Hypopressiv trening

Med minstemann i magen, 2 år etter at førstemann kom til verden.

Kvinnekroppen er fantastisk, spør du meg.

At den kan bære frem et nytt liv og livnære barnet den første tiden er noe vi muligens tar for gitt.

Det mange glemmer, er at denne kroppen skal også fungere normalt igjen etter at barnet er ute. Og får du ikke riktig veiledning, kan det gi plager som enkelte tar med seg gjennom livet.

Selv om begge mine svangerskap foregikk fint og fødslene likeså, vet jeg at jeg er svak i kjernemuskulaturen. Til tider gir det meg plager i form av vondt i korsryggen siden jeg ikke alltid klarer å holde meg selv oppe i en god holdning.

Hypopressiv trening – “Low Pressure Fitness” er en treningsform som styrker kjernen og bekkenbunnen. Det kan være med på å rette ubalanser i trykk i brystet, buken og bekkenet, og er spesielt effektiv for å behandle plager etter fødsler. Det trenger ikke være store skader, men rett og slett styrke magemusklene som har vært delt (diastase) i lang tid.


Sadie står bak Hypopressive trening i Norge.

Her kommer Sadie inn i bildet. Hun er den eneste sertifiserte i Norge som driver med Hyporessiv trening.

Sadie kunne se umiddelbart hva jeg trengte å trene på, og etter en liten prat var det bare å legge seg på gulvet og lære å puste riktig.

Vi brukte Skype, siden Sadie sitter i Norge og jeg er i Spania. Men det gikk veldig fint og hun kunne se om jeg gjorde teknikken riktig. Det innebærer en kontrahering av mellomgulvet mens du holder pusten slik at du genererer et press innover, og aktiverer bukveggen og bekkenbunn. Trykket utøves mot mageregionen og de indre organene. Det var ikke så vanskelig syns jeg, men en helt ny opplevelse.

Idrettsutøvere og andre som trener styrke kan også forebygge og behandle skader i kjernemuskulaturen. Det kan være at du er overtrent, for svak, for stiv eller mangel på skikkelig kontakt. Dette merkes ved belastning som hopping, løping, trening, stress osv.

Nå er det riktig nok over 11 år siden jeg fikk mitt først barn, men jeg skulle gjerne visst om dette den gangen. I tillegg til en gammel rideulykke innabords har ikke ryggen min vært blant de beste. Jeg trenger rett og slett å trene bukveggen riktig.

Nå er det riktig pusteteknikk som gjelder, også krysser vi fingrene for at jeg klarer å følge opp så jeg blir enda rakere til sommeren! Resultatene kommer ikke over natten, men etter en måneds tid skal jeg kunne merke en forskjell. Jeg kan allerede si at dagen etter vår første trening, var så jeg så støl i magen som jeg aldri har vært før.

Og skulle du være interessert i enten å ta en privattime med Sadie eller bli med på en workshop, sjekk ut nettsiden hennes her.

Jeg brukte pausen min på jobben, la meg på gulvet og hadde Sadie på Skype.


No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen