hvitt sukker

Det er overalt nå… hvorfor sukker farlig. Og BRA er det!
For vi er vel alle enige om at sukker aldeles ikke er helsefremmende?


Sukker er vanedannende, og det ender opp i en vond syklus av sult, trøtthet og humørsvinginger. Blodsukkeret blir skutt opp slik at vi føler oss glade med masse energi. Men kort tid etter raser det ned igjen og vi ender opp med å føle oss slitne, sultne, humørsyke, og for ikke å snakke om lysten på MER sukker!

Sukker skaper ikke bare dårlig stemning i kroppen, men også lagring av fett. Kroppen må utløse insulin for å senke blodsukkeret, og insulin er et fettlagringshormon.
Sukker forårsaker betennelse som igjen fører til smerte og blir sett på som en forløper til hjertesykdom, diabetes og kreft.

Den gode nyheten er at det tar bare 5 dager å redusere kroppens avhengighet av sukker. Men da må man eliminere sukkeret helt fra kostholdet.
Dette er litt mer enn bare hvitt sukker. Det gjelder bearbeidet mat, krydder, godteri, bakevarer, brus og sukkerfri varianter. Jeg har skrevet om frukt tidligere, så jeg nevner det igjen. Fruktose. Ikke bra!

Det kan likevel være tøft å slutte med sukkerinntaket.
De første dagene vil man kanskje føle seg uvel, få hodepine, og rett og slett i ubalanse.
Dette er fordi kroppen er vant med daglig inntak av sukker. Og når du tar vekk dette blir kroppen misfornøyd.

Så hva skal man erstatte?
Jo, nå har det seg slik at jo mer sunt fett man spiser, og jo mindre inntak av karbohydrater så vil kroppen faktisk miste sukkerhungeren. Det er helt sant. Jeg merker det selv, og jeg hører det fra klienter.
Da er det viktig å spise ren og naturlig mat. Dette skal jeg blogge om de nærmeste dagene, da jeg setter igang en Paleochallenge. Følg med!