Hva slags blodsukker vil du ha til frokost?

ustabilt blodsukker

Spiser du dette til frokost kan jeg garantere deg at du vil føle deg mett lenge:

lavkarbo frokost

Spiser du dette til frokost kan jeg garantere deg at blodsukkeret fyker til vers, du vil føle sult igjen rimelig raskt og du vil bli grinete og få hodepine som gjør at du siger etter noe mer sukker:

høykarbo (Dere ser min eldste datter på bildet som leker med brødristeren. Det var veldig gøy å kjøre brødskiver gjennom risteren til de ble helt svarte.)


Jeg elsker frokostbuffeter! Nom nom nom sier jeg bare.
Men det er stor fare for at frokosten kan sette kroppen i ubalanse om man velger “feil”. Nå tenker jeg mest på blodsukkeret, og ikke hva som anses å være sunt eller ikke. For meg er et stabilt blodsukker i fokus da dette har mye (noen ganger alt) å si for hvordan man får det utover dagen. Dette kan jeg godt ta opp igjen ved en senere anledning. Nå er det dagens første måltid som er i fokus.
Og dette er ofte det som folk flest forsyner seg rikelig med (i allefall her i Spania):

IMG_6194

Det gjelder å holde tunga rett i munnen ved slike buffeter, da det ofte bugner av hvitt sukker i alle varianter. Brød, kaker, pannekaker, musli, juice og frukt.
Men, ved å ta seg en liten tur rundt før man forsyner seg gjør at du fint kan finne bedre alternativer.

Ofte finner du en kokk som lager omeletter på stedet. Benytt deg av dette, og fyll omeletten med grønnsaker.

iStock-photo-omelette-500x332
(istockbilde, forresten)

Og deretter er det bare å fylle på med skinker og oster, nøtter og grønnsaker fra buffeten:

IMG_6193
Holder man seg til et lchf kosthold vil dette gi et stabilt blodsukker som vil gjøre starten på dagen tipp topp tommel opp!

Da vi var på hotellet sist helg observerte jeg utallige mennesker med tallerkene fulle av søtsaker, juice i glasset, hvitt brød med syltetøy på, sukker i kaffen og selvsagt med den obligatoriske crossointen. For en grusom start på dagen spør du meg!

13 Comments

  1. Camilla Camilla
    September 2, 2013    

    Vil gjerne med i Facebookgrupen. Har kommet i gang med utfordringen og synes dette er veldig spennende:) hadde selv hotellfrokost i helgen og der var det meste også økologisk. Herlig!

    • September 2, 2013    

      Jeg har lagt deg til!

  2. September 3, 2013    

    Jeg er ikke på noen lavkarbo, men holder meg unna brød og knekkebrød ved slike nydelige hotellforkoster. Da kan jeg spise masse mer av salater, skinker, omeletter, frukt osv 🙂

  3. Imse Imse
    September 3, 2013    

    Etter ei uke i spania kan jeg skrive under på at det er mye søtsaker. En sksl holde tunga rett i munnen for å vrlge riktig. Jeg har ikke sett så mye søt bakst til frokost i Norge. Takke meg til egg, kjøttpålegg ,oster,grønnsaker og kaffevmed feks fløte eller kokosolje.

    • September 3, 2013    

      Ja, norske buffeter er mye bedre på mange måter. Men der går det i vafler man kan steke smør med stekeolje på spray (grøss og gru!)

  4. Ane Ane
    September 3, 2013    

    Jeg vil gjerne være med i facebookgruppen 🙂

  5. Nina Nina
    September 3, 2013    

    Takk for en kjempeblogg :)Vil følge med i facebookgruppen 🙂

  6. September 3, 2013    

    Hei! Legger du meg til i facebook gruppen?? 🙂

  7. Sissel Sissel
    September 6, 2013    

    Kan jeg bli med i facebookgruppa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen