Hvordan bli kvitt sukkeravhengigheten?

hvitt sukker

Det er overalt nå… hvorfor sukker farlig. Og BRA er det!
For vi er vel alle enige om at sukker aldeles ikke er helsefremmende?


Sukker er vanedannende, og det ender opp i en vond syklus av sult, trøtthet og humørsvinginger. Blodsukkeret blir skutt opp slik at vi føler oss glade med masse energi. Men kort tid etter raser det ned igjen og vi ender opp med å føle oss slitne, sultne, humørsyke, og for ikke å snakke om lysten på MER sukker!

Sukker skaper ikke bare dårlig stemning i kroppen, men også lagring av fett. Kroppen må utløse insulin for å senke blodsukkeret, og insulin er et fettlagringshormon.
Sukker forårsaker betennelse som igjen fører til smerte og blir sett på som en forløper til hjertesykdom, diabetes og kreft.

Den gode nyheten er at det tar bare 5 dager å redusere kroppens avhengighet av sukker. Men da må man eliminere sukkeret helt fra kostholdet.
Dette er litt mer enn bare hvitt sukker. Det gjelder bearbeidet mat, krydder, godteri, bakevarer, brus og sukkerfri varianter. Jeg har skrevet om frukt tidligere, så jeg nevner det igjen. Fruktose. Ikke bra!

Det kan likevel være tøft å slutte med sukkerinntaket.
De første dagene vil man kanskje føle seg uvel, få hodepine, og rett og slett i ubalanse.
Dette er fordi kroppen er vant med daglig inntak av sukker. Og når du tar vekk dette blir kroppen misfornøyd.

Så hva skal man erstatte?
Jo, nå har det seg slik at jo mer sunt fett man spiser, og jo mindre inntak av karbohydrater så vil kroppen faktisk miste sukkerhungeren. Det er helt sant. Jeg merker det selv, og jeg hører det fra klienter.
Da er det viktig å spise ren og naturlig mat. Dette skal jeg blogge om de nærmeste dagene, da jeg setter igang en Paleochallenge. Følg med!

10 Comments

  1. August 7, 2013    

    Jeg har også opplevd at sukkerbehovet har blitt så godt som borte bare etter kort tid på lavkarbo, så dette har jeg stor tro på. Syntes i grunnen ikke det var så fryktelig vanskelig 🙂

    • August 7, 2013    

      Nei, det er ikke vanskelig!

  2. Avhengig Avhengig
    August 7, 2013    

    For mange er ikke bare det å kutte ut sukker nok. En som har et større avhengighetsproblem vil lett kunne erstatte en avhengighet med en annen.
    Ikke uvanlig at rusavhengige har skuffene fulle av sukker under avvenning.

    For mange med avhengighet kan, ved siden av å kutte ut rusmiddelet. Grupper i FAA (food addict annonous) eller NA (annonyme narkomane) kunne hjelpe for å holde seg “rusfri”.

    De som merker at sukkerbehovet blir helt borte ved å kutte det ut, kan nok ikke kalle sukkeravhengig på samme måte som de som har et alvorlig avhengighetsproblem.

    For meg er sukker langt mer enn sukker. Det er et stoff som gjør at jeg glemmer problemer og ikke føler. Når jeg ikke spiser sukker har jeg ikke er sukkerbehov, men som avhengig har jeg et stort behov for å dekke over følelser med et rusmiddel. Som sukkeravhengig vet jeg hvilken effekt sukker har og trenger å jobbe med det på flere plan enn kun å ikke spise sukker.

    • August 7, 2013    

      Du har gode poeng der! Takk som bidrar! Og jeg er enig med det du sier, absolutt.
      Godt å høre at du jobber med sukkeravhengigheten.
      God klem til deg!

  3. Avhengig Avhengig
    August 7, 2013    

    PS: Ellers veldig bra skrevet!
    Føler bare at mange som skriver om sukkeravhengighet glemmer at avhengighet handler for mange om mer enn kun å kvitte seg med et rusmiddel.

    • August 7, 2013    

      Og igjen, tusen takk som bidrar!
      Jeg går ikke veldig dypt inn i alle temaer, da det som regel er flere grader av problemer med inntak osv.
      Derfor er det fint med input fra andre.

  4. August 9, 2013    

    Jeg er så glad du blogger, Melissa! 😀 Synes det er så fint å lese om hvor bra du behandler deg selv, og ikke minst hvor heldige barna dine er, som har foreldre som virkelig tenker på helsa.

    Mitt søtsug har også tatt kvelden, etter at jeg begynte å innføre betraktelig mer sunt og godt fett i kostholdet. Helt herlig! 🙂 Hender jeg lager meg en liten sjokoladeplate av kokosolje, stevia og økologisk kakao, men det er bare for kosens skyld, ikke fordi jeg “må” ha.
    God helg!

    • August 9, 2013    

      I do my best. Men jeg er langt fra perfekt altså. Siden barna blir eksponert for masse junkfood utenfor huset vårt, prøver jeg i allefall å få til bra saker på hjemmebane.

      Forresten hadde jeg planer om å “pose” for deg i dag på SUP, men det blåste så fælt så jeg stod over. Kommer snart! God helg til deg også!

  5. August 10, 2013    

    Det er nettopp det som er så inspirerende, at du har ting på stell på hjemmebane. Har selv jobbet i barnehage, og får vondt helt inn i hjerterota av å tenke på det barna blir servert der.

    Ååååå! Jeg gleder meg til å se! SUP er så kult 😀

    • August 10, 2013    

      Hehe, jeg har ikke alt på stell altså. Men mer enn mange tror jeg. Ikke mye ferdigmat og tull og tøys å finne hos oss. Eller, hadde noen snoka i dag ville de funnet en kjekspakke, for vi skal på picnic i kveld og da skal jeg ha med kjeks til alle barna.
      Men sånn kontra hva som andre barn spiser i barnehage, ja da er det en stor forskjell hos oss!

      Ble sup i dag også, men klarte ikke prøve meg på en pose. Hadde begge jentene på brettet. De er like hekta som meg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen