Mat og evolusjon


noe gikk galt
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg hører om advarsler mot å spise lavkarbo. Aviser som skremmer med høyt kolesterol og hjerte-/karsykdommer pga det mettede fettet. At det er mettet fett som gjør oss fete og syke. Nuvel.

Altså, for det første må “lavkarboskeptikerene” forstå at lavkarbo er så mye mer enn bare egg og bacon med fløte over!
Da jeg studerte til å bli Kostholdsveileder valgte læreren bort ordet lavkarbo, da dette er blitt litt “brukt opp” på mange måter. Vi snakket heller om et kosthold med mindre inntak av karbohydrater. Eller som Dag Viljen Poleszynski (fagredaktør i VOF) kaller det, høyfett. Det ordet liker jeg! Det er det som beskriver et god, gammeldags steinalderkosthold.

Dag skrev en god artikkel som ble publisert i Klassekampen i 2004. Jeg siterer noe av det han skrev:

Våre forfedre var i to millioner år kjøttspisere og maksimerte jaktutbyttet ved at å drepe de feiteste, største byttedyrene. Homo sapiens har eksistert i cirka 200.000 år og spiste store mengder animalsk fett inntil for 10.000 år siden.


I motsetning til apene kan vi leve godt uten karbohydrater.
Menneskets gener er stabile: Endringsraten for våre gener er beregnet til cirka 0,5 prosent per million år.
Siden overgangen til jordbruket er våre gener endret 0,05 promille.
Genetisk er vi dermed 99,995 prosent identiske med jegere/sankere som levde for 10.000 år siden. Den gangen fantes verken brød, poteter, sukker, boller eller wienerbrød, og vann var eneste tørstedrikk. De karbohydratkildene som fantes, hadde lav glykemisk indeks.


«Ny mat» ga dårlig helse: Korndyrking ble nødvendig fordi mennesket utryddet de største byttedyra. Et kornbasert kosthold førte til at barnedødeligheten økte, mens levealderen sank. Flere ble rammet av infeksjoner, av jernmangelanemi og defekter i bensubstansen. Tannråte ble en ny plage, og diabetes og MS oppsto.


Tradisjonell mat gir god helse: Tradisjonelle folkeslag har god helse så lenge de spiser kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, frukt, grønnsaker og urter. Folk er slanke selv om fett utgjør hoveddelen av energiinntaket – inuitter i Canada eller Grønland eller sibirske folkeslag får i seg inntil 80 prosent av matens energi som fett.
Blant folk som lever på korn og sukker, slik som for eksempel Pima-indianerne i Arizona, er fedme og diabetes utbredt.


Karbohydrater spaltes i magen og opptas som sukker i blodet, noe fører til utskillelse av insulin fra bukspyttkjertelen.
Fett gir ingen insulinstigning. Protein har så lav glykemisk indeks at kjøttspising ikke fører til fedme.
Det er korrekt at fett kan bidra til fedme, dersom insulinnivået først er økt på grunn av et høyt inntak av karbohydrater. For mye insulin er en viktig årsak til overvekt, høyt blodtrykk, hjertesykdom, kreft og andre sykdommer.


Artikkelen finner du forøvrig her.

Jeg liker at Dag tar opp det viktigte tema om evolusjon. Han har snakket ofte om dette på tidligere foredrag og kurs jeg har vært med på. Og gang på gang rister jeg litt på hodet og lurer på hvorfor brødspiserene tviholder på sitt daglig brød. Det sies at vi trenger korn for å få i oss rikelig med fiber, eller for å fylle på med næring til kroppen. Det som ofte blir glemt i denne informasjonen er at kornet den dag i dag er så bearbeidet at når brødskiven ligger på tallerkenen så er den ikke så næringsrik som mange hevder. Det blir heller som vomfyll, hvorpå tarmtottene danser av irritasjon i magen. For selv om mange mener at de tåler korn uten problem, så vil tarmtottene over tid bli slitne og en dag orker de ikke mer.
Jeg hører ofte at de som har kuttet ut korn har blitt så friske uten at de har visst at de var ”syke” før. Mer energi, bedre blodsukker, bedre hud, mer overskudd, bedre fordøyelse, mindre luft i magen…. De klassiske ”brødsymptomene” spør du meg.

Lavkarboklubben la ut en utrolig fin matpyramide som jeg syns er utrolig godt forklart:

lavkarbo matpyramide


Her kan dere se akkurat hva et kosthold med mindre karbohydrater innebærer. Rikelig med grønnsaker istedet for den klassiske brød, pasta, ris, korn osv som har preget den vanlig matpyramiden. Og inn med rene matvarer. Også bestemmer man selv hvor langt ned i karbohydrater man vil gå. Dette kjenner man på kroppen. Ingen er like og det finnes ingen fasit. Finn ut hva ditt brensel er!

Andre som har skrevet om Menneskets evolusjon er blisunn. Klikk her for å gå direkte inn til hennes innlegg om det. Verdt å lese!

29 Comments

  1. Kristin Kristin
    January 24, 2013    

    Godt skrevet, Melissa! Og veldig enkelt og bra forklrt slik at alle skjønner det! Me like

    • January 24, 2013    

      Det er Dag som står for de kloke og gode setningene altså. Han er god å ha. Du må bli med på kurs med han neste gang han kommer til Spania. Vet han skal holde kurs i apriltider, kanskje han vil ha et miniforedrag for oss helsebevisste? Han vet jo mye om høyfett og trening.

  2. Imse Imse
    January 24, 2013    

    Godt innlegg! Avisene har gjort en veldig god jobb når det gjelder at folk tror at lavkarbo er bacon og egg og fløte til drikke. Og utrolig nok klarer ikke folk å tenke selv, så de sluker dette rått og tror det er så sprøtt.

    Lavkarbo er masse grønnsaker som vokser over jorden, passe med protein og nok fett til energi. Uten fettet hadde det endt opp på en ekstrem lavkaloridiett. Folk flest hadde nok fått bakoversveis om de visste hvor mye kalorier brød og poteter står for i vanlig norsk kost.

    • January 25, 2013    

      Ja, ikke sant Imse?
      Håper denne debatten som foregår i mediene om dagen får folk til å bli mer nysgjerrig og kanskje tenke selv.

  3. Mari Mari
    January 25, 2013    

    Hei! Supert innlegg. Veldig fint å få informasjon om dette nå! Siden jeg bestemte meg for å leve sunnere, og introdusere lavkarbo her hjemme så har jeg fått mange kritiske og til tider spydige kommentarer fra familie og andre. De vet ikke hva de snakker om, har ikke satt seg noe særlig inn i det, men like fullt så hagler kritikken om lavkarbo og sunt kosthold. Jeg blir så provosert av folk som uttaler seg kritisk og selvsikkert om ting de ikke har noe kunnskap om.

    Enkelte ting skjønner jeg bare ikke, slik som forrige helg da 2 åringen hadde vært hos mine svigerforeldre. Han har ikke smakt brus eller saft før, men da hadde de fått ham til å drikke solo!! De sa først at han ikke hadde likt det, men så fikk han smaken på det og drakk med stor iver. Det var nesten så det var trampeklapp og full jubel for dette. Men når jeg snakker om sunt kosthold, at jeg har vært flink til å lage hjemmelaget sunn sjokolade o.l, da er det å himle litt med øynene og kritisere. Jeg ble så irritert!!!

    Jeg har ikke klart å legge om alt kostholdet til lavkarbo når det gjelder barna. Spesielt vanskelig er dette med brød og korn, som de dessverre har blitt godt vant med. Har du noen tips her ? Jeg har bakt et lavkarbobrød, men 8 åringen nekter å spise det. Har du noen alternativer til hva jeg kan sende med i matpakkeboksen til skole og barnehage ? Spesielt når det gjelder en særdeles vrang, skeptisk og småspist 8 åring… 🙂

    Igår kveld laget jeg lakriskaramellene dine for andre gang. De er så utrolig farlig gode 🙂

    Klem fra Mari

    • January 25, 2013    

      Jeg må riste på hodet når jeg tenker på det med brusdrikking til barn. Ingen barn liker vel brus? Så de må “vennes til det” liksom? Grøss og gru.
      Men du, hev hodet og ikke bry deg om hva de sier til deg om kosthold. Ofte må man bare ikke si noe. Og gi barna et skikkelig godt måltid før de skal på besøk så orker de ikke så mye junkfood.

      Du kan jo prøve å bake surdeigsbrød. Der er konsistensen som vanlig brød. Det går ned på høykant her og barna spiser det.
      Ellers kan du jo lage vafler og lage vaffelsandwich? Ellers er jo for eks omelett en slager. Jeg har en venninne som bruker pepperkakeformer til å lage figurer av omeletten når hun sender med i bhg. Hehe, det syns jeg er litt kult!
      Pålegg rullet i en rull med en tannstikker gjennom?
      Kjøttboller i en tupperware?
      Ostebiter, eller frukt som har badet i kokosolje 😉

      Stå på videre Mari og takk for koselig tilbakemelding!
      klem tilbake!

  4. January 25, 2013    

    Slike innlegg er så spennede å lese!

    Jeg har liksom et veldig stort ønske om at meningen er at vi mennesker er ment til å spise en “Edens Hage kind of diet” jeg 😛 Jeg vet at mange, og de fleste, ikke er enige i det. Men jeg vil så gjerne at vi skal være skapt til å spise dyrevennlig mat, og at vi er veganer fra naturens side. Så da tror jeg på det.

    Samtidig ser jeg jo at mange av dere low carbere er veldig sunne og friske! Så sunt tviler jeg ikke på at det er!
    Og uansett hva som er den “riktige” måten å spise på, er er et slikt kosthold som du representerer laaaangt sunnere enn standard kostholdet. Og er man bevist på hvor matvarene kommer fra, er det også langt mer dyrevennlig enn det vanlige kostholdet, det tror iallefall jeg 🙂

    • January 25, 2013    

      Forstår hva du mener Ragnhild, men hvordan tror du de spiste i Steinalderen? De som skulle ut og jakte på mammut, hva hadde de i maven for å få energi til å jakte? Og på vinteren, hva spiste de da? Jeg er bare nysgjerrig på hvordan veganere tenker rundt dette.
      Jeg håper bare fler og fler blir opptatt av hvor kjøttet kommer fra og støtter opp under de lokale og økologiske. For det er veldig viktig at dyrene blir behandlet riktig.

      En kollega var nylig i Peru (han som tok med seg Lucuma til meg) og han fortalte at de spiste kalkun på julaften. De dro på marked samme dag og pekte ut en kalkun de ville ha. Den var levende og løp rundt i en innhegning. Så tok mannen en kniv, og gikk bort mens den ante fred og ingen fare og et hakk så døde den. Det var null stress rundt det hele og de andre ble ikke påvirket av det.
      Dette er en mye bedre måte å ta et liv på enn å plassere de i bur, gasse dem, gi dem strøm, skyte dem osv foran de andre så det oppstår fullt spetakkel. Det er ikke noe hyggelig!

  5. January 25, 2013    

    det er definitivt den beste matpyramiden jeg har sett

  6. at at
    January 25, 2013    

    utrolig bra innlegg! elsker den pyramiden!

  7. January 26, 2013    

    SV: Boksen er fra Tupperware 😉

    Jeg liker innlegget! Er fortsatt så mange som har misforstått hele konseptet med lavkarbo, og forbinder det i alle fall ikke med den pyramiden!;)

    • January 26, 2013    

      Kult, skal sjekke ut sånn boks altså! Takk!

  8. Mari Mari
    January 26, 2013    

    Tusen takk for tips angående hva man kan ha i matboksen. Å stikke ut figurer med peppekakerformer tror jeg blir en hit her! 🙂

    I går laget jeg nugattipålegget og minipannekakene dine. Det falt i smak i heimen. 🙂

    • January 27, 2013    

      Nam! Jeg har tatt opp nugatti fra fryseren og tror jammen meg det blir lunsj i dag. Greit å fylle magen med fett og proteiner før vi skal i to barnebursdager. Så er barna gode og mette, og da orker de ikke så mye junkfood, hehe.
      Si ifra hvordan det går med matboksprosjektet da! Jeg skal en vakker dag ta litt bilder av matboksene til jentene og skrive om det. Har det litt for hektisk om morgenen til å alltid gjøre noe annet enn det som må til 😉

  9. Renate Renate
    January 27, 2013    

    Hei Melissa! Vil bare si at jeg er innom hver dag og blir veldig inspirert! Jeg liker oppskriftene dine, så utrolig mye godt. Sjokoladene skal bli neste prosjekt. Jeg er en sjokolade-elsker! Nå har jeg akkurat fått til en surdeigstarter og skal lage brød.. Jeg gleder meg. Det er en glede å følge med på det du gjør. Du gjør det så “enkelt” Ha en fin dag! Hilsen Renate

    • January 27, 2013    

      Hei Renate
      Du er god da! Takk for tilbakemelding! Sånt varmer <3
      Når du setter igang med sjokoladelagingen så åpner det seg en ny verden, hihi. SÅ mye godt man kan lage og så er det jo sunt for kroppen! Vi lager lykkehormoner når vi spiser sjokolade, så keep eating sier jeg bare 😉
      Veldig gøy å høre om surdeigsstarteren! Jeg har blitt en brødspiser igjen etter at jeg begynte å bake surdeigsbrød. Også eksperiementerer jeg med chiafrø, nøtter, frø osv og det blir jo såååå godt! Får ikke vondt i magen, får heller ikke lavt blodsukker av det. Perfekt sammensetning.
      Når jeg treffer Gry Hammer om et par ukers tid skal hun få en god klem av meg. Hun er et menneske altså!
      GOD SØNDAG!

  10. Renate Renate
    January 27, 2013    

    Ja, jeg gleder meg veldig til å få smake på brødet. Bildene du har lagt ut av brødmaten ser jo så fristendes ut! Jeg gleder meg veldig til sjokoladelagingen, og tenk å spise sjokolade med god samvittighet!!:) Men har du noen tips til ingredienser som er grei å starte med? Var på helsekosten her om dagen, men de hadde dessverre veldig lite kunnskap og det førte til at jeg ikke kjøpte mer enn akkurat de tingene jeg skulle ha. Klem!

    • January 27, 2013    

      Kokosolje, råkakao og en type søtning er en god start. Også finner du peanøttsmør på butikken. Men finn en som er økologisk.
      Jeg ville tatt en tur på iHerb.com og kjøpt noen ting der så sparer du litt penger. Bruk koden min FES360 så får du avslag på første bestilling.
      Der ville jeg kjøpt Steviadråper med smak og for eks råkakao. Har du vekt igjen bør du sjekke ut for eks kokosmel eller kokosblomstsukker som også er veldig greit å ha! Og for ikke å snakke om nøttesmør. Merket Artesania har gode produkter. Sjekk ut de.

      Lykke til!

  11. Mona Mona
    January 28, 2013    

    KANONBRA innlegg!

  12. Jonas Jonas
    January 28, 2013    

    Hei du

    Jeg har fulgt deg en liten stund og kommer til å fortsette med det. Etter mange år med overvekt har jeg endelig funnet min vei og det er et kosthold som du og mange andre følger. Alle denne karboen gjør oss syke og feite. Nå har jeg gått ned over 10 kg og mer skal det bli. Jeg kommer til å fortsette å følge deg og prøve meg på masse av det du lager.
    Håper du har en bra dag! Jeg gleder meg til neste innlegg.
    Hilsen Jonas

    • January 29, 2013    

      Supert Jonas! Så fint du har funnet veien inn hit!

  13. January 29, 2013    

    Hei igjen 🙂 Jeg fikk ikke svart deg så raskt, for jeg dro bort i helgen og tok ikke med pcen og orket ikke skrive fra mobil 🙂

    Jeg tror man i steinalderen spiste det man kom over, slik du beskriver det; fisk, kjøtt, grønnsaker, bær osv.. Jeg vet mange veganere er uenige med meg i dette, men jeg tror seinalderkostholdet er en langt sunnere måte å spise på enn en diett med mye korn (spesielt bearbeidet selvsagt), vegansk junk (som soyakjøtt, soyaost osv), og andre ting jeg ikke tror er bra for menneskekroppen (slike åpenbare ting som sukker, kunstig søtning osv).

    Jeg er jo i grunn og bunn med på veldig mange av tankene deres (dere som i dere som spiser steinalderkost :)); at man skal spise nærme naturen (ubearbeidet), ikke være fettredd, og et naturlig lavere karboinntak enn hva som er vanlig i dag.

    Men, jeg tror likevel på de forskerene som sier at mennesker er plantespisere (og det er jo faktisk veldig mange av de). Selv innbilder jeg meg at kanskje ikke det vi spiste i steinalderen heller var ideelt. Vi mennesker har jo alltid spist det vi har hatt tilgang på. Og ja, det de spiste på den tiden var bedre for oss enn det vi spiser nå. Men jeg tror at vi i dag med den tilgangen vi har til mat, kan spise enda sunnere og mer ideelt for oss mennesker. Og jeg tror av hele hjertet at det er å spise vegansk! Og jeg har lest mye mye om folk som både har blitt frisk fra det ene og det andre (kreft osv..) ved å legge om til et SUNT vegansk (og iallefall høy-vegansk) kosthold.

    Men uansett, Melissa, jeg mener virkelig at du både fremmer noe utrolig sunt og at din livsstil er langt mer miljø/dyrevennlig enn veldig veldig mange andres. Jeg tror det viktigste man kan gjøre for både seg selv og verden rundt er å være bevist. Å spise mye grønt (som jo er en stor del av det jeg tenker på som riktig lav karbo- og som også er det som vises i pyramiden din), den mengden frukt og bær som føles bra for en selv, mange gode og sunne fettkilder, og et moderat inntak av animalsk mat fra så snill produksjon som mulig. Ofte er nok lav karbo misforstått, men jeg er ikke en av de som tror de fleste av dere lever på baconsvor og fløte (selv om noen helt sikkert gjør det også :P).

    Oi, dette ble mye, og litt rotete ser jeg. Vanskelig å skrive hva man tenker synes jeg. Men ja.. Vi er nok enige om veldig mye (jeg er ilalefall enig med deg ;)), men noen ting skiller.

    Håper du får en fin tirsdag Melissa. Klem

  14. Ida Ida
    January 29, 2013    

    Dette tror jeg er mitt favorittinnlegg noensinne 🙂 Tipper det er veldig lærerikt å være på kurs med Dag Viljen Poleszynski! Arkeologer har jo funnet biter av ben fra dyr sammen med grove med tilhørende hakk fra grove redskaper som lå ved siden av. Jeg tenker også at det umulig kunne være kosthold basert på annet enn kjøtt/fisk for dem som bodde på savanner og i ørkener, eller så langt nord som vi bor, io. at det ikke er sesong for noe særlig grøntfor om vinteren, og det var vel ikke tistrekkelige lagringsmetoder før? Kan ytterst lite om dette, og syns det er spennende å lære.

    Takk til deg og Dag Viljen Poleszynski!

    • January 29, 2013    

      Klem til deg 🙂

    • January 29, 2013    

      Dag er forøvrig en fantastisk mann 🙂 En av mine mentorer.

  15. Ida Ida
    January 29, 2013    

    Forresten, Melissa, er det ok at jeg låner konseptet for dette innlegget, og bildene også? Fikk så lyst til å misjonere litt på min egen blogg, vet at de fleste der ikke er helt med på tradisjonskost/lavkarbo-konseptet ennå.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen