Det finnes mange gode matvarer vi kan spise for å øke energinivået og ikke minst få opp humøret!
Her er noen av mine favoritter akkurat nå:

1. Macapulver

Maca er en rot som kommer fra Peru. Du vil hovedsaklig finne det som pulver fordi den ikke vokser i alle klima. Den er tørket og pulverisert slik at den holder seg bedre. Jeg personlig bruker maca i smoothies og sjokolade. Den har en litt nøtteaktig smak.
Klikk her for en tidligere artikkel jeg har skrevet om maca.

2. Råkakao
kakaobønner
Hovedingrediensen i sjokolade. Klikk her for en tidligere artikkel om råkakao.
Tilsetter du mer råkakao i kosten din vil du kjenne at endorfinene dobler seg, og det gjør at kroppen blir glad! Sjokolade er rik på antioksidanter, magnesium, jern, krom, mangan, sink, kobber, vit-C, fosfor og mer. Det er også rikt på tryptofan, som er en kraftig humørforsterker. Les mer her.

3. Chiafrø
chia
Chiafrø er rikt på fiber, kalium, kalsium, jern, fosfor og mangan. Bare en spiseskje chiafrø inneholder 5 gram fiber. Klikk her for en tidligere bloggpost om chiafrø.

4. Kokos

…trenger jeg å si mer? Det finnes mange bloggposter om kokos her på bloggen. Klikk her for kokosfettet.

5. Hampfrø

Både frøene og oljen er en av de sjeldne komplette kildene til protein. De er rike på Omega-3, 6 og 9 som er veldig viktig for hjernens funksjoner. Les mer her.
Å tilføre hampfrø til maten, eller bruke de som snacks mellom måltidene vil hjelpe til å bringe mer balanse i fettsyrene. Les mer om hamp her.

6. Egg

DETTE er supermat det! Et lite egg inneholder vannvittig med vitaminer og mineraler, sunt fett og protein. En skikkelig bombe av sunnhet! Rå eggeplomme er supert å gi til små barn. Les en artikkel om egg jeg skrev nylig. Klikk her.

7. Avokado

Yummy yummy, dette er noe jeg spiser så å si daglig! Her er mange grunner til å spise avokado.

Det finnes en haug av flere gode energikilder, men jeg kan naturligvis ikke liste de opp her.
Hvilke er dine favoritter for tiden? Del gjerne!

(Bilde 1, 4, 5 og 6 er lånt)