Måtte ty til appelsin!

Det er fortsatt full Sommer her i Spania og de siste ukene har vi hatt hetebølge. Bilen min målte 46 varmegrader forrige uke, men den gikk ned til 42 så fort jeg begynte å kjøre. HETT, skal jeg si dere! Og siden den gang har temperaturen ligget på over 30. Det er faktisk ganske slitsomt, og jeg er nok ikke den eneste som gleder seg til sensommer her på Costa Blanca.

melissaspaniaFor en uke siden stilte jeg i mitt første “sandløp”. 5 km langt og deler av løpet var lagt på stranden. Å løpe i tørr sand er ingen spøk og det var mye tyngre enn jeg hadde trodd. Med høy luftfuktighet og sol som stekte over oss kjente jeg at dette ble litt mye for meg. De siste hundre meterne følte jeg meg uvel og lurte på om jeg måtte bryte. Men tilskuere heiet meg inn og rett etter mål måtte jeg finne meg en plass å sette meg ned på. Som regel styrer jeg unna “serveringen” vi får etter mål, men denne dagen måtte jeg ty til appelsin for å hente meg inn litt. Blodsukkeret måtte raskt opp!




Jeg var kvalm og svimmel og lurte på hvorfor jeg hadde knytt på meg skoene denne morgenen. Jeg hadde ikke planlagt å stille i løp, men lot meg rive med da en løpekompis spurte meg bare 1,5 time før start. Gøy å være litt spontan også noen ganger!
Heldigvis var hele kvalmen glemt da de leste opp resultatene. Det ble pokal!

finestrat

Vi må ikke glemme at varmen er en påkjenning for oss, spesielt når vi trener. Det har blitt kortere økter på meg i hele sommer for jeg har kjent at kroppen ikke trives med så mye mer. Dessuten tappes vi for næring i varmen gjennom svette og urin, noe vi må ta hensyn til. Tidligere i våres svimte en av løperne av under et løp, rett og slett fordi det var for varmt.
Dere tenker kanskje at vi er litt gærne som utsetter oss for dette, men det er noe med at vi er i Spania og det er sånn temperaturen er hos oss. Vi kan ikke slutte å trene i 6 mnd fordi det er varmt. Vi må bare ta litt hensyn.

Magensium, natrium, kalium og kalsium er viktige mineraler å få i seg. Dette er mineraler vi må få gjennom kosten vår, men det er fint å ta det som tilskudd i perioder man trener litt ekstra eller når det er varmt.
Jeg pleier å blande et “basepulver” av disse mineralene i drikkeflasken min når jeg trener så jeg kan fylle på underveis. Og noen skjeer med kokosolje så klart før løpet!

Det tok heldigvis ikke lang tid før jeg følte meg normal igjen og det hjalp å ta et bad i sjøen etterpå. Blir noen uker før jeg stiller i løp igjen i allefall. Og sandløp? Blæ, tror ikke jeg gidder det på en goood stund, hehe.

God helg!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen