chiatastic

Jeg har tidligere skrevet om chiafrø og dens næringsegenskaper. Men disse frøene kan egentlig ikke få nok oppmerksomhet syns jeg.
Du kan velge å for eksempel blande dem inn i frokostgrøten din, i bakst, i vaflene eller rett og slett bruke dem som et kosttilskudd. Chiafrøene er rike på kalsium, magnesium og fiber. Og siden de trekker til seg vann kan de være med på å holde kroppen hydrert.

Her kommer flere bruksmåter til disse fantastiske frøene:

1. Allergisk mot egg?
Fortvil ikke. Chiafrø er et godt alternativ. Bruk en ss finmalt chiafrø og 3 ss vann per egg.

2. Lag en deilig frokostgrøt:
Kvelden i forveien blander du ca ½ kopp med chiafrø sammen med nøttemelk, vaniljepulver og litt søtning. Rør hvert 5 minutt ca og etter et kvarter har du en pudding. La denne stå over natten. Neste morgen tilsetter du for eks litt gojibær og banan før servering.

chiagrøt

3. Treg eller løs mage?
Ta en ss med chiafrø og svelg ned. Bland gjerne med ½ dl vann om du syns det er ekkelt å svelge frøene tørre. Siden frøene trekker til seg væske vil det være en fordel ved løs mave samtidig som den trigger peristaltiske sammentrekningene slik at den vil drive tarminnholdet videre om det har stoppet opp litt.

chiafrø sveller

4. Tykningsmiddel?
Bruk chiafrø til å tykne alt fra smoothies, grøt, supper og sauser. Tilsett en ss frø og la de få trekke i 5-10 minutter.
Siden frøene er uten smak kan de tilsettes det meste. Lager du fiskekaker eller kjøttkaker kan du bruke chiafrø som tykningsmiddel.

chiafrø

5. Som sportsdrikk på langtur!
Ha en skje chiafrø i drikkevannet ditt, gjerne sammen med litt himalayasalt som du kan fylle på når du er ute og løper eller går langtur.

6. I bakst:
Bak det inn i surdeigsbrød og vafler.



7. Til panering:
Istedet for brødsmuler kan en blanding av chiafrø, knuste linfrø og et egg fungere like bra. Sunnere er det også.

8. Vektnedgang?
Chiafrøene er med på å gi metthetsfølelse. I og med at de sveller når de kommer i kontakt med væske, kan de være med på å fylle tarmen så du føler deg mett lenger. I tillegg påvirker de ikke blodsukkeret slik at du vil heller få en energi som varer.
De kan også strøs over salater og desserter for ekstra næring.

Hva bruker DU chiafrø til? Del gjerne!