Er det noen av dere som er medlem på Lavkarboklubben.no?
Det er en utrolig god side. Og arkivet med gode artikler om lavkarbo generelt fyller seg stadig opp.
Nå har Tine som er ernæringsfysiologen på Hexebergklinikken skrevet en artikkel om barn på lavkarbo. Jeg har jo skrevet en artikkel om dette for en tid tilbake, men jeg har lyst til å ta det opp igjen. Kanskje jeg kan erte på meg flere VG lesere, haha (ref. bloggen min var i VG). Men også fordi Tine nevner flere gode ting.


Hva er lavkarbo, egentlig?
Det hele dreier seg om å spise ekte, ren og naturlig mat som er laget fra bunnen av. Mat uten tilsetningsstoffer, mat uten sukker og transfett, mat uten raske karbohydrater. Vi snakker ikke om nullkarbo – vi skal spise rikelig med grønnsaker, nøtter, frø, frukt og bær, kjøtt, fisk og skalldyr, egg og naturlige usukrede meieriprodukter.

Det handler om å få familien tilbake til kjøkkenbenken, ikke for å pakke opp en pizza grandiosa (som det selges omtrent 60.000 av hver dag), men for å lage middag med fisk, kjøtt, grønnsaker og saus. Det handler om å samles rundt et hyggelig dekket bord og å spise middag i fred og ro – sammen.


Tine forteller også om barna sine og deres erfaringer om å legge om kosten. Veldig gøy å lese om barn som blir bedre ved å kutte ned på de raske karbohydratene!

Da jeg var på kurs med Hexebergklinikken, gikk vi igjennom alt vi kan spise på lavkarbo. Listen er lang! Det er jo så mye godt å spise!
For eks:
Frokostforslag:
Omelett
Egg og avokado
Kokt egg med majones
Avokado med røkelaks
Cottage cheese
Yoghurt med egenlaget frokostblanding
Smoothie
Bak eget brød (for eks surdeigsbrød)

Lunsj:
Kjøtt, fisk, kylling, og rikelig med grønt
Middagsrester
Omelett
Salat med kylling, kokte egg blåost osv
Makrell i tomat
Avokado med røkelaks

Middag:
Varier! Fisk, kjøtt, kylling
Lag gode sauser
Lag kraft og bruk som suppe
Bruk grønnsaker til å lage din egen mos, for eks blomkål eller brokkolimos
Ostegratinerte grønnsaker
Fløtegratinerte grønnsaker
Avokado

Når det gjelder drikke så er selvsagt vann det beste. Husk at juice inneholder en god del karbohydrater (=sukker!).
Vann med steviadråper er godt.
Vannkefir er også et godt alternativ.

Forslag til snacks:
Ost og skinkerull med paprika
Nøtter
En ostebit
Hardkokte egg med majones
Makrell i tomat
Oliven

Barn kan få med seg dette i matboksen. Kjøp gjerne en litt stor matboks med flere rom så kan du fylle opp med forskjellige godsaker du har liggende.
Bak muffins som er uten sukker og mel. Eller kjeks.
Vafler og pannekaker fungerer godt som matpakkemat.
Og ikke glem å sende med noen nøtter!

Tine ble spurt;
Et av argumentene mot lavkarbo er at kostholdet ikke bidrar med nok kostfiber, hva sier du til det?

Og hun svarer:
Vi bruker mye nøtter og frø, frukt, bær og grønnsaker som gir rikelig med kostfiber. Vi får sannsynligvis mer kostfiber gjennom kosten vår enn alle de barna vokser opp på ris, pasta, lyst brød, fruktyoghurt og ferdigmat.
Jeg syns det er så bra sagt! For det er jo så sant så sant!

Barn tar ikke skade av å spise mindre karbohydrater. De bør heller spise ren og naturlig mat som gjør dem gode og mette og gir energi. Og så må jeg selvfølgelig nevne dette med blodsukker. Det er såååå viktig med et stabilt blodsukker. Trust me, vi har det MYE bedre med stabilt blodsukker. Og dette gir oss god helse.
Hvorfor skal vi gi barn mat med stivelse som gjør at blodsukkeret stiger? Det er mulig å hente energi fra andre steder enn karbohydrater. Energi som varer lenger.


Jeg vil gjerne høre deres erfaringer med lavkarbo om dere vil dele. Spesielt dere med barn. Hvordan gjør dere det i hverdagen for eksempel?