Kan man løpe langdistanse uten å spise?

melissa kokosolje

Det er stadig noen som stusser over at jeg ikke spiser frokost før jeg snører på meg løpeskoene. Selv ved lengre distanser, slik som halvmaraton (21 km), så foretrekker jeg å løpe på fastende mage.
Hovedgrunnen er at jeg verken føler sult eller har behov for noe ekstra energi om morgenen. Jeg yter best uten mat før løp da kroppen min er på fettforbrenning.

Fordelene med å være på fettforbrenning er at energinivået holder seg jevnt og behovet for mat under løpet er ikke tilstede. Kroppsfettet gir meg god tilgang til energi, blodsukkeret holder seg stabilt og hormonbalansen likeså. Søvnen blir bedre, restitusjonstiden kort, immunforsvaret styrkes og hodet holder seg klart. Vi er alle forskjellig, men slik føler i hvertfall jeg det.

Fettinntaket mitt ligger på ca 70-80% av totalt matinntak. Smør, kokosfett, dyrefett, fiskeolje, avokado, majones, eggeplommer, nøtter og bacon er en del av kostholdet mitt. Desto fetere desto bedre for meg. Og selv etter å ha spist slik i mer eller mindre 10-12 år så har jeg normalt kolesterol, blodtrykk og funnet min matchvekt.

Selv om jeg ikke er noe friidrettstjerne så ønsker jeg å prestere best mulig. Jeg konkurrerer først og fremst mot meg selv, men lar meg rive med under løp og syns det er kult å stå på pallen, det skal jeg innrømme!
Idrettsfolk blir gjerne anbefalt å innta mye karbohydrater flere ganger om dagen, gjerne før en økt, under (sukkerdrikke under løp for eks) og rett etter. Å fylle glykogenlagrene er førsteprioritet.
Men etter en hard treningsøkt så føler jeg verken sult eller trang til å fylle på med noe sukker. Vann er det eneste jeg har lyst på. Først etter en stund kommer sulten og sier ifra på en behagelig måte. Skal jeg trosse min magefølelse å hive innpå karbo fordi Olympiatoppen gjør det?

løp

Hva er et glykogenlager?
Glykogenlagre er lagre med karbohydrater som vi finner i lever og muskler. Når vi yter fysisk aktivitet vil glykogenet frigis og gi oss energi. Glykogenlageret kan holde nok energi til en god times tid økt. Når de går tomme vil man oppleve at man har lite å gå på og må ”ned i kjelleren” for å hente det lille som er igjen. Siden karbohydrater gir oss rask energi mener mange at dette er den beste formen for energi.
Olympiatoppen anbefaler at man skal unngå å gå tom, og passe på inntaket av karbohydrater (korn, ris, pasta og potet) flere ganger om dagen. Under en økt anbefales det også å innta energidrikker. Jeg leste på sunnjenteidrett at det er ”kjempeviktig” å fylle på med karbohydrater for å prestere optimalt. Kort sagt: de som inntar karbo vil prestere bedre.

Men har noen glemt ketonlegemer?
Dette er vannløselige energimolekyler som fraktes med blodet til cellen, der de går inn i sitronsyresyklusen og gir energi. Ketonlegemer kan faktiskt også brukes som energi til hjernecellene. Når glukosen i kroppen er lav vil ketonlegemer bli forbrent. Går du lengre tid uten å spise, eller du spiser veldig lite karbohydrater så vil kroppen gå i ketose. Istedet for å brenne av glykogenlageret, brenner man av ketonlegemer istedet.

Jeg har eksperimentert litt med inntak av fett og karbohydrater før en god løpetur. Etter en lengre periode på ganske strikt LCHF (lavt inntak av karbo og høyt inntak av fett) inntok jeg karbohydrater noen timer før et ettermiddagsløp og innbilte meg at det ga meg mer energi. Ulempen var at jeg gikk tom under løpet, og jeg søkte etter noe sukker for å ”komme meg opp” igjen etter jeg var i mål. Etter et glass aquarius var jeg sulten som en ulv og klarte ikke komme meg fort nok hjem for å spise. Opplevelsen var stressende og adrenalinet gav meg høy puls.

Vi skal ikke være redde for karbohydrater men velg de rette kildene og mengdene for din kropp. Hva fungerer du best på, både fysisk og mentalt? Prøv deg frem.
”Det finnes ingen fasit enn den du har inne i dere selv. Målet og utfordringen er å finne den” sa min lærer Jens Veiersted i fjor. Det var et klokt svar syns jeg.

Halvmaratonet på Ibiza gikk over all forventning. Jeg fikk i meg noen skjeer kokosolje like etter jeg stod opp og drakk noen slurker vann.
Jeg fullførte uten å føle at jeg trengte energi underveis. Rett etter løpet var jeg tørst på vann og styrtet en iskald vann med kullsyre. Jeg hadde ikke behov for å forsyne meg med frukt, kake og juice, og det tok flere timer før sulten meldte seg.

melissa halvmaraton ibiza

Helt til slutt vil jeg minne dere på at jeg har vært på fettforbrenning i flere år, og dette er ikke noe man kan gjøre over natten. Å venne kroppen over til mer fett og mindre karbohydrater bør gjøres gradvis så kroppen ikke får sjokk. Jeg anbefaler heller ikke å stille i et halvmaraton uten å ha vært i fettforbrenning i noen måneder. Begynn i det små.
Lykke til, løpere!

Har DU erfaringer med å løpe uten å spise på forhånd? Del gjerne i kommentarfeltet.

Kilder:
Vegard Lysne – www.friskogfunksjonell.no
Treningssuksess med lavkarbo – Lille Måne Forlag
Tunsberg Medisinske Skole


18 Comments

  1. Veronica Blomst Veronica Blomst
    May 5, 2014    

    Dette var meget interessant. Jeg er en av de som må spise før jeg skal trene. Tør ikke la være, men nå skal jeg sannelig prøve forsitktig å trene før frokost.

    • May 5, 2014    

      Så gøy å høre! Ja, det er bare å tørre å prøve. Ta deg en rolig økt først uten å spise og se hvordan du føler deg. Evt kan du ta en skje kokosolje for litt ekstra energi! Lykke tiL!

  2. Engelina Engelina
    May 5, 2014    

    Hei!
    Veldig morsomt å lese om dine erfaringer med trening og mat. Jeg har selv levd på et lavkarbokosthold i flere år, men strever litt med å finne ut hvor lavt jeg må ligge på karbohydratinntaket for å holde meg på fettforbrenning. Trening går nemlig veldig fint så lenge leg ligger veldig lavt (mindre enn 30 g pr døgn) Men det er et litt strevsomt nivå synes jeg. Vet du omtrent hvor mange gram karbo du spiser pr dag? Skulle så gjerne ha kunnet ligge sånn mellom 50 og 70.
    Hilsen fra Engelina

    • May 5, 2014    

      Hei Engelina!

      Jeg måler ikke opp hva jeg spiser så jeg vet ikke hva jeg ligger på. Men jeg sørger for at jeg alltid spiser mest fett når jeg spiser noe. Det varierer litt fra dag til dag, men de dagene jeg planlegger ligger jeg sikkert på rundt 20g karbo tenker jeg.

  3. Karine Karine
    May 6, 2014    

    Med 20 g karbohydrater får du spist noe særlig grønnsaer da? jeg har så vidt prøvd meg på lavkarbo noen dager men sprekker budsjettet med grønnsaker. jeg spiser mye brokkoli, blomkål, tomat, salat, paprika, sopp, løk, suqash, hvitkål og aubergine. jeg driver i grunn kun med løpetrening og har veldig lyst til å prøve lavkarbo for å få bedre prestasjon og helse generelt. har du noen tips til hvordan jeg finner motivasjonen og hva jeg bør gjøre for best mulig overgang? altså, jeg har det ikke vondt den dag i dag, men jeg er mye slapp, sliten, humørsvigninger og sliter med søvnen. tror dette kunne bedret seg på lavkarbo, men jeg er ikke super motivert. synes det er vanskelig å skulle endre meg, selv om jeg vet det er til mitt eget beste. hmmm. det høres kanskje teit ut men jeg vil føle meg bedre, på samme måte klarer jeg liksom ikke endre livsstilen min (den er ikke usunn i dag, spiser mye grønt, kjøtt, fisk, sunn bakst, og litt fullkorn produkter og frukt). jeg vet ikke hva som er problemet mitt. kanskje jeg ikke vil det nok? det er i hvert fall irriterende. jeg vet at jeg burde føle meg bedre og at jeg ikke lever optimalt, likevel klarer jeg ikke gjøre noe med det!

    • May 8, 2014    

      Hei karine!

      Jeg er ikke nede i 20g karbo daglig, for jeg spiser en del grønnsaker. Men siden jeg aldri måler vet jeg egentlig ikke. Hovefokuset mitt er at det er mesteparten fett på tallerkene, deretter en proteinkilde og så resten grønnsaker.

      Skjønner det er vanskelig å måtte endre noe! Har du motivasjonen til endringen da? For den må jo være der!
      Kan du ikke begynne med delmål? For eks “neste uke inntas ikke noe form for korn” og uken etter et nytt delmål “legge meg kl 22 hele uken” osv osv. Finn det du brenner for og begynn i det små.

      Løpetrening er kjempemorsomt! Og det krever at man fyller på med energirik mat slik at kroppen ikke brytes ned. Så du kan jo kanskje tenke at løping krever riktig brensel, og målet ditt er å finne ut hva du brenner best på.

      hmm, kanskje ikke det klokeste svaret, men bare noen løse tanker fra meg her jeg sitter med kokos i kaffen (veldig nam!)

      klem!

  4. Ingrid Ingrid
    May 9, 2014    

    Katrine: et lite tips fra meg er å sjekke ut bloggen til Bergljot som driver Helseatferd. Se http://www.helseatferd.no

    Hun har akkurat begynt å blogge – og jeg synes hun har skrevet så mye bra om det å endre atferd 🙂 håper det kan være til hjelp i tillegg til hva Melissa skrev 🙂

    Bra innlegg Melissa 🙂 jeg liker også selv å trene på tom mage. Jeg er ikke så flink til å løpe lange distanser, men trener gjerne på morran uten noe annet enn vann innabords. Når jeg spiser frokost har jeg vært oppe 4-5 timer. Spiser ganske rett etter trening. Når jeg trener på tom mage får jeg litt følelsen av å være ustoppelig 😉 energien går liksom ikke tom :))) hvis jeg trener på ettermiddagen må jeg i hvertfall ha tre timer siden sist måltid. Hvis ikke kjennes kroppen tung ut, syns jeg.. Mange tar jo en banan feks rett før trening – det hadde ikke funka for meg :p

    • May 9, 2014    

      Supert Ingrid! Takk for linken!

      Føler akkurat det samme som deg når det gjelder å være “ustoppelig”. Følte sånn i dag faktisk! Først en tabatatime, og så etter det intervalltrening! Spiste ikke før kl var 13 og da hadde jeg vært oppe siden 7. Følte ikke sult, men kjente at jeg ville fylle på.
      Banan er min verste fiende hehe, blir jo SÅÅÅÅ sulten og blodsukkeret daler. Men vi er nå alle forskjellige også da 🙂

  5. May 15, 2014    

    Hællæ,
    Jeg prøvde å løpe mitt første hele maraton, fjellmaraton no less, på bare litt havregrøt og grønnsakspulver. Hadde ikke fått i meg noe sukker på 5 måneder, altså 0, og underveis i løpet takket jeg nei til cola og bananer, gikk bare for vann, vann og vann. Gikk fint i 3 mil, men da var lagrene tomme og BÆM, da møtte jeg veggen. Det var en rar følelse. Resterende 1,2 mil måtte jeg gå / småløpe 50 meter om hverandre. Ikkje bra 😉

    P.S. Gjorde comeback noen måneder senere og kom meg under 4 timer i Oslomaraton MED bananer og cola 😛 Mitt eneste sukkerunntak det året, men fullt nødvendig skulle det vise seg.

    Takk for meg

    • May 15, 2014    

      Vi er alle forskjellige Peter! Og godt er det.
      Kjipt å høre om veggen som kom litt for tidlig. Kanskje om du hadde spist mer fett før løpet så hadde du holdt lengre? Viktig å spise nok fett vettu 😉
      Men når det er snakk om helmaraton ville jeg seriøst vurdert å ta med kokosolje på innerlomma altså og tatt en skje flere ganger underveis i løpet.

      Men noen brenner godt på sukker og andre ikke. Sånn er det bare. Man må tørre å prøve og finne ut hva som passer en best.

      Nå må du gå tilbake til samboeren og massere føttene hennes eller noe. Gravide trenger sånt!

      klem!

  6. elisabeth elisabeth
    April 17, 2015    

    Hei, kan du si meg hva som er så bra med kokosolje, siden du tar den ren rett før en løpe økt? Tror jeg må prøve det, er det ulike typer, jeg har den til Cocosa, har du noen mening om den?
    Jeg har den senere tid kjent på murring i knærene, noen tips?? Utrolig synd all den tid jeg er en løper, samt at jeg lever på lavkarbo. Jeg hører stadig i ulike settinger at lavkarbo er ikke bra, det tenker jeg er ren misunnelse fra folk som ikke klarer den livsstilen, enig?

    • April 18, 2015    

      Den gir meg energi som varer lenge. Jeg kan ikke spise før jeg skal trene, da får jeg holdt og blir tung i kroppen.
      Cocosa er en super olje ja!
      Ang murring så kan jeg ikke uttale meg om det dessverre. Men tar du magnesium?
      Jeg har forøvrig ikke fått syre i beina etter hverken trappeløp, fjelløp, halvmaraton osv. Opplever aldri syre faktisk og jeg er sikker på at det har noe med at jeg lever på høyfettkosthold.

  7. jan kåre jan kåre
    April 24, 2015    

    Eg skal løpe halvmaraton i Bergen i morgen . Frukosten blir null karbo , egg, litt kjøtt og masse fett,og godt med vatn, og evt litt buljong. Samme opplegg som i fjor. Under løpet trengte eg null påfyll,og møtte ingen vegg. Eg blir frustrert over venner/kollegaer som seier at eg må fylle opp med karbo før ,under og etter løpet. No problems etter ei lang periode på lavkarbo.

    • Melissa Melissa
      April 24, 2015    

      lykke til i morgen! Gøy å høre vi er flere

  8. Maya Maya
    June 14, 2015    

    Hei,
    jeg lurer på hvor tidlig på dagen går løpene hvor du starter på tom mage, med unntak av kokosolje og vann?

    Ha en fin dag! 🙂

    • June 14, 2015    

      De pleier å gå alt fra 9-11. Om det går løp på kvelden spiser jeg en 3-4 timer før start.

  9. Susanna H Susanna H
    August 25, 2015    

    Hei Melissa!
    Dette var veldig interessant lesning. Kjenner meg ett hundre prosent igjen i beskrivelsen din! Selvom jeg ikke konsekvent spiser lavkarbo vet jeg at kostholdet mitt er lavkarbo – spiser mest egg, kylling, fisk og grønnsaker. Jeg løper mye, og nesten alltid og aller helst på morgenen på tom mage. Jeg opplever at jeg yter godt og kan holde lenge. Løp Valencia halvmaraton på 1:38 ifjor, uten noe særlig i magen. Likevel, samboeren min og venner kommenterer alltid at jeg ikke spiser før trening, og nærmest presser meg til å spise før en økt (en gang kom Christian kjørende med et rundstykke, forbi veisperringen rundt Vasetvannet, da jeg var på min andre runde..). Nå skal jeg forøvrig vise til innlegget ditt neste gang noen kommenterer! Takk! Klem Susanna

    • August 25, 2015    

      Hehe, må le. Syns jeg ser en mann kjører etter en løper med et rundstykke ut av vinduet.
      Det gjelder å finne ut hva DU trives med. Ingen er like og noen trives med mat i magen før trening mens andre ikke.
      Uansett er du dritsprek som løper på 1.38! Damn, girl! Bra jobba!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen