Juicetrenden, gikk du også i fella?

bilde er hentet fra guestofaguestI fjor fortalte en venninne av meg i Norge at det var så mye prat om juicing. Juicing var bare tingen altså, og ALLE skulle ha juice. Det florerte av bilder på sosiale medier.
Jeg la merke til det selv da jeg var i Oslo like etter og så den ene juicebaren etter den andre. Jeg lot meg til og med friste, og få minutter senere (og mange kronere fattigere) stod jeg der og ville instagramme meg selv med juicen og en eller annen tekst som “føler meg såååååå bra og ren inni kroppen, altså”. Haha, jeg må le. Det er lett å gå i fella!




Her om dagen dukket det opp en sak hvor flere tannleger legger sin skepsis på dette med å innta mye juice. De mener det kan ødelegge emaljen og gjøre tennene usynlig om man drikker juice over lengre tid.

Da Aleksander og jeg flyttet til Spania for 11 år siden utviklet han magekatarr den første vinteren. For mye kaffe og appelsinjuice ble for sterkt for magen hans. Han traff en holistic terapeut som anbefalte han å kun innta flytende i noen uker. Han kjøpte en svær juicer og vi var igang. Kilovis av frukt og grønt ble inntatt og vi styrte unna blant annet kaffe, alkohol, kjøtt og fisk. Han ble ikke særlig frisk av det, men nesten omvendt. Jeg husker jeg opplevde stikk motsatt av hva man skulle, og endte opp med oppblåst mage, dalende blodsukker og sultfølelse etter inntak av hjemmelaget juice.
Etter noen år fikk jeg litt mer erfaring innen helse, leste meg opp innen juicing og rawfood og endret litt på juicene vi lagde hjemme. Jeg tilsatte alltid en fettkilde da dette gjør at næringsopptaket blir bedre. Vi lagde dessuten mindre juice om gangen og drakk den rolig. Nøtter og frø ble tilsatt på slutten for å få tyggemotstand slik at kroppen oppfattet at det var mat. Det hjalp mye, og de gangene jeg juicer i dag gjør jeg det samme. Juice er for meg ikke en måltidserstatter, men noe jeg inntar når jeg har lyst på det.

Denne trenden som er nå (innta juice i alt fra 3-14 dager eller mer), er i mine øyne både negativ og positiv. Daily Mail skrev i januar en sak om juicing hvor de tar opp de negative sidene ved å innta flytende. Men la oss ta opp de positive sidene aller først, for juicing kan vel også være litt bra?

Grønnsaksjuicer er med på å rense kroppen for slaggstoffer. Dere har vel sett filmen “Fat, Sick & Nearly Dead”? Den viste oss at syke mennesker kan bli friske ved å kun juice. Han som lagde filmen gikk ned mange kilo, fikk i seg mye næring og følte seg fantastisk etter noen uker. Mer energi var også å nevne og vi så det selv at dette var bra saker! Han strålte jo på slutten.

De negative er at man drikker maten sin. Vi er utstyrt med tenner, og det er ikke uten grunn. Maten skal tygges, ikke drikkes. Jeg fant en fin illustrasjon på Life Holistic som forklarer hva som skjer når vi inntar mat som skal fordøyes. For selv om juice er flytende så må vi ikke glemme at det er mat vi likevel inntar.

Digestion

Kan det hende at vi faktisk lurer kroppen vår når vi drikker et måltid? At maten går altfor fort gjennom systemet og kroppen rekker kanskje ikke helt å få med seg om det var mat eller væske? Magen blir raskt fylt opp og mange kjenner seg oppblåst. Inneholder juicen frukt vil man muligens reagere på fruktsukkeret som plutselig endte opp i magesekken uten at hjernen rakk å registrere at det kom mat. Husk det er mye syre i appelsiner og epler. Dette kan virke tøft på systemet vår.
Så var det fordøyelsesenzymene da. Har de rukket å bli produsert før væsken er nådd ned til magesekken?
Dette er en prosess som begynner i munnen. Når det kommer mat i munn får hjernen beskjed om at det er mat på gang. Man bruker tenner og tunge til å mose maten, og da produseres det fordøyelsesenzymer i spyttet slik at maten begynner å brytes ned i munnhulen. Denne prosessen forsvinner helt når man drikker maten sin.

Jeg elsker selv å juice i perioder og innta smoothies, misforstå meg rett. Det er jo bare å bla i oppskriftsarkievet så finner dere flere oppskrifter! Men jeg tenker at juicing er noe man bør sette seg litt inn i før man hiver seg ut i det. Evt bruke et selskap som kan sette sammen en juiceserie.



Vi er likevel alle forskjellige, og jeg sitter selvsagt ikke med fasiten. Men noen ganger er det lurt å tenke seg om før man hiver seg ut på en juicefaste på 14 dager. Er man ikke glad i å spise grønnsakene slik de kommer så tenker jeg heller at man kan prøve å venne seg til de fremfor å gjemme de inn i en juice, som ofte er søtet opp med eple eller annet søtt for å dekke over smaken.
Mat i seg selv er jo helt fantastisk godt!

Tipper jeg har tråkket mange på tærne nå.
Hva tenker dere?


13 Comments

  1. April 12, 2015    

    Kloke ord Melissa! Eg opplever sjølv at mange fortsett med juicing eller å eta sunn mat, sjølv om dei reagerar på den. Den er jo så sunn, så da må det vera bra? Det skulle ta meg lang tid før eg såg sammenhengen mellom gulrot&rødbetjuicen og reaksjonen eg fekk i ettertid, sjølv om eg visste at eg ikkje kunne eta nokon av desse grønnsakene rå. No for tiden har juicemaskina mi fått seg ein pause, rett og slett fordi eg ikkje veit heilt kva eg skal laga juice på, sidan mange grønnsaker lagar mageproblem for meg i rå tilstand. Derimot er den perfekt for å juica ingefær, som eg frys ned som isbitar og puttar i smoothien 🙂

    • April 12, 2015    

      Du sier noe der, og jeg opplever mange som sier det samme, at juiceren blir hyppig brukt og så får den en lang pause. Alt med måte, det er sikkert.

  2. April 12, 2015    

    Jeg tenker “alt med måte” også når det gjelder juicing, og er langt på vei enig med deg. Jeg lager grønnsaksjuice innimellom og synes det hjelper hvis jeg har følt meg tappet for energi noen dager. Kanskje det er rødbetene? I tillegg har jeg IBS og synes jeg reagerer mindre på et stort glass grønnsaksjuice enn hvis jeg spiser enkelte av grønnsakene hele. Og så er det selvfølgelig en fin måte å bruke opp grønnsaker som har sett sine bedre dager, selv om jeg burde vært flinkere å bruke pulpen til noe vettig.. 🙂

    • April 12, 2015    

      Kjempe! Det er fint å finne ut hva man tåler og gå etter det. Som du sier, du tåler juice bedre enn rå grønnsaker. Da følger du magefølelsen din. Men husk at rå grønnsaker kan faktisk være litt belastning for enkelte. Fint å spise noe rått men også noe stekt og noe kokt. Og alltid med en fettkilde til 😉
      Pulpen kan du jo bruke til baking for eks? Frys den ned davel 🙂

  3. April 12, 2015    

    Så flott innlegg Melissa 🙂 Jeg er veldig enig. Juice er ikke noe en bør helle innpå hele tiden. I tillegg bør en være skeptisk til sukkermengdene i juice. Jeg bruker det som kos, f. eks hvis jeg er på kafe med en venninne. Det er også min erfaring at juicing er bra for dem som sliter med fordøyelse da det ikke blir så tungt fordøyelig, men da som et tilskudd og ikke som eneste føde. Jeg synes også juice er en fin erstatning for annen søt drikke, men anbefaler alltid at minst 2/3 av juicen består av grønnsake. For å få i kjæresten mer grønnsaker lager jeg pureer med smør, smaker fantastisk og vi vet jo alle at fettet øker opptaket av vitaminer i det grønne 😉

  4. May Bente May Bente
    April 13, 2015    

    Hei Melissa! Jeg lurer på noe; er det farlig for meg som er dame og har noen (ca 7 kg) kg jeg vil ned og trener styrketrening 4-5 ganger i uken, å være i ketose? Det er ikke slik at menstruasjonen stopper opp pga dette? Jeg kjenner jo at hver gang jeg spiser høykarbo-mat så blir jeg oppblåst og får lyst på alt slags junk, selv om her spist meg mett i måltidet med ris, potet, søtpotet..

    • April 13, 2015    

      Jeg trener selv styrke, i perioder tung styrke og kjører enten periodisk faste og sånn passe strikt lchf. Det fungerer helt fint for meg og jeg har aldri mistet menstruasjonen. Vi er alle forskjellige, så det eneste jeg tenker er at du må prøve deg litt frem. Føles det bra ut så fortsett 🙂

  5. April 13, 2015    

    Jeg er helt enig. Jeg tror man bør bruke mest grønnsaker i juicen, og definitivt inkludere en fettkilde for best mulig fordøyelse. Flytende får jo tross alt raskere gjennom fordøyelsen – det er derfor magesekken er “skjev” 🙂 Det vil naturligvis påvirke utskillelsen av fordøyelsesenzymer og metthetsfølelsen!

  6. Kristin Kristin
    April 15, 2015    

    Er det noe jeg drikker lite av, så er det juice. Har sterke tenner, er 24 år og har aldri hatt hull, dog hatt regulering og vært flink med fluor. Men juice kan skape magetrøbbel med så mye syre samt ødelegge emaljen på tennene. Jeg drikker noen ganger Caprisonne (ja, vet, det er ikke reeeeen juice), men det drikkes med sugerør, da blir skadene på tennene langt mindre.

    • April 18, 2015    

      Sugerør er tingen da ja, og viktig å ikke sippe i seg juice over lengre tid, men heller drikke det opp. Har jobbet på tannlegekontor og sett mange ødelagte tenner pga juice og brusdrikking fordelt utover timer…

  7. April 18, 2015    

    Jeg lager mest smoothies, for da får jeg med meg mer av kjøttet og fibrene. Det fungerer fint for meg. Etter at jeg økte inntaket av frukt og grønt ved å drikke smoothie 2-3 ganger daglig, har jeg merket en økning i energinivå – og det er ikke lite for meg, som har vært syk og uten noe energi de siste årene. Det virker også som om min ellers sensitive mage tåler dette godt! Men slik er det nødvendigvis ikke for alle..
    Men jeg orker ikke BARE å juice, da sier kroppen ifra at den må ha litt mer fett og proteiner, blir svært slapp og ofte hodepine. Men når kostholdet består av mest grønt og litt annet (kjøtt, kylling, egg ol) så ser jeg ut til å fungere bedre og faktisk spise meg selv frisk. Men, vi kan jo ikke leve uten fett og proteiner…vi må bare finne gode kilder til de. Og, etter å ha sett flere dokumentarer med en forsker (en eldre kar, husker aldri navnet) som har forsket mange år på proteiner, tror jeg vi bør være forsiktige med for mye, noe som har vært en trend de siste årene, mye proteiner. Han har belegg for at hvis vi spiser for mye, utvikler vi kreft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen