Om å gå i ketose




Aleksander skal løpe Madrid marathon 28. april, og målet er å komme i ketose. Periodisk faste, fete måltider og minimalt med karbohydrater er oppskriften. I tillegg til dette har han, en kompis og pilatesinstruktøren vår hatt hyppig løpetrening siden nyttår. Jeg personlig syns det er ”altfor langt” å løpe, men han sier at dette er noe han han har lyst til å gjennomføre, så da får jeg støtte han så godt jeg kan.

Hva er ketose?
Å gå i ketose betyr at man spiser så lite karbohydrater at det ikke er nok glukose til å produsere energi i cellene. Da må kroppen finne et annet alternativ til energi, som ketonlegemer. Når fettsyrer blir frigitt fra fettceller for å brukes til energi dannes ketoner og kroppen har en god evne til å bruke ketoner til energi.

Mange tror at man mister muskelmassen når man går i ketose, men dette stemmer ikke. Man forbrenner kroppsfettet ganske raskt, men muskelmassen holder seg vedlike. Derfor er det mange overvektige som går i ketose, men det er ikke bare vektnedgang ketose er godt for.

Når man skal inn i ketose fjernes de typiske karbohydratene som ris, pasta, brød, potet, frukt og sukker.
Man kan spise ubegrenset av kjøtt, fugl, fisk, egg og skalldyr. De fleste grønnsakene, og noen meieriprodukter slik som ost og smør kan man også innta. Titt gjerne på en lavkarboguide jeg har laget tidligere.

lavkarbo middag

Aleksander skal ikke ned i vekt, men han ønsker å gå over på ren fettforbrenning da han har lest seg til at det øker utholdenheten og mindre sjanse for å ”møte veggen” under løpet.
Til tross for at vi begge har vært mer eller mindre på fettforbrenning i mange år nå, går det likevel perioder hvor vi skeier ut og spiser mer krabohydrater enn hva vi er vant med. Det er ikke noe vi får utbytte av så det er som regel ganske raskt tilbake til vanlig spisemønster. Altså høyfett.
Å være på fettforbrenning fungerer utrolig godt, og vi begge merker at det gir oss massevis av energi.

Hva skjer?
Når man er i ketose vil dette medføre at hjernens sultsenter skrus av til fordel for økt konsentrasjon og mer energi i kroppen. Jegere og sankere levde trolig ketogent stort sett hele tiden. Det er logisk da de ferdet store deler av dagen og måtte ha nok energi som varte, både for muskler og hjerne.
Ketose er ikke farlig, men det anbefales ikke for barn, gravide eller ammende mødre.

Det man derimot vil normalt oppleve er en langvarig metthetsfølelsen og stabilt blodsukker. Dette er praktisk om man ikke vil spise så ofte, noe som er en fordel når man skal trene seg opp til et marathon på 42 kilometer!

Den polske legen Jan Kwasniewski har i flere årtier hevdet av ketonlegemer er det beste brenselet for hjernen og nyere forskning bekfrefter at han hadde rett.
For skeptikere vil jeg anbefale å lese boken “Bedre uten brød”. Denne var en del av vårt pensum da jeg leste til kostholdsveileder. Anbefales!

Da ønsker vi lykke til med marathonet, Aleksander!

24 Comments

  1. April 16, 2013    

    Skal faktisk prøve meg på PF nå. Leste innlegget ditt om det. Mest fordi jeg stresser alltid med å få laget frokost og å rekke å spise den, er også skikkelig sulten om morgenen og skulle gjerne sett om det kunne endret seg slik at jeg kan unngå morgenstresset;) eneste bekymring er blodsukkeret, men det kan jo hende kroppen tilpasser seg…det sies jo så. Har erfaring i å besvime hvis jeg ikke spiser frokost:/ det er ikke noe særlig, men tenkte gå gradvis frem så kanskje jeg kan unngå å besvime uten frokost hvis kroppen venner seg til det….får prøve meg forsiktig frem!

    • April 16, 2013    

      Du høres ut som meg du, slik jeg var for mange år siden. Jeg var helt svimmel da jeg våknet opp fordi jeg trengte sukker i systemet.
      Men prøv deg frem! Det kan være en idé å for eks spise et skikkelig godt måltid kvelden før. Så du får fyllt opp fettlageret. For eks laks med grønnsaker og eggesmør til. Dette skal holde deg mett lenge og utover etter du har våknet neste morgen. Evt ta en skje kokosfett.
      Lag lunsj kvelden i forveien slik at du om morgenen bare har deg selv å tenke på og så er det ut av døren. Vent så lenge som mulig med å innta lunsjen (tidlig frokost blir det) men uten at det skal være plagsomt altså. Du skal ikke tyne kroppen heller. Men som du sier er det en omstilling og det kan ta litt tid. Evt ta deg litt mer kokosolje.
      Og så spiser du 2-3 fettrike måltider på dagtid.
      Noen bruker et par uker på å omstille seg, men noen kan bruke opp mot en måned altså. Vi er alle forskjellige. Men når du er først er over på PF så føles det så bra!!!

  2. Rebecca Rebecca
    April 16, 2013    

    Jeg har løpt maraton 2 ganger. I 2011 spiste jeg sunt (jada, fullkorn, lightprodukter, lavfett you name it). Jeg trente 8-10 økter i uka og for all del, løp inn på en respektabel tid, tross å ha fronta med den såkalte Veggen. I 2012 gikk jeg over til Paleo, trente mindre men mer målrettet. Jeg karbet ikke opp, men spiste helt som vanlig 3 timer før løpet. Jeg slo min gamle tid med 26 (!) min. Og det beste, jeg møtte ikke Veggen og kosa meg igjennom 42 km.

    Det er sikkert et større og mer komplekst bilde her, men jeg er helt overbevist om at tiden ble som den ble fordi kroppen var vant med å bruke fett som energi.

    Lykke til!

    • April 16, 2013    

      Grattis med gjennomførte løp!

      Jeg skal vel egentlig la Aleksander svare for seg her men han løp halvmarathon før jul men på “vanlig” lavkarbokosthold. Så fulgte han meg litt på PF og etter jul inntok mindre karbo. Han løp et nytt halvmarathon like etter og slo seg selv med over 20 minutter. Tror tiden han løp på var noe som 1,36 eller noe. Da hadde han hatt løpetrening uten frokost og et strengere inntak av karbo. Ganske kult!

      Det ligger noe i dette altså. Det blir spennende å se hvordan det går med han.

  3. Rebecca Fransman Rebecca Fransman
    April 16, 2013    

    Hei, jeg lurer på hvor lite karbohydrater man må spise for å forbrenne fett? Må man gå i ketose for å gjøre dette? Jeg har prøvd på et lavkarbo kosthold over en tre mnd periode. Jeg trener aktivt, boksing og jogging, men opplevde å miste både energi og dermed også motivasjon. Jeg har lest meg opp og vet at det er vanlig å føle seg slapp i begynnelsen, men jeg har trappet ned på karbohydrater det siste året, så dermed ble ikke overgangen for meg så stor så jeg skulle tro at energien ville komme tilbake, men det har den altså ikke. Jeg lurer derfor på om jeg skal trappe opp litt med karbohydrater igjen, kanskje spise knekkebrød til lunsj, men lurer da på om dette vil ha samme effekt på fettforbrenningen?

    Setter pris på all tilbakemelding du kan gi 🙂

    • April 16, 2013    

      Hei på deg

      Nei, jeg tror ikke å øke karbohydratene vil hjelpe deg å få energien opp. Det er mulig du har mangler på noe? Har du tatt noe form for ernæringsstatus? Vet du om du har noen mangler på noe? Det kan være fint å få sjekket dette. Det er mye som spiller inn, kanskje du har allergier eller intoleranser, lekk tarm?
      Har du fått i deg nok fett? Husk at når du fjerner karbohydratene fra kosten så må du hente energien fra fett istedet.

      …bare en tanke. Jeg er ingen ekspert, men lufter bare litt 🙂

  4. Rebecca Fransman Rebecca Fransman
    April 17, 2013    

    Tusen takk for raskt svar 🙂

    Jeg har ikke fått sjekket det nei, så kanskje det er en ide. Jeg bare ser at det er en sammenheng med omleggingen av kostholdet og manglende energi. Det kan kanskje være at jeg ikke får i meg nok fett, selv om jeg føler at jeg gjør det. jeg er ikke glad i rømme, fløte, craime fraiche o.l, men spiser mye fet fisk, avokado, nøtter, og frø. Jeg har ikke bheov for å gå ned i vekt, men har heller ikke lyst til å gå opp, så kanskje jeg likevel er litt for måteholden på fettinntaket. Men er det slik at man må spise så lite karbohydrater at man går i ketose for å forbrenne fett, eller kan man gjøre dette selv om man får i seg mellom 50-100g karbohydrater i løpet av en dag?

    Mvh Rebecca

    • April 17, 2013    

      Mulig du ikke får i deg nok fett nei. Liker du kokosolje kan du få i deg dette!
      Skal du i ketose må du ned i karbo ja, og da er 50-100g karbo for mye. Du kan jo kjøpe ketostix og måle urinen selv?

      Ikke glem at ofte kan det ta litt tid, noen ganger opp mot 8 mnd før kroppen virkelig omstiller seg altså.

  5. April 17, 2013    

    Flott innlegg:)

  6. Ida Ida
    April 18, 2013    

    Hei! Både jeg og min samboer vil egentlig veldig gjerne spise lavkarbo/høyfett, noe vi også gjør i den grad at vi sjelden spiser noe vanlig brød, eller potet/pasta/ris. Spiser mye grønnsaker. Men ikke superhøyt fettinntak. Bruker en del ost, nøtter, olje og smør. Det som bremser meg ift å gå “all in” er at vi har et relativt høyt alkoholinntak ift øl (mest han) og vin (tørr). Jeg er rett for om at vi spiser mye fett vil vi legge på oss pga alkoholen /kombinasjonen mellom fett og alkohol. Hva tror du om dette? Er det bare å f.eks ikke spise så mye fett akkurat de dagene man drikker?

    • April 18, 2013    

      Tja, hva er høyt alkoholinntak?
      Altså, jeg tar meg et glass hvitvin når jeg føler for det. Merker jo at jeg blir ekstra sugen på noe når jeg drikker alkohol. Nøtter, oster, hva nå enn.. Så alkoholen gjør jo at du får lyst på noe selv om du kanskje er mett.
      Alt med måte er jo en fin “regel”. Husk at alkohol, spesielt øl har en del kalorier, og som sagt du blir fysen på noe når du drikker alkohol…
      Viktig at man er klar over dette.

      Vet ikke om dette var noe fornuftig svar jeg…?

  7. April 23, 2013    

    Takk for tips. Nå har jeg begynt…kjører din stil da. Klarer meg ikke uten kaffe med kokosolje på morgenen:p holdt på siden fredag med faste mellom 8-9 og 11-12 og er ikke vant til det ennå, men det går bedre for hver dag! Nå i eksamensperioden er jeg jo oppe klokken 6, så det blir igrunn mange våkne timer før frokost…på den andre siden kan jeg fokusere bare på lesing og ikke frokost! 😉 tommel opp!

    • April 23, 2013    

      Yeah, så kult! Jeg er også oppe i 6-tiden noen dager og kjenner at jeg fint klarer meg med kun kokos i kaffen.
      Gøy å høre at det går bra. Du kommer til å få en god opplevelse etterhvert. Sååå deilig å slippe å tenke på måltider. Jeg merker det selv nå som jeg ikke er på PF etter fallet. Jeg spiser noe på morgenen og så går jeg og småspiser gjennom hele dagen. Er konstant sulten på noe selv om jeg spiser mye fett. Slitsomt!

  8. November 15, 2013    

    Hvordan ble du kostholdsveileder?
    Jeg har lyst å ta en utdannelse innenfor kosthold/helse, men ønsker veldig å holde meg utenfor “norsk standard kost” Kunne helst tenke meg noe som er nettbasert. 🙂 Håper på svar

    • November 15, 2013    

      Du kan jo lese mer om hva jeg tok: http://www.melissaspania.no/kostholdsveileder-tms/

      Jeg har lenge vært interessert i helse men hadde ikke tenkt å ta det videre før jeg traff en god venn som fortalte om Kostholdsveileder på Tunsberg. Han hadde blitt lærer på det trinnet og fortalte litt om studiet. Det var jo midt i blinken for meg! Så jeg lot meg overtale og hoppet på det med stor iver. Angrer ikke!

  9. Elizabeth Elizabeth
    February 10, 2014    

    Hei Melissa, ang ketose.. Jeg har nettopp slutta amminga for denne gang og vil så gjerne få fart på fettforbrenninga, men så har jeg oppdaget Kombucha-te *nam* og er litt usikker på om den vil ta kroppen ut av ketose??
    Håper du kan svare.
    MVH
    Elizabeth

    • February 10, 2014    

      Hei!

      Jeg er litt usikker på det. Det spørs jo litt på hvor lenge du har kombuchaen stående og syrne. Lager du den selv?
      Som regel er kjøpevarianten sukret, så om de er det ville jeg styrt unna. Lager du den selv kan du la den stå lenge så sukkeret blir spist opp.

      Få i deg kokosolje first thing in the morning i allefall, da setter du igang fettforbrenningen 🙂

  10. Elizabeth Elizabeth
    February 11, 2014    

    Lager den selv ja! den står over 2 uker, litt usikker på hvor lenge. hvor lenge burde den stå da?

    Det med kokosolje var ikke dumt,takk for tips 😀

    • February 12, 2014    

      Ja, da bør det være nok. Når min står i to uker blir den skikkelig sur og god!

  11. Elizabeth Elizabeth
    February 12, 2014    

    Ja min og blir det! Takk for svar 😀

  12. Idrettsutøver 21 Idrettsutøver 21
    January 26, 2016    

    Hei!
    Jeg lurer på hvordan det er med PF og å gå i ketose for idrettsutøvere/toppidrettsutøvere. Selv er jeg 20 år gammel, driver med langrenn på høyt nasjonalt nivå og også litt internasjonalt. Vi blir stadig oppfordret til å spise masse karbohydrater, gjerne trege. Selv er jeg utrolig glad i masse frukt og grønnsaker! Helst rent kjøtt fra fisk og kylling (har forresten både melkeintoleranse og glutenintoleranse så i såfall går det i glutenfritt mel/pasta, men er ikke så begeistret for det). Kan godt tenke meg å få litt fart på fettforbrenningen uten å tape muskelmasse, for jeg føler meg litt seig/tung nå i forhold til det jeg har vært tidligere, og tror jeg med fordel kan gå ned 3-4kg i fettmasse. Har du noen tips? 🙂

    Hilsen veltrent jente, 21

    • January 26, 2016    

      Hei på deg!

      Så spennende at du snuser på periodisk faste og ketose. Jeg tenker at du kan jo bare prøve deg frem og se hvordan du presterer. Kommer jo litt an på hvilken type sport du utøver i. Driver du med løpetrening for eksempel har både mannen og jeg gode opplevelser med å kjøre på med fett og lite karbo.

      Ved kokosolje taper man ikke muskelmasse har jeg lest et sted, og opplever ikke å miste muskelmasse når jeg kjører på med fett og lite karbo. Og det vil ta deg ned i fettprosent også.
      Spis mye grønnsaker så får du i deg fiber, vitaminer og mineraler.

      Og gi det litt tid, det kan være tøft å legge om kosten. 4-6 uker pleier å være en fin pekefinn.
      Og les boken til Ferry fra Lille Måne! Den er fin!

      Lykke til,

      klem

No Pings Yet

  1. Ketose | POSITIVT FOR DEG on November 19, 2015 at 12:51

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen