noe gikk galt
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg hører om advarsler mot å spise lavkarbo. Aviser som skremmer med høyt kolesterol og hjerte-/karsykdommer pga det mettede fettet. At det er mettet fett som gjør oss fete og syke. Nuvel.

Altså, for det første må “lavkarboskeptikerene” forstå at lavkarbo er så mye mer enn bare egg og bacon med fløte over!
Da jeg studerte til å bli Kostholdsveileder valgte læreren bort ordet lavkarbo, da dette er blitt litt “brukt opp” på mange måter. Vi snakket heller om et kosthold med mindre inntak av karbohydrater. Eller som Dag Viljen Poleszynski (fagredaktør i VOF) kaller det, høyfett. Det ordet liker jeg! Det er det som beskriver et god, gammeldags steinalderkosthold.

Dag skrev en god artikkel som ble publisert i Klassekampen i 2004. Jeg siterer noe av det han skrev:

Våre forfedre var i to millioner år kjøttspisere og maksimerte jaktutbyttet ved at å drepe de feiteste, største byttedyrene. Homo sapiens har eksistert i cirka 200.000 år og spiste store mengder animalsk fett inntil for 10.000 år siden.


I motsetning til apene kan vi leve godt uten karbohydrater.
Menneskets gener er stabile: Endringsraten for våre gener er beregnet til cirka 0,5 prosent per million år.
Siden overgangen til jordbruket er våre gener endret 0,05 promille.
Genetisk er vi dermed 99,995 prosent identiske med jegere/sankere som levde for 10.000 år siden. Den gangen fantes verken brød, poteter, sukker, boller eller wienerbrød, og vann var eneste tørstedrikk. De karbohydratkildene som fantes, hadde lav glykemisk indeks.


«Ny mat» ga dårlig helse: Korndyrking ble nødvendig fordi mennesket utryddet de største byttedyra. Et kornbasert kosthold førte til at barnedødeligheten økte, mens levealderen sank. Flere ble rammet av infeksjoner, av jernmangelanemi og defekter i bensubstansen. Tannråte ble en ny plage, og diabetes og MS oppsto.


Tradisjonell mat gir god helse: Tradisjonelle folkeslag har god helse så lenge de spiser kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, frukt, grønnsaker og urter. Folk er slanke selv om fett utgjør hoveddelen av energiinntaket – inuitter i Canada eller Grønland eller sibirske folkeslag får i seg inntil 80 prosent av matens energi som fett.
Blant folk som lever på korn og sukker, slik som for eksempel Pima-indianerne i Arizona, er fedme og diabetes utbredt.


Karbohydrater spaltes i magen og opptas som sukker i blodet, noe fører til utskillelse av insulin fra bukspyttkjertelen.
Fett gir ingen insulinstigning. Protein har så lav glykemisk indeks at kjøttspising ikke fører til fedme.
Det er korrekt at fett kan bidra til fedme, dersom insulinnivået først er økt på grunn av et høyt inntak av karbohydrater. For mye insulin er en viktig årsak til overvekt, høyt blodtrykk, hjertesykdom, kreft og andre sykdommer.


Artikkelen finner du forøvrig her.

Jeg liker at Dag tar opp det viktigte tema om evolusjon. Han har snakket ofte om dette på tidligere foredrag og kurs jeg har vært med på. Og gang på gang rister jeg litt på hodet og lurer på hvorfor brødspiserene tviholder på sitt daglig brød. Det sies at vi trenger korn for å få i oss rikelig med fiber, eller for å fylle på med næring til kroppen. Det som ofte blir glemt i denne informasjonen er at kornet den dag i dag er så bearbeidet at når brødskiven ligger på tallerkenen så er den ikke så næringsrik som mange hevder. Det blir heller som vomfyll, hvorpå tarmtottene danser av irritasjon i magen. For selv om mange mener at de tåler korn uten problem, så vil tarmtottene over tid bli slitne og en dag orker de ikke mer.
Jeg hører ofte at de som har kuttet ut korn har blitt så friske uten at de har visst at de var ”syke” før. Mer energi, bedre blodsukker, bedre hud, mer overskudd, bedre fordøyelse, mindre luft i magen…. De klassiske ”brødsymptomene” spør du meg.

Lavkarboklubben la ut en utrolig fin matpyramide som jeg syns er utrolig godt forklart:

lavkarbo matpyramide


Her kan dere se akkurat hva et kosthold med mindre karbohydrater innebærer. Rikelig med grønnsaker istedet for den klassiske brød, pasta, ris, korn osv som har preget den vanlig matpyramiden. Og inn med rene matvarer. Også bestemmer man selv hvor langt ned i karbohydrater man vil gå. Dette kjenner man på kroppen. Ingen er like og det finnes ingen fasit. Finn ut hva ditt brensel er!

Andre som har skrevet om Menneskets evolusjon er blisunn. Klikk her for å gå direkte inn til hennes innlegg om det. Verdt å lese!