Visste du at hvetegress inneholder mer vitamin C enn appelsiner
og dobbelt så mye vitamin A som gulrot?

greens

Mange har sikkert hørt om begrepet ”hvetegress” og kanskje forbundet dette med noe kuene tygger på. Men neida!
Hvetegress er et grønt pulver som blandes med væske og drikkes rett ned! Det inngår i matgruppen ”greens” som det har stått skrevet en del om de siste par årene.
Hvetegress er meget næringsrikt og et alternativ til store multivitaminpiller (som jeg personlig ikke klarer å svelge). I tillegg til en hel rekke vitaminer og mineraler så inneholder hvetegress totalt 17 aminosyrer – selve byggesteinene i kroppen vår, og nødvendig for å vedlikeholde muskler, hår og hud.
Hvetegress virker dessuten rensende, og det tilfører kroppens celler oksygen gjennom klorofyllet – som ofte betegnes som plantens blod.

Klorofyll er basisk (motsatt av sur) og har vist seg å produsere et ugunstig miljø for bakterievekst i kroppen, og øker kroppens motstandskraft mot sykdom.
Dessuten har hvetegress god effekt på diaré, magesår, tykktarmsbetennelse og forstoppelse.
Ettersom maten vi spiser blir mindre og mindre næringsrik så er behovet for et kosttilskudd prikært for god helse. For meg er hvetegress et nærmest perfekt kostillskudd, og det drikkes hver morgen.

Hvetegress blir dyrket ute i naturen og i drivhus året rundt, og høstes etter 7 dager, når næringsnivået har nådd sitt maksimum, og er lagret i gressets fine blader. Deretter blir gresset tørket naturlig og malt til fint pulver slik at det beholder sitt næringsnivå. Vær nøye med at produksjonen er økologisk og uten tilsetningstoffer.

Hvetegress regnes for å være en komplett matkilde. En halvkilo fersk hvetegress tilsvarer den ernæringsmessige verdien til 10 kg valgfrie hagegrønnsaker. På grunn av høyt fiberinnhold er hvetegress vanskelig å fordøye for mennesker. Derfor bør hvetegress være flytende for at den skal fortæres på riktig måte.
Bland det ut i vann eller juice og drikk det helst på tom mage, da blir nemlig opptaket bedre. Det er en fin start på morgenen da det ”setter i gang maven” og du kjenner at du får et energiløft. Eller hva med en grønn drink som mellommåltid? For barn er det bare å blande det ut i litt eplejuice. Og det går også an å tilsette flere friske ingredienser som for eksempel melon, agurk og isbiter for en forfriskende, grønn drink.