paleo

Jeg setter igang en Paleo Challenge FREDAG 30. AUGUST. Er DU med?

Nå har jeg blitt såpass inspirert til å prøve selv, så nå skal jeg ta en 30 dager utfordring ved å holde meg 100% til et paleobasert kosthold.
Det hadde vært utrolig morsomt om vi var fler som tok utfordringen samtidig, slik at vi kan inspirere hverandre, støtte opp dele erfaringer. Dere som er på instagram kan jo tagge bildene deres med #paleoutfordringen og link gjerne inn til meg #melissaspania så jeg ser bildene deres.

Ok, så hva er greia med Paleo?
Vel, det går ut på å spise mat som gir kroppen næring slik at den fungerer optimalt. I et paleokosthold spiser man råvarer som ikke er industrielt behandlet. Kostholdet bygger på kjøtt, fisk, egg, fjærkre, grønnsaker, frukt og bær.
Om man skal ned i vekt, opp i vekt, sliter med depresjoner, søvnproblemer, uren hud, blodsukkersvingninger, hormonelle ubalanser, hodepine osv, kan dette være det du trenger for å få bedre helse.
Maten vi skal spise skal være ordentlig mat, helst lokal, økologisk og hormon- og nitrittfritt. Maten skal være næringsrik og med rikelig vitaminer og mineraler. Og holder vi oss til listen under er vi på vei i riktig retning!
Å følge et paleo kosthold er ikke en diett, men en livsstil. Og etter utfordringen, skal det falle oss naturlig å fortsette å spise rent og naturlig. Vi kan innføre litt søtt om det er behov for det, men nå i utfordringen skal vi være strenge for at kroppen skal omstille seg.

Nå skal vi eliminere en del ting fra kostholdet når vi går over på en paleochallenge. Men, ikke frykt, det er MASSE godt som står på ja-listen!

paleo frokost

Derfor begynner jeg med ja-listen:
– Kjøtt (prøv å hold dere til vilt, økologisk, lokalt og hormonfritt om mulig)
– Fisk (vilt er desidert det beste alternativet)
– Skalldyr
– Fjærkre (lokalt og økologisk)
– Egg (kun økologiske og fra frittågende høns!)
– Grønnsaker (alle typer, og velg helst økologisk og lokalt dyrket)
– Frukt (økologisk og lokalt om mulig)
– Bær
– Sunt fett (animalsk fett, kokosolje, ghee, avokado, olivenolje, nøtter)
– Urter og krydder (bør være ferskt og pass på innhold ved tørrvarer da de kan inneholde unaturlige ingredienser)
– Nøtter (usaltede og usøtede, men unntatt peanøtter og peanøttsmør) og nøttesmør
– All type form for kokos (kokosnøtt, kokosmelk, kokosmel, revet kokos, kokosvann)

Nei-listen er som følger:
– Alle typer form for sukker og søtning (Husk at det er kun under utfordringen vi kutter ut søtning. Når 30 dager er over kan du introdusere honning, tørket frukt og steviaplanten om du vil).
– Alkohol
– Korn
– Belgvekster (soya, bønner, erter, peanøtter)
– Melkeprodukter (ja, til og med upasteriserte) OBS! Husk at under utfordringen så eliminerer vi meieriprodukter. Om du velger å introdusere dette etterhvert er det helt opp til deg, men på en paleo challenge inntar man ikke kumelk.
– Ferdigmat (pølser, pizza, posemat, boksemat, kjøttboller, fiskekaker osv)
– Kakaobønnen

Jo mer du eliminere disse matvarene fra ditt daglige kosthold, jo sunnere vil du bli. Så tenk deg godt om før du tenker “dette er IKKE noe for meg”. Tenk på helsen din, kroppen din, sinnet ditt.
Jeg personlig skal gjøre dette for å se hvilke fordeler det gir meg. Derfor har jeg tenkt til å skrive en liste over hvordan jeg har det per dags dato. Den skal gjemmes vekk og tas frem etter 30 dager hvor jeg tenkte å stille meg de samme spørsmålene for å se hvilke endringer det har gitt meg.
I mitt tilfelle har det sklidd litt ut med melkeprodukter. Og for ikke å snakke om det glasset med hvitvin nå på sommeren. Eller sjokoladebiten til kaffen. Ah, fløte i kaffe! Det er godt det! Men nå skal jeg tilbake til kokos i kaffen. Det er godt det også.

kaffe med fløte

Det anbefales å ta bilder av seg selv før man starter, spesielt om man vil ha en vektendring eller har store områder med uren hud for eks. Så vil man se forskjellen. Og man kan fint trene selv om man er på challenge. Kanskje noen av dere vil merke en forskjell på treningsfronten? Håper dere vil dele erfaringer her inne!

Tenk dessuten på søvnen din, hvordan den er. Er du trøtt på kvelden? Klarer du å roe deg ned før leggetid? Sover du gjennom hele natten? Våkner du uthvilt? Må du ha vekkerklokke for å våkne?
Dette er ting som ganske sikkert vil endre seg i løpet av de 30 dagene.

Jeg håper dere er med folkens! Dette blir spennende!
Neste blogginnlegg blir et praktisk “hvordan forberede seg til paleo”. Følg med!
EDIT: Les gjerne mer her om Paleo Challenge.