Matvarer du bør unngå

Mercola postet en link med 9 matvarer man bør unngå. Jeg har oversatt den og her kommer hans liste (som jeg forøvrig er enig i):

1. Hermetiske tomatercanned-tomatoes
Mange ledende merkevarer av hermetisert mat inneholder BPA – et giftig kjemisk stoff knyttet til nevrologiske påvirkninger, økt risiko for brystkreft og prostata kreft, diabetes, hjertesykdom og andre alvorlige helseproblemer. Ifølge Consumer Reports, kan bare et par porsjoner med hermetikk overskride grenseverdiene for den edaglig BPA eksponering for barn.
Hermetiske tomater inneholder dessuten en del syre, som visstnok hjelper BPA å lekke inn i maten.

2. Bearbeidet kjøttprocessed-food
Som Koch advarer, blir behandlet kjøttpålegg som salami, skinke og roastbiff vanligvis laget med kjøtt fra dyr oppvokst på dårlig fór.
Dette betyr at de får veksthormoner i maten, antibiotika og andre veterinærmedisinske legemidler. De er oppvokst i elendige forhold som fremmer sykdom, og kjøttet er fylt med natriumnitritt (et vanlig konserveringsmiddel som også gir farge og smak) og andre kjemiske smakstilsetninger og fargestoffer.
Nitritt kan omdannes til nitrosaminer i kroppen, som er potente kreftfremkallende kjemikalier. Forskning har knyttet nitritt til høyere forekomst av tykk-, mage- og bukspyttkjertelkreft.
Bearbeidet kjøtt som du finner i kjøttdisken er ikke et sunt valg, og bør faktisk unngås helt. Benytt deg heller av lokalt og økologisk kjøtt, noe som det er blitt mer og mer av den siste tiden.

3. Margarinmargarine
De fleste margarin-produktene inneholder transfett som er en unaturlig fettkilde. Transfett bidrar til hjertesykdom, kreft, hormonelle ubalanser, hudsykdommer, ufruktbarhet, vansker i svangerskap og problemer med amming, lav fødselsvekt, vekstproblemer og lærevansker hos barn.



4. Vegetabilske oljervegetable-oils
Disse oljene er ikke så sunne som vi blir fortalt at de er. De tåler ikke varme og bør ikke brukes til matlaging. Disse oljene inneholder ekstremt høye verdier av omega 6.
Hva kan vi bruke til matlaging istedet?
Jo, smør, kokosfett, ghee og palmeolje er gode oljer som er sunt for kroppen.

5. Micropopmicrowave-popcorn
Perfluoroalkyls, som inkluderer perfluoroktanylsyre (PFOA), og Perfluoroktansulfonat (PFOS), er kjemikalier som blir inntatt gjennom maten og vil forurense blodet. Micropopcorn er proppet full av PFOA. Disse kjemikalene blir ofte omtalt som hormonhermere fordi det påvirker hormene våre i kroppen. De er kreftfremkallende og kan føre til andre rekke helseproblemer som infertilitet, stoffskifteproblemer, konsentrasjonsproblemer og negative effekter på immunforsvaret. Og en hel rekke andre problemer i kroppen!

6. Sprøytede frukt og grønnsakernon-organic
Det beste alternativet er selvsagt økologisk! Ingen diskusjon der!






7. Bordsalttable-salt
Salt er viktig, og du kan ikke leve uten. Men vanlig “bordsalt” og salt finnes i bearbeidet mat som ikke er av det sunne saltet kroppen din virkelig trenger. Faktisk har bordsalt praktisk talt ingenting til felles med naturlig salt. Det ene er helseskadelig, og det andre er helende.




8. Soyaproduktersoy-products
Dessverre er det meste av hva du har blitt ledet til å tro av media om soya rett og slett usant. En av de verste problemene med soya kommer fra det faktum at 90 til 95 prosent av soyabønner dyrket i USA, er genetisk konstruert (GE), og disse brukes til å lage soyaproteinisolat. Genmanipulerte soyabønner er designet for å være “Roundup Ready”, som betyr at de er konstruert for å tåle ellers dødelige doser av ugressmiddel.
Den aktive ingrediensen i Roundup ugressmiddel kalles glyfosat, som er ansvarlig for oppløsningen av den skjøre hormonelle balansen i den kvinnelige reproduktive syklus. Glyfosat er giftig for morkaken, som er ansvarlig for å levere viktige næringsstoffer fra mor til barn, og eliminere avfallsstoffer. Når morkaken er skadet eller ødelagt, kan resultatet av det føre til abort.

9. Kunstig søtningsweetener
I motsetning til det mange tror, ​​har studier funnet at kunstige søtstoffer som aspartam kan stimulere appetitten, øke karbohydrathungeren, og stimulere til fettlagring og vektøkning. I en av de nyeste studiene, er sakkarin og aspartam funnet ut at det kan føre til større vektøkning enn sukker.


Konklusjon:
Mat skal være noe du gir kroppen din som næring, slik at den brukes riktig. Misbruker du kroppen ved å tilføre feil brensen, vil kroppen slutte å fungere 100% og over tid vil dette utløse seg i sykdom og svekkelser.
Det er viktig å spise ren og naturlig mat som er økologisk dyrket.
Unngå mat som inneholder veksthormoner (slik som dyr som er fóret med dårlig fór og lever i dårlige forhold), kunstig søtning, hormonhermere og matsminke.
Støtt opp under lokale bønder og lag mye mat fra grunnen av. Det tar ikke lang tid og er mye mer næringsrikt!

19 Comments

  1. June 13, 2013    

    Takk for at du deler 🙂

    Jeg lærer stadig noe nytt og prøver å spise mer og mer naturlig hver dag som går. Endelig fått drivhus så nå blir det litt selvdyrket også – perfekt 🙂

    • June 13, 2013    

      Bare hyggelig Nina. Koselig at du er innom meg 🙂
      Drivhus? Å, lucky girl!

  2. June 13, 2013    

    Hei !
    Ifølge det jeg har lest om aspartam er utsagnet du kommer med her litt gammelt nytt. Har du lest disse? ;
    http://fitnessbloggen.no/aspartam-stevia-matlyst/
    http://fitnessbloggen.no/6-usannheter-om-aspartam/

    • June 13, 2013    

      Ja, har lest de. Dette er egentlig bare en oversettelse og ikke noe jeg har skrevet. Selv om jeg personlig ikke er begeistret for søtningsmidler.
      Men takk for linkene, kanskje noen andre vil lese de 🙂

  3. Bente Bente
    June 13, 2013    

    Jeg bruker alltid økologiske hermetiske tomater,men er det samme resultat?I så fall frister det ikke lenger!

    • June 13, 2013    

      Hmm, vi må finne ut litt mer om det, men jeg tror økologiske er bedre enn sprøytede! Jeg bruker det selv noen ganger. Eller, bruker de som er på glass.

  4. under opplæring under opplæring
    June 13, 2013    

    Men herre min hatt da!!! Jeg som har følt meg sååååå flink nå som jeg lager tomat-kjøttsuppe og pasta saus m hermetiske tomater isteden for pose erstatning og ferdig laget på glass! ;( ;( men de har økologiske på kiwi da…kanskje best og holde seg til de…økologiske hermetiske altså. D er liksommåte på, er da sikkert ikke store mengder d er snakk om?…. huff man kan miste litt motet noen ganger for jeg synes alt er så farlig for tiden…. kan jo snart ikke spise noen mat lenger….huffamejen…..

    • June 14, 2013    

      Ja, hold deg til økologisk, så slipper du giften.
      Og joda, det er masse å spise, men litt og litt om gangen vil gjøre en stor forskjell etterhvert!
      Stå på 🙂

  5. June 13, 2013    

    Fint innlegg Melissa, love it.
    Fikk nesten lyst til å dele denne videre selv…

    Jeg kjøper alltid mine tomater i kartong (tetra pak) i stedet for boks. Har aldri hatt noe problem med å få tak i det på de fleste butikker, og det finnes stort sett i økologisk variant også 🙂

    • June 14, 2013    

      Ja, tetra pack er jo supert det også. Jeg har økologiske på glass uten tilsetning i så de bruker jeg når jeg skal forte meg og lage mat i en travel hverdag.

  6. Vilde Vilde
    June 14, 2013    

    Tomatsaus på glass er vel helt ok, eller?

    • June 14, 2013    

      Går ut ifra det… jeg bruker på glass i allefall!

  7. June 14, 2013    

    Veeeldig enig med alt! Den soya-fella gikk jeg på selv. Man tror det er SUPER-sunt helt til man setter seg litt inn i hva det faktisk er.

  8. Imse Imse
    June 14, 2013    

    Godt at det kommer mere og mere av tetra pack!

    Men du, norsk kjøtt skal ikke inneholde veksthormoner og absolutt ikke antibiotika. Etter som hva slags antibiotika som er brukt er det minimum 3 ukers tilbakeholdelsesfrist. Norge er en av verdens strengeste land.

    • June 14, 2013    

      Dette kan ikke jeg nok om så jeg tør ikke uttale meg her, Imse.

  9. Hilde Hilde
    June 16, 2013    

    Til under opplæring: du må ikke la deg skremme av alt du leser, husk det viktigste er variasjon og med måte. På den måten vil du i de aller aller fleste tilfeller ikke få i deg farlige mengder giftstoffer. I Norge har vi strenge regler og grenseverdiene er lav og ofte lagt til “føre var prinsippet”. Økologisk er ofte det beste når man får tak i det, men ikke vær redd om du ikke får ta i det. Det er nå en gang slik at for å fø verden så har man funnet effektive metoder for raske store avlinger. Ref. vi elsker laks og da er det funnet en måte å effektivisere produksjonen og metoden er kanskje ikke av den mest gunstige og laks i store mengder er ikke sunt, men litt laks er sunt. Så min oppfrodring er “alt med måte” og du kan spise det meste.

    • June 16, 2013    

      Godt skrevet Hilde

      Det er viktig å ikke bli helt hysterisk, men bevisst 🙂

  10. Anita Anita
    June 18, 2013    

    Men palmeolje er jo noe av det verste med tanke på miljøet, synes det er viktig å tenke litt på det også!

    • June 19, 2013    

      Det har du rett i, men om man velger riktig palmeolje er det en annen sak. Faktisk har VOF skrevet om dette i siste utgave! Du bør forte deg å få tak i dette bladet og lese det, veldig interessant skrevet 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen