Magesyre
























Sure oppstøt og halsbrann er en del av hverdagen til mange, og i Norge er syrenøytraliserende medisiner en av de mest solgte. Hva kan være grunnen til at så mange sliter med denne sure magesyren? Eller en annen tanke; er det virkelig for mye magesyre som er problemet? Kan det hende at det kan være for lite?

Typiske tegn på dårlig magesyre-produksjonen er:
– Halsbrann
– Maten blir liggende lenge i magen
– Oppblåsthet og gassdannelse
– Kronisk diaré
– Kronisk Candida infeksjon
– Dårlig ånde
– Hudproblemer og flisete negler
– Belegg på tungen
– Ufordøyet mat i avføring
– Kvalme etter å ha tatt kosttilskudd

Mange med fordøyelsesplager vil kjenne igjen disse symptomene som skyldes for lite magesyre, selv om dem lett kan oppfattes som det motsatte. Maten blir simpelthen liggende ufordøyd i magesekken og forårsake irritasjon.

Hvis det er riktig at mange har lite magesyre, hva kan årsaken til det være?
Magesyre oppleves når lukkefunksjonen mellom spiserøret og magesekken fungerer dårlig. Når lukkemuskelen er for slapp, vil man ofte kunne kjenne magesyren komme opp i spiserøret når man bøyer seg, ligger eller har på seg et stramt belte.

Hvis vi ser på to typiske trekk ved vår livsstil i dag, kan vel de fleste være enige om at stress og et høyt inntak av karbohydrater (brød, ris, potet, pasta og sukker) er meget vanlig. En av reaksjonene på stress er at fordøyelsen ikke prioriteres, og mange opplever at magen stopper opp.

Ofte glemmer vi å drikke nok vann utenom måltidene. Spesielt her i Spania med varme store deler av året er dette veldig viktig. Alt i kroppen, inkludert fordøyelsen, fungerer dårlig når du er dehydrert. Å drikke mye til maten kan være uheldig for de med dårlig magesyreproduksjon da vannet tynner ut magesyren og gjøre fordøyelsen ufullstendig. I ”gamledager” var de klar over dette og anbefalte å drikke minimalt til maten. Jeg husker selv min morfar pleide å si at vi ikke skulle drikke under og rett etter måltidet. Han visste at det lå noe i det!

Så hva kan være årsaken til at vi produserer for lite magesyre?
Mangel på sink, jern eller vitamin B6 er mulige årsaker. Et høyt inntak av raffinerte karbohydrater som ris, korn, mais, sukker og pasta vil gi forhøyet insulin som stresser binyrene og kroppen. Blant risikoene for magesår kan dette spille en avgjørende rolle.

Hva kan du gjøre?
– På apoteket i Norge kan du kjøpe magseyretabletter som heter Aciglumin eller Hypochyllin. Normalt vil 1-2 tabletter til frokost og lunsj, og 3-4 til middag være tilstrekkelig. Begynn med en om gangen og øk etter hvert.
– Noe som er blitt brukt i folkemedisinen i århundrer er bitterstoffer. Det var gjerne en alkoholholdig uttrekk av bitre urter som ble inntatt før måltidet for å hjelpe fordøyelsen. Personlig så er Underberg en favoritt, men mange sverger også til Fernet Blanca, gammeldansk eller akevitt.
– Ta et godt multivitamin-tilskudd.
– Ikke drikk mye sammen med maten.
– Gelatin, kjøttkraft og mineralsalt er også lurt å innta til måltidene.

God fordøyelse!

Kilde: Tunsberg Medisinske Skole / Jens Veiersted

18 Comments

  1. Siv Siv
    April 9, 2013    

    Åh, takk. En jeg kjenner her i huset sliter faktisk med det og han drikker altfor mye til maten. Noe jeg har prøvd å si men hører jo ikke på meg da..faktisk lærte vi hjemme å heller drikke et glass vann litt før maten.

    Tenkte å spørre om noe annet. Jeger veldig glad i å løpe og løper hjemme på mølle nå når det er snø. ( tenk det, snø i April..). Jeg hadde litt låsninger som ga mye hodepine som heldigvis en kiropraktor nå har fikset. Takk og lov for det var slitsomt.. Men altså, det jeg merker er at nakken har tendenser til å låse seg noen ganger når jeg løper. Tenkte kanskje du viste om det er fordi jeg løper feil? Trener ikke på helsestudio akkurat nå så får ikke spurt der..( må spare litt etter Spania) hvis du har noen gode tips så skriv gjerne om det engang. Løpestilling eller hva det måtte hete:-) sorry for at det sporet helt av det du skrev om:-)

    • April 9, 2013    

      Det er jo ikke mitt felt, så jeg kan ikke uttale meg om det. Men spør kiropraktoren din!
      Også kan det være fint å få noen til å se på løpestillingen din også. Jeg har fått Kristin til å sjekke hvordan jeg løper og fikk en del hjelp for å forbedre teknikken. Anbefales! Kommer dere nedover snart? Hvorfor ikke ta en PT time med henne så kan dere gå gjennom det da.

  2. Anna Anna
    April 9, 2013    

    Og få i seg melkesyregjæret mat – grønnsaker f eks, hjelper også!
    Hjemmelaget, helt naturlig og økologisk – det må være det beste 🙂

    • April 9, 2013    

      Jepp, absolutt! Vannkefir og kombucha for eks er to gode alternativer som er enkle å lage hjemme selv…

  3. April 9, 2013    

    Gelatin, kjøttkraft og mineralsalt skal visst også være genialt for magesyreproduksjon! 🙂
    Jeg merker i alle fall stor forbedring på magen etter at jeg økte inntaket av disse og trappet ned på karbohydratene 🙂

    • April 9, 2013    

      Ja det har du rett i! Jeg legger det til over. Takk for påminnelsen!
      Da jeg var på kurs med Gry Hammer snakket hun MYE om gelatin 🙂

  4. Inger Moland Inger Moland
    April 9, 2013    

    Hvordan lager du kombucha?

  5. Anky Anky
    April 9, 2013    

    Du skriver utrolig bra, digger bloggen din:)

    • April 9, 2013    

      Du er god da, digger deg!

  6. April 9, 2013    

    Supert innlegg! Jeg får problemer med magesyreproduksjonen og dermed halsbrann av sukker og mye karbohydrater, og ofte en kombinasjon av melkeprodukter (ikke syrnede), gluten og sukker. Det jeg merket best etter å ha holdt meg unna melkeprodukter ett år var at melk ga meg tilbake følelsen av at maten ikke ble fordøyd og ble liggende i magen.. guffent! Bruker også jevnlig Bitterstern som er et alkoholfritt alternativ til Underberg og Fernet. Fungerer veldig godt mot oppblåsthet og kvalme også 🙂

    • April 9, 2013    

      Hei Helene!

      Ja, Bitterstern er også et godt produkt! Svigermor bruker bitterstern flittig, spesielt rundt juletider.
      Takk for at du deler, det er sikkert mange som opplever mye av det samme men ikke får til å linke det til for eks melkeprodukter, sukker og korn.

  7. Siv Siv
    April 10, 2013    

    Hei igjen. Vi kommer nedover en tur senere i år. Vet ikke hva vi får til helt, men jeg har lyst å få tatt en yogaferie i Albir til høsten og mine foreldre skal være der noen måneder da. Vi håper å flytte tilbake neste år om vi ikke er blitt til istapper da..hehe..
    Så mange fine lunsjer det var:-)
    Ha en fin dag!

  8. August 14, 2013    

    Takk for at du deler. Jeg sliter veldig med magen om dagen og har tatt hårmineralanalyse som sier jeg har lav saltsyreproduskjon i magen. Jeg har aldri sure oppstøt eller sånn, ikke spiser jeg verken pasta, ris eller poteter heller… men magen er skikkelig treig.

    • August 14, 2013    

      Hmm, du kan evt ta tilskudd. Jeg ville prøvd å ta aciglumin som du får kjøpt på apoteket.
      Også enzymer som vil hjelpe deg å bryte ned maten.

      Husk å tygge maten skikkelig og bruk god tid på hvert måltid. Drikk vann i små mengder og ikke sammen med mat. Håper det vil hjelpe!

      Ta evt en skje kokosolje med det samme du står opp. Det kan hjelpe på maven 🙂

  9. Bjarte Bjarte
    August 15, 2013    

    Hei, Jeg har gode erfaringer med Gurkemeie, med et aktive stoffet curcummin (kosttilskudd) også. Roer magen, bedrer fordøyelsen. Kimchi og andre fermenterte og melkesyregjærede produkter har jeg også tro på
    Hva med Taurin, som jeg har hørt stimulerer galleproduksjon
    Kan den også øke magesyrepriduksjonen?
    Og bikarbonat?

    • August 15, 2013    

      Flere gode tips her Bjarte!
      Ja, gurkemeie bruker jeg noen ganger å anbefale nettop for det du nevner!

  10. Lisa Lisa
    August 15, 2016    

    Saften av en halv til en hel sitron etter måltidet. Bruker og blande det med litt sukker og et glass vann. Når det blir surt sitter jeg klar med noen dråper lønnesirupp på en skje som jeg ettersvelger med en to- tre ganger i løpet av glasset. Spes etter dagens siste måltid gjør jeg dette for å slippe og ligge våken hele natta med full mage og halsbrann. Har lest at en bør holde seg unna andre sitrusfrukter, da disse har motsatt virkning

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen