Lar du rå kumelk stå rolig i et glass, vil den skille seg og en del av fettet legger seg på overflaten. Dette fettet lager man fløte, rømme og smør av. Dog, dette var nok før i tiden, da det blir brukt andre metoder nå til å gjøre dette.
I dag er det påbudt at melkeprodukter blir pasterisert og homogenisert pga redsel for bakterier. Melken skiller seg ikke av seg selv, og vi får “fantastiske” alternativer som gir oss for eksempel lettmelk og lettrømme. For melkefett, det er jo farlig ifølge ernæringsmyndighetene.

Men det har seg nemlig slik at flere norske og internasjonale studier indikerere noe helt annet.
Flere studier som viser økt inntak av melkefett medfører ikke høyere risiko for ulike sykdommer, snarere tvert imot.
I begynnelsen av 1990-tallet kom flere rapporter som konkluderte at det ikke finnes noen sammenheng mellom inntak av melkefett og dødelighet av hjerte- og karsykdom.
De som spiste mest melkefett, hadde lavest risiko for å utvikle diabetes og hjerte- karsykdom. Disse var også gjerne slankere enn de som spiste mindre melkefett.
Melk inneholder gunstige fettsyrer, blant annet smørsyre som har vist seg å motvirke tykktarmskreft.

Melkeprodukter er gode kilder til fett og protein. Får du i deg råmelk vil du også få i deg et godt tilskudd av vitaminer, flere mineraler, sunne bakterier og andre helsefremmende næringsstoffer.
Men dessverre har det seg slik at melk skaper helseproblemer hos mange. Det er fordi mange har manglende evne til å fordøye melkesukker og melkeproteiner. (kilde: Mat og Helse 3/2010)

Jeg har god erfaring med å kutte ut melkeprodukter i lengre perioder. Både på meg selv og barna mine. Etter et ganske langt opphold som melkefri begynte jeg smått å innføre melkeprodukter igjen i form av rømme og fløte i matlaging. Det gikk overraskende greit.
Nå kjenner jeg at jeg kan i lengre perioder tillate litt melkeprodukter i kostholdet, men så kjenner jeg på kroppen at jeg trenger å ta en pause og da bruker jeg heller kokosmelk, nøttemelker og hvit geitost istedet. Dette fungerer godt for meg.
For meg er det viktig at immunforsvaret er på topp, så jeg pleier til vanlig å drikke kombucha, ta c-vitamin, spise økologisk og få i meg sunne fettsyrer. Dette er med på å støtte opp under meieriinntaket hos meg.

Mange sier de blir klarere i hodet ved å kutte ut kumelk.
Fler og fler sverger til råmelk og upasteriserte produkter som smør og rømme. Altså, vi er jo så forskjellige og reagerer forskjellig. Så dere får finne ut hva som passer dere best. Men å kutte ut pasteriserte og homogeniserte meieriprodukter kan være lurt for å se hvilken forskjell det utgjør for akkurat deg og din kropp.

Dere får også lete opp grupper på Facebook som har melkeringer dere kan bli med i (evt send meg en mail så kan jeg henvende dere videre).



Det er viktig å tenke på hva dyrene spiser. Dette utgjør melkekvaliteten.
Får dyrene spise gress og urter vil innholdet av omega 3-fettsyrene være høyere.
Derfor kan det være en idé å kjøpe inn store mengder økologisk smør (gjerne Rørosmeieriet for dere i Norge) på våren, da gresset er på sitt mest næringsrike. Her i Spania er det irske smøret Kerrygold laget av gresspisende kuer. Det har jeg alltid i kjøleskapet. Vi spiser nemlig store mengder smør 🙂
Eldstemann sier noen ganger “Mamma, kan jeg få brødskive med masse smør?” Og da får hun en surdeigsskive med et tykt lag smør. Herlig!

(Bildene er lånt fra nettet)