Magetrøbbel i ferien



Jeg får en del spørsmål i helsekosten min, spesielt nå i høysesongen i Spania om hva som kan gjøres med en mage som er i ulage. Løs mage, hard mage, luft i magen eller rett og slett kramper. Dette kommer som regel av nye og ukjente bakterier, endring i kostholdet, mer bearbeidet mat, mer alkohol og mer sukker. Det jeg kan gjøre er å gi noen råd for å lette ubesværet.

Jeg anbefaler ofte chiafrø, både ved hard eller løs mage. Disse frøene sveller når de kommer i kontakt med væske og kan da være med på å trekke til seg væsken i tarmen og føre avføringen ut samlet om det er løs mage som er problemet. Det fine er at de virker mot hard mage også, da de stimulerer tarmene til å sette igang fordøyelsen slik at det som har stoppet opp kommer ut.

chiafrø

Olivenbladekstrakt og grapefruktkjerneekstrakt er også to gode produkter som tar knekken på bakterier. Dette kommer ofte i tinktur og blandes ut i vann og drikkes gjerne på tom mave flere ganger om dagen.
Det kan være veldig lurt å begynne med dette en god uke før reise for å styrke magen litt ekstra.

Brygger du Kombucha hjemme, drikk gjerne litt ekstra før reise, og kanskje ta med litt i en plastflaske og ha med i kofferten så du kan ta en liten “shot” før frokost.

kombucha

Kokosolje er antibakterielt og er kjempefint å ta før frokost. Dette er med på å smøre tarmen og hjelpe til med hard mage, samtidig som den kan hjelpe til med å ta knekken på uønskede bakterier.
kokosolje

Jeg pleier også ofte å anbefale å kutte ut melkeprodukter helt så lenge magen er i ulage. Dette fordi ved en tarminfeksjon, vil tarmen kan ha mangel på et enzym som heter laktase som er med på å bryte ned melkesukkeret. Har man diaré vil kumelk forsterke dette. Derfor bør man holde seg unna sauser laget på melkeprodukter, fløteis og kaffedrinker med melk i.

Probiotika bør tas daglig, gjerne noen dager før reise og under hele oppholdet. Magen trenger både gode og dårlige bakterier, og i et skikkelig probiotikatilskudd kan man finne opptil 30 billioner bakterier! Tommel opp!



Sink kan være med på å motvirke tarminfeksjoner. Derfor kan et tilskudd på 30-50 mg daglig være til god hjelp om man ikke allerede spiser mat med høyt innhold av sink.
Sink finnes i kjøtt, fisk, skalldyr, egg, fullkornsprodukter, spinat, persille og grønnkål. Spiser du ren vegetarisk kost, bør du innta 25 prosent mer sink. Opptaket av sink i tarmene er avhengig av det øvrige innhold i kosten, og opptaket blir høyere hvis man samtidig spiser animalsk protein.

Og helt til slutt er det viktig å tenke på hygienen. Unngå mat som ligger åpen, for eks nøtter som blir servert i små skåler til maten, salatbarer, iskremutsalg, vann fra springen osv.
Vask hendene godt og ofte. Kanskje til og med ta med håndsprit når man er steder uten tilgang til såpe og vann.

Småbarn som får diaré er mer utsatt for uttørring enn voksne. Derfor skal du følge nøye med på barns allmenntilstand, og kontakte lege dersom du er bekymret.
Sørg for å alltid ha vann som tørstedrikk med deg og tilby ofte da det er bedre å drikke litt ofte enn mye sjeldent. Man kan også ha vannmelon i skiver som barn elsker.
Sukkerholdige drikker er FY, så styr unna dette! Og nei, sukkerfri drikker er ikke noe god erstatning det heller. Vann er det beste!

Og selvsagt, vedvarer diaréen og mageknipene så kan det være lurt å ta en tur til legen og ta en CRP, betennelsesindikator for å se om det er noe mer alvorlig på gang.
Dog, det er lov å prøve naturlige løsninger før man tyr til andre sterke midler. Her i Spania blir man veldig lett satt på antibiotika, og dette tar i allefall knekken på alle de sunne bakteriene i magen.

Har dere noen gode tips å komme med så del gjerne!
(bildene er lånt fra det store internett, kilder ukjent dessverre!)

12 Comments

  1. Amalie Amalie
    July 17, 2013    

    Hei Melissa!

    Takk for supert innlegg. Jeg har ikke spørsmål direkte ang. magetemaet, men om periodisk faste. Jeg har siden ca begynnelsen av mai innrettet spisemønsteret mitt etter det typiske 8:16, ikke altfor streng på når siste måltid er, kan variere mellom 8 og 9, og blir ikke alltid slik at gaffelen stikkes i maten prikk 12, men et sted mellom 12-13. På en annen side har jeg blitt veldig opphengt i å ikke kunne spise noe når jeg faktisk faster, til tider litt slitsomt og jeg vil ærlig innrømme at jeg noen ganger føler det litt manisk. Jeg spiser aldri før klokken har slått 12, helt bevisst. Jeg har samtidig trives godt med større måltider, og mindre mas om morgningen med å stelle i stand frokost før jobb eller skole. Men i går fikk jeg et lite “støkk” da jeg leste en advarende artikkel om fasting, her periodisk faste for nettopp kvinner. PF roses opp i skyene for tiden, spesielt av vårt motsatte kjønn, og det har blitt gjort mye forskning rundt PF og menn, men dessverre nesten ikke noe om PF og kvinner. Mange kvinner har opplevd problemer med PF, og påstår bl.a at det er feil for kvinner da man ikke skal tukle så mye med hormonbalansen i kroppen vår, da den er såpass sårbar. Jeg hadde satt enormt pris på om du leste innlegget http://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/ , og kunne komme med noen uttalelser? Jeg har nemlig f.eks en av “symptomene”, dvs. fraværende menstruasjon. Men – den har jeg ikke hatt på omtrent 5 måneder, altså er ikke dette noe som kom etter å ha endret spisemønsteret. Jeg er så redd for å gjøre kroppen min vondt! Jeg er selvsagt bekymret for fraværende menstruasjon, og har derfor roet ned på treningen, i håp om at det skal hjelpe. Alt jeg ønsker er bare å opprettholde en sunn kropp. Jeg spiser ren og fin mat med lite karbo, mye fint fett, kjøtt, fisk, grønnsaker og litt frukt, null meieri, gluten eller sukker. Etter å ha lest denne artikkelen om PF ble jeg veldig usikker på om jeg skal “tørre” å holde dette spisemønsteret gående, til tross for trivselen.

    Setter som sagt stor pris på å få et lite innblikk i dine meninger om emnet og håper du har tid! 🙂
    Ha en kjempefin dag, mange klemmer fra fast leser!

    • July 17, 2013    

      Ja, jeg skal lese den så fort jeg får tid!
      Har ikke vært borti det du skriver, men la meg sette meg litt inn i det så kommer jeg tilbake til deg så fort jeg vet mer, ok?

      Tusen takk som spør!

    • July 17, 2013    

      Nå har jeg lest artikkelen, og prøver å finne flere artikler om tema.
      Det ser ut som det er noen kvinner ja, som får uheldigheter med periodisk faste. Jeg grubler litt for meg selv her, men jeg kan ikke se hvorfor det skal være så uheldig mtp hormonbalansen. Er det forstyrrelser i hormonbalansen, kommer dette ofte av ubalanse i omega 3 og omega 6.

      Jeg tenker at du kanskje bør ta en fettsyretest og sjekket omegabalansen i kroppen din. Har du mangler på omega 3 bør du ta “medisinske doser” i 3 mnd ca for å komme opp i balanse, og da vil muligens menstrasjonen komme tilbake..
      Altså, i steinaldertiden var jo kvinnen hjemme og gikk gravid/passet barn/lagde mat. De hadde kanskje ikke behov for å faste? Kanskje de rasjonerte maten bedre. Om de fullammet for eks, ville de trenge mer energirik mat hyppigere (husker jo selv da jeg fullammet, jeg hadde alltid med meg kokosolje og nøtter i vesken og fylte på hver gang jeg så det, for jeg var livredd for å bli slapp, sliten og ikke minst få mindre melk!).
      Kan det ligge noe der?

      Nå kjenner ikke jeg til deg og formen din, situasjonen og bakgrunnen din, men jeg får inntrykk av at du er opptatt av å leve sunt.
      Om du trives med periodisk faste, føler behag, klarer å trene tungt uten at det går på helsa løs så ser jeg ikke noe i veien med å fortsette. Men jeg ville sjekket fettsyrebalansen din altså. Kanskje det ligger noe der?

      Føl etter selv. Føles det ikke riktig så gå heller ned i inntak av mat og tilfør heller hyppigere.

      Håper menstrasjonen kommer tilbake snart. Stress kan også spille inn her!

      klem
      melissa

  2. Imse Imse
    July 17, 2013    

    Hvordan spises chiafrø? Kan jeg strø de over feks tyrkisk yoghurt som musli? Tenkte å bestille en pakke ved neste iherbbestilling.

    • July 17, 2013    

      Ja, ha de i maten, de sveller i kontakt med væske så du kan bestemme selv om de skal svelle i maven eller før 🙂

  3. Amalie Amalie
    July 17, 2013    

    Supert, tusen takk!

  4. Mari Mari Mari Mari
    July 17, 2013    

    Kjempebra tips!

  5. July 22, 2013    

    Hei! Har du noe probiotika tilskudd å anbefale? 🙂

    • July 22, 2013    

      Jeg liker godt produktene fra Solgar, de har maaaaaange gode bakterier i seg!

  6. Amalie Amalie
    August 10, 2013    

    Hei igjen Melissa! Fikk ikke til å “svare¨på svaret” du skrev til meg i dette innlegget. Du skriver at fettsyrebalansen i kroppen min kan være årsak til uteblivende mens. Jeg har nok absolutt ikke mangler av omega3, jeg tar tilskudd av dette daglig og spiser mye laks og nøtter. Men i boken “it starts With Food” leste jeg noe mer angående nøtter og fettbalanse ift. omega3 og omega6. Her innser jeg at jeg har spist for mye valnøtter og gresskarkjerner daglig enn det de anbefaler, da de har en mindre gunstig fettbalanse, og derfor er disse nøttetypene “Limited”. I tillegg spiser jeg mandler daglig, og disse står under “moderation”. Jeg spiser ikke enorme mengder – ikke mer enn 20 g av hver nøttetype pr dag. Allikevel blir det mye i det store bildet, og fettsyrebalansen kan kanskje tukle med hormonbalansen? Kan dette ha noe med menstruasjonen å gjøre tror du? Jeg har aldri lest noe om fettsyrebalanse og menstruasjon – det er derfor jeg vender tilbake hit da du viste til nettopp dette med en gang. Er det steder jeg kan lese meg mer opp? Hva tenker du om dette? Er så takknemmelig for å ha en inspirasjonskilde som deg, samt en å vende til som har mange kloke refleksjoner og svar! TUSEN takk!

    • August 10, 2013    

      Hei igjen

      Så fint du leser den boken, den er veldig klok!
      Altså, jeg skal ikke påstå noe altså, men det var den første tanken min. Flere andre jeg har mailet litt med sier også dette med at PF kan utelate menstrasjonen. Jeg har fått noen linker om akkurat det som jeg har tittet litt på, men jeg syns det virker ulogisk. Hmmm, vi har jo tross alt med en sprell levende kropp å gjøre også.
      Jeg skal høre med Dag Viljen Poleszynski når jeg ser han neste gang og se om han kommer med et klokt svar. Eller Johnny Laupsa-Borge. De skal ha kurs i september her i Spania og de gutta har jo “en del” kunnskap!
      Det er jo andre ting som spiller inn; trener du mye, trener du for hardt, går du på prevansjon, tar du medikamenter, har du hatt en spiseforstyrrelse osv osv.

      Men tilbake til det med nøttene. Jeg har gått på samme smell skjønner du. Spiste for mye nøtter og kom helt ut av fettsyrebalanse! Ble overrasket, men ble nødt til å kutte dramatisk ned på nøttespisingen.
      Altså, fettsyrebalansen bør være i balanse, ellers går det utover det hormonelle. Og menstrasjonen vår har med det hormonelle å gjøre. Det henger vel sammen et sted.

      Takk for fine ord, og kom GJERNE tilbake og fortell hvordan det går med deg. Syns det er fint å “følge” opp litt når jeg får slike hodebryderier 🙂

      klem*

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen