Ikke ett fett!

Forvirringen er stor når det er snakk om matoljer. Mange tror at alle vegetabilske oljer er sunne, uansett hvilken plante de stammer fra. Det stemmer ikke.
Det finnes mange oljer i butikken! Noen er kaldpresset og andre er varmpresset. Men hva betyr det?

ettfett

Kaldpressede oljer er uraffinerte, dvs rene oljer som ikke er bearbeidet (tuklet med). Oljen beholder sin naturlige smak og alle næringsstoffene er intakte. Med andre ord, den sunneste oljen! Men pass på, kaldpressede oljer inneholder fettsyrer som kan harskne om de blir for varme. For eksempel er det greit å ha f.eks. olivenolje over varm mat, men den tåler ikke steking.

Varmpressede oljer er det mest vanlige, og disse er raffinert. Det vil si at oljen varmes opp kraftig før den presses og deretter filtreres. Under denne prosessen vil oljen herdes, næringstoffene ødelegges og smaken likeså.

Jeg anbefaler alle å ha noen gode oljer tilgjengelig i kjøkkenskapet:
– Kokosolje. Min favoritt! En naturlig og rå olje som tåler høy varme og er perfekt til steking og baking. Den inneholder mye av det sunne fettet som gjøres raskt om til energi i kroppen og er faktisk veldig slankende. Kokosoljen er for meg en universalolje som kan brukes til alt fra matlaging til kroppspleie. Prøv for eksempel lavkarbobrød med kokosfett på. Blodsukkeret holder seg stabilt og du unngår å bli småsulten mellom måltidene.

– Olivenoljen kjenner vi alle til, spesielt godt brukt her i Spania. Det kan lønne seg å bruke litt ekstra penger på en god olje som smaker bedre og varer lenge.
Olivenolje inneholder mye énumettet fett som er sunt, men husk ikke at det skal være god balanse mellom alle fettsyrene, så variér med andre oljer.

– Linfrøolje kan nesten regnes som et kosttilskudd fordi denne oljen har et høyt innhold av omega 3 som er meget gunstig for hormonbalansen, betennelser, leddproblemer m.m. Linfrøoljen kan brukes til alt bortsett fra oppvarming. Hell den over salaten eller maten, eller rett og slett ta en stor spisesekje med den hver morgen.

– Jordnøttolje er varmpresset og tåler relativ høy varme. Fin å bruke til både woking/asiatisk mat da den smaker svakt peanøtt.

– Gresskarkjerneolje er kaldpresset og har en god smak av nøtter. Den er nydelig over salater, men bør ikke oppvarmes. Gresskarfrø er en god kilde for sink, jern, magnesium, kalium og essensielle fettsyrer.

Et par oljete regler:
– Oljer bør oppbevares mørkt og ikke for varmt/helst kjølig. Unngå lys, luft og varme så holder den seg lenger.
– Oljen bør oppbevares på glassflaske, ikke plast.

sunt?Palmeolje, som blir stadig oftere brukt i ferdigmat, er en raffinert olje vi bør styre unna. Den skjuler seg i mange matvarer under begrepet “vegetabilsk olje” men ikke la deg lure, den er herdet og forvandlet til det farlige transfettet – som er kreftfremkallende.
Det finnes deriot én rød palmeolje som er kaldpresset og egner seg utmerket til steking. Se etter Aman Prana palmeolje i Helsekosten.

Helt til sist vil jeg anbefale alle å kutte ut de dårlige oljene som solsikke-, mais-, og soyaolje. Selv om de går under begrepet sunne vegetabilske oljer er dette ofte billige oljer som er så bearbeidet at de blir usunne. De bidar bl.a. til overvekt av omega-6 fettsyrer i kroppen som kan skape hormonell ubalanse og fremme betennelse.



Så som dere skjønner, det er ikke ett fett.

12 Comments

  1. February 15, 2014    

    Finfin fettoversikt 🙂
    Fett er fett for kroppen så lenget fettet er bra.

    • February 15, 2014    

      Takk. Det finnes noen oljer til som er fine, så jeg har ikke fått med alle. Avokadoolje for eks. Nam!

  2. Paleoline Paleoline
    February 15, 2014    

    Husk å ikke varmebehandle olivenolje da! 🙂

    • February 15, 2014    

      Jeg personlig gjør ikke det, men nå ser jeg det er noen (fra facebooksiden) som skal finne ut mer info om det.

  3. Cathrin Cathrin
    February 15, 2014    

    Kjempebra Melissa. Et viktig tema, får man dette med fettsyrer på plass, så har man virkelig kommet langt mener jeg! PS: I cannot live ONE day without COCONUT OIL!!!!! 😉

    • February 15, 2014    

      Ikke jeg heller 🙂 Kokosolje er kommet for å bli i mitt kosthold. Den har vært en del av kostholdet mitt i snart 12 år og jeg har ikke forhøyet kolesterol eller tette årer. Og jeg spiser MYE 🙂

  4. Lilly Vitsák Lilly Vitsák
    February 15, 2014    

    Hva med rapsolje til steking, har hørt at den tåler høy temperatur?

    • February 15, 2014    

      Jeg har hørt motsatt, at den ikke skal varmes opp. Så jeg bruker aldri rapsolje.

  5. Millemarie Millemarie
    February 17, 2014    

    Kjempefin oversikt Melissa! Tusen takk.
    Jeg bruker kokosolje og smør til steking. Syns dette fungerer optimalt. Har laget ghee noen ganger (den oppskriften du la ut i fjor) og det er også helt supert å steke i, men vi tåler melk her i huset problemfritt så da er smør i panna helt greit.
    Ha en fin dag!

    • February 17, 2014    

      Bare hyggelig. Ja, ghee er jo lett å lage. Jeg er “friskmeldt” for kumelk så jeg inntar smør i store mengder for tiden, men mannen derimot har vært på paleochallenge, så vi har klarnet litt smør for hans del.
      Fin dag du også!

  6. Veronica Blomst Veronica Blomst
    February 17, 2014    

    Viktig du tar opp dette med oljer som harskner. Jeg bruker hverken olivenolje eller rapsolje til å steke med, for disse oljene tåler ikke høy varme som du skriver. Har ikke Fedon trukket tilbake det han sa om rapsolje? Vet du noe om det?

    • February 17, 2014    

      Nja, har hørt det du sier, men ikke sett noe utsagn om det noen steder. Del om du finner det!
      Jeg steker ikke i de oljene nei, men det henger jeg har olivenolje over veldig varm mat. Eller hvis jeg varmer maten i ovnen som allerede har olivenolje på seg så blir den jo varm. Men det skjer ikke så ofte. Rapsolje har jeg faktisk aldri prøvd, tro det eller ei!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen