Etter litt forespørsel både her inne på bloggen og fra kunder i butikken har jeg endelig summet meg til å skrive litt om supermat.
Under har jeg nevnt noen av mine favoritter som jeg og min familie tar på daglig basis. Disse er lette å bruke i og på maten og gir oss godt med næring (i tillegg tar vi flytende omega 3 og c-vitamin). Jeg har tidligere skrevet artikler om flere av matvarene, så det er bare å klikke på den gule teksten for mer info.

Hva er supermat?
Supermat er matvarer som inneholder veldig høy næring. Matvarene er ofte viltvoksende og/eller økologisk dyrket, og de er ikke varmet opp mer enn 40 grader. Dette gjør at all næring er fortsatt tilstede. Hensikten med dette er at maten skal være så levende som mulig.
Ekspertene definerer supermat som gunstig for helsen da maten nå i dag ikke er like næringsrik lengre grunnet sprøytemidler osv. Forskning viser at disse matvarene har helt spesielle helseegenskaper.

Hvordan spise supermat?
Du kan spise supermat som snacks, i smoothies, i kaker, råmat, eller blandet i vann eller juice for en liten supershot. Stadig flere inkluderer supermat i kostholdet og oppdager at de føler seg mer vital. Det er bare å prøve seg frem! Noen av matvarene gir ganske rask effekt mens andre kan ta litt tid. Jeg merker selv at når jeg slutter å spise noe i en periode og så begynner igjen merker jeg at DA plutselig kommer den gode følelsen!


Noen eksempler på supermat:
Goji bær – eneste bæret som inneholder protein, gir godt med energi, har høyt innhold antioksidanter og inneholder mye næring. Les en tidligere artikkel om goji her. Genialt å bruke i kaker, frokostblandinger eller som snacks mellom måltider.
Chiafrø – lite frø som ligner på sesamfrø. Inneholder godt med omega 3 og er perfekt til frokostblandinger, desserter og i brødbakst. Les mye mer om chiafrø her.
Kokosolje/kokosfett – (kaldpresset, rå og økologisk) bidrar til å styrke immunforsvaret og opptaket av fettløselige vitaminer. Kokosolje gir langvarig energi og stabiliserer blodsukkeret. Oljen egner seg både på brødskiven og til steking, baking og frityrsteking. Les mer om kokosolje her.
Rå kakao – er faktisk den matvaren som er mest rik på antioksidanter! Her er en artikkel jeg har skrevet om råkakao. Kakaonibs er også veldig godt å bruke i sjokolade eller som snacks (gjerne blandet med noe søtt siden nibs´ene er bitre på smaken) og i desserter.
Hvetegress – kjent for å være mest basedannende av alle grønne grønnsaker. Hvetegress kan du enten ta i pulverform, pilleform eller gro det selv og lag egen hvetegressjuice. Les mer her.
Acai bær – bær som vokser i Amazonasjungelen på Acaipalmer. Er fulle av antioksidanter (ca det dobbelte som i blåbær), fettsyrer, aminosyrer og fiber. Jeg syns pulver er best, da ren acaijuice ikke er noe spesielt godt. Smaker nesten litt beskt.
Chlorella – fungerer litt som “feieren i tarmen”. Denne algen er ganske rocka og er populær å bruke som en rens/detox etter litt utskeielser eller perioder med medikamenter/dårlig kosthold, røyking, litt for mye vin osv. Les mer om både chlorella og spirulina her.
Spirulina – en alge som blir kalt naturens multivitamin. Inneholder bl.a. 10 ganger mer kalsium enn melk og 100 ganger mer betakaroten enn gulrøtter. Bedrer fordøyelsen og bidrar til avgiftning av giftstoffer i kroppen. Gir dessuten godt med energi. Les mer i linken til chlorella.
Macakan du lese mer om her. Dette er min favoritt! Gir meg masse deilig energi og smaker godt i sjokolade.
Hamp – den rikeste kilden til essensielle fettsyrer i planteriket. Hampfrø inneholder også proteiner, vitaminer og mineraler. Hamp kommer som oftest i pulver og er supert å bruke i proteinshakes eller smoothies. Avskallede hampfrø er geniale å ha i sjokolade for å øke omega 3 innholdet. De smaker egentlig ikke så mye så bruk de til alt fra salater, frokostblandinger, desserter og på fruktblandinger. Bruk kreativiteten, disse passer til alt!
Bipollen – inneholder et bredt spekter av mineraler, samt er rikt på protein og vitaminer. Har et høyt proteininnhold og er rik på aminosyrer. Gir økt utholdenhet og energi. Smaker litt rart alene men bland det i smoothies og bløtlegg det gjerne i litt manukahonning. Les innlegget til Gry her om akkurat det.
Aloe Vera – er kanskje den mest helbredende planten vi har – både utvortes og innvortes. Aloe vera styrker immunforsvaret og er bra for fordøyelsen. Jeg bruker den direkte på huden og noen ganger har jeg fruktkjøttet i smoothien min.

maca

Det er selvsagt veldig mye mer som går under betegnelsen supermat, og det er flere som mener at mat i pulverform ikke er supermat. For meg kan et økologisk egg være like mye supermat som macapulver for eksempel.
Jeg tar ikke supermat i pulver for å erstatte hverken måltider eller vitaminer og mineraler. Jeg tilføyer de i kosten min for å øke næringen enda mer. Jeg har tro på at ved å gi kroppen det aller beste så vil den vare lenger, holde seg frisk og yte sitt maks. Sykdommer holder seg unna og når en forkjølelse kommer så klarer kroppen å bekjempe den raskere. Dessuten holder man seg yngre, og hvem vil vel ikke se ung og fresh ut med en glød?

Kilde: Supermat av Chacko og Berge