Knus chiafrøene + litt tanker på en søndag

Slik så yoghurten til jentene ut før:

chia i yoghurt

Jeg kjøper enten geitekefir eller lager min egen melkekefir som jeg søter opp med litt stevia med bærsmak. Som fyll har jeg 1 ts chiafrø og 1 ts kvernede mandler. Og så har jeg de i tupperware med tett lokk. Og sender med en rosa skje.
…men nå går det ikke lengre.

Jeg skal ærlig innrømme at å ha små barn i hus overhodet ikke er lett. Før jeg fikk barn selv var jeg ganske kjapp med å dømme andre foreldre som ga barna sine junkfood som kjeks, is, yoghurt med sukker, godteri og butikkjøpt brød.
Jeg glemmer aldri den gangen jeg så en mor på café som helte en hel pose med sukker i en yoghurt (her i Spania), før hun begynte å mate barnet sitt. Jenta var vel knappe året, og jeg husker jeg ble så provosert at jeg måtte enten snu meg og se en annen vei eller marsjere bort og spørre hva i huleste hun holdt på med. Jeg valgte det første. For selv om jeg er ekstrem for mange, så vet jeg hvor grensen går. Vel, det hender jeg slenger ut en kommentar eller to, men jeg har erfart at jeg må rett og slett bare akseptere andre foreldre sine valg. Det er ingen vits å lage kvalme heller.

Jo, så fikk jeg jo barn selv og trodde jeg skulle gjøre alt perfekt og at de “aldri” skulle få smake det ene eller det andre. Hehe, det gikk ganske bra med førstefødte frem til hun var ca 2 år, men så var det ikke så lett lengre. Når man er sammen med andre mødre som gir barna sine høykarbo, og barna ser at andre barn spiser sånt fjås, da er det ikke noe moro å si “nei, du får ikke”. Barna blir eldre og forstår mer og mer. Tidligere pleide jeg for eks å dra hjem fra bursdager før kaken kom på bordet, men nå sier Solen “Mamma, vi kan jo ikke gå nå, kaken kommer snart!”. Så da må vi bli.
Derfor prøver jeg så godt jeg kan ved å gi jentene mine mat med lite karbohydrater når jeg får bestemme, slik at når de blir servert mat med mye sukker, mel og melk andre steder, så overlever de det.

Jo, så kommer poenget med denne bloggposten……
Chiafrø er veldig næringsrikt. De er fulle av magnesium og kalsium, omega 3 og har et høyt innhold av det riktige fettet. De sveller når de kommer i kontakt med væske, og de blir nesten litt slimete på en måte med en liten kjerne som kan tygges.
Nå har det seg slik at jentene plutselig ikke liker denne konsistensen lenger. Tidligere har jeg hatt chiafrø i pannekaker og lapper, brød og geitekefir. Men nå vil de ikke ha noe med bløtlagte chiafrø i. Bare sånn helt ut av det blå.
Da må man kverne chiafrøene, og gjemme de på maten istedet.

Bruk en kaffekverner og hiv i en kopp chiafrø. Kvern til det blir pulver og ha det på en beholder med tett lokk. Ha chiapulveret fremme på benken så du husker å bruke det.

IMG_8751

IMG_8754

Jeg har chiafrøpulver under pålegget (takk for tipset, Aina!), og bruker det i røren når jeg lager lapper, pannekaker og vafler. Jeg har det også i brød. Og i kefir. De aner ingenting og jeg smiler innvendig.
Det gjelder å være kreativ med disse små trollene.
Så dere bildet av frokosten vår på Instagram i dag tidlig? Der har jeg brukt chiafrømelet! Har du ikke Instagram ta en titt på bildene i høyre kolonne her på bloggen.

Har dere noen gode tips, så del her! Man kan aldri få nok av gode råd for å få i næring i barna. Eller hva?

23 Comments

  1. March 17, 2013    

    He he 🙂 Så smart!

  2. March 17, 2013    

    Så lurt! Ser de selger malte chiafrø på iHerb o.l, men er vel like greit å lage det selv 🙂

  3. March 17, 2013    

    Lurt 🙂

  4. Anna Anna
    March 17, 2013    

    Jeg har rett og slett ikke helt turt å ha de i bakst osv, ettersom de ikke er så glad i å bli varmet opp…

    Et godt tips, siden du nå lager mel av det uansett, er jo absolutt å bløtelegge de.
    Jeg fant tidlig ut at det var like greit å bløtlegge, tørke og deretter lage mel, mini tygger jo ikke disse. Hun er for liten enda.
    Da har jeg allerede brutt de ned litt og fjernet noen antistoffer 🙂
    De blir jo til grøt og gele i vann, men det gjør ikkeno siden hele massen tørkes og kvernes etterpå.

    • March 17, 2013    

      Jeg har aldri prøvd å bløtlegge og tørke de før jeg har laget mel av dem. Men du har jo helt rett, det er jo best å bryte ned antistoffene! Det skal jeg prøve meg på. Takk for at du informerer om det 🙂

  5. Silje G. H Silje G. H
    March 17, 2013    

    Godt tips! Takk, Melissa, jeg setter SÅ stor pris på disse tipsene! D har du vel skjønt;)

    • March 17, 2013    

      Du er jo så godt og trofast Silje 🙂

  6. March 17, 2013    

    Fint innlegg Melissa! Det er liksom skrekken, slik du forklarer.. når barna blir gamle nok til å ville spise alt det andre gjør. Jeg gruer meg til den tiden kommer når babyen min ikke er baby lenger.

    Jeg skal gjøre så godt jeg kan, både med å kun gi næringsrik og god mat hjemme, slik at han iallefall har det i bunn, og å gjør mitt for at barnehage/skole/andre foreldre blir med å snu den usunne trenden. Men jeg synes det er skummelt å tenke på alle tingene jeg ikke kommer til å ha kontroll over.. Og hvor mange andre som kommer til å prøve å sette kjepper i hjulene for at han skal få et så bra kosthold som mulig.

    • March 17, 2013    

      Hehe, du kan si at jeg har måttet svelge en hel haug av vannvittige store kameler etter at jeg fikk barn. Det går greit frem til ca 2 års alderen med førstefødte, men så skjønner de hva som er hva og da begynner utfordringene.
      Tenker du å gi bebissen vegansk forresten? (håper det er ok at jeg spør?)

  7. March 17, 2013    

    hehem smart triks!:)

  8. March 17, 2013    

    Smart! Og jeg kan skrive under på at det ikke er så lett med barn! Jeghar to som snart er 9, og de er ikke like begeistret for alle mammas krumspring på kjøkkenet! Men jeg gjemmer myse og rå eggeplommer og andre godsaker i smoothie etc. Og da jeg begynte med de upasteuriserte ostene til Tidsporten blandet jeg sammen med Norvegia, og så sakte men sikkert forsvant norvegiaen ut.. Så en dag da jeg sto og laget matpakke og min sønn så at jeg hadde Tidsporten osten i matpakken utbrøt han: jeg LIKER ikke den osten!! Hvorpå jeg repliserte: Men den har du jo spist i flere måneder nå…! 😉 hehe, så da var det ikke noe issue lenger! 😀 det gjelder å være litt sleip!

    • March 18, 2013    

      Haha, herlig!
      Ja, barn har liksom en sånn greie at de ikke “liker” noe. Min eldste har ikke engang rukket å se hva som ligger på tallerkenen før hun sier “jeg liker ikke”. Haha, det kan jeg ikke ta seriøst. “Du vet ikke hva vi skal ha til middag engang jo” svarer jeg. 5-åringen ser opp på meg “men jeg liker ikke uansett”.
      Så ja, vi må være litt sleipe. de har ikke vondt av det!

  9. March 17, 2013    

    Ååja, det kan jeg tenke meg har blitt mange store kameler ja 😀 Tror jeg kommer til å måtte svelge noen av de jeg å 😉

    Jeg tenker absolutt at jeg vil gi barnet et så plantebasert kosthold jeg kan. MEN det viktigste for meg at at han er sunn- ikke at han er veganer. (og når jeg sier sunn, mener jeg nok veldig veldig mye det sammen som deg) Selv er jeg jo veganer fordi det kjennes etisk riktig for meg, og jeg nekter at mine penger skal gå med til noe jeg er i mot. Men jeg tror animalsk mat har mange fordeler helsemessig også, og jeg vil ikke sette helsen til ungen min på spill. Derfor tenker jeg at jeg vil kjøpe og gi han egg fra økologiske frittgående høner (som kommer fra en snill gård), villfisk og fisk som pappa har fisket.

    De tingene kjenner jeg at er helt OK for meg å støtte. Det sitter mye lenger inn å skulle kjøpe kylling og annen type kjøtt. Og melkeprodukter tenker jeg at man ikke trenger for helsen iallefall (selv om både fete oster og smør er dødsgodt!).

    Så jeg håper at så lenge jeg har kontroll blir det et kosthold med mye planter, men også nok av de animalske varene han trenger. Hvis han senere vil ha ennen type kjøtt el.l. må det selvsagt være opp til han, men da vil iallefall jeg kjøpe fra så snille prdusenter som mulig. Velger han å bli veganer som stor, er det også kjempefint, men det må være hans valg. Det aller viktigste for meg er at han vokser seg sterk både fysisk og psykisk, og at han får friheten til å leve slik han selv vil. Men mine penger vil jeg altså bare bruke til å støtte det jeg føler er riktig å støtte. Og jeg håper det blir naturlg for han å respektere dyr og seg selv også, slik at han også velger et sunt og dyrevennlig kosthold senere (ikke nødvendigvis som veganer!!)

    🙂

    • March 18, 2013    

      Jeg syns det er kjempefint at du tenker i de banene. At sønnen din velger selv hva han ønsker å gjøre når han forstår selv. Det viktigste er å lære barna hvor maten kommer fra, så de forstår det. Jeg snakker alltid med barna mine når vi er i butikken sammen. Om de river med seg en pakke egg forteller jeg at ikke alle hønene er ute og får riktig mat. Så da må vi finne andre egg osv osv. Og de syns det er litt spennende å finne de riktig eggene. Det samme med kjøttet. Jeg bruker lang tid i kjøttdisken for å finne det beste kjøttet.

      Det gleder meg masse å høre at du vil gi han villfisk. Fantastisk! Fett og proteiner rett inn i barnet! Så blir han stor og sterk og sunn 🙂

  10. March 17, 2013    

    PS: HVa synes du om et slikt kosthold for barn? Da tenker jeg altså mye planter, mye fett fra kokos, nøtter, frø, avokado osv.., og med daglige porsjoner villfisk og egg? Synes du feks melkeprodukter er viktig for barn? Jeg tenker at melk ikke er farlig å kutte ut i det heele tatt, siden jeg virkelig mener melk bare er for babyer (kalver og menneskebabyer). Men synes det er veldig spennende å høre andres tanker om det!
    Hadde du vært redd for feks for lite B 12 hvis han både spiser egg og fisk, men ikke annet kjøtt?

    • March 18, 2013    

      Etter morsmelk ga jeg most avokado med morsmelk i som første smaksprøver. Deretter ble det fisk som jeg stekte i kokosolje og hadde kokosolje i. Jeg ga damped søtpotet som jeg hadde enten kokosolje eller en rå eggeplomme i. Å begynne med grøt er faktisk ikke det riktige for små babyer. De klarer ikke bryte ned kornet.
      Som Gry Hammer foreleste om da jeg var på kurs i februar:
      “Et spedbarn produserer ikke enzymet amylase, som behøves for å fordøye karbohydrater før de er mellom 6 måneder og 1 år, noen først ved 2 års-­alderen”

      Noe å tenke på for de som fórer babyen med grøt fra 4-mnd og frem til 2-årsalderen!

      Kumelk som er pasterisert ser jeg ikke noe poeng i å gi babyer nei. Jeg ga det ikke for Solen min reagerte så kraftig på det de gangene hun fikk smake. Så det ble geiteost istedet for eks og ellers nøttemelk om jeg skulle lage noe annet.
      Så lenge de får i seg økologiske egg med bløtkokt plomme hver dag kommer du langt altså!

  11. March 18, 2013    

    Hei Melissa, tusen takk for en fin blogg, som jeg stadig gleder meg til å lese :0)

    Jeg har et innspill som dreier seg om mine tanker om barn og deres intuisjon for hva som er det optimale kostholdet for dem.

    Jeg tror nemlig barn har sterkere magefølelse/intuisjon når det gjelder hva som er bra for dem og ikke enn vi voksne. At vi skal være flinke til å lytte til barnas “særheter”. Kanskje har de et behov som underbevisstheten har fått meg seg, for eksempel trenger de kanskje en periode mer varm mat, fett, proteiner eller antioksidanter. At de trenger mindre melkeprodukter. Mer eller mindre frukt eller bær. At når vi lurer i barna mat, så kanskje vi glemmer å være lydhøre for hva underbevisttheten deres helt instiktivt forteller oss.

    Jeg tror også at vi er så forskjellige i utgangspunktet og selv om vi mennesker kan tilpasse seg det meste, så er det store individuelle forskjeller på hva den enkelte har best av å spise. Blodtype og konstitusjon tror jeg har mye å si for hva vi bør spise, foreldre og tidligere slekters kosthold og levesett påvirker vårt DNA, og hvor vi lever i verden, ikke minst. For eksempel er det mer riktig i sydlige og varme strøk å spise frukt (Yin) enn det er i kalde Norge, særlig på vinterstid. Her er det riktig å spise mye fisk, få i seg D-vitaminer og omega-3, saltet og tørket mat (Yang). Det er ikke så rart at LCHF er populært (og riktig) i vårt klima.

    Vi har to gutter som har svært forskjellige matpreferanser; den ene elsker kald og lett mat som is og yoghurt, frukt og bær, små måltider og mye karbohydrater (yin). Den andre har alltid foretrukket store og tunge måltider, mye mat, salt mat, varm mat, rødt kjøtt, proteiner og fett. Den ene liker godt nøtter og frø, mens den andre ikke spiser dette i det hele tatt…om han ikke måtte det.

    Jeg har også erfaring med at det vi i utgangspunktet tåler godt kan bli gift eller være dårlig for kroppen dersom vi har spist for mye av dette. Og det å utvikle allergi/intoleranse for mat jeg har spist for mye av.

    Jeg tror for eksempel at barn som blir presset til å drikke melk når de ikke liker melk, kan utvikle allergi eller intoleranse senere. At årsaken til at de ikke liker melk er at melken ikke er bra for dem.

    Det jeg etter mye om og men vil fram til 😀 er at kanskje barna våre etter en stund med mye en av matvare i kosten (for eksempel chia-frø) trenger en pause. Ikke fordi det er farlig for dem å spise mer av det, men fordi kroppen forsøker å si at de har mer behov for annen mat og andre næringsstoffer.

    Ellers kan det selvsagt bare være at de er lei – det behøver ikke bety at det er dårlig for dem. Men det er i alle fall viktig å lytte til dem, noe som sikkert du som er så kunnskapsrik og reflektert når det gjelder kosthold gjør. Men mange er nok ikke så bevisste som du, så dette er bare et tips fra en mamma til mammaer der ute…og noe jeg synes er et kjempeinteressant tema og skriver meg bort i bare fordi jeg ikke kan la være… :0)

    Så jeg tror altså at vi generelt har godt av å lytte til kroppen vår i større grad. Og til barna våre!

    (så kan man jo lure på hva de barna som “ikke liker noenting” egentlig prøver å fortelle oss. Det lurer jeg på og det får være en utfordring kanskje noen andre tar..? ;0)

    • March 19, 2013    

      Takk for fin kommentar! Jeg skal blogge om akkurat dette!

  12. Erika Erika
    March 19, 2013    

    Hei:)

    Fint innlegg, et spørsmål, hvor kjøper du chia frøene dine? Fåes de på spansk supermarked eller spansk helsekostbutikk? Og vet du hva det evt heter på spansk?;)

    Takk!

    • March 19, 2013    

      Jeg selger de i min helsekost i Spania, og tipper at de fleste helsekostforretninger her i Spania har dem. Merket jeg har er El Granero i allefall. De heter Salvia hispanica forresten 🙂

  13. July 2, 2013    

    Hei alle som leser dette! Er interessert i å lære mest mulig om chiafrø, da jeg skal starte med inntak av slik frø. Har et spørsmål til Anna: Hvorfor anbefales det å bløtlegge chiafrø før en maler disse? Hvilke stoffer er det som fjernes i vann eventuelt? Ønsker selvsagt å spise frøene uten farlige stoffer, så jeg håper noen tar seg tid til å forklare grunnen til bløtlegging.

  14. Runa Runa
    February 18, 2015    

    Hvorfor bløtlegger man chiafrø? Skjer det noe med næringsinnholdet eller er det bare for å få den gele aktige konsistensen?

    • February 18, 2015    

      De sveller og trekker til seg væske. Om man spiser de rå vil de svelle i tarmen. Mange foretrekker dette for det gir økt metthetsfølelse og er bra for fordøyelsen. Men det er ikke noe must, såvidt jeg vet inneholder ikke chiafrø fytinsyre.

No Pings Yet

  1. Sunn med Yin og Yang | Ingeniørfruen | Ingeniørfruen on January 17, 2014 at 09:07
  2. Barn spiser forskjellig! | Melissa Spania on January 29, 2016 at 20:57

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen