Hva er kraft?
Kraft er en vannaktig væske som lages ved utkoking av de forskjellige råvarer som blir brukt.
Å koke kraft er lekende lett. Full av næring og sunt fett. Og ikke glem den deilige smaken!
Kraft kan kokes på storfe, lam, kylling, høns, fisk og skalldyr eller grønnsaker. Og hemmeligheten er å la det koke lenge!

Hvorfor bør du drikke kraft?
Kraft inneholder næringsstoffer som kroppen får godt utbytte av. Vitaminer og mineraler blir tatt lett opp i kroppen når det tilføres via kraften. Og for ikke å snakke om gelatin og collagen! Gelatin er protein som gjør underverker for bindevevet. Du finner ikke noe mer naturlig protein enn dette. Collagen gjør samme nytte, og kan redusere rynker, kviser og cellulitter.
Fordøyelsen får seg et boost når du drikker kraft, det reparere seg raskere og styrker tarmen. Og flere påstår at kraft er med på å lege magesår, ta knekken på sopp og lege tarmen fra innsiden. Og for ikke å glemme at kraft produserer aminosyrer som er betennelsesdempende.

Mange sverger på bedre søvn ved å innta kraft før leggetid, noe jeg selv har erfart.
Ellers er hjemmelaget kraft noe som barn og babyer bør få i seg. Bland kraften med for eks en most avokado så får du et riktig sammensatt babymåltid.
Mine barn får noen ganger en kopp kraft om morgenen før frokost. Er det litt kaldt ute, eller jeg ser at de snufser litt er jeg raskt fremme med litt lunken kraft til dem begge.

Slik gjør du:
Gå på slakteren og få tak i marg og ben. Si at du skal koke kraft så vet de hva du trenger. Min favoritt er kylling selv om det er også godt med annet, gjerne en god blanding med et par smaksrike, spanske kjøttpølser oppi. Prøv deg litt frem!
Ha godt med grønnsaker som løk, hvitløk, purreløk, rotgrønnsaker (gulrot, pepperrot, løk), urter, pepperkorn osv. Bruk det du har hjemme. Og det er selvsagt best med økologisk.
Det er ikke nødvendig med alle grønnsakene, du kan gjerne bare lage kraft av kjøttet.

Bruk en romslig kjele, ha oppi bein og fyll på med friskt, kaldt vann. Dersom du heller varmt vann over vil porene i avskjæret lukke seg, og du vil få ut mindre smak. Ha gjerne i noen ss eplecidereddik da en næringsstoffene trekkes enda bedre ut av beina.

Gi det hele et oppkok før du setter ned varmen og lar det stå og godgjøre seg (småputre) lenge. Jeg pleier å la kraften stå i minst et døgn (24 t). Den står og småputrer på lav varme hele tiden mens jeg er hjemme. Kan du stille grader på ovnen, sett gjerne hele kasserollen inn i ovnen på 50-90 grader.

Når kraften er ferdig kokt, silt og avkjølt, kan den fryses ned i passende porsjoner, for eksempel i isterningposer eller tupperware med tett lokk. Har du den stående i kjøleskapet vil du se at den skiller seg og gelatinen legger seg som et lokk på toppen. Dette smeltes sammen så fort den blir varm igjen, om må for all del ikke kastes!

Slik ser den ut etter 24 timer:



Kraft er en fantastisk smakstilsetter i supper, sauser og gryteretter.

Jeg syns det er godt å drikke kraft i en kopp nå som høsten er over oss. Det gir godt med næring og det har vi alle godt av!
Kraftmødrene har en Kraftkoking ABC på den nye hjemmesiden deres, den bør sjekkes ut!

God kraftkoking!

kraft