hvitt sukker

Berit Nordstrand skrev et blogginnlegg om dette nylig, og jeg syns det var så bra at jeg må dele med dere. Dere finner hennes innlegg her, om dere vil lese det i sin helhet.

Hun skriver om diabetes type 2 som har økt i skremmende fart. Mange skylder på arv og gener, men nå er det kommer frem at kostholdet har mye å se. Endelig blir dette tatt mer på alvor!
Og flere forteller om fordelen ved å kutte ut sukker. Som Berit sier “Et kosthold med mange raffinerte karbohydrater fra hvitt sukker, hvitt mel og ris, samt det økende brusforbruket over år må nok ta mye av skylden.”
Jeg er så enig!!!

Folk tror de er sunne og kjøper juice til barna fordi det står at det er næringsrikt på etiketten. Yoghurt inneholder haugevis med sukker og for ikke å snakke om de skjulte sukkerkildene i matvarer som makrell i tomat, majones, dressinger osv som blir inntatt på daglig basis.

Vanlig sukker har ingen næringsstoffer, og blir omtalt som tomme kalorier. For at kroppen skal sikre seg et godt inntak av livsnødvendige næringsstoffer, må vi minske inntaket. Da minsker vi dessuten risikoen for tannråte, overvekt, diabetes og andre plager.

Hva gjør sukker med oss?
– Sukker øker risikoen for karies (hull i tennene).
– Hyppig bruk av drikke med sukker i seg øker risikoen for tannerosjon (enda verre enn hull i tennene).
– Sukker øker risikoen for overvekt, fedme og vektøkning.
– Sukker er tomme kalorier. Noen kaller det energi, men det gir oss intet annet. Blodsukkeret stiger til vers og daler dypere like etter. Dessuten raner det kroppen for næring. Altså, to meget dårlig fluer i en smekk. Med en haug av negative effekter oppå dette igjen.

I Matvaretabellen kan du finne mange matvarer du sikkert spiser ofte, og du vil bli overrasket over hvor mye sukker det er i de enkelte. For eks Nugatti som mange barn får å spise inneholder 62g karbohydrater. Altså, 62 gram av 100 gram er sukker. Mange tenker “men det er jo bare én skive og det skjer ikke så ofte”. Neida, mulig det kanskje bare er i ny og ne. Men så kommer alle de andre matvarene som inneholder sukker og øker sukkerinntaket…. da blir det MYE på slutten av dagen.

Hva er sukker?
Sukker finner vi naturlig i en rekke matvarer. For eksempel inneholder frukt fruktsukker (fruktose) og druesukker (glukose) og melk melkesukker (laktose).

Raffinert sukker og en rekke andre typer sukker tilsettes mat- og drikkevarer. Vi kaller dem derfor for tilsatt sukker til forskjell fra sukker som er en naturlig del av matvarene. Vanlig raffinert sukker framstilles som regel gjennom raffinering av sukker fra sukkerrør eller sukkerroer.

Sukkerkilder
Måten man bruker sukker på er forandret over lang tid. Forbruket av rent sukker som farin, sirup o.l. er nesten halvert, samtidig som det har vært en betydelig økning i forbruket av godterier og brus. Brus, saft og godteri bidrar nå med mesteparten av det tilsatte sukkeret. Brus og saft er den klart største kilden for sukker blant barn og ungdom, og særlig i de gruppene som har meget høyt sukkerinntak.

Kilde: Matportalen