Mercola postet en link med 9 matvarer man bør unngå. Jeg har oversatt den og her kommer hans liste (som jeg forøvrig er enig i):

1. Hermetiske tomatercanned-tomatoes
Mange ledende merkevarer av hermetisert mat inneholder BPA – et giftig kjemisk stoff knyttet til nevrologiske påvirkninger, økt risiko for brystkreft og prostata kreft, diabetes, hjertesykdom og andre alvorlige helseproblemer. Ifølge Consumer Reports, kan bare et par porsjoner med hermetikk overskride grenseverdiene for den edaglig BPA eksponering for barn.
Hermetiske tomater inneholder dessuten en del syre, som visstnok hjelper BPA å lekke inn i maten.

2. Bearbeidet kjøttprocessed-food
Som Koch advarer, blir behandlet kjøttpålegg som salami, skinke og roastbiff vanligvis laget med kjøtt fra dyr oppvokst på dårlig fór.
Dette betyr at de får veksthormoner i maten, antibiotika og andre veterinærmedisinske legemidler. De er oppvokst i elendige forhold som fremmer sykdom, og kjøttet er fylt med natriumnitritt (et vanlig konserveringsmiddel som også gir farge og smak) og andre kjemiske smakstilsetninger og fargestoffer.
Nitritt kan omdannes til nitrosaminer i kroppen, som er potente kreftfremkallende kjemikalier. Forskning har knyttet nitritt til høyere forekomst av tykk-, mage- og bukspyttkjertelkreft.
Bearbeidet kjøtt som du finner i kjøttdisken er ikke et sunt valg, og bør faktisk unngås helt. Benytt deg heller av lokalt og økologisk kjøtt, noe som det er blitt mer og mer av den siste tiden.

3. Margarinmargarine
De fleste margarin-produktene inneholder transfett som er en unaturlig fettkilde. Transfett bidrar til hjertesykdom, kreft, hormonelle ubalanser, hudsykdommer, ufruktbarhet, vansker i svangerskap og problemer med amming, lav fødselsvekt, vekstproblemer og lærevansker hos barn.



4. Vegetabilske oljervegetable-oils
Disse oljene er ikke så sunne som vi blir fortalt at de er. De tåler ikke varme og bør ikke brukes til matlaging. Disse oljene inneholder ekstremt høye verdier av omega 6.
Hva kan vi bruke til matlaging istedet?
Jo, smør, kokosfett, ghee og palmeolje er gode oljer som er sunt for kroppen.

5. Micropopmicrowave-popcorn
Perfluoroalkyls, som inkluderer perfluoroktanylsyre (PFOA), og Perfluoroktansulfonat (PFOS), er kjemikalier som blir inntatt gjennom maten og vil forurense blodet. Micropopcorn er proppet full av PFOA. Disse kjemikalene blir ofte omtalt som hormonhermere fordi det påvirker hormene våre i kroppen. De er kreftfremkallende og kan føre til andre rekke helseproblemer som infertilitet, stoffskifteproblemer, konsentrasjonsproblemer og negative effekter på immunforsvaret. Og en hel rekke andre problemer i kroppen!

6. Sprøytede frukt og grønnsakernon-organic
Det beste alternativet er selvsagt økologisk! Ingen diskusjon der!






7. Bordsalttable-salt
Salt er viktig, og du kan ikke leve uten. Men vanlig “bordsalt” og salt finnes i bearbeidet mat som ikke er av det sunne saltet kroppen din virkelig trenger. Faktisk har bordsalt praktisk talt ingenting til felles med naturlig salt. Det ene er helseskadelig, og det andre er helende.




8. Soyaproduktersoy-products
Dessverre er det meste av hva du har blitt ledet til å tro av media om soya rett og slett usant. En av de verste problemene med soya kommer fra det faktum at 90 til 95 prosent av soyabønner dyrket i USA, er genetisk konstruert (GE), og disse brukes til å lage soyaproteinisolat. Genmanipulerte soyabønner er designet for å være “Roundup Ready”, som betyr at de er konstruert for å tåle ellers dødelige doser av ugressmiddel.
Den aktive ingrediensen i Roundup ugressmiddel kalles glyfosat, som er ansvarlig for oppløsningen av den skjøre hormonelle balansen i den kvinnelige reproduktive syklus. Glyfosat er giftig for morkaken, som er ansvarlig for å levere viktige næringsstoffer fra mor til barn, og eliminere avfallsstoffer. Når morkaken er skadet eller ødelagt, kan resultatet av det føre til abort.

9. Kunstig søtningsweetener
I motsetning til det mange tror, ​​har studier funnet at kunstige søtstoffer som aspartam kan stimulere appetitten, øke karbohydrathungeren, og stimulere til fettlagring og vektøkning. I en av de nyeste studiene, er sakkarin og aspartam funnet ut at det kan føre til større vektøkning enn sukker.


Konklusjon:
Mat skal være noe du gir kroppen din som næring, slik at den brukes riktig. Misbruker du kroppen ved å tilføre feil brensen, vil kroppen slutte å fungere 100% og over tid vil dette utløse seg i sykdom og svekkelser.
Det er viktig å spise ren og naturlig mat som er økologisk dyrket.
Unngå mat som inneholder veksthormoner (slik som dyr som er fóret med dårlig fór og lever i dårlige forhold), kunstig søtning, hormonhermere og matsminke.
Støtt opp under lokale bønder og lag mye mat fra grunnen av. Det tar ikke lang tid og er mye mer næringsrikt!