Mine favorittenergikilder


Det finnes mange gode matvarer vi kan spise for å øke energinivået og ikke minst få opp humøret!
Her er noen av mine favoritter akkurat nå:

1. Macapulver

Maca er en rot som kommer fra Peru. Du vil hovedsaklig finne det som pulver fordi den ikke vokser i alle klima. Den er tørket og pulverisert slik at den holder seg bedre. Jeg personlig bruker maca i smoothies og sjokolade. Den har en litt nøtteaktig smak.
Klikk her for en tidligere artikkel jeg har skrevet om maca.

2. Råkakao
kakaobønner
Hovedingrediensen i sjokolade. Klikk her for en tidligere artikkel om råkakao.
Tilsetter du mer råkakao i kosten din vil du kjenne at endorfinene dobler seg, og det gjør at kroppen blir glad! Sjokolade er rik på antioksidanter, magnesium, jern, krom, mangan, sink, kobber, vit-C, fosfor og mer. Det er også rikt på tryptofan, som er en kraftig humørforsterker. Les mer her.

3. Chiafrø
chia
Chiafrø er rikt på fiber, kalium, kalsium, jern, fosfor og mangan. Bare en spiseskje chiafrø inneholder 5 gram fiber. Klikk her for en tidligere bloggpost om chiafrø.

4. Kokos

…trenger jeg å si mer? Det finnes mange bloggposter om kokos her på bloggen. Klikk her for kokosfettet.

5. Hampfrø

Både frøene og oljen er en av de sjeldne komplette kildene til protein. De er rike på Omega-3, 6 og 9 som er veldig viktig for hjernens funksjoner. Les mer her.
Å tilføre hampfrø til maten, eller bruke de som snacks mellom måltidene vil hjelpe til å bringe mer balanse i fettsyrene. Les mer om hamp her.

6. Egg

DETTE er supermat det! Et lite egg inneholder vannvittig med vitaminer og mineraler, sunt fett og protein. En skikkelig bombe av sunnhet! Rå eggeplomme er supert å gi til små barn. Les en artikkel om egg jeg skrev nylig. Klikk her.

7. Avokado

Yummy yummy, dette er noe jeg spiser så å si daglig! Her er mange grunner til å spise avokado.

Det finnes en haug av flere gode energikilder, men jeg kan naturligvis ikke liste de opp her.
Hvilke er dine favoritter for tiden? Del gjerne!

(Bilde 1, 4, 5 og 6 er lånt)

14 Comments

  1. April 26, 2013    

    Nam nam nam! Så mye godt som er så sunt! God helg <3

    • April 26, 2013    

      God helg til deg også!

  2. Hedvig Hedvig
    April 26, 2013    

    Åh, gleder meg sånn til å få prøvd ut maca! Det høres så godt ut 🙂

    • April 26, 2013    

      Det er ikke alle som liker det altså. Enten elsker man eller hater det! Me, love!

  3. April 26, 2013    

    For et spennende innlegg.
    Hvordan bruker du kakao i hverdagen? Jeg føler ikke for å spise sjokolade hver dag. Det kan bli litt mye av det gode.

    Jeg må legge til at jeg driver å legger om kostholdet nå, mer fett og mindre karbohydrater, grunnet mageproblemer, og jeg henter mye inspirasjon fra deg 🙂

    • April 26, 2013    

      Hei Kristine!

      Så koselig å høre at du henter inspo fra meg. Jeg som er innom deg og får inspo av deg til tider!!!
      Jeg bruker som regel råkakao, og jeg bruker det til sjokoladelaging, eller jeg lager sjokoladepålegg av det (bland nøttesmør med råkakao og litt stevia så får du sjokopålegg). Jeg syns ikke det er så godt med kakao i smoothie, men det kan jo funke for noen.
      Ellers er det supert å blende råkakao med en avokado og ha i litt søtning. Nammis! Og ellers gå og munche på kakaonibs? Du er jo kreativ du, prøv deg frem 😉
      Så spennende å høre at du legger om kosten nå. Jeg tror (vet) at du vil få det bedre inni kroppen når karbo´n kuttes ned på og det sunne fettet økes. Jeg kan jo legge til at jeg blir såååå uvel av å spise frukt. Det er derfor jeg har spurt deg noen ganger på IG om formen etter inntak av så mye frukt på en gang, hvis du har fått med deg det.
      Send meg gjerne en mail om du vil utveksle erfaringer!!

  4. Gry Gry
    April 26, 2013    

    Akkurat nå om dagen går det i lever, rå tørka lammelever- tatt meg en skikkelig kur igjen. Spiser også storslagne mengder rømme, smør, fenalår, hjerte og tørrfisk om dagen- noe det også blir kuler og krutt av. Men lever altså…ingen ting over eller ved siden av!

    • April 26, 2013    

      Du, jeg prøvde det lammehjertet jeg fikk av Kim da jeg var i Norge i februar. Kokte det opp lenge, skar det i strimler og hadde det i kraft osv. Prøvde å spise det innimellom også. Men du? Jeg klarte ikke venne meg til smaken. Ikke Aleksander heller. “Hva er det greiene du har i suppen? Det smaker ganske rart, er du sikker på at det skal være sånn” sa han. Haha, måtte le. “Det er lammehjertet jeg fikk av Kim” og da sa han ingenting tilbake. Altså, er det så rar smak på det eller venner man seg til det også??
      God fredag Gry! Klem til deg!

  5. April 26, 2013    

    Elsk!

    Jeg får i meg det meste av dette – super mat!

  6. April 26, 2013    

    SUPERFOODLOVE :o) Deilig ren, naturlig og næringsrik mat!

  7. Birgit Birgit
    April 27, 2013    

    Jeg er avhengig av kokosmelk og bær i smoothie, rød og grønn pesto på salaten, hampfrø gojibær og kakaonibs i bokhvetegrøt, og ikke minst avocado som jeg blender med kokosmelk, rå kakaopulver, linfrøolje, litt myseprotein og søtning til en deilig mousse…egentlig utrolig mye god, sunn mat det er å lage. Tenk om alle hadde visst om det 🙂

    • April 27, 2013    

      Nammis! Morsomt å høre andres favoritter!

  8. Gry Gry
    May 2, 2013    

    Lammehjerte smaker nok mer distinkt enn storfehjerte, slik er det med lammelever også, der den er skarp i smaken og stofe mer nøytral. Jeg spiser sjelden gryter med hjerte og lever, liker hjerter best saltet og tørket(gjerne kaldrøkt i tillegg) Det fjerner mye av den innmat-smaken. Lever er et eget kapittel for meg og passer seg ennå best i gelatinkapsler 😉

    • May 2, 2013    

      Jeg kommer på besøk en dag og vil smake på alt du har på kjøkkenet ditt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen