Hvetegress – et naturlig kosttilskudd

Visste du at hvetegress inneholder mer vitamin C enn appelsiner
og dobbelt så mye vitamin A som gulrot?

greens

Mange har sikkert hørt om begrepet ”hvetegress” og kanskje forbundet dette med noe kuene tygger på. Men neida!
Hvetegress er et grønt pulver som blandes med væske og drikkes rett ned! Det inngår i matgruppen ”greens” som det har stått skrevet en del om de siste par årene.
Hvetegress er meget næringsrikt og et alternativ til store multivitaminpiller (som jeg personlig ikke klarer å svelge). I tillegg til en hel rekke vitaminer og mineraler så inneholder hvetegress totalt 17 aminosyrer – selve byggesteinene i kroppen vår, og nødvendig for å vedlikeholde muskler, hår og hud.
Hvetegress virker dessuten rensende, og det tilfører kroppens celler oksygen gjennom klorofyllet – som ofte betegnes som plantens blod.

Klorofyll er basisk (motsatt av sur) og har vist seg å produsere et ugunstig miljø for bakterievekst i kroppen, og øker kroppens motstandskraft mot sykdom.
Dessuten har hvetegress god effekt på diaré, magesår, tykktarmsbetennelse og forstoppelse.
Ettersom maten vi spiser blir mindre og mindre næringsrik så er behovet for et kosttilskudd prikært for god helse. For meg er hvetegress et nærmest perfekt kostillskudd, og det drikkes hver morgen.

Hvetegress blir dyrket ute i naturen og i drivhus året rundt, og høstes etter 7 dager, når næringsnivået har nådd sitt maksimum, og er lagret i gressets fine blader. Deretter blir gresset tørket naturlig og malt til fint pulver slik at det beholder sitt næringsnivå. Vær nøye med at produksjonen er økologisk og uten tilsetningstoffer.

Hvetegress regnes for å være en komplett matkilde. En halvkilo fersk hvetegress tilsvarer den ernæringsmessige verdien til 10 kg valgfrie hagegrønnsaker. På grunn av høyt fiberinnhold er hvetegress vanskelig å fordøye for mennesker. Derfor bør hvetegress være flytende for at den skal fortæres på riktig måte.
Bland det ut i vann eller juice og drikk det helst på tom mage, da blir nemlig opptaket bedre. Det er en fin start på morgenen da det ”setter i gang maven” og du kjenner at du får et energiløft. Eller hva med en grønn drink som mellommåltid? For barn er det bare å blande det ut i litt eplejuice. Og det går også an å tilsette flere friske ingredienser som for eksempel melon, agurk og isbiter for en forfriskende, grønn drink.

 

5 Comments

  1. Birgit Birgit
    April 5, 2012    

    Jeg tar og hvetegress, chlorella og spirulina hver morgen…og har fått masse energi av det. En må bare være tålmodig for det kan ta en tid før virkningen kommer. Og så må det ikke tas med sitrusfrukt, for da kan noe av virkningen bli ødelagt 🙂

  2. April 5, 2012    

    Det har du helt rett i, at det ikke skal blandes med sitrus, da det ødelegger klorofyllet blant annet.
    Noen kjenner energien med det samme mens andre kan det ta lengre tid. Jeg har hørt så mye forskjellig at det er vel ikke noe fasitsvar… men at det hjelper på maven, det har jeg hørt mange ganger at det skulle ikke mange dager til. Morsomt.

  3. bente bente
    April 6, 2012    

    Hva vil du anbefale å ta av Purely Greens og Spirulina?
    Har tatt et glass av hver,men synes spirulina smaker forferdelig!
    Ser noen tar alt,men de har jo noe lik virkning så det blir vel “smør på flesk?”
    Ser du anbefaler hvetegress,har ikke prøvd det,kanskje noe?
    Er det forresten greit å blande spirulina i smothiee uten sitrus?

  4. April 6, 2012    

    Jeg bruker hvetegress daglig, sammen med litt annen supermat.
    Jeg synes det er betryggende at kroppen får i seg en god dose med næring og vitaminer, og kjemiske multivitaminer er ikke min favoritt 🙂

  5. April 6, 2012    

    Bente, jeg tok Purely Greens for noen år siden og da tok jeg 2 ts om morgenen og så det samme igjen utover dagen om jeg følte for det. Blandet som regel i litt eplejuice og vann.
    Spirulina tar jeg ca 2 ts daglig i smoothien min. Syns det er best, jeg syns det smaker så sjø at jeg må shotte det rett ned og spe på med et stort glass vann etterpå om jeg ikke har det i smoothien 😉
    Jeg personlig syns man skal kjenne litt på hva som føles riktig for en. Hvetegress og alger er forskjellige ting, ikke glem det.

    Kristine, tommel topp 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen