Melatonin

o-BAD-SLEEP-570

Vi har alle vært der… den natten hvor tankene bare flyr og søvnen er ikke i nærheten av å inntreffe. Man snur og vender på seg til man er så sliten av man sovner av utmattelse fremfor noe annet. Definitivt ikke den beste måten å sovne på.

Melatonin er et hormon som lages naturlig når mørket inntreffer. Utskillelsen starter så fort solen går ned og er på sitt høyeste hos de fleste ved 4-tiden om natten. Allerede i puberteten begynner melatoninnivået å falle og desto eldre man blir desto mindre produksjon av dette søvnhormonet.
Det finnes et tilskudd som ligner på dette hormonet, og heter for enkelt skyld Melatonin det også. I Norge kreves det resept, men her i Spania selges det fortsatt over disk.

Mange har godt utbytte av å innta Melatonin. Det kan være ved nattjobbing, utenlandsreiser (jetlag) eller simplethen for å komme inn i en god søvnrytme.
I motsetning til innsovningstabletter sløves ikke hjernen av Melatonin, og det er heller ikke avhengighetsdannende. Og siden den virker når det er mørkt, kan Melatonintilskudd tas om man våkner midt på natten og har problemer med å sovne igjen.

I tillegg til å ta Melatonin, finnes det noen gode tips for å hjelpe på søvnen:
– Unngå kaffe og alkohol på ettermiddagen.
– Spis lette måltider på kvelden så kroppen slipper belastningen med å fordøye tung mat om natten.
– Følg den samme personlige rutinen hver kveld.
– Ikke sitt foran pc eller tv rett før leggetid. Det blå lyset som skjermen gir fra seg virker oppkvikkende på hjernen (lettere sagt enn gjort!).
– Unngå stoffer som kan virke stimulerende (sukker, ginseng, maca) på kvelden.

Er det noen av dere som har erfaring med melatonin? Eller har dere kanskje noen gode søvnråd, del dem gjerne i kommentarfeltet.

Kilde
(bildet er lånt fra getty images)

8 Comments

  1. Ingvild Ingvild
    March 23, 2014    

    Så interessant! Har ikke hørt noe særlig om Melatonin før. Hadde kanskje vært noe for meg. Jeg våkner ofte midt på natten og kan ha problemer med å sovne.
    Litt bort i fra temaet: Du har en mange gode tips om forskjellige ting. Har du et tips til hvordan bli kvitt vorter?

    • March 23, 2014    

      Det er flere som har spurt om det, faktisk! Jeg har ingen egenerfaring med det, men vet flere har brukt tetreolje direkte på vortene for å tørke de ut. Ellers er vel å fryse dem hos hudlegen et alternativ vil jeg tro?

  2. Hanne Hanne
    March 23, 2014    

    Skal si jeg ikke skjønner helt den melatoninen. Kommer nord for polarsirkelen selv, og får jo ikke sove på vinterstid (er mørkt nesten hele døgnet), men har få problemer på sommeren når det er midnattssol. Men i stressende perioder sliter jeg med å sove, kan en da ta melatonin (får nok på resept av legen siden jeg tidligere har fått innsovningstabletter)selv om det er samme lys døgnet rundt? (gjelder jo ikke nå på våren/ høsten i stor grad, men greit å vite..)

    • March 23, 2014    

      Jeg kan jo bare fortelle av egenerfaring, men for eks da jeg fikk baby nr 2 og var utslitt etter natteamming, tok jeg melatonin rundt 8-tiden etter siste kveldsamming så jeg kunne sovne nærmere ni. Det hjalp litt så jeg fikk hentet meg inn.
      Men jeg tror også på at det er viktig å finne roen før man skal sove også, unngå lys fra smarttelefoner og skjermer, slappe av, lese noe kjedelig osv.
      Søvnhormonet virker når det er mørkt, så det er dessuten lurt å skru av litt lys for eks.

      Men prøv davel, det er bedre enn medikamenter!

  3. Mona Mona
    March 23, 2014    

    Jeg jobber natt på sykehus og er dermed mye oppe når det er naturlig for kroppen å sove. Dette gjør at jeg i perioder kan få forstyrret døgnrytme. Jeg tar tart cherry konsentrat som er laget av kirsebær. Dette skal stimulere produksjonen av melatonin i kroppen. Jeg har hatt kjempe god effekt av dette. Anbefales til de som har problemer med søvn. Helt naturlig og sunt for kroppen. Innholder i tillegg masse antioksidanter 🙂 fås kjøpt i de fleste helsekostforretninger og på Iherb.com. 🙂

    • March 23, 2014    

      Ja, enig! Vi drakk mye av det før. Smaker jo nydelig som den er, men også å helle over fruktsalater og desserter.

  4. Ikønndama Ikønndama
    March 29, 2014    

    Har erfaring med melatonin, brukt i mange år. Men berre periodevis. Fann også ut at eg er nokså sensitiv, så for meg er det nok med 0,5-1 mg. Kjøper frå UK, det er lovleg å handle for inntil 3 mnd forbruk. Så om eg handlar ein boks med 90 piller på 1 mg så har eg ei stund 😉
    Elles er jo det å bruke “bonobriller” fornuftig. Eg tek på meg mine blue blocking glasses kl 22 kvar kveld 🙂 Stimulerer naturleg melatoninproduksjon.

  5. Benedicte Benedicte
    April 6, 2014    

    jeg bruker melatonin hver kveld.
    I Norge får en Circadin, men jeg har fått Melatonin som er på spesialresept. Virker mye bedre på meg 😉
    Fikk i flere år sterke sovemedisiner, men ett liv i en evig “bakrus” orket jeg ikke.
    Melatonin virker myyye bedre 😀
    Men ser jeg også skal få fatt i noen blue blocking glasses 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen