Mat for baby og barn – slik gjorde jeg det!

Her kommer et oppfølgingsblogginnlegg etter podcasten med Sara.
Jeg er blitt spurt om å lage dette innlegget mange ganger, og det har dessverre tatt meg noen år før jeg endelig har fått ut finger´n. Helt ærlig har hovedgrunnen vært at jeg ikke har vært fristet til å fortelle hva mine barn fikk å spise fra første stund på grunn av kritikk.
Da VG delte blogginnlegget mitt om at jeg var en streng mamma, var det ikke hverken noe form for lyst eller tid til å forsvare måten jeg gjorde det med mine barn. Og da gikk jeg heller litt stille i gangene til nettrollene hadde funnet noen andre å ta. For dette med baby og barnemat kan være et sensitiv tema.



Hva som er deilig og befriende er at på de 8 årene siden jeg ble mamma for første gang har det skjedd en hel del. Det er blitt vanlig å gi babyer annen mat enn grøt som første måltid. Og tradisjonsmaten har eksplodert. Takket være gode kraftmødre som har spredd det gode budskap om næringsrik mat, har det blitt akseptert å gi rå eggeplomme, lever, bløtlagte korn og godt fett til små barn. Og nå kan jeg med trygghet fortelle hvordan jeg gjordet det med mine.

Med første barn er man gjerne litt usikker og vil gjøre alt riktig. Datteren min fikk pupp frem til hun viste interesse for mer, og ble introdusert for velling da hun var 4,5 mnd. Aleksander og jeg skulle gifte oss og jeg ville drikke champagne etter vielsen. En venninne fra Norge hadde med seg hirse som jeg blandet med morsmelk. Dette falt i smak så jeg innførte ett vellingmåltid om dagen etter det. På samme tid introduserte jeg først avokado most med morsmelk. Deretter dampet jeg brokkoli, og så gulrot og søtpotet og introduserte nye smaker hver uke. Jeg moste maten og ga med skje når hun var så liten. Etterhvert som hun kunne sitte av seg selv (6 mnd) fikk hun sitte ved bordet sammen med oss og jeg introduserte baby led weaning. Det går ut på å la barnet spise selv. Jeg ga store biter med for eks brokkoli som hun dyppet i smør og eggeplomme og gnagde på. Hun fikk den maten vi spiste. Jeg brukte stavmikseren hyppig for hun var glad i most mat, men hun fikk også muligheten til å smake seg frem på egenhånd.
Maten hun fikk hadde alltid en fettkilde til. Enten smør, rå eggeplomme eller kokosolje. Og jeg ammet alltid etter måltidet.

Jeg ga grøt, men pleide som oftest å bløtlegge havregryn kvelden i forveien og varmet den opp lett neste morgen. Oppi grøten hadde jeg rikelig med kokosolje og noen ganger en rå eggeplomme. Når hun ble litt eldre hadde jeg litt greens (hvetegress, spirulina osv) i grøten, og blendet inn en liten banan for å balansere opp smaken.
Og hun elsket smoothie. Så det ble en del av det, men jeg lagde den veldig tykk slik at hun måtte nesten tygge før hun svelget den.

Ellers gikk det som en drøm og hun spiste alt hun fikk servert i noen år. Hun fikk aldri noe søtt (fikk frukt som var i sesong og kun økologisk), og var nesten 2 år før hun fikk smake is for første gang (og den ble ikke gitt av meg!).
Jeg var superstreng med hva som skulle inn i munnen hennes, og selv om de fleste ga meg rare blikk og syntes synd på henne er jeg glad for at jeg stod gjennom stormen. For meg var det ulogisk å gi den lille barnekroppen sukker. For å vokse seg stor og sterk, utvikle seg i riktig retning og legge et godt grunnlag trenger små barnekropper næringsrik mat, ikke næringstappende mat.
Heldigvis er mannen min like opptatt av næringsrik mat, så de gangene jeg ikke lagde maten kjørte han på med samme regime. Og han begynte å gi omega 3 rundt på samme tid.

Det skal sies at vi reiste en del da hun var bebiss, og når vi ikke hadde planlagt måltider godt nok kjøpte vi økologisk barnemat på glass. Jeg varmet ALDRI opp maten i mikrobølgeovn, men i vannbad. Og om jeg hadde, tilførte jeg en fettkilde til. Det hendte også at hun fikk grøt, men jeg prøvde å finne alternativer da jeg ønsket at hun heller skulle spise mat som ikke bestod av korn.

Så kom Glede:

Med baby nr 2 opplevde jeg noe helt annet. Hun snurpet igjen munnen og nektet å smake på noe som helst før hun var 6 mnd. Det var kun pupp som gjaldt så da ble det bare sånn. Jeg hadde rikelig med melk så hun fikk bare pupp til hun viste interesse for mat. Og det kom da hun var 6 mnd. Hun fikk smake lam og DA gapte hun! Hun ble en skikkelig paleobaby som åpnet munn kun når det var “ordentlig mat” ala kjøttbein, grønnsaker hun kunne holde og gnage på og fisk i biter. Hun nektet å spise noe most mat og ble sinna om hun fikk grøt. Men hun likte smaken av greens tidlig og fikk alltid smake når jeg drakk det selv.

Jeg husker ikke helt akkurat når det begynte men eldstemann ble kresen litt over natten og vært det siden. Jeg har innsett at det går i perioder med barn, så jeg engasjerer dem til å prøve og så kan de ta en avgjørelse etterpå om de liker eller ikke. Det har blitt en del frustrasjon fra min side da kosthold er virkelig noe jeg brenner for og når mine egne barn nekter å spise mat som vi mener er sunn, kan det være med på å gi rynker og et par grå hår, altså!

Så for å oppsummere mine tanker rundt dette kan babymat være:
-Most avokado med morsmelk i
-Dampede grønnsaker med en fettkilde, for eks smør, kokosolje, eggeplomme
-Rå eggeplomme med litt himalaysalt over
-Kjøttkraft og hjemmelaget leverpostei
-Økologisk mat – det de voksne spiser, bruk enten stavmikser eller la de spise selv
-Hjemmebakt surdeigsbrød
Tjukkmjølk (søt med stevia ved behov)
Surdeigspannekaker med bacon

Når barna blir litt større og kommer i kresne perioder gjelder det å “lure” inn næring i maten de liker. Finn ut hva barna spiser mest av. For eksempel liker mine helt enkle ting for tiden. Ingenting må blandes, så de må få maten servert slik den er, og kan dyppe i sauser basert på mye smør og rå eggeplommer, creme fraiche eller kraft. I kjøttsausen til spaghetti kan vi lure inn mange hvitløksfedd, godt med ubestrålt krydder og gelatin fra kraftsuppe.
Når de får yoghurt, er det kun usukret gresk yoghurt som gjelder og de må ha chiafrø i. I tillegg har jeg oppi probiotika i pulverform som jeg rører ut i den. Jentene får strø kanel over og ha i økologiske rosiner om de vil.

frokost

Som jeg har nevnt tidligere får de som regel en god middag før de skal i bursdag. Da er de ikke sultne og orker ikke spise like mye bursdagsmat. Les om sukkerfri bursdag her da eldste ble 7 år.
Og Aleksander står klar med omega 3 olje hver eneste morgen. Om barna spør om å få noe søtt vet de at de må ta en skje med omega 3 på forhånd slik at kroppen får en balanse mellom usunn mat og næringsrik mat. Dette er de vant med fra de var små og det er aldri noe diskusjon. Noen syns det er ekstremt, men sånn gjør vi det og det fungerer helt fint. Og ja, vi kjører på med lavkarbo i huset!
Når de har venner på besøk spør vi om de vil smake og de gaper som små fuglunger. Det er ikke sjeldent vi hører “Oi, det har jeg aldri smakt før, det likte jeg!”

Det er viktig å få frem her at jeg ikke er noe ekspert på området, men jeg følte meg trygg på det kostholdet jeg innførte hos dem. For meg var det viktig å tilføre de små kroppene næring. Så har jeg god samvittighet over at jeg gjorde mitt beste på den tiden. Og ja, jeg er streng hjemme. For da er det “greit” at jeg slipper opp litt etterhvert som de blir eldre.

Og helt på tampen… om mor ønsker å amme i to-tre år, så la henne gjøre det uten at hun skal få stygge blikk og bemerkninger på at barnet er for stort til å få pupp! Mor og barn finner ut av dette selv.

Ikke glem å jorde….
IMG_3302

Bare spør om dere lurer på noe!

29 Comments

  1. Lena Lena
    February 18, 2016    

    Veldig fint å lese om din måte å gi barna dine mat. Og podcasten var kjempeinteressant. Takk for god inspo på bloggen din.

    Lena,

    • February 18, 2016    

      Så hyggelig, takk Lena!

  2. February 18, 2016    

    Kjempeviktig tema!
    Når eg fikk førstemann for 11 år siden hadde eg ingen peiling! Da ga jeg grøt ganske tidlig husker jeg, etter veiledning fra helsestasjonen. Jeg ammet også kun i 8 mnd fordi han viste store tegn til å ikke ville mer – nå har jeg lært at det heter brystvegring og er en liten fase de fleste går igjennom. Andremann fikk derimot hjemmelaget mat av alle mulige sorter, greens, grøt, og vår middag. Han ble ammet til han var 28mnd. Nå har jeg nettopp begynt med mat til tredjemann, han ble fullammet til han var 6 mnd, og har fått næringstett mat etter det. Eggeplomme, hjemmelaget leverpostei, grønnsstaver, gelatinstaver fisk og rogn etc. Vi kjører blw og har konstant matrester på gulvet, men han lærer seg også utrolig flott finmotorikk!

    Men, jeg har enda til gode at ungene mine er kresen! Vi har ofte kompiser på besøk her som ikke liker ditten eller datten, jeg jeg er så takknemlig for at ungene mine spiser alt! Det har de også alltid gjort. Eldstemann spiste rakfisk til jul når han var 1 år liksom (og det har han ikke fra meg for det er ikke jeg så glad i)

    • February 19, 2016    

      Det var en av mange grunner til at jeg ikke fulgte opp på helsestasjon. Jeg dro dit én gang for å veie og måle noen uker etter fødsel og da ble jeg så usikker på hele morsrollen at jeg begynte å grine da jeg kom hjem. De sa så mye rart som jeg ikke følte var riktig. Så da sluttet jeg helt å gå. Det var bisarre ting som at nyfødte kunne ligge i bagvognen med et bilbelte over kun bagen. Og at jeg burde heller gi mme for det var bedre enn morsmelk (og enklere).
      Så flink du er med barna, og nyt at de ikke er kresne! Savner den tiden jeg kunne spise sushi med barna.

      Klem til deg 🙂

  3. Siri Antonsen Siri Antonsen
    February 19, 2016    

    Kjempe flott blogginnlegg 🙂

    Babyen min nærmer seg nå 1 år og han ble fullammet til han var 6 mnd. Da begynte vi med eggeplomme, lever og kraft. Og etterhvert introduserte vi ulike grønnsaker kokt i kraft, kjøtt og gnagebein, hjemmelaget leverpostei, kokosolje, smør, avokado, banan, bær, rogn, fisk osv. Vi har fokus på økologisk og næringstett mat. Han har aldri spist hverken grøt eller korn og jeg har ikke planer om å gi det med det første heller. Når det blir aktuelt tenker jeg surdeigsbrød.
    Han liker ikke å bli matet så det går i BLW her også og det blir mye gris, men det er en del av sjarmen tenker jeg. Han er fremdeles kjempe glad i morsmelk og i perioder spiser han nesten ingenting annet, men vi tilbyr mat når vi spiser og går det lenge mellom våre måltider får han tilbud om et lite mellommåltid 🙂

    • February 19, 2016    

      For en heldig bebiss han er som har deg som mor <3

  4. Cathrine Cathrine
    February 19, 2016    

    Hei Melissa!
    Veldi kjekt å lese innlegget ditt! (Eg møtte deg og i Albir for nokon år siden)
    Eg har fått diabetes type 1, og med det er det slutt på all korn i huset, og da min sønn på 5 1/2 mnd har begynt å vise stor intresse for mat, undrer eg litt på kortid han blir stor nok for Chia og annen supermat. (Her er det lavkarbo. Fritt for sukker, brø, poteter +++ .) Har du noko formening om når man kan gi feks Chia og quinoa?
    For øyeblikket koker eg opp økologisk frukt og grønt og moser og fryser i terninger, og tiner i forskjellige kombinasjoner, men gleder meg til me kan ete
    samme mat 🙂 (det er kun oss to) (me ammer og)
    Mvh Cathrine

  5. Tone Tone
    February 19, 2016    

    Bra!!!!!

  6. Kristin Kristin
    February 22, 2016    

    Veldig bra innlegg. Kosthold er ekstremt viktig. Og hva som er godt til hverdags vs fest er det vi som foreldre som lærer våre barn 🙂
    Takk for mange gode tips! Jeg syntes ikke du er ekstrem..hos oss får barna mat ca slik som hjemme hos deg. Gode vaner for livet blir skapt hver dag.

  7. Andrea Andrea
    February 29, 2016    

    Litt utenfor tema, men jeg lurer på hvilken solkrem du bruker til deg og barna?

    • March 8, 2016    

      Jeg liker godt Kiss My Face som du finner på iHerb. Ellers bruker jeg de jeg selger i butikken min, det varierer litt på merke 🙂

  8. Elin Danielsen Elin Danielsen
    March 10, 2016    

    Hei, jeg har lest bloggen din siden 2011 og vil takke for mange gode og inspirerende innlegg! Du har gjort det lettere å legge om kosten til et lavkarbo/paleobasert et, noe som har vært svært positivt for oss. Har et par spørsmål; hvilke omega 3 bruker dere (til voksne og barn). Og når kan man innføre litt greens som hvetegress til sine små? Kan man ta det mens man ammer?

    • March 29, 2016    

      Vi bruker San Omega til stor og liten, og nylig begynte jeg å ta Premium Omega 3 som er helt fantastisk i smaken!
      Jeg innførte greens da minsten var rundt 4-5-6 mnd tror jeg. Har du tatt det før du ble gravid og under svangerskapet kan du ta det når du ammer ja. Spør Superdamene om dette, de kan mer om emnet enn jeg.

  9. Linn Linn
    March 23, 2016    

    Hei 🙂 skal til Spania i sommer, nærmere bestemt Alicante. Vett du om det er noen helsekostbutikker der? Er helseprodukter i Spania billigere enn i Norge? 🙂

    Har du tips til sunne resturanter å besøke? 🙂

    • March 29, 2016    

      Hei Linn!

      Ja, det finnes flere helsekoster rundtomkring i Alicante by og det er en del billigere enn i Norge 🙂
      Har ingen favorittrestauranter å anbefale i Alicante by, men kom deg til tapasstrøket! Der er det herlig!

  10. Kirsten Kirsten
    March 30, 2016    

    Vil bare informere om at avocado hemmer opptak av vitamin D pga. flerumettet fett. Kan derfor være lurt å tilby barnet annen mat. 🙂

    • April 6, 2016    

      Takk for tips Kirsten! Her i Spania er ikke det noe problem men lurt for de i Norge å gi d-dråper til bebiss 🙂

      • Kirsten Kirsten
        April 13, 2016    

        D-vitamin dråper er nok ingen god løsning, de er syntetiske og hemmer faktisk opptak av D-vitamin fra maten. Dessuten klarer ikke vitamin d og fungere uten vitamin A, K2 og magnesium. Fiskeleverolje vil nok være det beste alternativet. Avokado hemmer faktisk en del prosesser i kroppen, så jeg ville holdt barna mine helt unna!! 🙂 🙂

        • April 13, 2016    

          Dette var interessant Kirsten. Takk for at du deler din kunnskap. Dette må leses litt mer opp om 🙂
          Ja, fiskeleverolje er toppen å gi. Samt eggeplomme fra første stund.

        • Christine Christine
          April 14, 2016    

          Hvilken informasjon baserer du dette på? Hvor kan jeg lese om det? 🙂

          • Christine Christine
            April 14, 2016    

            Angående det med avokadoen altså 🙂

      • April 21, 2016    

        Det er mest enumettet fett i avokado og enumettet fett ser faktisk ut til å øke opptak av vitamin D i tarmen 😀
        Det kan også hende at et økt fettinntak hemmer opptak av vitamin D fordi vi da får fettstoffene vi trenger for å produsere dette vitaminet selv i solen, slik vi er ment å få en stor del av vårt D-vitamin. Er ikke kroppen fantastisk?

  11. Kirsten Kirsten
    April 20, 2016    

    Og du bør aldri gi et barn avocado, med tanke på at det er så mye en og flerumettet fett, som bl.a blokkerer opptaket av vitaminer som A og D. Grønnsaker er barn ikke i stand til å fordøye før det er vel 1 år gammelt.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1776821

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2010146

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1676360

    There are indications that monounsaturated fats in excess and as the major type of fat can be a problem. Overabundance of oleic acid (the type of monounsaturated fatty acid in olive and canola oil) creates imbalances on the cellular level that can inhibit prostaglandin production.27 In one study, higher monounsaturated fat consumption was associated with an increased risk of breast cancer.28

    Even the dogma that monounsaturated fatty acids are good for the heart is at risk. According to a 1998 report, mice fed a diet containing monounsaturated fats were more likely to develop atherosclerosis than mice fed a diet containing saturated fat.29 In fact, the mice fed monounsaturated fats were even more prone to heart disease than those fed polyunsaturated fatty acids –

    http://www.westonaprice.org/know-your-fats/the-great-con-ola

    http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=50711

    En og flerumettet fett blokkerer opptak av vitamin D –

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/096007609290094Y

    • April 20, 2016    

      Hei Kirsten!

      Supert at du tar opp dette. Jeg har lest linkene dine. I bunn og grunn handler det om inntaket tenker jeg. Baby trenger ikke få av avokado til hvert måltid, og jeg tror ikke jeg ga inntrykket at jeg gjorde det heller?

      Jeg ble vel først inspirert for en ti år siden av Dr. Sears familien som har skrevet flere gode bøker. De fremmer avokado til babyer.

      Uansett er det bra du informerer om dette så kan vi lære mer 🙂

      • April 20, 2016    
        • kirsten kirsten
          April 21, 2016    

          Absolutt ikke ment som kritikk fra min side! Synes bloggen din er inspirerende og du har virkelig vært kjempeflink og veldig bevisst. Tommel opp! Er ernæringsfysiolog og har i den senere tid blitt mer og mer klar over hvor feil jeg har tatt tidligere. Dette var bare ment som et faglig lite innspill. 🙂

          • April 23, 2016    

            Jeg tok det ikke som kritikk altså, og det er uansett meget bra at vi oppdaterer hverandre. 🙂

    • hanna hanna
      April 26, 2016    

      Hei, kan du begrunne / dokumentere utsagnet “Grønnsaker er barn ikke i stand til å fordøye før det er vel 1 år gammelt.” ? Mener du at babyer ikke skal få grønnsaker?
      og når du skriver at flerumetta fett blokkerer opptak av vitamin a og d.. tran / fisk er jo flerumetta fett, dette tar man for å få vitamin d bl.a.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen