Aleksander skal løpe Madrid marathon 28. april, og målet er å komme i ketose innen den tid siden han føler han fungerer best på et ketogent kosthold, spesielt når han skal løpe lengre distanser. Periodisk faste, fete måltider og minimalt med karbohydrater er oppskriften.

Hva er ketose?
Å gå i ketose betyr at man spiser så lite karbohydrater at det ikke er nok glukose til å produsere energi i cellene. Da må kroppen finne et annet alternativ til energi, som ketonlegemer. Når fettsyrer blir frigitt fra fettceller for å brukes til energi dannes ketoner og kroppen har en god evne til å bruke ketoner til energi.

Mange tror at man mister muskelmassen når man går i ketose, men dette stemmer ikke. Man forbrenner kroppsfettet ganske raskt, men muskelmassen holder seg vedlike. Derfor er det mange overvektige som går i ketose, men det er ikke bare vektnedgang ketose er godt for.

Når man skal inn i ketose fjernes de typiske karbohydratene som ris, pasta, brød, potet, frukt og sukker.
Man kan spise ubegrenset av kjøtt, fugl, fisk, egg og skalldyr. De fleste grønnsakene, og noen meieriprodukter slik som ost og smør kan man også innta. Titt gjerne på en lavkarboguide jeg har laget tidligere.

lavkarbo middag

Aleksander skal ikke ned i vekt, men han ønsker å gå over på ren fettforbrenning da han har av erfaring opplevd at det øker utholdenheten og han får mindre sjanse for å ”møte veggen” under løpet.
Til tross for at vi begge har vært mer eller mindre på fettforbrenning i mange år nå, går det likevel perioder hvor vi skeier ut og spiser mer krabohydrater enn hva vi er vant med. Det er ikke noe vi får utbytte av så det er som regel ganske raskt tilbake til vanlig spisemønster. Altså høyfett.
Å være på fettforbrenning fungerer utrolig godt, og vi begge merker at det gir oss massevis av energi.

Hva skjer?
Når man er i ketose vil dette medføre at hjernens sultsenter skrus av til fordel for økt konsentrasjon og mer energi i kroppen. Jegere og sankere levde trolig ketogent stort sett hele tiden. Det er logisk da de ferdet store deler av dagen og måtte ha nok energi som varte, både for muskler og hjerne.
Ketose er ikke farlig, men det anbefales ikke for barn, gravide eller ammende mødre.

Det man derimot vil normalt oppleve er en langvarig metthetsfølelsen og stabilt blodsukker. Dette er praktisk om man ikke vil spise så ofte, noe som er en fordel når man skal trene seg opp til et marathon på 42 kilometer!

Den polske legen Jan Kwasniewski har i flere årtier hevdet av ketonlegemer er det beste brenselet for hjernen og nyere forskning bekfrefter at han hadde rett.
For skeptikere vil jeg anbefale å lese boken “Bedre uten brød”. Denne var en del av vårt pensum da jeg leste til kostholdsveileder. Anbefales!

Da ønsker vi lykke til med marathonet, Aleksander!