bilde er hentet fra guestofaguestI fjor fortalte en venninne av meg i Norge at det var så mye prat om juicing. Juicing var bare tingen altså, og ALLE skulle ha juice. Det florerte av bilder på sosiale medier.
Jeg la merke til det selv da jeg var i Oslo like etter og så den ene juicebaren etter den andre. Jeg lot meg til og med friste, og få minutter senere (og mange kronere fattigere) stod jeg der og ville instagramme meg selv med juicen og en eller annen tekst som “føler meg såååååå bra og ren inni kroppen, altså”. Haha, jeg må le. Det er lett å gå i fella!




Her om dagen dukket det opp en sak hvor flere tannleger legger sin skepsis på dette med å innta mye juice. De mener det kan ødelegge emaljen og gjøre tennene usynlig om man drikker juice over lengre tid.

Da Aleksander og jeg flyttet til Spania for 11 år siden utviklet han magekatarr den første vinteren. For mye kaffe og appelsinjuice ble for sterkt for magen hans. Han traff en holistic terapeut som anbefalte han å kun innta flytende i noen uker. Han kjøpte en svær juicer og vi var igang. Kilovis av frukt og grønt ble inntatt og vi styrte unna blant annet kaffe, alkohol, kjøtt og fisk. Han ble ikke særlig frisk av det, men nesten omvendt. Jeg husker jeg opplevde stikk motsatt av hva man skulle, og endte opp med oppblåst mage, dalende blodsukker og sultfølelse etter inntak av hjemmelaget juice.
Etter noen år fikk jeg litt mer erfaring innen helse, leste meg opp innen juicing og rawfood og endret litt på juicene vi lagde hjemme. Jeg tilsatte alltid en fettkilde da dette gjør at næringsopptaket blir bedre. Vi lagde dessuten mindre juice om gangen og drakk den rolig. Nøtter og frø ble tilsatt på slutten for å få tyggemotstand slik at kroppen oppfattet at det var mat. Det hjalp mye, og de gangene jeg juicer i dag gjør jeg det samme. Juice er for meg ikke en måltidserstatter, men noe jeg inntar når jeg har lyst på det.

Denne trenden som er nå (innta juice i alt fra 3-14 dager eller mer), er i mine øyne både negativ og positiv. Daily Mail skrev i januar en sak om juicing hvor de tar opp de negative sidene ved å innta flytende. Men la oss ta opp de positive sidene aller først, for juicing kan vel også være litt bra?

Grønnsaksjuicer er med på å rense kroppen for slaggstoffer. Dere har vel sett filmen “Fat, Sick & Nearly Dead”? Den viste oss at syke mennesker kan bli friske ved å kun juice. Han som lagde filmen gikk ned mange kilo, fikk i seg mye næring og følte seg fantastisk etter noen uker. Mer energi var også å nevne og vi så det selv at dette var bra saker! Han strålte jo på slutten.

De negative er at man drikker maten sin. Vi er utstyrt med tenner, og det er ikke uten grunn. Maten skal tygges, ikke drikkes. Jeg fant en fin illustrasjon på Life Holistic som forklarer hva som skjer når vi inntar mat som skal fordøyes. For selv om juice er flytende så må vi ikke glemme at det er mat vi likevel inntar.

Digestion

Kan det hende at vi faktisk lurer kroppen vår når vi drikker et måltid? At maten går altfor fort gjennom systemet og kroppen rekker kanskje ikke helt å få med seg om det var mat eller væske? Magen blir raskt fylt opp og mange kjenner seg oppblåst. Inneholder juicen frukt vil man muligens reagere på fruktsukkeret som plutselig endte opp i magesekken uten at hjernen rakk å registrere at det kom mat. Husk det er mye syre i appelsiner og epler. Dette kan virke tøft på systemet vår.
Så var det fordøyelsesenzymene da. Har de rukket å bli produsert før væsken er nådd ned til magesekken?
Dette er en prosess som begynner i munnen. Når det kommer mat i munn får hjernen beskjed om at det er mat på gang. Man bruker tenner og tunge til å mose maten, og da produseres det fordøyelsesenzymer i spyttet slik at maten begynner å brytes ned i munnhulen. Denne prosessen forsvinner helt når man drikker maten sin.

Jeg elsker selv å juice i perioder og innta smoothies, misforstå meg rett. Det er jo bare å bla i oppskriftsarkievet så finner dere flere oppskrifter! Men jeg tenker at juicing er noe man bør sette seg litt inn i før man hiver seg ut i det. Evt bruke et selskap som kan sette sammen en juiceserie.



Vi er likevel alle forskjellige, og jeg sitter selvsagt ikke med fasiten. Men noen ganger er det lurt å tenke seg om før man hiver seg ut på en juicefaste på 14 dager. Er man ikke glad i å spise grønnsakene slik de kommer så tenker jeg heller at man kan prøve å venne seg til de fremfor å gjemme de inn i en juice, som ofte er søtet opp med eple eller annet søtt for å dekke over smaken.
Mat i seg selv er jo helt fantastisk godt!

Tipper jeg har tråkket mange på tærne nå.
Hva tenker dere?