kokosoljeDet er ingen hemmelighet at jeg er en sucker for kokosfett (også kalt kokosolje), det er sikkert! Etter 10 år med så å si kokosfett hver eneste dag uten å ha tegn til tette årer, høyt kolestereol, eller hva nå enn vi får høre at vi får om vi spiser “alt det fettet”, så kan folk si hva de vil. Kokosfett er kommet for å bli i mitt kosthold i allefall!

Jeg kjenner på kroppen at det er bra, jeg får stabilt blodsukker av det, energien er på topp og jeg bruker det i maten hele tiden.
Senest i dag da jeg var og trente, ble jeg tilbudt om å ta en analyse som finner ut BMI, metabolsk alder, fettprosent, vannprosent osv osv. Ganske omfattende test. Resultatet var bra, og han som tok den på meg (tidligere fitnessvinner) lurte på hva jeg spiste siden jeg hadde så lavt fettinnhold i magen (ikke spør meg hvordan det måles, jeg bare så på resultatene). Fett, spiser jeg. Nemlig. Mye!

Kokosfett – en god energikilde
Kokosolje gir en rask innsprøytning av energi, fordi den i hovedsak består av mellomlange fettsyrer, som fordøyes og forbrennes lett. Kokosfett gir dessuten energi som varer, i motsetning til høyglykemiske karbohydrater som forårsaker svingninger i blodsukker, insulin og energi. En rekke kliniske studier dokumenterer at mellomlange fettsyrer understøtter vektreduksjon. Dersom du ønsker å gå ned i vekt kan det derfor være gunstig å bytte ut det fettet du vanligvis bruker i matlagingen, med kokosolje.
Økologiske kokosoljer styker dessuten immunforsvaret og virker helende på sår. Jeg har hørt flere ganger at de som sliter med tarmproblemer har godt utbytte av å ta til seg ren kokosfett da dette lindrer og heler tarmen fra innsiden.

Hjertegodt fett
Den vitenskapelige litteraturen om kokosnøttolje omfatter over 100 kliniske og epidemiologiske studier, dyreforsøk og oversiktstudier. Forskere som har gjennomgått dette omfattende materialet, og konkluderer med at det overveiende flertall av studier viser at kokosnøttolje hverken er ugunstig for blodårene eller kolesterolet. Dette er i tråd med historiske fakta: I tradisjonelle tropiske kulturer, hvor inntaket av kokosnøttolje utgjør opp til 50 % av energiinntaket, har menneskene svært god helse hvor hjerte- og karsykdom glimrer med sitt fravær.
Men husk at disse øyebeboerne måtte først klatre opp i palmen for å hente kokosnøtten!

Det er flere måter å bruke kokosolje på. Her er noen av mine favoritter:
– I kaffen (ikke kaffe latte, vel og merke, men en skikkelig americano)
– Som hårkur for tørt hår eller tørr hodebunn
– På huden, gir masse fuktighet til tørr og sprukken hud
– Lipgloss
– Sminkefjerner (takk for tipset, Berit!)
– Tilsett noen ss kokosolje i badevannet så blir huden fin og myk
– Til sår stump på babyer
– Før og etter trening hender det jeg tar en teskje rett i munnen

Jeg hører stadig mange si “Jeg gleder meg til å se blodårene til alle dere som spiser så mye fett”. Javel. Gled dere til det da. Jeg kjenner at kokosfett er bra for kroppen og jeg er overhodet ikke alene om å sverge til denne fantastiske fettkilden. Ha en feit dag alle sammen! Og hvis noen bruker kokosfett til andre spennende ting, del gjerne!