Må vi spise frokost?


Det er som regel matprodusentene som anbefaler oss å spise frokost. Eller tar jeg feil?

sankere

Hvis vi går tilbake i tid til våre forfedre, jegerene og sankerfolkene. Tror dere at jegeren satte seg på bakbena om han ikke fikk frokost før han skulle ut og jakte?
Jeg tror nemlig at jegeren var litt ekstra skjerpet på jakt, fordi han visste at det var nødvendig å felle et dyr slik at de hadde mat.
Det er ikke sikkert han hadde lavt blodsukker heller, da de var flinke til å spare på fett slik at de kunne hente energien derfra. Så litt kjøttrester holdt han sikkert gående.



Det er bevist at barn gjør det bedre på skolen om de får i seg mat før de skal av gårde. Studier fra USA viser at karakterene stiger fordi barna er mer skjerpet. Adferden har blitt bedre og konsenstrasjonen er bedre.

Betyr det at frokosten er dagens viktigste måltid?

Tja, det er det nok delte meninger om. Jeg personlig er på ukedagene en ”ikke-frokost-spiser” og knyter på meg joggeskoene før jeg inntar noe som helst. Jeg føler ikke sult, og klarer å yte mer på trening på tom mage. Det er helt sant, og det er helt ufarlig.

Hva som skjer med kroppen når du setter i gang maskineriet før du inntar mat er at fettforbrenningen du har om natten (som da er på sitt høyeste) vil fortsette utover morgentimene. Det betyr at du stimulerer og forbedrer effektiviteten på fettforbrenninen, noe du har glede av hele døgnet.
Ønsker du å gå ned i vekt er dette en fin måte å begynne på.

Mange forteller meg om lite matlyst om morgenen. ”Helt greit!” sier jeg da, og anbefaler å ta en teskje kokosolje i stedet og spise når sulten melder seg.
Kokosolje er en sunn fettsyre som gir rikelig med energi. Denne oljen består av mellom-lange fettsyrer som gjør at den tas lett opp i kroppen og produseres raskt til energi. En energi som varer lenger enn en brødskive med pålegg.

Med andre ord, det første måltidet er muligens det viktigste måltidet, men det er opp til deg når du velger å innta det. Det vil gi deg en god start om det er rikelig med grønnsaker, sunt fett og protein.

Dere kan også lese om periodisk faste som jeg har skrevet om tidligere. Jeg har tro på at dette spisemønsteret er bra for oss i perioder.
Eller sjekk ut Om å gå i ketose.

Spiser du frokost?

Det øverste bildet er lånt av prior

7 Comments

  1. December 12, 2013    

    Fint innlegg. Vi blir lurt til å tro at vi må spise frokost – helst den vanlige brødskiva eller knekkebrød om man er på slankern…

    Jeg er sulten om morgningen etter jeg har syklet min vanlige 30 minutter, så jeg spiser frokost – men ofte andre ting en brød/knekkebrød eller havregryn 🙂

    • December 12, 2013    

      Skjønner godt du er sulten etter en sykkeltur! Når jeg kommer inn døren etter en løpetur er jeg også sulten! Og da er det helst noe paleo som ender opp på tallerkenen.

  2. December 12, 2013    

    Jeg har alltid vært vant til å spise frokost, men til forskjell fra tidligere (før lavkarbo) er jeg mye mindre sulten på morgenen nå enn tidligere. Likevel synes jeg det er godt med en liten frokost, på hverdagene kan det like gjerne bli en smoothie på rå eggeplomme, bringbær, kokosolje og litt linfrø. Middag er som regel dagens siste måltid og spises i femtida på ettermiddagen, så da er det kanskje naturlig at kroppen vil ha påfyll kl sju neste morgen 🙂

  3. December 13, 2013    

    Jepp, jeg må ha frokost klokken 8 uansett hva jeg gjør.Blir skjelven og uvel uten mat. Var ikke sånn i tenårene,ikke i første halvdel av tjueårene heller…men nå, midt i trettiårene nå måjeg ha frokost ja.

    • December 13, 2013    

      Ja, noen blir sånn og andre ikke. Derfor er det ingen fasit. Vi må finne ut av det selv.

  4. Kristin Kristin
    December 13, 2013    

    Jeg spiser alltid frokost, men selvfølgelig varierer det når jeg spiser frokost. I det siste har jeg spist frokost alt fra klokka 10 til klokka 12, så for noen sees det på som lunsj. Jeg er som regel ikke sulten klokka 6-8 hvis jeg våkner da, så da venter jeg heller med å spise til sultfølelsen kommer. Mens jeg trener, særlig viktig hvis jeg ikke har spist eller hvis det er rundt 2-3 timer siden jeg sist spiste, drikker jeg BCAA under trening. Nå er ikke jeg en like dedikert løper som deg, men jeg merker at jeg løper bedre på tom mage. Viktigste er å være hydrert. Det er ikke farlig å trene på tom mage, for man glemmer at det er totalinntaket av kaloriene som teller, like mye som at det er en myte at kroppen kan ta opp et maks antall gram proteiner i et måltid. Det er på samme linje som med kaloriinntaket. Trenger kroppen din 120 gram proteiner i løpet av dagen, og du spiser det, så vil den ta det opp, samme om du spiser 10 gram proteiner i et måltid, men 50 gram i et annet.

    Beklager langt innlegg, men digger bloggen din 😀

    • December 13, 2013    

      Nei, ikke langt! Me like! Morsomt å høre om andre erfaringer. Jeg har jo tidligere vært en ekstrem frokostspiser og tenkte frokost før jeg la meg kvelden i forveien. Kunne ligge sulten hele natten omtrent, haha.
      Lurt å drikke BCAA. Jeg var flinkere i sommer, så takk for påminnelsen om å fortsette.

      GOD HELG!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen