Hva er så galt med sukker

hvitt sukker

Berit Nordstrand skrev et blogginnlegg om dette nylig, og jeg syns det var så bra at jeg må dele med dere. Dere finner hennes innlegg her, om dere vil lese det i sin helhet.

Hun skriver om diabetes type 2 som har økt i skremmende fart. Mange skylder på arv og gener, men nå er det kommer frem at kostholdet har mye å se. Endelig blir dette tatt mer på alvor!
Og flere forteller om fordelen ved å kutte ut sukker. Som Berit sier “Et kosthold med mange raffinerte karbohydrater fra hvitt sukker, hvitt mel og ris, samt det økende brusforbruket over år må nok ta mye av skylden.”
Jeg er så enig!!!

Folk tror de er sunne og kjøper juice til barna fordi det står at det er næringsrikt på etiketten. Yoghurt inneholder haugevis med sukker og for ikke å snakke om de skjulte sukkerkildene i matvarer som makrell i tomat, majones, dressinger osv som blir inntatt på daglig basis.

Vanlig sukker har ingen næringsstoffer, og blir omtalt som tomme kalorier. For at kroppen skal sikre seg et godt inntak av livsnødvendige næringsstoffer, må vi minske inntaket. Da minsker vi dessuten risikoen for tannråte, overvekt, diabetes og andre plager.

Hva gjør sukker med oss?
– Sukker øker risikoen for karies (hull i tennene).
– Hyppig bruk av drikke med sukker i seg øker risikoen for tannerosjon (enda verre enn hull i tennene).
– Sukker øker risikoen for overvekt, fedme og vektøkning.
– Sukker er tomme kalorier. Noen kaller det energi, men det gir oss intet annet. Blodsukkeret stiger til vers og daler dypere like etter. Dessuten raner det kroppen for næring. Altså, to meget dårlig fluer i en smekk. Med en haug av negative effekter oppå dette igjen.

I Matvaretabellen kan du finne mange matvarer du sikkert spiser ofte, og du vil bli overrasket over hvor mye sukker det er i de enkelte. For eks Nugatti som mange barn får å spise inneholder 62g karbohydrater. Altså, 62 gram av 100 gram er sukker. Mange tenker “men det er jo bare én skive og det skjer ikke så ofte”. Neida, mulig det kanskje bare er i ny og ne. Men så kommer alle de andre matvarene som inneholder sukker og øker sukkerinntaket…. da blir det MYE på slutten av dagen.

Hva er sukker?
Sukker finner vi naturlig i en rekke matvarer. For eksempel inneholder frukt fruktsukker (fruktose) og druesukker (glukose) og melk melkesukker (laktose).

Raffinert sukker og en rekke andre typer sukker tilsettes mat- og drikkevarer. Vi kaller dem derfor for tilsatt sukker til forskjell fra sukker som er en naturlig del av matvarene. Vanlig raffinert sukker framstilles som regel gjennom raffinering av sukker fra sukkerrør eller sukkerroer.

Sukkerkilder
Måten man bruker sukker på er forandret over lang tid. Forbruket av rent sukker som farin, sirup o.l. er nesten halvert, samtidig som det har vært en betydelig økning i forbruket av godterier og brus. Brus, saft og godteri bidrar nå med mesteparten av det tilsatte sukkeret. Brus og saft er den klart største kilden for sukker blant barn og ungdom, og særlig i de gruppene som har meget høyt sukkerinntak.

Kilde: Matportalen

18 Comments

  1. June 5, 2013    

    fint innlegg

  2. Ann Kristin Ann Kristin
    June 5, 2013    

    Bra skrevet om ett viktig tema. Holder på å lese boken “sukker en snikende fare” veldig bra bok som anbefales

    http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=144230

  3. under opplæring under opplæring
    June 5, 2013    

    Amen!! 🙂

  4. June 5, 2013    

    Veldig veldig bra skrevet! Det er virkelig dumt folk ikke tar bedre vare på seg selv. Det som er det verste er jo når folk påstår at det ikke er sukker i for eksempel yoghurt, det skal jo være så sunt.. Eller at brus uten sukker er bedre.

    Det er vel bedre å få i seg naturlig sukker sånn som fra frukt enn raffinert sukker?

    • June 5, 2013    

      Ja folk tror det er sunt fordi det er bilde av noe morsomt for barna osv.
      Naturlig frukt er bedre ja, men man skal også være forsiktig med for mye frukt. Mye fruktsukker å finne der!

  5. under opplæring under opplæring
    June 5, 2013    

    http://www.iherb.com/Now-Foods-Healthy-Foods-Organic-Macadamia-Nut-Oil-16-fl-oz-473-ml/2479

    Har bestilt denne nå, er dette en sunn og god olje? Noe erfaring?

    http://www.iherb.com/Cococare-Macadamia-Oil-4-fl-oz-118-ml/48442

    Den siste bestiller jeg for å bruke i ansikt (meeeget tørr hud!) Og til mitt små stripete tørre hår…. har kjøpt jobba oljen fra i Herbert…men d hjelper ikke noe for min hud i ansiktet åsså 🙁 mener du at disse er ok produkter?

    • June 5, 2013    

      Now Foods er jo et godt merke det, så de er sikkert fine de. Har aldri prøvd dem selv.. men fortell meg gjerne hvordan de er!

  6. June 5, 2013    

    Helt enig Melissa! ! Sukker bør taes på alvor! I denne tiden er det nok mange avsluttninger og mange av de inneholder stor doser sukker og det er kjempe trist!! De fleste foreldre skjønner ikke alvoret av det høye sukker inn taket og hvilken konsekvenser det vil ha for kroppen.

    • June 5, 2013    

      Men, “det er jo bare litt, og barna må jo få lov til å KOSE seg litt også da!”

      … argh!

  7. June 5, 2013    

    Ut ifra overskriften trodde jeg først du var blitt tilhenger av sukker!!:O men så leste jeg jo og skjønte at du fortsatt ikke er det, tvert imot. Puh!:P Tommel opp for innlegget.

    • June 5, 2013    

      Hehe, skal MYE til for at jeg liker sukker!

  8. June 5, 2013    

    Veldig bra 🙂

  9. June 5, 2013    

    Så bra innlegg!
    Jeg forstår ikke helt hva folk venter på jeg.. ALT er jo galt med sukker, og det bevises igjen og igjen. Hvor mye dokumentasjon skal de liksom ha før man bare sier at nok er nok..?
    Og ikke er det så vanskelig heller, for vi som er så heldige og leve i dag har jo tilgang til all verdens deilige anternativer 😀 Jeg skjønner jo at det kanskje er mer tungvint (men egentlig ikke..) å bytte ut sukker med andre ting, men det burde man faktisk unne seg og kroppen sin tenker jeg.

  10. November 11, 2014    

    Åh, for et bra innlegg 😉 Jeg deler innlegget jeg <3 !

  11. Wenche Ramdahl Wenche Ramdahl
    November 28, 2014    

    Det må bli lettere for “folk flest” å forstå hvor mye sukker det er i forskjellig mat o drikke. Jeg har foreslått for både den forrige og nåværende ” helseminister” at vi må få bedre merking. Alt bør merkes med hvor mange sukkerbiter enheten inneholder. F.eks på 0,5 l brus: denne inneholder 25 sukkerbiter, og yoghurt; denne inneholder 5 sukkerbiter.
    DET forstår folk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen