Melkefett er sunt!

Lar du rå kumelk stå rolig i et glass, vil den skille seg og en del av fettet legger seg på overflaten. Dette fettet lager man fløte, rømme og smør av. Dog, dette var nok før i tiden, da det blir brukt andre metoder nå til å gjøre dette.
I dag er det påbudt at melkeprodukter blir pasterisert og homogenisert pga redsel for bakterier. Melken skiller seg ikke av seg selv, og vi får “fantastiske” alternativer som gir oss for eksempel lettmelk og lettrømme. For melkefett, det er jo farlig ifølge ernæringsmyndighetene.

Men det har seg nemlig slik at flere norske og internasjonale studier indikerere noe helt annet.
Flere studier som viser økt inntak av melkefett medfører ikke høyere risiko for ulike sykdommer, snarere tvert imot.
I begynnelsen av 1990-tallet kom flere rapporter som konkluderte at det ikke finnes noen sammenheng mellom inntak av melkefett og dødelighet av hjerte- og karsykdom.
De som spiste mest melkefett, hadde lavest risiko for å utvikle diabetes og hjerte- karsykdom. Disse var også gjerne slankere enn de som spiste mindre melkefett.
Melk inneholder gunstige fettsyrer, blant annet smørsyre som har vist seg å motvirke tykktarmskreft.

Melkeprodukter er gode kilder til fett og protein. Får du i deg råmelk vil du også få i deg et godt tilskudd av vitaminer, flere mineraler, sunne bakterier og andre helsefremmende næringsstoffer.
Men dessverre har det seg slik at melk skaper helseproblemer hos mange. Det er fordi mange har manglende evne til å fordøye melkesukker og melkeproteiner. (kilde: Mat og Helse 3/2010)

Jeg har god erfaring med å kutte ut melkeprodukter i lengre perioder. Både på meg selv og barna mine. Etter et ganske langt opphold som melkefri begynte jeg smått å innføre melkeprodukter igjen i form av rømme og fløte i matlaging. Det gikk overraskende greit.
Nå kjenner jeg at jeg kan i lengre perioder tillate litt melkeprodukter i kostholdet, men så kjenner jeg på kroppen at jeg trenger å ta en pause og da bruker jeg heller kokosmelk, nøttemelker og hvit geitost istedet. Dette fungerer godt for meg.
For meg er det viktig at immunforsvaret er på topp, så jeg pleier til vanlig å drikke kombucha, ta c-vitamin, spise økologisk og få i meg sunne fettsyrer. Dette er med på å støtte opp under meieriinntaket hos meg.

Mange sier de blir klarere i hodet ved å kutte ut kumelk.
Fler og fler sverger til råmelk og upasteriserte produkter som smør og rømme. Altså, vi er jo så forskjellige og reagerer forskjellig. Så dere får finne ut hva som passer dere best. Men å kutte ut pasteriserte og homogeniserte meieriprodukter kan være lurt for å se hvilken forskjell det utgjør for akkurat deg og din kropp.

Dere får også lete opp grupper på Facebook som har melkeringer dere kan bli med i (evt send meg en mail så kan jeg henvende dere videre).



Det er viktig å tenke på hva dyrene spiser. Dette utgjør melkekvaliteten.
Får dyrene spise gress og urter vil innholdet av omega 3-fettsyrene være høyere.
Derfor kan det være en idé å kjøpe inn store mengder økologisk smør (gjerne Rørosmeieriet for dere i Norge) på våren, da gresset er på sitt mest næringsrike. Her i Spania er det irske smøret Kerrygold laget av gresspisende kuer. Det har jeg alltid i kjøleskapet. Vi spiser nemlig store mengder smør 🙂
Eldstemann sier noen ganger “Mamma, kan jeg få brødskive med masse smør?” Og da får hun en surdeigsskive med et tykt lag smør. Herlig!

(Bildene er lånt fra nettet)

3 Comments

  1. Margusen Margusen
    July 11, 2013    

    Hei.
    Takk for fin og inspirerende blogg 🙂
    Etter to tette graviditeter sliter jeg med litt fettvedheng på magen. (får ikke hjelp fra litt slappe delte muskler) Når jeg kommer over artilkler om hvordan man skal få vekk magefettet så lister de alltid opp fete oster som en av kildene til dette. Noen formeninger om dette du?
    Mvh Margusen

    • July 11, 2013    

      Det er IKKE gøy med sånn “gravidmagehud” som henger etter å ha fått barn! Jeg har selv to barn, og det har IKKE kommet gratis at den magen har trukket seg langsomt tilbake. Ikke som den engang var, men strammere.
      For litt siden var vi tre mødre som alle dro frem “flappen” med hud. To av mødrene som er personlige trenere sa at det er noe som ikke vil forsvinne av seg selv. Det må hard trening til, og så må vi bare godta at vi har den ekstra huden der. Vi har jo faktisk strukket huden såpass mye fordi vi har båret frem barn! Og det er ikke å kimse av heller.

      Men, jeg sverger til tung trening. Spesielt knebøy og ellers tunge vekter som trener rumpe og ben generelt. Da setter du igang forbrenningen og musklene jobber godt. Spiser du fete merieriprodukter i tillegg (lchf vel og merke) så har du fettforbrenningen satt i gang også. Dette funker for mange!
      Stabilt blodsukker, færre måltider. Tung trening 🙂 Tommel opp!

  2. Margusen Margusen
    July 11, 2013    

    Mener selvsagt at de siser at fete oster er kilden til magefett… 😉
    M

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen