Kan barn spise lavkarbo?

Er det noen av dere som er medlem på Lavkarboklubben.no?
Det er en utrolig god side. Og arkivet med gode artikler om lavkarbo generelt fyller seg stadig opp.
Nå har Tine som er ernæringsfysiologen på Hexebergklinikken skrevet en artikkel om barn på lavkarbo. Jeg har jo skrevet en artikkel om dette for en tid tilbake, men jeg har lyst til å ta det opp igjen. Kanskje jeg kan erte på meg flere VG lesere, haha (ref. bloggen min var i VG). Men også fordi Tine nevner flere gode ting.


Hva er lavkarbo, egentlig?
Det hele dreier seg om å spise ekte, ren og naturlig mat som er laget fra bunnen av. Mat uten tilsetningsstoffer, mat uten sukker og transfett, mat uten raske karbohydrater. Vi snakker ikke om nullkarbo – vi skal spise rikelig med grønnsaker, nøtter, frø, frukt og bær, kjøtt, fisk og skalldyr, egg og naturlige usukrede meieriprodukter.

Det handler om å få familien tilbake til kjøkkenbenken, ikke for å pakke opp en pizza grandiosa (som det selges omtrent 60.000 av hver dag), men for å lage middag med fisk, kjøtt, grønnsaker og saus. Det handler om å samles rundt et hyggelig dekket bord og å spise middag i fred og ro – sammen.


Tine forteller også om barna sine og deres erfaringer om å legge om kosten. Veldig gøy å lese om barn som blir bedre ved å kutte ned på de raske karbohydratene!

Da jeg var på kurs med Hexebergklinikken, gikk vi igjennom alt vi kan spise på lavkarbo. Listen er lang! Det er jo så mye godt å spise!
For eks:
Frokostforslag:
Omelett
Egg og avokado
Kokt egg med majones
Avokado med røkelaks
Cottage cheese
Yoghurt med egenlaget frokostblanding
Smoothie
Bak eget brød (for eks surdeigsbrød)

Lunsj:
Kjøtt, fisk, kylling, og rikelig med grønt
Middagsrester
Omelett
Salat med kylling, kokte egg blåost osv
Makrell i tomat
Avokado med røkelaks

Middag:
Varier! Fisk, kjøtt, kylling
Lag gode sauser
Lag kraft og bruk som suppe
Bruk grønnsaker til å lage din egen mos, for eks blomkål eller brokkolimos
Ostegratinerte grønnsaker
Fløtegratinerte grønnsaker
Avokado

Når det gjelder drikke så er selvsagt vann det beste. Husk at juice inneholder en god del karbohydrater (=sukker!).
Vann med steviadråper er godt.
Vannkefir er også et godt alternativ.

Forslag til snacks:
Ost og skinkerull med paprika
Nøtter
En ostebit
Hardkokte egg med majones
Makrell i tomat
Oliven

Barn kan få med seg dette i matboksen. Kjøp gjerne en litt stor matboks med flere rom så kan du fylle opp med forskjellige godsaker du har liggende.
Bak muffins som er uten sukker og mel. Eller kjeks.
Vafler og pannekaker fungerer godt som matpakkemat.
Og ikke glem å sende med noen nøtter!

Tine ble spurt;
Et av argumentene mot lavkarbo er at kostholdet ikke bidrar med nok kostfiber, hva sier du til det?

Og hun svarer:
Vi bruker mye nøtter og frø, frukt, bær og grønnsaker som gir rikelig med kostfiber. Vi får sannsynligvis mer kostfiber gjennom kosten vår enn alle de barna vokser opp på ris, pasta, lyst brød, fruktyoghurt og ferdigmat.
Jeg syns det er så bra sagt! For det er jo så sant så sant!

Barn tar ikke skade av å spise mindre karbohydrater. De bør heller spise ren og naturlig mat som gjør dem gode og mette og gir energi. Og så må jeg selvfølgelig nevne dette med blodsukker. Det er såååå viktig med et stabilt blodsukker. Trust me, vi har det MYE bedre med stabilt blodsukker. Og dette gir oss god helse.
Hvorfor skal vi gi barn mat med stivelse som gjør at blodsukkeret stiger? Det er mulig å hente energi fra andre steder enn karbohydrater. Energi som varer lenger.


Jeg vil gjerne høre deres erfaringer med lavkarbo om dere vil dele. Spesielt dere med barn. Hvordan gjør dere det i hverdagen for eksempel?

10 Comments

  1. November 22, 2012    

    Nå har jeg sendt stafettpinnen videre;)

    Ha en fin dag!

    http://krydderpiken.no/?p=551

  2. November 23, 2012    

    Jeg er verken for eller imot lav-karbo. Men jeg er veeeldig for et naturlig kosthold basert på ekte matvarer. Jeg er imot ekstremutgavene av lavkarbo der folk lever på egg, bacon, kunstig søtning og fløte. Det er både feil etisk og for kroppen. Men et naturlig kosthold (og det er det jeg føler du har)- uansett om det er vegansk eller ei- er jo selvfølgelig bra. Og som du sier, det handler jo ikke om å spise null karbo, men om å kutte ut sukker, hvitt mel, brød i store mengder osv.. At folk i det hele tatt kan vurdere om det ikke er for barn, synes jeg er rart. Klart at barn har godt av sunn hel mat, imotsetning til normal norsk barnemat som for det meste består av lyst brød, dårlig pålegg, og næringsfattie middager.

    • November 23, 2012    

      Mange gode poeng her Ragnhild!
      De som lever på fløte, egg og bacon har rett og slett ikke satt seg inne i hva lavkarbo er. Det er mange som tror at det er fasiten men som du sier, det er ikke riktig for kroppen.

  3. November 23, 2012    

    Vi lever også på lavkarbo, og etter at vi kuttet ut gluten, tilsetningsstoffer, transfett, sukker og reduserte karbohydratene ser jeg at barna mine blomstrer. Jeg har ennå mye igjen å lære, men det gir meg pågangsmot når jeg ser at spesielt min eldste datter som har scoliose (og derav forskjellige plager som f.eks. treg mage) trives mye bedre i hverdagen! Ren, naturlig, ubehandlet, sunn og næringsrik mat holder blodsukkeret stabilt, gir energi, bedrer hormonbalansen og bygger opp immunforsvaret. Hvorfor da gi barna mat og pålegg full av konserveringsmidler, kunstige tilsetningsstoffer, dårlige vegetabilske oljer og skjult sukker? Nei, kom dere ut av latskapen/bedageligheten, organiser hverdagen og lag mat fra bunnen av!!! Det er naturlig, ren mat som er nøkkelen til god helse (og den trenger nødvendigvis ikke kalles for lavkarbo, bare ren, naturlig, sunn mat).

    • November 23, 2012    

      Kjempebra!
      Takk for at du deler, og det gleder meg å høre at dere har fått bedring etter dere la om. Jeg hører det ofte selv.
      Det er nok en del latskap inne i bildet, men jeg tror ikke de forstår hvor lett det egentlig er bare man setter seg litt inn i det 🙂

  4. November 25, 2012    

    Gode poenger her, Melissa. Naturligvis kan barn spise lavkarbo, det har barn gjort i flere millioner år fram til mennesker ble mennesker, og brorparten av de 150-200000 årene vi har vært mennesker. De som mener noe annet kan ta seg en bolle 😉

    • November 25, 2012    

      Så fint Herr Steinaldermann!
      Ja, barn kan fint klare seg på mat uten høyglykemiske varer!
      Jeg bare håper at de som mener noe annet ikke gir barna boller ;P

  5. May 5, 2013    

    Heisann! Må gi deg ros for kjempefin blogg!! Jeg studerer idrett, ernæring og helse, og dette året har fokuset vært på ernæring. Altså, det helsemyndidighetene anbefaler oss. Ved siden av har jeg fått øyvnene opp for paleo/lavkaro kost, og tror nok jeg kunne tatt like mange studiepoeng i dette! 🙂 Jeg sitter igjen med en tanke om at myndighetene har gjort en kraftig bommert når det kommer til anbefalt kosthold! (men det er kun jeg som har den oppfatningen hvor jeg går, så jeg gidder ikke rope veldig høyt om det, synd men).

    Men jeg hadde tenkt å stille deg et spørsmål om hvordan du stiller deg til barn og jern! Jeg har en liten snuppe på 5 måneder, og etter myndighetenes anbefalinger skal de jo få jernberiket grøt etter 6 måneder. Jeg ønsker ikke å gi mitt barn grøt, men heller grønnsaker, kjøtt og fisk. Men så er man litt redd for at de ikke skal få i seg nok jern, siden det er så mye fokus på dette! Har lest litt om økologisk lever, men er usikker! Har du lært noe i ditt studie ang dette? Eller har du noen egne erfaringer?

    Stå på med super blogg!!! 🙂

    • May 5, 2013    

      Hei Veronika!
      Jeg følger jo også deg på IG!

      Du vet at skolen jeg tok Kostholdsveileder også har andre gode studier med studiepoeng? Sjekk det ut!!!

      Ang barnemat hadde vi om dette da jeg var på kurs i februar med Gry Hammer.
      Du bør forte deg å kjøpe boken Nourishing Traditions som er helt rå og vil fortelle deg alt du trenger å vite om å gi babyen mat. Sjekk her: http://www.westonaprice.org/thumbs-up-reviews/nourishing-traditions

      Babyen må ikke få grøt nei. Sørg for økologisk kjøtt og eggeplommer, viltfisk og kraft. Gi henne broccoli som hun kan tygge på og bli vant med konsistensen. Evt dypp i litt eggeplomme eller smør.
      Jeg ga ikke så mye grøt til min eldste, for hun likte så godt maten vi spiste, men innimellom “måtte” jeg og da sørget jeg for eggeplomme og kokosolje/smør osv i grøten for å gjøre den næringsrik. Den er jo ikke akkurat helsefremmende fra før!

      Takk for fine ord!!!

  6. Maren Marie Maren Marie
    January 7, 2014    

    Veldig bra!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen