Ofte leser jeg på blogger at “hver dag er en fest” og “ja til dessert hver dag” hvor bloggere frister med kaker og snop som kan lages for å nytes hver dag. Jeg gjør jo det samme selv, deler fristelser som kan lages og nytes når det måtte passe. For litt kos, for å dempe behovet for et eller annet. Men egentlig er ikke dette så veldig fornuftig om man ønsker en livsstilsendring…. Ikke at jeg er noe livsstilscoach eller noe altså, men sånn generelt sett…

Det var noe som traff meg i hjertet mens jeg en kveld satt og scrollet på fjesboken. Kenn Hallstensen skrev dette på en facebookside:

Jeg ser at det er mange oppskrifter på bakervarer nå, og regner da med at dette er noe dere bruker av og til, og ikke hver dag. Erfaringsmessig er det bedre å tenke helt nytt, og legge det gamle kostholdet fullstendig bak seg. Det vil si at man enten kutter ut, eller i alle fall sterkt kutter ned på bruk av bakervarer. Det er greit nok at det brukes ingredienser med lite tilgjengelige karbohydrater, men uansett vil disse ingrediensene inneholde mye fiber, gjerne uløselig fiber (som ikke nødvendigvis er så bra), i tillegg til en hel del antibeitestoffer. Antibeitestoffer vil for eksempel kunne være med å redusere opptaket av mikronæringstoffer, men også forstyrre nedbrytningen og opptaket av proteiner. Det er bedre å konsentrere seg om gode og smakfulle oppskrifter med mye animalsk mat sammen med grønnsaker og noe bær og frukt.



Såkalte sjokoladebarer, ferdige bakerblandinger med mer, er gjerne fulle av sukkeralkoholer. Det er greit at dette ikke er karbohydrater og at de påvirker blodsukker mindre, men like fullt tilfører de kroppen energi – tom energi, som må stjele mikronæringsstoffer fra kroppens lagre. Dessuten er søtsmaken ofte overveldende, da det brukes store mengder av dette, som videre vil kunne gi løs mage.
Mange går litt i fellen ved å tro at ved sukkeralkoholer er det fritt fram, siden det er naturlige. Dette siste har vi vært inne på mange ganger før: det at ting er naturlig er ikke nødvendigvis synonymt med at det er sunt. Dessuten kan man ikke si at sukkeralkoholer i så store mengder som vi snakker om her, kan sies å være naturlig.
Jeg skal være med på at det kan være greit å bruke noe av disse i bakervarer til festlige anledninger, siden de har litt av de samme egenskapene som vanlig sukker: gir en bruningseffekt og kan fungere til dels som energi for gjærsoppen. Derimot ville jeg personlig heller valgt en blanding mellom stevia og erytritol, for eksempel Sukrin+ eller Steviosasukker, da man kan bruke mye mindre av dette søtningsstoffet. Steviasukkerene er gjerne fra to til fem ganger søtere enn sukker, mens sukkeralkoholene gjerne er fra 0,5-0,9 ganger så søtt som sukker. I forhold til andre sukkeralkoholer er ikke erytritol så belastet med å gi løs mage og gass.


Kenn har så rett, og dette er noe jeg ofte erfarer når jeg veileder klienter. Mange vil gjerne ha alternativer til det de er vant med fra før. “Hva kan jeg erstatte mel med?” er den jeg hører mest. Og selvsagt det med brødet. For hvis jeg skal ta fra dem brødskiven, HVA i all verden skal de spise da?
Jeg smiler og sier at jeg forstår dette kan være vanskelig, men hva med å prøve å spise for eksempel middag til frokost? Altså, et varmt og godt måltid istedet for brødskiver?

Hele poenget med en kostomlegging ligger i selve ordet. Omlegging. Dette vil si at man skal være motivert nok til å legge OM kostholdet og ikke minst uvanene sine. For å gjøre en endring i livet må man tørre å gjøre endringene selv. Motivasjonen må være på plass så klart og ikke minst et ønske om å få det bedre.

Det er mye godt man kan spise!


Jeg ser ikke noe i veien for å kose seg litt innimellom. Nordmenn elsker å kose seg, og det er alltid en anledning til å kose seg. Dette gjelder forøvrig spanjolene også. Hver gang jeg bestiller en kaffe med fløte for å ta med, får jeg et lite kakestykke servert til. Man må jo kose seg!

Det er ok å lage alternative kaker så man slippe å innta sukker og hvetemel. Men dette er forbeholdt anledninger og bør ikke inntas daglig/flere ganger i uken. Spis skikkelig mat istedet og venn av behovet for kaker og annet snop.
Jeg sier ikke at man skal slutte helt, men la oss heller bruke alternativene til en gang i ny og ne?

Hva tenker dere?