenskapene. Fjern alt som ikke skal være der. Dette er matvarer som kjeks, knekkebrød, pose- og boksemat, diverse korn og mel (såfremt det ikke er økologiske mel som blir brukt i surdeigsbaking), godterier, juice, saft, ris og pasta.

Så gjelder det å planlegge litt. Skriv gjerne liste over hva som er bra å spise og ha fokus på dette. Mange henger seg opp i hva man ikke skal spise og jeg mener at når man tenker på alt som ikke er lov vil dette være med på å gjøre det vanskeligere for en selv.
Lag en liste og heng på kjøkeskapet for eksempel!

Handle inn rikelig med gode matvarer som smør, rømme, oster, kokosolje, økologiske egg, frø & nøtter, frosne bær, kjøtt og fisk.
Når kjøleskapet bugner av mat som er innenfor lchf er det umulig å skeie ut med feil mat.

Måltider bør lages store, uansett om man er én i familien eller mange. Det er en fordel å lage mye på en gang rett og slett fordi det er økonomisk og ikke minst tidssparende. Det som blir til overs spises neste dag eller fryses ned i porsjoner.
Bruk gjerne en dag i uken på å lage opp mye på en gang. Det er helt ok å bake flere kaker når man først har dratt frem alle ingrediensene!

Det ble noen spørsmål om hvor mye karbohydrater som er lov når man skal legge om kostholdet. Om vin er lov å drikke, om man virkelig må slutte å spise frukt, hva med barna og om diabetikere også kan spise på denne måten.
Jeg syns det er fint slike spørsmål blir tatt opp for da kan jeg benytte muligheten til å forklare at ingen er like og vi må selv finne frem til det som passer oss best. Noen fungerer godt på et høyt inntak av fett mens andre må tilpasse seg. Alt kommer an på hva man ønsker å oppnå. Vektnedgang, hormonbalanse, stabilt blodsukker, bedre søvn, mer energi, bedre fordøyelse eller bedre helse er som regel de mest standard ønskene.

Ja, det er lov å drikke alkohol om man velger å legge om til mindre karbohydrater. Men velg de tørreste vinene og husk at leveren prioriterer å forbrenne alkoholen fremfor maten. Dessuten vil alkohol trigge sulten, så man føler ofte for å spise litt når man inntar alkohol.

Nei, man må virkelig ikke slutte å spise frukt, men om man vil stabilisere blodsukkeret kan det være lurt å venne av fruktspisingen den første tiden og heller holde seg til grønnsaker. Når grunnlaget for et godt kosthold er tilstede er det ikke noe i veien for å unne seg frukt i ny og ne. Barna klarer seg fint uten å få servert noe med sukker i, og diabetikere bør i aller høyeste grad spise mat som ikke påvirker blodsukkeret!

Ta gjerne en titt på tidligere bloggposter jeg har skrevet:
Helt fett!
Mat og Evolusjon (godt lest tidligere!)
Alternativer til kumelk
Ikke ett fett