Jeg får en del spørsmål i helsekosten min, spesielt nå i høysesongen i Spania om hva som kan gjøres med en mage som er i ulage. Løs mage, hard mage, luft i magen eller rett og slett kramper. Dette kommer som regel av nye og ukjente bakterier, endring i kostholdet, mer bearbeidet mat, mer alkohol og mer sukker. Det jeg kan gjøre er å gi noen råd for å lette ubesværet.

Jeg anbefaler ofte chiafrø, både ved hard eller løs mage. Disse frøene sveller når de kommer i kontakt med væske og kan da være med på å trekke til seg væsken i tarmen og føre avføringen ut samlet om det er løs mage som er problemet. Det fine er at de virker mot hard mage også, da de stimulerer tarmene til å sette igang fordøyelsen slik at det som har stoppet opp kommer ut.

chiafrø

Olivenbladekstrakt og grapefruktkjerneekstrakt er også to gode produkter som tar knekken på bakterier. Dette kommer ofte i tinktur og blandes ut i vann og drikkes gjerne på tom mave flere ganger om dagen.
Det kan være veldig lurt å begynne med dette en god uke før reise for å styrke magen litt ekstra.

Brygger du Kombucha hjemme, drikk gjerne litt ekstra før reise, og kanskje ta med litt i en plastflaske og ha med i kofferten så du kan ta en liten “shot” før frokost.

kombucha

Kokosolje er antibakterielt og er kjempefint å ta før frokost. Dette er med på å smøre tarmen og hjelpe til med hard mage, samtidig som den kan hjelpe til med å ta knekken på uønskede bakterier.
kokosolje

Jeg pleier også ofte å anbefale å kutte ut melkeprodukter helt så lenge magen er i ulage. Dette fordi ved en tarminfeksjon, vil tarmen kan ha mangel på et enzym som heter laktase som er med på å bryte ned melkesukkeret. Har man diaré vil kumelk forsterke dette. Derfor bør man holde seg unna sauser laget på melkeprodukter, fløteis og kaffedrinker med melk i.

Probiotika bør tas daglig, gjerne noen dager før reise og under hele oppholdet. Magen trenger både gode og dårlige bakterier, og i et skikkelig probiotikatilskudd kan man finne opptil 30 billioner bakterier! Tommel opp!



Sink kan være med på å motvirke tarminfeksjoner. Derfor kan et tilskudd på 30-50 mg daglig være til god hjelp om man ikke allerede spiser mat med høyt innhold av sink.
Sink finnes i kjøtt, fisk, skalldyr, egg, fullkornsprodukter, spinat, persille og grønnkål. Spiser du ren vegetarisk kost, bør du innta 25 prosent mer sink. Opptaket av sink i tarmene er avhengig av det øvrige innhold i kosten, og opptaket blir høyere hvis man samtidig spiser animalsk protein.

Og helt til slutt er det viktig å tenke på hygienen. Unngå mat som ligger åpen, for eks nøtter som blir servert i små skåler til maten, salatbarer, iskremutsalg, vann fra springen osv.
Vask hendene godt og ofte. Kanskje til og med ta med håndsprit når man er steder uten tilgang til såpe og vann.

Småbarn som får diaré er mer utsatt for uttørring enn voksne. Derfor skal du følge nøye med på barns allmenntilstand, og kontakte lege dersom du er bekymret.
Sørg for å alltid ha vann som tørstedrikk med deg og tilby ofte da det er bedre å drikke litt ofte enn mye sjeldent. Man kan også ha vannmelon i skiver som barn elsker.
Sukkerholdige drikker er FY, så styr unna dette! Og nei, sukkerfri drikker er ikke noe god erstatning det heller. Vann er det beste!

Og selvsagt, vedvarer diaréen og mageknipene så kan det være lurt å ta en tur til legen og ta en CRP, betennelsesindikator for å se om det er noe mer alvorlig på gang.
Dog, det er lov å prøve naturlige løsninger før man tyr til andre sterke midler. Her i Spania blir man veldig lett satt på antibiotika, og dette tar i allefall knekken på alle de sunne bakteriene i magen.

Har dere noen gode tips å komme med så del gjerne!
(bildene er lånt fra det store internett, kilder ukjent dessverre!)