Kiwi med kokosolje – og litt om maven

Dette ble med i sekken til Zofia Sol i dag tidlig:

Økologisk kiwi med en stor slump kokosolje som jeg helte over.

Frukt i seg selv er godt.
Og det renser maven med sitt høye vanninnhold.
Men tenk litt på inntaket av fruktsukker. For det kan fort bli veldig mye.
De som er overvektige, sliter med blodsukkersvingninger eller har diabetes må tenke på dette.

Her i Spania er det vanlig å spise frukt til dessert, noe som kan føre til mavetrøbbel hos noen. Det sier seg jo egentlig selv; du spiser et stort måltid med fisk og grønnsaker, saus og det hele. Så avslutter du måltidet med en porsjon frukt. Dette vil da legge seg oppå all maten i magesekken og begynne å fermetere, da frukten kun trenger 40 minutter gjennom systemet.

I boken The Raw Food Diet skriver forfatteren “eat it alone or leave it alone” noe som jeg syns er et bra utsagn.

Meeeeeen……

La oss se det på en annen side, for ifølge “lavkarbodietten”, skal man ikke spise frukt på tom mage pga alt fruktsukkeret som vil skyte blodsukkeret til himmels.

Hmm, ikke lett å bestemme seg for hva man selv syns føles riktig.
Mitt råd er å føle seg frem til hva som føles riktig for deg.

Vel, tilbake til hovegrunnen til denne posten.
I dag ville Zofia Sol ha kiwi med på skolen som en liten snack før lunsj. Så jeg varmet litt kokosolje og blandet kiwibitene i dette. Det smaker himmelsk! Og det gjør at det ikke blir så rask stigning i blodsukkeret. Kokosoljen hjelper med å gjøre dette litt langsommere.

God mandag! Kjekt med ny uke!


No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen