Ikke tid til å lage godis, sa du?



Mange lurer på hvordan jeg får tid til å lage alt jeg lager som jeg legger ut her på bloggen.
Jeg har som mange andre en fulltidsjobb, to små barn som skal kjøres og hentes hit og dit, lekser som skal følges opp, matpakker som skal lages, middag skal stå klart på bordet etter en lang arbeidsdag, trening og en mann å nyte livet med. Så min hverdag er hektisk, ja, men det er snakk om prioriteringer. Marthe Krogh fikk mye pes etter uttalelsene sine om at mødre må ta seg sammen. Jeg mener at hun ble litt feilsitert på mange måter for jeg tror ikke hun mente akkurat det. Jeg har selv født to barn og lidd meg gjennom maaaaange våkennetter med begge to så jeg vet akkurat hva en sliten mamma er. Trust me! Men likevel så føler jeg at livet blir så mye bedre når jeg trener. Om det er en liten gåtur eller støvsuging av hele huset så er det aktivitet og kroppen blir brukt til annet enn bare byssing, bæring og produsere morsmelk (selv om man kan kombinere dette også om man bærer barnet på ryggen i bæretøy).

Er man i en god rutine så vil alt bli enklere. Da mener jeg at har man et sunt og godt kosthold vil man være mindre syk, ha mer energi og mer overskudd til å takle hverdagene.
Jeg er jo så heldig at jeg slipper å starte på jobb kl 08, så jeg rekker å ta treningen rett etter jeg har levert barna. Jeg får mye mer energi de dagene jeg trener og det svever jeg på resten av dagen. Dette er også fordi jeg har funnet ut hva mitt brensel er. Spiser jeg riktig mat for meg og min kropp har jeg det veldig bra og energien brenner jevnt.

Jo, tilbake til godislagingen. Det jeg egentlig skulle dele i dag var hvordan man kan lage en haug av godsaker på en gang!

Når man først står på kjøkkenet og skal lage noe, er det greit å lage flere ting i samme slengen. Dette fordi du har alt stående fremme, du har satt av tid til kokkelering og det er mye lettere å lage mye på en gang.
Det første du må gjøre er å ta frem alt du har av stæsj og sett det på benken. Når man har alt foran seg er det lettere å ha fin flyt. Her har jeg ca halvparten av mitt stæsj som jeg dro frem før jeg begynte:



Jeg begynner på en oppskrift, og blander alt sammen til det blir en deig. Jeg personlig syns det er greiest å ha for eks en dag hvor jeg bare lager godtekuler, og en annen dag jeg lager muffins/kaker og en ren sjokoladedag.
Når første deig er ferdig, har jeg den i en skål og setter til side. Så begynner jeg på neste deig. Heller den i en skål og fortsetter helt til jeg blir lei.

Her har jeg laget 5 forskjellige ting:
(Noen som kan gjette hva det er?)



Når alt står klart er det bare å brette opp ermene og begynne rullingen. Sørg for å ha brett/skåler/tallerkner klart så det er lett å legge kulene.
Sett det i fryseren mens du rydder opp. En fordel er når oppvaskmaskinen er tom, så er det bare å sette alt rett inn.
Varene inn i skapet, tørk av kjøkkenbenen og VIPS! Innen en time har du fått til maaaange gode nytelser!

Dette er noe jeg ofte gjør etter at barna er i seng, for da er det bare meg selv på kjøkkenet. Jeg blir nemlig altfor stressa av å bare sitte i sofaen og se på TV.
Men jeg legger meg tidlig altså. Det er ikke ofte jeg er å finne andre steder enn i sengen min når klokken nærmer seg midnatt. For det er utrolig viktig at kroppen får hente seg inn om natten. Restituere seg.

Så nå har jeg fryseren full av godsaker! Ingenting er bedre enn det!
Perfekt til før-trening-snacks, turmat, til kaffen og som kveldskos.



10 Comments

  1. Inger Moland Inger Moland
    January 14, 2013    

    Superlurt å lage ting på denne måten. Sjokolade en dag, goodieskuler en annen osv.. Men skjønner ikke helt at du får tid Melissa 🙂 Men trening og et sunt kosthold gir oss så mye tilbake, det er SANT 🙂

    • January 15, 2013    

      Jeg har jo en liten en i hus som pleier å vekke oss i 6-tiden, så da har vi noen timer på morgenen. Barna hjelper til litt på kjøkkenet noen ganger.
      Ellers hender det jeg lager noe i pausen min. Så jeg spiser lunsj på kjøkkenbenken, haha mens jeg triller kuler eller rører i sjokolade. Multitasking på høyt nivå heter det kanskje 🙂

  2. Henriette Henriette
    January 15, 2013    

    Hei!

    Så fin blogg du har! Og dette var nok et fint innlegg. Jeg har nylig begynt å følge deg og har veldig sans for mye av det du skriver. Hvordan og hvor lenge oppbevarer du godiskulene?

    Ha en fin dag!

    Henriette

    • January 15, 2013    

      Jeg oppbevarer de i tupperware i fryseren. Da holder de seg lenger.
      Hyggelig å høre at du har funnet veien inn hit! Smil til deg!

  3. January 15, 2013    

    Prioriteringer 🙂

    Jeg trener om morgningen mens mini spiser frokost, da har jeg 30 min jeg rekker å sykle før vi går til jobb/(skole også er jeg ferdig med det 🙂

    Vi bruker også helger på å fylle med aktivitet om vi kan, gjerne skøyter og fotball eller langrenn med smågutta. 🙂

    Jeg spiser ikke så mye kuler, men de er super enkle å lage mens man lager f.eks middag eller sånn 🙂

    • January 15, 2013    

      Yes!
      Wow, sykling er jo en bra start på dagen.. inne eller ute om jeg får spørre? (Brrrrr)
      Det er jo også koselig å la barn få hjelpe til med å trille kuler og røre og sånt. Så kan man snakke om maten sammen og fortelle at dette er godt for kroppen, at gojibær holder oss friske osv.
      Keep fit! 🙂

  4. Henriette Henriette
    January 15, 2013    

    Takk for oppbevaringstips! Gojikuler skal lages i kveld – er avhengig av en liten søtsak etter middag og kan ikke tenke meg noe bedre fra den sunne verden 🙂

    • January 15, 2013    

      Enig, her må jeg har noe godt etter maten 🙂

  5. January 15, 2013    

    Du er en supermum, Melissa!! 😀 Og det mener jeg bare positivt!! Akkuart slik ønsker jeg også å bli, og jeg skal gjøre alt jeg kan for å bli det! Jeg leste intervjuet med Marthe K. og selv om jeg forstår at noen blir provosert, synes jeg hun har rett også. Det handler om prioriteringer. Man trenger ikke bli sittende inne i flere år selv om man har små barn. Jeg har flere venninner og bekjente med barn. Alle har 24 timer i døgnet, ingen har nanny eller hushjelp eller en rik mann. Men selv om alle “stiller likt” er det veldig forskjell på hvor mye de får gjort og hvor mye de får trent. Så vil man, må man bare prioritere annerledes. Vil man ikke, er jo det også greit 🙂
    Smart å lage mye godis når du først er i gang! 🙂

    • January 15, 2013    

      Med riktig brensel går alt an 🙂
      Du kommer nok til å bli en supermum Ragnhild, for du er opptatt av god helse!
      Og ja, jeg er enig med det du skriver. Det er et valg man tar. Om man vil sitte i sofaen så får man gjøre det da…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen