Hva er supermat?



Etter litt forespørsel både her inne på bloggen og fra kunder i butikken har jeg endelig summet meg til å skrive litt om supermat.
Under har jeg nevnt noen av mine favoritter som jeg og min familie tar på daglig basis. Disse er lette å bruke i og på maten og gir oss godt med næring (i tillegg tar vi flytende omega 3 og c-vitamin). Jeg har tidligere skrevet artikler om flere av matvarene, så det er bare å klikke på den gule teksten for mer info.

Hva er supermat?
Supermat er matvarer som inneholder veldig høy næring. Matvarene er ofte viltvoksende og/eller økologisk dyrket, og de er ikke varmet opp mer enn 40 grader. Dette gjør at all næring er fortsatt tilstede. Hensikten med dette er at maten skal være så levende som mulig.
Ekspertene definerer supermat som gunstig for helsen da maten nå i dag ikke er like næringsrik lengre grunnet sprøytemidler osv. Forskning viser at disse matvarene har helt spesielle helseegenskaper.

Hvordan spise supermat?
Du kan spise supermat som snacks, i smoothies, i kaker, råmat, eller blandet i vann eller juice for en liten supershot. Stadig flere inkluderer supermat i kostholdet og oppdager at de føler seg mer vital. Det er bare å prøve seg frem! Noen av matvarene gir ganske rask effekt mens andre kan ta litt tid. Jeg merker selv at når jeg slutter å spise noe i en periode og så begynner igjen merker jeg at DA plutselig kommer den gode følelsen!


Noen eksempler på supermat:
Goji bær – eneste bæret som inneholder protein, gir godt med energi, har høyt innhold antioksidanter og inneholder mye næring. Les en tidligere artikkel om goji her. Genialt å bruke i kaker, frokostblandinger eller som snacks mellom måltider.
Chiafrø – lite frø som ligner på sesamfrø. Inneholder godt med omega 3 og er perfekt til frokostblandinger, desserter og i brødbakst. Les mye mer om chiafrø her.
Kokosolje/kokosfett – (kaldpresset, rå og økologisk) bidrar til å styrke immunforsvaret og opptaket av fettløselige vitaminer. Kokosolje gir langvarig energi og stabiliserer blodsukkeret. Oljen egner seg både på brødskiven og til steking, baking og frityrsteking. Les mer om kokosolje her.
Rå kakao – er faktisk den matvaren som er mest rik på antioksidanter! Her er en artikkel jeg har skrevet om råkakao. Kakaonibs er også veldig godt å bruke i sjokolade eller som snacks (gjerne blandet med noe søtt siden nibs´ene er bitre på smaken) og i desserter.
Hvetegress – kjent for å være mest basedannende av alle grønne grønnsaker. Hvetegress kan du enten ta i pulverform, pilleform eller gro det selv og lag egen hvetegressjuice. Les mer her.
Acai bær – bær som vokser i Amazonasjungelen på Acaipalmer. Er fulle av antioksidanter (ca det dobbelte som i blåbær), fettsyrer, aminosyrer og fiber. Jeg syns pulver er best, da ren acaijuice ikke er noe spesielt godt. Smaker nesten litt beskt.
Chlorella – fungerer litt som “feieren i tarmen”. Denne algen er ganske rocka og er populær å bruke som en rens/detox etter litt utskeielser eller perioder med medikamenter/dårlig kosthold, røyking, litt for mye vin osv. Les mer om både chlorella og spirulina her.
Spirulina – en alge som blir kalt naturens multivitamin. Inneholder bl.a. 10 ganger mer kalsium enn melk og 100 ganger mer betakaroten enn gulrøtter. Bedrer fordøyelsen og bidrar til avgiftning av giftstoffer i kroppen. Gir dessuten godt med energi. Les mer i linken til chlorella.
Macakan du lese mer om her. Dette er min favoritt! Gir meg masse deilig energi og smaker godt i sjokolade.
Hamp – den rikeste kilden til essensielle fettsyrer i planteriket. Hampfrø inneholder også proteiner, vitaminer og mineraler. Hamp kommer som oftest i pulver og er supert å bruke i proteinshakes eller smoothies. Avskallede hampfrø er geniale å ha i sjokolade for å øke omega 3 innholdet. De smaker egentlig ikke så mye så bruk de til alt fra salater, frokostblandinger, desserter og på fruktblandinger. Bruk kreativiteten, disse passer til alt!
Bipollen – inneholder et bredt spekter av mineraler, samt er rikt på protein og vitaminer. Har et høyt proteininnhold og er rik på aminosyrer. Gir økt utholdenhet og energi. Smaker litt rart alene men bland det i smoothies og bløtlegg det gjerne i litt manukahonning. Les innlegget til Gry her om akkurat det.
Aloe Vera – er kanskje den mest helbredende planten vi har – både utvortes og innvortes. Aloe vera styrker immunforsvaret og er bra for fordøyelsen. Jeg bruker den direkte på huden og noen ganger har jeg fruktkjøttet i smoothien min.

maca

Det er selvsagt veldig mye mer som går under betegnelsen supermat, og det er flere som mener at mat i pulverform ikke er supermat. For meg kan et økologisk egg være like mye supermat som macapulver for eksempel.
Jeg tar ikke supermat i pulver for å erstatte hverken måltider eller vitaminer og mineraler. Jeg tilføyer de i kosten min for å øke næringen enda mer. Jeg har tro på at ved å gi kroppen det aller beste så vil den vare lenger, holde seg frisk og yte sitt maks. Sykdommer holder seg unna og når en forkjølelse kommer så klarer kroppen å bekjempe den raskere. Dessuten holder man seg yngre, og hvem vil vel ikke se ung og fresh ut med en glød?

Kilde: Supermat av Chacko og Berge

17 Comments

  1. August 25, 2012    

    Jeg <3 supermat! Begynte i det små med spirulina, og nå spiser jeg super mat hver dag.
    Daglig får jeg i meg spirulina, chlorella, chia, hamp/hampprotein,kokosolje, råkakao, solsikkelecithin og plante-omega-olje (fra Aman Prana). Bruker også andre ting når jeg føler for det som goji, inkabær, acaipulver osv..

  2. August 25, 2012    

    Prøva å få i meg litt forskjellig av supermat, og tar Spirulina kvar dag. No har eg bestilt meg Chiafrø, så no skal eg prøve meg på det og 🙂 Trur eg må skaffe meg den supermatboka!

  3. Melissa Melissa
    August 25, 2012    

    Den boken var så interessant! Selv om jeg følte at jeg visste en del allerede så lærte jeg utrolig mye! Anbefales!

  4. Birgit Birgit
    August 26, 2012    

    Jeg er og stor fan av supermat og har vært innom det meste av det du skriver om. Noe tar jeg hver dag og noe tar jeg når jeg føler for det. Akkurat nå har jeg lagt min elsk på gurkemeie. Kanskje ikke supermat, men ihvertfall superkrydder :-). Etter å ha slitt med magen i lengre tid, fikk jeg tatt meg en blodprøve, som viste at jeg reagerte på bl.a egg, melkeprodukter, gluten, frø og nøtter. Syntes dette var kjempedumt, for jeg hadde akkurat begynt på lavkarbo og reagere svært bra på disse produktene (ikke gluten, det holder jeg meg vekke fra) i forhold til mitt svingende blodsukker og energi. Så leste jeg om gurkemeie og startet å ta en shot etter hvert måltid. Og det virker :-). Nå kan jeg spise det meste uten å reagere negativt. Jeg tar meg en shot ca 2 – 3 ganger daglig og kjenner hvor godt magen har av det. Gurkemeie inneholder et stoff som heter curcumin, dette styrker magesekken og er meget betennelses- og smertedempende. Så denne shoten kommer jeg til å fortsette med hver dag 🙂

    • August 26, 2012    

      Så fint du nevner gurkemeie! Det er et kjempebra tilskudd! Aleksander, mannen min anbefaler ofte pasientene sine som sliter med betennelser å ta gurkemeie. Jeg tok det selv da jeg vrikket foten for flere år siden, og pøste på med store doser av gurkemeie. Det tok to dager så var foten fin igjen.
      Og det er supert å ta for magen også! Takk for at du deler Birgit!!!

  5. August 29, 2012    

    Dette var en enkel og lett forståelig oversikt melissa! printes ut og heng på kjøleskapet!:)

    • August 29, 2012    

      Det er det som er meningen 🙂 Så fint du likte den!

  6. Jorunn Jorunn
    September 4, 2012    

    Tusen takk, Melissa! Så oversiktlig med tips til hvordan de ulike typene kan brukes – genialt!

    Jeg har flere spørsmål jeg da… Jeg teller ikke kalorier til vanlig, men jeg har gjort det litt sånn røflig noen uker nå for å være sikker på at jeg ligger i underskudd. Jeg har forstått at supermat er tilskudd til vanlig mat. Og i og med at det er snakk om mat og produkter med høykonsentrert næring og kanskje høyt kaloriinnhold – hvordan stiller det seg da for sånne som meg som prøver å “brenne opp” litt overflødig fett på kroppen hvis man skal spise supermat med høyt kaloriinnhold på toppen av annen mat man spiser?

    Og hva hvis man ikke spiser streng lavkarbo? Kostholdet mitt består av sunt fett og proteiner som gir god og langvarig metthetsfølelse av mindre mengde mat – og karbohydrater, hehe 🙂 Jeg jogger en del, gjerne lange økter, og hvis jeg ikke skal gå tom etter 20 minutter er jeg avhengig av å få i meg en passelig mengde karbohydrater i et måltid 2-3 timer før jeg trener utholdenhet. Min kropp funker best sånn har jeg lært the hard way opptil flere ganger… Hvis jeg trener styrke kjenner jeg ikke forskjell på om jeg har spist lite karbohydrater i forkant. Vil det være fordelaktig å plusse på med supermat uansett, eller er det bare for de som spiser lavkarbo?

  7. September 4, 2012    

    Hei Jorunn… du spør om en del ting som jeg ikke klarer å svare på.
    Men jeg kan jo si selv at når jeg spiser karbo så blir jeg så ufattelig trøtt og slapp like etterpå. Kroppen venner seg av karbohydratene når man legger om.
    Jeg starter dagen med kokosolje (et par teskjeer, enten rett ned, i kaffen eller et par sjokoladebiter) før jeg drar på trening, og spiser ikke før i 10-11 tiden. Jeg finnes ikke sulten, har bare masse energi!

    Skal du brenne opp fettet må du trene tungt og kutte ned på karbohydratene 😉
    Det er jo en evig diskusjon det der, for mange treningsfolk sier at du må hente energien fra karbo. Men for oss lavkarbofolk så stritter det imot det vi selv kjenner på kroppen og den forskningen vi leser.
    Vi tar uansett en prat når vi sees i november!!!

    Supermat vil jo gi kalorier ja, men jeg kan ikke svare på hvor mye. Jeg teller aldri kalorier, jeg bare sørger for å ikke spise mat jeg ikke tåler og passer på at jeg får i meg nok protein og fett til hvert måltid.

  8. Jorunn Jorunn
    September 10, 2012    

    Jeg har kutta drastisk ned på karbohydrater, men spiser det selvfølgelig i form av grønnsaker og litt frukt. Men før lange joggeøkter kjenner jeg at jeg går så fort tom hvis jeg ikke har fylt opp med litt havregrøt, brød eller pasta et par timer i forveien. For min del gir ikke proteiner og fett den samme “evigvarende” energien når jeg løper langt. Ikke foreløpig i hvert fall. Kanskje jeg må bruke enda lenger tid… Og jeg som har to små barn og en vanlig 7/8-16 jobb med pendlevei kan ikke prioritere trening før jobb så jeg må trene på kvelden. Min livsstil tilsier at jeg spiser det største måltidet tidlig på dagen, for deretter å spise mindre til lunsj, enda mindre til middag og bare noe småsnack til kvelds. Dere som lever “kontinentalt” og kanskje starter senere på jobb spiser kanskje omvendt – stor middag/kvelds som holder magen mett til langt utpå formiddagen neste dag sånn at du ikke trenger så mye til frokost og lunsj?

    Rart at det der med næring, som vi alle trenger, skal være så vanskelig. For selv om man har noen basis retningslinjer å gå etter så synes jeg faktisk det! Alle har forskjellig kropp og lever under forskjellige forhold, og man er liksom på egenhånd når man skal finne ut av hvordan man selv kan optimalisere kostholdet tilpasset sin egen kropp, livsstil og velvære. Gleder meg nesten enda mer til å snakkes på GC, for jeg synes kosthold og ernæring blir mer og mer spennende og vil gjerne høre mer om dine synspunkter!

  9. Anna Anna
    October 8, 2012    

    “Ekspertene definerer supermat som gunstig for helsen da maten nå i dag ikke er like næringsrik lengre grunnet sprøytemidler osv. Forskning viser at disse matvarene har helt spesielle helseegenskaper.” Hvem er ekspertene?Gjerne del navn så man kan sjekke hva de ellers er eksperter på, og hvilken forskning i hvilket land peker du mot? Mattilsynet har ihvertfall sagt at økologisk har ikke noe fra eller til.
    Venter spent på svar!

  10. October 9, 2012    

    Ja, dette kan jeg komme tilbake til neste uke om det er greit? Sitter og leser til eksamen nå denne uken så har ikke mulighet til å komme med noe utfyllende Anna.
    Men sånn kort tankegang, Mattilsynet kan si hva de vil, økologisk er bedre enn sprøytet mat det er uten tvil! For meg er det logisk i allefall. Hvem vil ha alle sprøytemidlene i kroppen sin da?
    Maten er ikke like næringsrik som den en gang var. Dette har med utviklingen av jordsmonnet å gjøre og næringen i jorden.
    Men jeg skal prøve å svare litt bedre til uken 🙂

  11. Ann Kristin Ann Kristin
    October 23, 2012    

    Hei så utrolig mye bra, ble veldig inspirert, så idag blir det shopping på helsekosten:)

  12. Børre Børre
    October 25, 2012    

    De såkalte ekspertene er det mange av men seriøs forskning viser i all hovedsak at næringsinnholdet i mat IKKE har sunket med årene. Her er det nok salgsincentiver fra produsenter av supermat som plukket ut den forskningen som passer. Har du tenkt at placebo kan være til stede da du går tilbake til supermat og føler deg bedre? Ikke at det gjør noe altså, for føler du deg bedre så er jo det bra, om det er maten eller ikke som gjør det…

    Men supermat er borkastet penger så lenge du spiser vanlig sunn mat. Da får du i deg det du trenger.

  13. October 29, 2012    
  14. Marte Vilnes Marte Vilnes
    February 24, 2014    

    Glem ikke Tinnved bær eller Havtorn som den også kaldes… Super supermat

No Pings Yet

  1. Julegavetips! | Melissa Spania on November 28, 2017 at 09:43

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen