Dere som har fulgt meg en stund husker sikkert at jeg postet dette da jeg var på kurs med Hexebergklinikken. Jeg har oppdatert den litt for dere med egne tips og bilder i tillegg, så her kommer den på ny.

Frokostforslag:

Noen eksempler på hva en frokost kan være når man velger bort raske karbohydrater.

Pannekaker/vafler/lapper
Omelett med ost og skinke / eggerøre med ønsket fyll
Bløtkokt egg med majones
Avokado med røkelaks
Cottage cheese med nøtter/frø/chia søtet med for eks stevia
Yoghurt med hjemmelaget frokostblanding
Smoothie / chiagrøt
Bak eget brød og pøs på med godt pålegg

Lunsj:

lavkarbo lunsj

Kjøtt, fisk, kylling, og rikelig med grønt
Middagsrester
Egg i alle former; omelett, eggerøre, bløtkokt, stekt
Salat med kylling, kokte egg, nøtter, bacon, chevre, blåost osv
Makrell i tomat med majones eller creme fraiche
Avokado med røkelaks og grønnsaker til

Middag:


laks til middag

Varier! Fisk, kjøtt, kylling
Lag gode sauser selv, bruk fløte/creme fraiche, mandelfløte, kokosmelk
Lag suppen selv av brokkoli, blomkål eller tomater
Bruk grønnsaker til å lage din egen mos, for eks blomkål eller brokkolimos
Ostegratinerte grønnsaker
Fløtegratinerte grønnsaker
Salat med masse deilig fyll: avokado, nøtter, frø, bacon, chevre, ostebiter, soltørkede tomater osv osv. Bruk fantasien! Det er MYE godt man kan ha i salat! Og ikke glem å helle over gode oljer.

Drikke:
Vann er det beste! Fyll vannkaraffelen med bær, agurk og sitron
Eller farris/bris for de som er i Norge
Vannkefir og Kombucha er gode alternativer
Kaffe og te

Alkohol:
Velg tørre viner
Leveren prioriterer å forbrenne alkohol fremfor fett så begrens fettinntaket når du drikker alkohol
I ketose tåler de fleste mindre alkohol, vær obs på dette.

Forslag til snacks:

urtete

En stor kopp te med bountysjokolade
Ost og skinkerull med paprika i midten. Gjerne smør litt smøreost i. Perfekt som matpakkemat!
Nøtter med gojibær og kakaonibs
En ostebit eller to eller tre
Hardkokte egg med majones
Makrell i tomat + majones
Oliven
Te el kaffe med fløte eller kokosolje
Hjemmelaget sjokolade, proteinbarer eller godtekuler

Ellers er det viktig å planlegge litt, spesielt om man er på farten.
– Sørg for alltid å ha nøtter i tilfelle sulten melder seg før neste måltid.
– Fyll kjøleskapet med matvarer du vet du bruker mye. For eks egg, fløte, smør, kokosolje, oster, paprika bare for å nevne noe.
– Har du melkeallergi er kokosmelk, mandelmelk, mandelfløte, geitemelk/kefir gode alternativer.
Bak en gang i uken og bak flere ting på en gang. Fyll fryseren med surdeigsbrød, sjokolademuffins, middagsrester, vaffelrøre og konfekt.
– Få gjerne en rutine på dette slik at når det nærmer seg bakedag så er det bare å brette opp ermene og sette igang med stor iver! La barna få bli med på å lage muffins o.l. så får du litt hygge med familien i samme slengen.

Skal du på fest?
Unn deg gjerne mørk sjokolade, nøtter, oliven.
Spis et riktig måltid før du skal ut (om du ikke skal i middag vel og merke) slik at ikke sulten melder seg. Da er det lett å ty til ting du helst vil unngå (hvem har ikke blitt fristet av potetgullet som roper på akkurat deg?)

Er du bedt bort i selskap?
Dette er noen ganger litt vanskelig. Ofte blir det servert søte kaker fulle av sukker og hvetemel.
Det kan være lurt å spise litt fett og proteiner først så du ikke føler så mye sult. Da er det lettere å takke nei til kakestykket.
Tidligere ville jeg ikke være uhøflig og spiste kaker som ga meg magevondt og svingende blodsukker. Og som regel var det dessverre ikke verdt det. Kroppen likte det ikke og resten av dagen var jeg ofte uvel. Det er mulig å informere på forhånd at du har en matintoleranse eller allergi og håpe på forståelse. Eller rett og slett ikke gå i selskap om du vet det blir for ille.
Det er også lov å ringe på forhånd og fortelle om dette og tilby å ta med noe hjemmebakt for ikke å skape problemer. Jeg hører ofte om foreldre som alltid har allergivennlige muffins og kaker som de tar opp og sender med barnet/gir til foreldrene slik at barna også kan få noe. Jeg leste om en mor som hadde en hyperallergisk sønn, hvor hun ringte på forhånd og spurte nøyaktig hva som ble servert av kaker osv slik at hun kunne lage noe som lignet. Gutten følte seg ikke så utenfor og kunne mumse i seg like mye som de andre barna uten at andre reagerte på det. Det syns jeg var så herlig. Kudos til slike foreldre altså!

Ut og reise?

supermat på tur

Kjøp en skikkelig matboks med flere rom. Eller ha flere tupperwarebokser med skikkelig lokk. Fyll disse med:
Matrester
Grønnsaksstrimler med dipp til
Ostebiter eller oste og skinkerull
Nøtter og frø
Muesli
Lapper, pannekaker eller vaffelsandwich
Bruk fantasien!

Listen kan bli enda lengre, men jeg viser dere noe jeg syns kan være til inspirasjon.
De som er skeptiske til lavkarbo bør ta en liten titt på alt det gode vi faktisk kan spise når vi velger bort de raske karbohydratene og lettproduktene. For det er ofte det vi hører…. “hva spiser dere da?”
For en oversikt over nesten alt jeg lagde og delte på bloggen i 2012, klikk her.

Håper det smakte!