o-BAD-SLEEP-570

Vi har alle vært der… den natten hvor tankene bare flyr og søvnen er ikke i nærheten av å inntreffe. Man snur og vender på seg til man er så sliten av man sovner av utmattelse fremfor noe annet. Definitivt ikke den beste måten å sovne på.

Melatonin er et hormon som lages naturlig når mørket inntreffer. Utskillelsen starter så fort solen går ned og er på sitt høyeste hos de fleste ved 4-tiden om natten. Allerede i puberteten begynner melatoninnivået å falle og desto eldre man blir desto mindre produksjon av dette søvnhormonet.
Det finnes et tilskudd som ligner på dette hormonet, og heter for enkelt skyld Melatonin det også. I Norge kreves det resept, men her i Spania selges det fortsatt over disk.

Mange har godt utbytte av å innta Melatonin. Det kan være ved nattjobbing, utenlandsreiser (jetlag) eller simplethen for å komme inn i en god søvnrytme.
I motsetning til innsovningstabletter sløves ikke hjernen av Melatonin, og det er heller ikke avhengighetsdannende. Og siden den virker når det er mørkt, kan Melatonintilskudd tas om man våkner midt på natten og har problemer med å sovne igjen.

I tillegg til å ta Melatonin, finnes det noen gode tips for å hjelpe på søvnen:
– Unngå kaffe og alkohol på ettermiddagen.
– Spis lette måltider på kvelden så kroppen slipper belastningen med å fordøye tung mat om natten.
– Følg den samme personlige rutinen hver kveld.
– Ikke sitt foran pc eller tv rett før leggetid. Det blå lyset som skjermen gir fra seg virker oppkvikkende på hjernen (lettere sagt enn gjort!).
– Unngå stoffer som kan virke stimulerende (sukker, ginseng, maca) på kvelden.

Er det noen av dere som har erfaring med melatonin? Eller har dere kanskje noen gode søvnråd, del dem gjerne i kommentarfeltet.

Kilde
(bildet er lånt fra getty images)